Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk schreef op 14-07-2022 om 15:47:

Bedankt voor het meedenken allemaal. Het is nu gymnasium geworden. Al ben ik bang dat mijn creatieve speelse kind enorm in zijn hoofd gaat zitten. Als je je erin verdiept, is weinig beeldscherm, met de hand schrijven, meer bewegen en ambachten heel goed voor de ontwikkeling van kinderen. De vraag is of ze naast school en huiswerk daar nog tijd voor hebben.

Tja, ik ben ondanks mijn atheneum nog steeds creatief en zo. Dat is afhankelijk van jouw kind. Genoeg kinderen die in de pubertijd geen zin meer hebben in bewegen/creatief zijn/lezen en dergelijk. Niet afhankelijk van de school.

En de meeste kinderen hebben echt nog genoeg tijd naast hun school om sociaal te zijn, te sporten, hobby's te hebben en zelfs een bijbaan. Als kind zoveel tijd kwijt is aan studie dat nergens anders meer tijd voor is, dan gaat het niet goed. Of het niveau is te hoog (hard werken voor een matig cijfer) of kind legt de lat veel te hoog (hard werken want wil minimaal een 8).

mamanatuurlijk schreef op 14-07-2022 om 15:47:

Bedankt voor het meedenken allemaal. Het is nu gymnasium geworden. Al ben ik bang dat mijn creatieve speelse kind enorm in zijn hoofd gaat zitten. Als je je erin verdiept, is weinig beeldscherm, met de hand schrijven, meer bewegen en ambachten heel goed voor de ontwikkeling van kinderen. De vraag is of ze naast school en huiswerk daar nog tijd voor hebben.

Natuurlijk is daar tijd voor. Jouw beeld van gymnasium kinderen klopt niet. Mijn zoon is net klaar met het gymnasium. Hij heeft jarenlang op hoog niveau aan atletiek gedaan (3 x in de week trainen, NK, internationale wedstrijden) en hij speelde viool (les en in een orkest). Verder had hij nog tijd voor vrienden

 Mijn jongste doet nu het vwo. Hij traint 3 keer in de week (voetbal) en heeft meer dan genoeg tijd voor andere dingen. 

Wellicht krijgt je kind wel andere interesses als hij ouder wordt. Dat zie ik bij allevier mijn kinderen. Natuurlijk kan jij dan het gymnasium de schuld geven. Wij zien het als losmaken van ons en opgroeien.

dan

dan

14-07-2022 om 16:29

MamaE schreef op 12-07-2022 om 13:36:

Op de school van mijn man en ook op andere scholen hier in de regio is de klassenindeling inderdaad al bekend. Op zich is het geen ramp als er nog iemand weg zou vallen, maar als hele volksstammen aankomende bruggers nu nog gaan wisselen, wordt het wel een chaos en organisatorisch erg vervelend. Scholen gaan ook materialen, boeken, werkboeken bestellen. Dan wil je weten hoeveel leerlingen je per jaar en niveau hebt.

Je kind kan wel veel knutselen, buiten zijn, met zijn handen werken etc. Maar als hij niet opgeleid wordt voor een diploma zal hij die motivatie volledig uit zichzelf moeten halen. Dus zelf aangeven dat hij examens wil afleggen en zorgen dat hij t.z.t. alle stof beheerst. Dat vergt nogal wat. Ook wat betreft een vakkenpakket kiezen. Als je geen vakken hebt, hoe kun je dan weten of je iets jou ligt en of je dat wil kiezen.
Als hij graag met zijn handen werkt, zou je ook aan technasium kunnen denken. Maar dat is nu te laat, als je deze week moet kiezen.

In mijn ogen is het doel van onderwijs ervoor zorgen dat een kind later mee kan in de maatschappij. Dus basisvaardigheden en basiskennis leert waarmee het klaar is voor een vervolgopleiding naar de eigen interesse. Voor toelating heb je een diploma nodig. En nog belangrijker; bepaalde kennis en vaardigheden. Die lange termijn zou ik zeker meewegen. Een kind van 12 denkt misschien 'oh leuk, de hele dag doen waar ik zin in heb', maar dat is niet hoe het leven werkt.

En de motivatie verandert vaak naarmate het kind wat ouder wordt, soms in positieve zin omdat het kind echt een bepaald doel voor ogen heeft waarvoor hij wil gaan maar soms ook in negatieve zin omdat het kind gaat puberen, zich meer wil afzetten, misschien omgaat met "verkeerde" vrienden.

Nou mijn jongste spruit gaat naar 4 vwo, sport op hoog niveau (traint tussen de 6 a 8 uur per week plus vaak wedstrijden ver weg waar ze dan een hele dag mee zoet is) en heeft nog ruim voldoende tijd over om te beeldschermen hoor. 
Oh nee wacht dat mocht ook niet....

mamanatuurlijk schreef op 14-07-2022 om 15:47:

Bedankt voor het meedenken allemaal. Het is nu gymnasium geworden. Al ben ik bang dat mijn creatieve speelse kind enorm in zijn hoofd gaat zitten. Als je je erin verdiept, is weinig beeldscherm, met de hand schrijven, meer bewegen en ambachten heel goed voor de ontwikkeling van kinderen. De vraag is of ze naast school en huiswerk daar nog tijd voor hebben.

Er is natuurlijk absoluut tijd voor minder beeldscherm, wat is dit voor rare conclusie? En met de hand schrijven is op de meeste categorale gymnasia echt nog heel normaal. Daarnaast, 90% van mijn leerlingen sport fanatiek (echt minstens 3x training en een wedstrijd) een groot deel doet daarnaast ook nog iets als toneel en/of muziek, danst en ja, die ambachten, dat moet je thuis maar doen, maar ook een gymnasiast die niet te hoog is ingeschaald komt gewoon op tijd thuis. 

En ook vrije schoolkinderen hangen op hun telefoon. 

Je framet het heel erg alsof er op een reguliere school kinderen heel de dag naar beeldschermen kijken, alles op laptops/tablets doen, hele dag zitten te studeren, geen tijd meer hebben voor sport of sociaal leven. 
Het is heel normaal om naast school en huiswerk nog tijd te hebben voor sport en ontspanning. Als dat niet zo is, zit je kind niet op het juiste niveau. 
Maar het lijkt in jouw hoofd een afweging te zijn tussen heel de dag cognitief bezig zijn, met de neus in een scherm en creatief bezig zijn, buiten zijn, maar weinig leren wat gericht is op de toekomst/vervolgopleiding.

Je kind heeft zelf een keuze gemaakt en staat daar achter. Geef hem het vertrouwen dat die keuze goed is en dat hij het kan. Mocht het mis gaan, kijk je dan naar een oplossing. Niet te druk maken en geniet van een vakantie vol creativiteit, buiten zijn en zonder schermen.

Nou, het is wel zo dat kinderen op die leeftijd echt heel veel op beeldschermen zitten. En dat er op een categoriaal gymnasium nog genoeg met de hand geschreven wordt wil ik weerspreken, de kinderen die nu naar de middelbare gaan in mijn omgeving (heb zelf kinderen van die leeftijd) moeten allemaal een laptop aanschaffen, het merendeel van de vakken wordt digitaal gegeven. Op elke school, behalve op de vrije school - waar mobiele telefoons verboden zijn onder schooltijd overigens (telefoons moeten in kluisjes). 

Mijn kinderen zijn sinds ze op de middelbare zitten wel echt veel meer gaan gamen en met de telefoon bezig, simpelweg omdat al hun leeftijdsgenoten dat ook doen. Er wordt na schooltijd ook gegamed met schoolvrienden. Ook wel andere dingen, maar de voornaamste vrijetijdsbesteding buiten (sport)clubjes is wel gamen met schoolvrienden. Ik geef les op (middelbare) scholen en het is best een drama soms hoe kinderen verkleefd zijn met hun electronica, op vrijwel elke school waar ik kom hebben leraren er last van tijdens de les. (Kan me hier op dit forum ook nog een draadje herinneren, van IngridT meen ik, dat ging over het verbieden van de mobiel op school). 

mamanatuurlijk schreef op 14-07-2022 om 15:47:

Bedankt voor het meedenken allemaal. Het is nu gymnasium geworden. Al ben ik bang dat mijn creatieve speelse kind enorm in zijn hoofd gaat zitten. Als je je erin verdiept, is weinig beeldscherm, met de hand schrijven, meer bewegen en ambachten heel goed voor de ontwikkeling van kinderen. De vraag is of ze naast school en huiswerk daar nog tijd voor hebben.

Wat is ambachten?

Mijn 2 gymnasiasten sporten zo'n 6 en 10 uur per week en hebben nog ruim de tijd voor gamen en stomme filmpjes kijken ("dat is juist goed voor mijn Engels"), maar dingen met de hand maken doen ze bij science en dat vinden ze meer dan genoeg. Als ze het leuk gevonden hadden was daar ook meer dan genoeg tijd voor geweest.

troelahoep schreef op 14-07-2022 om 19:11:

Nou, het is wel zo dat kinderen op die leeftijd echt heel veel op beeldschermen zitten. En dat er op een categoriaal gymnasium nog genoeg met de hand geschreven wordt wil ik weerspreken, de kinderen die nu naar de middelbare gaan in mijn omgeving (heb zelf kinderen van die leeftijd) moeten allemaal een laptop aanschaffen, het merendeel van de vakken wordt digitaal gegeven. Op elke school, behalve op de vrije school - waar mobiele telefoons verboden zijn onder schooltijd overigens (telefoons moeten in kluisjes).

Mijn kinderen zijn sinds ze op de middelbare zitten wel echt veel meer gaan gamen en met de telefoon bezig, simpelweg omdat al hun leeftijdsgenoten dat ook doen. Er wordt na schooltijd ook gegamed met schoolvrienden. Ook wel andere dingen, maar de voornaamste vrijetijdsbesteding buiten (sport)clubjes is wel gamen met schoolvrienden. Ik geef les op (middelbare) scholen en het is best een drama soms hoe kinderen verkleefd zijn met hun electronica, op vrijwel elke school waar ik kom hebben leraren er last van tijdens de les. (Kan me hier op dit forum ook nog een draadje herinneren, van IngridT meen ik, dat ging over het verbieden van de mobiel op school).

Ik heb het dan vast niet over het gymnasium waar jouw kinderen naar toe gaan als ik schrijf ‘de meeste’. 

troelahoep schreef op 14-07-2022 om 19:11:

Nou, het is wel zo dat kinderen op die leeftijd echt heel veel op beeldschermen zitten. En dat er op een categoriaal gymnasium nog genoeg met de hand geschreven wordt wil ik weerspreken, de kinderen die nu naar de middelbare gaan in mijn omgeving (heb zelf kinderen van die leeftijd) moeten allemaal een laptop aanschaffen, het merendeel van de vakken wordt digitaal gegeven. Op elke school, behalve op de vrije school - waar mobiele telefoons verboden zijn onder schooltijd overigens (telefoons moeten in kluisjes).

Mijn kinderen zijn sinds ze op de middelbare zitten wel echt veel meer gaan gamen en met de telefoon bezig, simpelweg omdat al hun leeftijdsgenoten dat ook doen. Er wordt na schooltijd ook gegamed met schoolvrienden. Ook wel andere dingen, maar de voornaamste vrijetijdsbesteding buiten (sport)clubjes is wel gamen met schoolvrienden. Ik geef les op (middelbare) scholen en het is best een drama soms hoe kinderen verkleefd zijn met hun electronica, op vrijwel elke school waar ik kom hebben leraren er last van tijdens de les. (Kan me hier op dit forum ook nog een draadje herinneren, van IngridT meen ik, dat ging over het verbieden van de mobiel op school).

Het klopt dat pubers (en ook jongere kinderen) vaak meer achter een beeldscherm zitten dan goed voor ze is. Maar hier in de regio zijn maar enkele scholen waar een digitaal device ipv boeken verplicht is. Bij de meeste is het een keuze of nog ouderwets boeken en toetsen worden met de hand geschreven. Er zijn hier in de buurt overigens ook basisscholen waar ze vanaf groep 4 elk kind een tablet geven en ze daar bijna alles op laten doen. Op de school bij ons in het dorp gelukkig niet. 
Als ik voor een middelbare school de keuze had voor boeken of ipad zou ik ook voor boeken gaan. Maar nooit ten koste van een diploma. 

TS schreef dat ze op tien scholen waren gaan kijken. Ik kan me niet voorstellen dat daar geen enkele school bij zit waar nog met boeken wordt gewerkt en waar met de hand geschreven wordt en waar je ook nog gymnasium kan doen en genoeg tijd overhoudt voor andere hobby's.

Mijn kind is nog niet in die leeftijd trouwens, maar mijn man werkt op een middelbare school en is ook wel op de hoogte van de onderwijskundige keuzes van andere scholen binnen de regionale stichting. 
Dat kinderen vanaf de middelbare school veel meer achter een scherm gaan is ergens ook logisch. Verslagen maken, opdrachten maken, communicatie gaat vooral via sociale media. Niet iedereen woont bij elkaar om de hoek. 

Maar nogmaals; je kind heeft zijn eigen keuze gemaakt. Heb vertrouwen en straal dat ook uit.

Ik heb nergens zo creatief leren zijn als achter een beeldscherm, op het internet. Al die uren op deviantart, tumblr, vid projecten met mensen over de hele wereld, fanfiction schrijven, roleplaying games, scriptje schrijven, websites bouwen... Het idee dat beeldschermgebruik haaks op creativiteit staat is echt een misvatting. Dat hangt er compleet af van wat je met dat beeldscherm doet. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-07-2022 om 00:05 Topicstarter

troelahoep schreef op 14-07-2022 om 19:11:

Nou, het is wel zo dat kinderen op die leeftijd echt heel veel op beeldschermen zitten. 


Dat dus. Er zijn genoeg onderzoeken waaruit blijkt dat dat niet goed is. Mensen uit silicon valley sturen hun kinderen ook naar vrije scholen om die reden.
Er wordt hier gezegd dat mijn kind de keuze heeft gemaakt en ik dat niet zou willen. Ik weet dat hij in eerste instantie anders koos, maar door de twijfel uiteindelijk koos voor dichtbij de sport die hij graag doet. We hebben alle scholen bezocht en met zijn hart koos hij voor een school die minder klassikaal, minder beeldscherm, meer buiten, meer creativiteit is.
Maar dat was eerst te duur. Nu met nieuw werk kan dat wel. Kind wilde zekerheid en koos het gym. Wil geen twijfel meer.
Ik zet het misschien wat zwartwit neer, maar er zijn wel degelijk verschillen. Ik sta heel anders in het leven en dat mag je doorgeven aan je kind, die waarden. We kijken het een jaar aan. Merk ik dat hij erg veel verandert in negatieve zin - je mag best kiezen voor een positieve invloed door een school op je kind - dan gaan we ergens anders heen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-07-2022 om 00:09 Topicstarter

Valeria schreef op 14-07-2022 om 20:02:

[..]

Wat is ambachten?

Mijn 2 gymnasiasten sporten zo'n 6 en 10 uur per week en hebben nog ruim de tijd voor gamen en stomme filmpjes kijken ("dat is juist goed voor mijn Engels"), maar dingen met de hand maken doen ze bij science en dat vinden ze meer dan genoeg. Als ze het leuk gevonden hadden was daar ook meer dan genoeg tijd voor geweest.

Ambachten op een vrije school is smeden, hout bewerken, met textiel werken, breien, in de moestuin werken, koken.

Ik ben faliekant tegen teveel beeldscherm, het is echt niet goed voor een mens.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-07-2022 om 00:12 Topicstarter

troelahoep schreef op 13-07-2022 om 17:20:

[..]

 Ik denk dat je op een vrije school dingen leert die heel zinvol zijn maar momenteel niet worden gevraagd in een neoliberale samenleving. Nog een nadeel van zo'n school is dat daar ook maar 24 uur in een dag gaan en het ontbrekende cognitieve deel toch ergens moet worden (in)gehaald voordat je naar een vervolgopleiding kunt gaan.

Mensen maken de samenleving. Wil je een andere samenleving, dan zul je kinderen anders moeten opvoeden, andere dingen moeten leren, een andere levenshouding moeten aanleren, zonder zelfbeschikking uiteraard uit het oog te verliezen.
Je kunt van alles op uiteenlopende manieren aanbieden. Dat zijn keuzes die bijdragen aan de vorming van mensen (leerlingen). Ik vind de keuzes die de vrije school maakt heel mooi.

Maar op de meeste vrije scholen kun je toch gewoon een diploma halen? Het cognitieve niveau ligt in de eerste jaren wel wat lager maar er zijn meestal gewoon mavo/havo/vwo stromingen en diplomas. 
Ik zou niet kiezen voor een niet erkende school waarbij je niet perse een diploma haalt.

Teveel beeldschermen ben ik ook geen voorstander van. Het gymnasium waar mijn kinderen op zitten werkt gewoon uit boeken en er wordt vrij weinig gebruikt gemaakt van de computer (wel af en toe natuurlijk) en er is ook best wel ruimte voor creativiteit. Maar natuurlijk is het aanbod van verschillende activiteiten wel minder dan op de vrije school.

Overigens is vrije school onderwijs gemiddeld juist vrij klassikaal en conservatief met weinig ruimte voor eigen inbreng (wel veel creatieve vakken maar die zijn vaak erg gericht op technieken aanleren en helemaal niet perse van doe waar je zin in hebt.) Daar is niks mis mee verder maar antroposofie is best dwingend qua onderwijs methode.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.