Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nathelie

Nathelie

07-02-2013 om 16:03

Schoolkeuze vo

Vinden jullie het ook zo lastig, die schoolkeuze voor het vo? Nou ja, eigenlijk vindt dochter het niet lastig. We wonen in een grote stad, met veel keuze. Maar dochter die weet het al. En zij mag kiezen, dus dat wordt het ook. Maar ik voel in ene zoveel maar-en in me opkomen. Stiekem had ik liever gehad dat ze voor school op loopafstand had gekozen. Daar gaan veel kinderen uit haar klas naartoe.
Maar ze heeft op basis van sfeer met de open dag gekozen.

School van haar keuze is verder fietsen, groter, en er gaat niemand uit haar klas naartoe. Ik ben het wel met haar eens dat de school wel een fijne sfeer uitstraalt. Maar ik ben bang dat ze spijt krijgt, toch liever dichtbij zal willen, en ik ben bang dat ze gepest kan gaan worden. Oude pestkop gaat ook naar die school helaas. Maar dat hoeft niet te betekenen dat hij haar weer gaat pesten.
Qua kwaliteit onderwijs heb ik in beide scholen vertrouwen.

Waarop baseren jullie en jullie kinderen hun keuze voor het voortgezet onderwijs?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

07-02-2013 om 16:33

Spijt

Allereerst: mocht je kind toch echt spijt krijgen, dan kun je alsnog van school switchen. Hou dat in je achterhoofd, dat maakt dat het idee van ver weg en minder bekend niet zo dreigend is.
Bij ons was de keuze vorig jaar simpel: zoon wilde pertinent niet naar de school hier in de stad die 'thema-onderwijs' heeft. Uiteindelijk heeft hij gekozen voor een school die erg prettig over kwam en traditioneel onderwijs geeft. Het past heel erg bij hem!

Molleke

Molleke

07-02-2013 om 16:57

Hier

Dcohter gaat ook na de zomer naar het VO. Wij hebben tijdens de open dagen 3 scholen bezocht en dochter heeft uiteindelijk haar keus gemaakt en we zijn het helemaal met haar eens. Mijn dochter is nogal gevoelig voor sfeer en de school die ze heeft gekozen staat er net 4 jaar. Het is een mooi, licht gebouw met binnenin veel open ruimtes. Dat is iets wat dochter enorm aansprak. Verder is het een kleine school en ik denk dat een kleine school ook goed bij dochter past. De hele school ademt een gemoedelijke sfeer uit en dat is wel wat dochter prettig vindt. De praktijk moet uiteindelijk uitwijzen of het daadwerlijk een goed keus is. Er gaan trouwens wel vriendinnen naar deze school maar haar beste vriendin kiest voor een school die dochter echt 3x niks vond. Ik vind het echt super van haar dat ze zich daardoor niet heeft laten leiden.

pooh bear

pooh bear

07-02-2013 om 17:06

Moeilijk

Ook wij vinden het erg moeilijk. We waren er al snel achter dat dochter de twee scholen waar ze heen zou kunnen in onze woonplaats helemaal niets vind.
Daarna zijn we 3 andere scholen gaan bekijken 2 in een dorp hier 35 minuten met openbaar vervoer vandaan en 1 in de stad 45 min met het openbaar vervoer vandaan.
Ze gaat voor die laatste. Ze vond de school helemaal fantastisch en ook wij hadden er een goed gevoel bij. De school past helemaal bij haar. Het is ook de kleinste school waar we geweest zijn.
Ik moest er wel even aan wennen. Het idee dat mijn 12 jarige elke dag de stad in moet en ook hier gaan geen andere kinderen van school heen. Maar toch wint bij ons het fijne gevoel voor de school en dochters enthousiasme. En ook haar juffen denken dat ze het prima kan en denken dat de school goed bij haar past.
Volgende week gaan we inschrijven.

En hier

Dochter dacht heel erg te twijffelen tussen de school hier letterlijk om de hoek en de school op een kwartier fietsen. (er zijn nog een paar scholen hier maar die vonden we sowieso niet geschikt). Ik gok dat de school vlakbij alleen maar een optie voor haar was omdat ie wel heel erg dichtbij is. Maar tijdens de open dag daar klapte ze helemaal dicht, wilde niks en we waren snel weer thuis. Duidelijk geen match dus. De andere school is favoriet voor veel kinderen van haar school vanwege hetzelfde onderwijssysteem. Tijdens de open dag was dochter helemaal blij en enthousiast en we hebben toen meteen een inschrijfformulier ingevuld

P

P

07-02-2013 om 18:57

Hier ook

Twee jaar geleden koos mijn zoon ook voor een school op ruim 6 km fietsen terwijl er een school op nog geen km afstand ligt. Ik vond het ook een goed plan maar was bang dat als hij het niet naar zin heeft hij dan ook nog steeds dat stuk moet fietsen. Dan maar liever naar die school om de hoek. Die school hebben we wel bezocht bij de open dag maar toen was de beslissing eigenlijk al gevallen. Zoon wist na de tweede dag al dat hij het hier naar zijn zin zou krijgen en hij heeft nu anderhalf jaar later nog nooit gemopperd over het fietsen.

Jongste zit nu in groep 7, we oriënteren ons op een lager niveau en de school van oudste komt daarom waarschijnlijk niet in aanmerking maar de school hier om de hoek wel. We zijn nu serieus naar de open dag geweest en wat ik nooit verwacht had: die was vreselijk slecht georganiseerd, ik knapte er volledig op af en toen we de dag erna naar een school gingen op 5 km afstand waren zoon en wij zo om, zo anders en goed georganiseerd en zelfs dit kind (houdt niet van lichaamsbeweging itt oudste) zei meteen dat die 5 km hem niets kon schelen, hij wilde groep 8 overslaan en meteen naar deze school.

Komt het pestklasgenootje in dezelfde klas denk je? Kun je dat voorkomen?

Tango

Tango

07-02-2013 om 21:54

Lastig

Wij vonden het ook best lastig hoor. Hier in de stad zijn 3 geschikte scholen (eigenlijk 4, maar 1 viel al meteen af want maximaal vmbo-t). Dochter koos aanvankelijk voor de grootste school, met de open dag was ze redelijk enthousiast. Toen we echte daarna nog een school bekeken die veel kleiner was, koos ze met volle overtuiging daarvoor. Ik was blij, want vond hun verhaal ook veel beter.
Ze heeft zich zeker niet laten leiden door wat haar vriendinnen gaan doen. Die gaan allebei naar andere scholen en er gaan er w.s. slechts enkelen uit haar klas naar deze school.
Een school om de hoek hebben we hier (gelukkig) niet. Moet er eerlijk gezegd niet aan denken, dan zit ze nog dichter bij dan dat ze nu op de basisschool zit, want dat is 10 min. fietsen. Nee, laat ze maar lekker wat verder weg zitten.
Ik denk dat jouw dochter een goede keuze heeft gemaakt, Nathelie, juist heel goed dat ze niet heeft gekozen wat anderen ook kiezen, maar echt voor haarzelf.
W.b. de pestkop, je zou op het inschrijfformulier aan kunnen geven dat je haar liever niet bij hem in de klas wil. Als dat mogelijk is tenminste.

Ontdekken

Dochter heeft hier haar keuze laten vallen op de grootste school, die het verst weg is. Om het plaatje te schetsen: deze school heeft nu 18 brugklassen en is 30 minuten fietsen. Wat trekt haar aan in deze enorme school? Ze kon het niet direct benoemen: een leuke sfeer. Ik heb laatst gevraagd wat ze niet leuk vindt aan de school dichtbij, kleiner en 7minuten fietsen. Ze zei dat ze er al de weg kent, en dan kom ik iedereen weer tegen en ik ken er zoveel mensen. Ook heeft ze zich gestoord aan het enthousiaste verhaal van een moeder op de open dag over ouderparticipatie. Dat leverde een leuk gesprekje op. Het waren niet haar letterlijke woorden, maar ze wil haar eigen weg inslaan. Door die actieve ouderdeelname loop je het risico om in de gaten gehouden te worden. Op kunnen gaan in de massa is ook fijn. Het is ook fijn dat je nog niet de weg weet in zo'n groot gebouw en er nog veel te ontdekken valt. Het is fijn om veel te kunnen kiezen. Het het is fijn om het zelf uit te puzzelen, om je los te maken . Ik vind het heel mooi om te zien bij haar, we hebben een echte puber!

Caitlynn

Caitlynn

08-02-2013 om 14:58

Pesten

De brugklas wordt gevormd, het is voor ieder kind in die klas nieuw en spannend. Je zult zien dat je dochter binnen een mum van tijd een of meerdere vriendinnen heeft gemaakt, en meefietsmaatjes op de kop tikt, waardoor de afstand er minder toe doet.
Als je vertrouwen hebt in de school, komt het met dat pesten goed. Mijn kind maakt moeilijk contact met andere kinderen en is mede daardoor in het begin van de brugklas gepest. Zodra dit pesten bekend werd, heeft de school dit direct heel goed opgepakt en opgelost. Hij gaat met veel plezier naar school en haalt prima cijfers.
Als je er echt zorgen over maakt, kun je nog eens vragen naar hun pestprotocol. En ik zou er bij dochter, wat die pestkop betreft, de vinger aan de pols houden en bij de eerste tekenen van pesterijen, ook al zou het bijvoorbeeld onderweg naar school zijn, aan de bel trekken.

Kijk in de keuken

Ik heb natuurlijk "mazzel" dat ik als docente redelijk de praatjes doorziet die tijdens open dagen gehouden wordt. Als jullie een idee hadden van de briefings die we krijgen ieder jaar... Sfeer is dus niet alles zeggen, er zijn scholen die voor de open dag planten en bloemen huren, alle lokalen laten opknappen en die het rest van het jaar niets aan onderhoud of
gezelligheid doen.
Kijk hoe de docenten omgaan met je kind, maken ze echt een praatje met je zoon of dochter of wenden ze zich alleen maar tot de ouders.
Verder vind ik het toch ontzettend belangrijk om te wat de eindexamenresultaat zijn. En veel vragen aan ouders die al een ouder kind hebben zitten op die ene school. Als laatste: heb je een kind met ADHD, dyslexie of andere probleem die een rol kan spelen in zijn/haar schoolcarriere, vraag dan tijdens de open dag wie er verantwoordelijk is voor (dyslexie coordinator, of de zorgcoordinator) en ga er een praatje meemaken. Als hij/zij dan geen tijd is om met jou te praten is de kans groot dat hij/zij dat nooit heeft.
Succes!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P

P

08-02-2013 om 19:21

Sinilind

De eindexamenresultaten zeggen mij niets als je niet weet hoeveel moeite een school doet om kinderen te houden en ze niet gewoon laten afstromen bij een beetje tegenwind!

liora

liora

08-02-2013 om 19:51

Lastig

Wat mij lastig lijkt: je komt op een open dag, hoe weet je dan wat de sfeer op school is?
De sfeer van het gebouw kun je wel ervaren, maar je weet niet hoe het op school is als de leerlingen er zijn.
Hoe doen jullie dat?

Mama5

Mama5

08-02-2013 om 21:00

Sfeer

Op een open dag krijg je toch wel een beeld van de sfeer. Ik kijk dan ook heel erg naar de kinderen die al op de school zitten. Hoe spontaan zijn die? Hoe praten de leraren tegen deze kinderen. Op de school van mijn kinderen, viel mij bijvoorbeeld op, dat de leraren zo trots waren, over die leerlingen die daar proefjes aan het doen waren. Echt beroepstrots. Dat vond ik heel leuk om te zien.
Ook vroeg ik veel aan mensen die al kinderen op de scholen hadden.
Ook kijk ik ernaar, in hoeverre de leerkrachten eerlijk zijn bij een open avond. Als dan een scheikunde lerares zegt, dat zij het jammer vindt dat er niet zoveel tijd is voor proeven, dan komt dat op mij wel integer en eerlijk over. Vooral als ik dan net een vwo 5 leerling heb horen zeggen:' die proeven zijn leuk om te doen, ik wilde dat we dat vaker deden.'

P

P

08-02-2013 om 21:40

Liora

Ik dacht ook altijd dat je geen verschil zag maar hier viel voor jongste meteen één van de drie scholen af door het verschrikkelijke rommelige ontvangst en het duidelijk niet goed geinstrueerd zijn van leerlingen. Het was de leerkracht en de leerlingen niet duidelijk wat wel en niet onder een rondleiding viel en ook de leerlingen die in de klassen waren wisten niet goed wat ze moesten doen. Heel vreemd dat zoiets bij een open dag kan maar als het daar al niet lukt....

Mijn tip: ga iets te vroeg. Dat deden we bij twee scholen en de eerste school was ruim 10 min van tevoren al helemaal klaar, we kregen netjes een hand en werden naar een ruimte gebracht waar we even (ook helemaal niet te lang) konden wachten en waar ook al mensen zaten die nog eerder waren. Bij die andere school waren we iets minder dan 10 min te vroeg en het was één grote puinhoop!

Maar goed, zoveel geluk moet je maar hebben natuurlijk dat een school zich zo uit de markt prijst. Die ene jongen die zo enthousiast maar zenuwachtig was maar toch gewoon goed antwoord gaf heeft eigenlijk als enige die school goed neergezet

Mama 5

Mama 5

08-02-2013 om 22:16

Grappig p

Jij valt er over dat het niet goed georganiseerd was, die open dag.
En ik zou een school daar juist leuk door gaan vinden. Ontspannen, beetje rommelig, beetje chaotisch. Zo zijn mijn kinderen ook, zo is ons huishouden ook. Onze kinderen gedijen minder in een strak georganiseerde gestructureerde omgeving. Dan worden ze opstandig en verliezen ze de motivatie om te leren. Dus dat past dan wel weer bij ons. Smaken verschillen, leuk.

P

P

08-02-2013 om 22:30

Mama5

Tja zo zou je het kunnen zien maar goed je was er niet bij natuurlijk. Ik vond het in ieder geval zeker niet ontspannen!

Als je een open dag niet goed kan voorbereiden vraag ik me af wat een school dan bij de gewone dingen kan. Als je als leerkracht al niet goed begrijpt wat het verschil is tussen rondleiden of de kinderen zelf wilt laten bekijken vind ik al niets. Als er dan spontaan een wiskundeleerkracht een veel te lange powerpoint gaat geven over het rekenonderwijs op een manier die de basisschoolkinderen geen bal interesseert en waar de ene helft van de groep door wil met de rondleiding en de ander het onbeleefd vindt om weg te gaan dan heb je als school je niet goed kunnen voorbereiden.

Zelfs al zoek ik een school die niet strak georganiseerd is: er zijn grenzen

Mama 5

Mama 5

08-02-2013 om 22:46

Oke

Ja, dat klinkt ook niet zo lekker ja.
Maar al met al vind ik dat je wel al veel over de sfeer van een school kan leren, op een open dag.

De kleur van de deur

Nog even over de sfeer. Ik heb gemerkt dat het bij de kinderen ook om hele 'aardse' dingen kan gaan. Ik hoor vriendinnetje van dochter vorig jaar (groep 7) nog zeggen dat ze school x niet leuk vond want daar hadden ze zulke ouderwetse -is lange en donkere- gordijnen. Ook dochter vond het toen maar niks, zo'n saai gebouw. Wij ouders zagen een sfeervol monumentaal gebouw. Dit jaar vond dochter op een andere school het gebouw maar saai want er is zo weinig kleur op de muur en de deuren. Ook een leuk moment was de 'Hellup, red mij' blik, toen dochter in gesprek raakte met een leraar die overduidelijk geen coole uitstraling had. De leraar deed het eigenlijk helemaal goed, richtte zich tot haar, maakte belangstellend een praatje waarbij volgens mij de toon helemaal goed was. Niet kinderachtig, schoolmeesterachtig, te volwassen of intelligent. De fout van de man was dat hij heel alternatief gekleed was en dat werkte bij dochter averechts. Wat mij verder opviel was het verschil in publiek en bevolking tussen de scholen. Heel zwart wit gezegd, er was de hockey school met een hoog Vingino gehalte onder de groep 8-ers en met een hoog bloesjes gehalte onder VO-kinderen. En een andere school, met een betere afspiegeling van de samenleving dwz ook donkere koppies en een hoger Nerd gehalte. Drie keer raden welke school er als 'hip' bekend staat..... Ook was er een school met rode loper bij de ingang, opgeleukt met warme chocomelk, koekjes en vuurkorven. Tegelijk met de choco werden infopakketjes uitgedeeld, iedereen kreeg persoonlijk een hand en een praatje. De kinderen vonden dit helemaal leuk, ouders een stuk minder want stonden te blauwbekken. 'Wat rommelig zeg, bij de ingang, vonden jullie dat ook?'. Kids weten heel goed dat de rode loper en choco er alleen voor de open dag staan, maar ze komen wel al blij binnen.

Tot zover de sfeer, ik merk dat dochter haar keuze maakt op basis van verstand en intuïtie. Dus ja, sfeer telt zeker mee, maar ze denken echt wel verder door. Dochter zegt dat het logisch is dat je altijd wel een paar stomme leraren hebt en "dat die ene school echt heel cool is, maar waarom praten ze alleen maar over schoolresultaten en regels, het lijkt mij niet zo'n heel gezellige school."

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-02-2013 om 13:14

Hier

Hier had zoon keuze uit drie goede scholen, allen op korte fietsafstand. Ik heb met ouders gepraat van kinderen op al die scholen en de websites eerst bezocht. Gepraat met de zorgcoordinatoren (zoon heeft ADHD en is hb), gekeken naar de vorm van het onderwijs en de mogelijkheden tot begeleiding, extra hulp etc. Er bleven toen nog twee scholen over. Bij het bezoeken van de informatieavonden had zoon meteen een heel fijn gevoel over de sfeer en de docenten en ik ook. Ook al was de avond een beetje rommelig, we voelden er ons allebei meteen thuis. En naar die school is zoon ook gegaan. Hij zit nu in de tweede klas en we zijn nog steeds erg blij met deze school. De eerste indruk klopte.
Zoon heeft zich niet laten leiden door vriendjes die al dan niet naar een bepaalde school zouden gaan. Oude vriendschappen verwateren en je maakt op het vo nieuwe en andere vrienden.
Overigens kon je bij inschrijving aangeven of er bepaalde kinderen waren bij wie je kind niet of juist wel in de klas wilde zitten.

Toke

Toke

10-02-2013 om 13:22

Eerste indruk

Zo'n open dag of open lesmiddag geeft best een aardige indruk. Natuurlijk weten kinderen daarmee niet meteen hoe het onderwijs er de komende 4/5/6 jaar uit zal zien, maar dat is sowieso niet te overzien. Dat overzie ik als ouder ook niet (helemaal). Toen ik met mijn 2,5 jarige peuter naar de basisschool ging kijken, had ik ook vooral oog voor de kleuterklassen en niet voor het programma in groep 8.
Maar wij merkten bijvoorbeeld dat op een van de scholen waar we gingen kijken, de betrokkenheid van de leerkrachten heel hoog was. We werden door de leerkrachten met een persoonlijk woord ontvangen, de uitleg van de verschillende leermethoden werd op het niveau van de kinderen gegeven, door de leerkrachten, niet door de huidige leerlingen. Die waren er ook, maar vertelden over hun eigen ervaringen, waarom zij voor de school hadden gekozen en wat ze wel/niet leuk vonden. Dat gaf bij elkaar een goede indruk, zowel van het onderwijs als van de benadering door de leerkrachten. En dat was voor ons belangrijk. Zoon is niet zo'n held in een nieuwe omgeving, ik heb het idee dat daar hier op een gezonde manier mee wordt omgegaan, terwijl ik bij een andere school het gevoel had dat hij inderdaad zou 'verzuipen'.
Ik denk dat zo'n open dag je iets meer bewust maakt van wat je wel/niet belangrijk vindt. Sommige storen zich aan de chaos die een ander niet opvalt. Prima; is het voor de één een passende school en voor de ander niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.