Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anoniempje

anoniempje

25-11-2012 om 16:42

Schoolinspectie

Wat speelt er;

een vriend van me is gescheiden, heeft 2 kinderen (co-ouderschap) en een vriendin.

Vriend moet operatie ondergaan en is daarna een week of 6 "buiten dienst".
Z'n ex wil de kinderen niet in "zijn weken" verzorgen/hebben.

Vriend is op zoek naar andere oplossingen (ouders/vrienden/kennisen) maar ex heeft kortgeding aangespannen dat ze dat óók niet wil; er MOET 1 van de ouders bij zijn (en zij dus niet). Kortgeding heeft ze gewonnen (snap ik niet, want als je oppas hebt, is het toch juist zonder dat een ouder erbij is??)

Z'n vriendin woont te ver weg om even heen en weer te kachelen (heeft ook thuiswonende kinderen).

Vraag:
Zou hij toestemming kunnen krijgen van de leerplichtambtenaar om de kinderen mee te nemen naar z'n vriendin (in zijn weken)?
En eventueel daar het schoolwerk met de kinderen te maken/doen (basisschool leeftijd)

Dit lijkt mij namelijk toch wel een uitzonderlijk geval.
Weet iemand hoe zoiets in werking gesteld zou kunnen worden?
Of misschien andere oplossingen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

25-11-2012 om 16:55

Wat raar

Ik kan me niet voorstellen dat een rechter bepaalt dat een ouder geen oppas mag inschakelen. Op deze manier is er zo ongeveer niets mogelijk natuurlijk. Ik zou de kinderen niet meenemen naar een andere woonplaats en niet naar school laten gaan. De meest logische optie is dat de kinderen naar hun moeder gaan, maar als zij niet wil hulp aan huis regelen. Ik denk dat die uitspraak anders is dan je hier beschrijft want een rechter gaat niet verbieden om oppas in te schakelen.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

25-11-2012 om 18:15

Exje pesten?

Vreemd...

Ik kan me voorstellen dat moeder, die waarschijnlijk werkt, problemen heeft met tijdelijk 100% co-ouderen. Hoewel mevrouw zich dan ook eens moet realiseren hoe alleenstaande ouders dat doen waarbij de andere ouder niet meer in beeld is.

Maar dat anderen tijdelijk het co-ouderschap niet mogen overnemen als oppas vind ik echt vreemd. Wat zit daarachter? Wat voor oplossing had de moeder zelf, of kon ze alleen maar "weet ik niet" zeggen?

Het idee om ze bijvoorbeeld naar de vriendin te brengen in "zijn" weken is op zich niet gek, maar ik zou sowieso naar zowel school als de leerplichtambtenaar gaan en zeggen: ik ben zo een aantal weken uit de running, maar moeder wil het niet overnemen en ik heb hier een uitspraak van een kort geding waarin ik nog verder aan handen en voeten gebonden ben... Wat vindt u daarvan?

Nogmaals, het lijkt me een laag (maar veelvoorkomend) gevalletje exje pesten, maar ik weet natuurlijk niet de diepere reden achter de uitspraak...

Tinus_p

Tinus_p

26-11-2012 om 09:42

Wat dingen

"Vriend is op zoek naar andere oplossingen (ouders/vrienden/kennisen) maar ex heeft kortgeding aangespannen dat ze dat óók niet wil; er MOET 1 van de ouders bij zijn (en zij dus niet). Kortgeding heeft ze gewonnen (snap ik niet, want als je oppas hebt, is het toch juist zonder dat een ouder erbij is??)"
Pak de uitspraak erbij: Wat staat er precies wat er wel en niet mag, en wat is de sanctie? Heeft je vriend verweer geveord of is hij zo dom geweest om te denken dat de rechter hem automatisch in het gelijk te stellen?
Overigens, stel dit plan zsm voor aan de lpa, en gebruik de weigering om een nieuw kortgeding te starten, danwel om de uitspraak naast je neer te leggen 9afhankelijk van de precieze uitspraak).

Nee

Over de uitspraak in dat kort geding kan ik zo niks zeggen. Behalve dan dat die uitspraak niet over de leerplicht gaat. Verder snap ik de situatie niet. Begrijp ik goed dat vader bij zijn vriendin in de lappenmand wil en dat hij daardoor niet thuis kan zijn voor de kinderen?
"Zou hij toestemming kunnen krijgen van de leerplichtambtenaar om de kinderen mee te nemen naar z\'n vriendin (in zijn weken)?"
Nee.
Het is goed mogelijk dat, als de kinderen niet naar school kunnen omdat vader in de lappenmand zit en moeder ze niet wil brengen, moeder vervolgd zal worden.
Ze wil zijn zorg niet in zijn weken, maar is ook in zijn weken verantwoordelijk voor het naar school gaan van de kinderen.
Vader moet wel zijn best doen. Wel thuis zijn dus. En voor thuiszorg zorgen.
Groet,
Miriam Lavell

Gemeente uitspelen

tinus:"Overigens, stel dit plan zsm voor aan de lpa,"
Je hoeft niet naar de lpa om de gemeente hier mee te laten spelen.
Thuiszorg zou in dit geval een WMO-voorziening kunnen zijn. Eentje waar vader zonder deze uitspraak geen recht op zou hebben: hij heeft een oplossing voor zijn eigen zorg (bij vriendin logeren).
Nu dan nog de kinderen. Die moeten ook opgevangen en naar school.
Daarvoor is naar het oordeel van de gemeente de moeder dan weer de oplossing.
De uitspraak in kortgeding legt de oplossing van het probleem op de begroting van de gemeente.
Het zou me dan ook niets verbazen als de gemeente hulp in dit geval weigert (er zijn oplossingen binnen het eigen netwerk, wil niet wordt niet gehonoreerd vanuit de subsidiepot).
Met die weigering kun je dan weer naar de kort geding rechter.
Maar goed: dat natuurlijk alleen als er met vader zoveel 'ziek' aan de hand is dat hij niet zelf en met ouders van klasgenoten de praktische problemen op kan lossen.
Die uitspraak in kort geding is of slordig/onvolledig/vader is zelf niet op komen dagen, of vader miept een beetje en maakt problemen die er eigenlijk niet zijn. Dat kan ook natuurlijk.
Groet,
Miriam Lavell

anoniempje

anoniempje

26-11-2012 om 11:05

Sorry

Heb ondertussen met die vriend zelf gesproken.
Ik had de informatie via-via. Helaas had diegene wat dingen niet begrepen....

Het schijnt nu helemaal niet zo te zijn dat er geen oppas aanwezig mag zijn.

Het grote punt is dat vriend en ex een convenant hebben waarin staat dat ieder in z'n eigen weken voor de kinderen zorgt.
Ex wil nu dus gewoon "lekker moeilijk" doen. Daar komt het hele verhaal op neer.

Vriend kan écht niet na de operatie voor de kinderen zorgen. Zou het dolgraag willen.
Advocaat is ingeschakeld, dus afwachten.

sorry voor de verkeerde informatie. Storm in een glas water.
Van mij mag dit topic gesloten dan wel verwijderd worden, want hier heeft niemand iets aan.

Linda

Linda

26-11-2012 om 14:29

Het ligt dus genuanceerder...

Volgens mij hoeft vriend geen advocaat in te schakelen.
De ex hoeft niet voor de kidneren te zorgen in 'zijn' weken. Daar is de rechter blijkbaar duidelijk over. Dit lijkt me niet eens zo vreemd. Je hebt een verdeling afgesproken en daar moet je je aan houden (los van het feit waarom zij het zo moeilijk speelt, maar waarschijnlijk moet zijn net zoveel organiseren als hij).
Dat wil niet zeggen dat vriend na de operatie voor de kinderen moet zorgen. Dat kan hij aan iemand anders overlaten. Hoe hij dat regelt is zijn pakkie aan. Hij kan alleen zijn ex niet veprlichten om die zorg op haar te nemen. Hij kan vrienden, buurvrouw, bekenden, familie, BSO of eventueel WMO inschakelen. Maar hoe hij dat doet daar gaat zij niet over. Maar hij mag haar ook niet verplichten om zaken over te gaan nemen.

Dat is de situatie. Lijkt mij trouwens erg logisch.

Manja

Manja

26-11-2012 om 15:53

Wat moet je met een advocaat

Hij moet gewoon zorgen voor onderdak en oppas voor zijn kinderen en hij moet ervoor zorgen dat ze naar school kunnen. Net als elke andere alleenstaande ouder. Hoe denk je hoe dit moet als je weduwnaar bent ? Dan is er toch ook nietbzomaar iemand die je kan verplichten dit over te nemen?
Je weet ook jet wat betreffende ex voor andere zaken heeft in die week.
Hetbis het problee, van vader, niet van moeder.

anoniempje

anoniempje

29-11-2012 om 16:30

@knurfje

vriend kan wel 1x de trappen naar beneden, schuifend op z'n billen om in de auto te stappen en naar z'n vriendin gereden te worden.

Hij kan niet meerdere keren per dag van 4 hoog naar beneden en naar boven, (en misschien geen autorijden, dat weet ik niet) om z'n kinderen naar school te brengen, boodschappen te doen.
Mag/kan z'n been niet belasten. Zo graag als hij het wil. Denk dat hij liever zelf voor z'n kinderen zal zorgen dan dat ie het uit handen geeft....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.