Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Myrthe

Myrthe

21-10-2016 om 12:21

schoolfotomaffia

Ben ik de enige die gek wordt van de schoolfotomaffia? Ik heb twee kinderen en ik heb altijd de schoolfoto gekocht waar ze 1x op staan. Die hang ik in een lijstje boven de trap en het is een leuke verzameling geworden. Voor mijn kinderen koop ik ook altijd de klassenfoto. Vaak is er dan nog een foto bij met meerdere foto's van je kind op 1 A5.

In de afgelopen denk ik 15 jaar vanaf de peuterspeelzaal heb ik met veel verschillende methodes kennis gemaakt waaronder gewoon alle foto's afgedrukt, niets afgedrukt en je kiest op internet wat je wil waarna het geprint wordt, foto's in een geseald mapje die je niet kunt inscannen etc.

Nu hebben we weer de methode dat alles al is uitgeprint maar waar ik vier fotovellen heb gekregen. Eén schoolfoto, één foto waar kind 1x op staat, één foto met 2x mijn kind en één foto met 10x mijn kind. Kind zit op de middelbare school, ver voorbij de tijd dat je nog foto's nodig had voor vriendenboekjes of waar je kind zo snel verandert dat elke jaar een foto voor opa of oma nog nodig was.

Helaas kan ik alleen maar kiezen tussen:
alle foto's nemen voor 12,50
alle foto's behalve de klassenfoto voor 11,00
alleen de klassenfoto voor 8,50

Ik wil gewoon alleen de foto waar mijn kind 1x op staat en de klassenfoto maar dat is onmogelijk. Het verschil tussen de bedragen is ook niet logisch.

Schoolfotomaffia!


Paperclip

Paperclip

21-10-2016 om 12:44

Ja, verbaas me er ook altijd over

Maar die prijzen, dat is vanuit het oogpunt van de fotograaf natuurlijk wel heel logisch. Door het verschil zo klein te maken kopen veel meer mensen de hele set, ook al heb je geen fluit aan dat velletje met pasfotoformaat (want wegens de regels niet bruikbaar voor paspoort of zo).

Mijn moeder heeft ooit een lijstje gekocht waar die tussenmaat foto in past. Voor alle kleinkinderen is een vakje beschikbaar. Van kind 1 zit dat formaat er nooit bij, van kind 2 wel. Zelfde schoolbestuur, blijkbaar wel 2 verschillende fotografen. Vreselijk irritant dat kind 1 dus al jaren als enige met een pasfotoformaat in dat lijstje zit.

Pascale

Pascale

21-10-2016 om 12:55

En wat anders?

Hoe zou jij het dan gedaan hebben, als uitgangspunt dat jij de fotograaf bent? Alleen de klassenfoto kost € 8.50 dus dan koop je de grote foto en de klassefoto voor € 10,50 ofzo? Daar zal het dan op uitkomen. Dan kan je toch net zo goed het hele pakketje nemen en de rest weggeven aan opa's en oma's?
Voor de fotograaf zou het nog een extra optie zijn om rekening mee te moeten houden. Die wil natuurlijk zoveel mogelijk eenduidigheid want dat scheelt enorm veel tijd.
Ga er in ieder geval niet vanuit dat die fotograaf enorm binnenloopt met deze bedragen. Eerst een hele ochtend (waarschijnlijk wel langer) fotograferen op school, dan op de zaak alles uitwerken en administreren (klassen bij elkaar, foto's laten printen en in mapjes stoppen/nummeren, factuurtje erbij, terug naar school) in de gaten houden wie wel/wie niet betaald enz enz. Dan krijg je nog het legio ouders die de foto thuis inscant en hem verder niet afneemt.

En voor Paperclip, die foto kan je toch even naar een fotograaf brengen, die scant hem in, vergoot hem op het juiste formaat en je ben voor een paar euro klaar, of je mailt de fotograaf zelf, wellicht kan je (tegen een kleine bijbetaling) wel het juiste formaat krijgen.

Myrthe

Myrthe

21-10-2016 om 13:02

8,50

Als je geen klassefoto wil scheelt het je 1,50.
Wil je alleen de klassefoto kost dat 8,50.

Dat verschil vind ik al belachelijk.

Wat ik wil? Juist niet dat ze vooraf gaan printen, dan hoeven ze juist niet al dat werk te doen. Ik heb lange tijd gewoon op internet uitgekozen wat ik wilde hebben en dat werd alleen geprint. Beter voor het milieu ook en ik hoef niet te betalen voor de foto's van anderen die al zijn uitgeprint. Verder wil ik niet drie fotovellen met foto's van een puber in de derde klas. Daar doet niemand meer wat mee. Kind heeft ook maar 1 opa dus daar hoeven we het niet voor te doen en opa's en oma's maken tegenwoordig zelf ook prima foto's van hun kleinkinderen. Vaak veel mooier dan zo'n saaie schoolfoto.

Nastia

Nastia

21-10-2016 om 13:23

Nou ja...

Niemand dwingt je om die foto's af te nenen, toch? Het staat je vrij om van je kinderen zelf bij een fotograaf foto's te laten maken, zijn ze misschien ook wel wat leuker dan de standaard schoolfoto met blauwgewolkte achtergrond.

De klassenfoto kun je niet zomaar laten bijmaken, die is dus relatief duur ('n printje kost max 10 cent, ongeacht wat erop staat). Daarmee wordt dus arbeidsloon en overhead terugverdiend, want bijna iedereen wil die hebben.

bloemetje

bloemetje

21-10-2016 om 13:36

belachelijk?

Belachelijk? Hoezo? Je hoeft toch niets? En over die prijsverschillen: denk nou even vanuit een fotograaf. Die heeft een verdienmodel nodig. Welkom in de wereld. Anders is het snel afgelopen met schoolfoto's. Terwijl veel mensen er toch blij mee zijn.

Tuinstoel

Tuinstoel

21-10-2016 om 13:43

precies

Wat een naïviteit. Die schoolfotohandel is echt geen vetpot hoor en je HOEFT niks. Ze worden sowieso steeds minder afgenomen, mensen hebben tegenwoordig foto's zat. Ik heb al moeders foto's van de klassenfoto die naast de deur van de klas hangt zien nemen. Alles om niet te hoeven betalen.

Juno

Juno

21-10-2016 om 13:43

Hier

Op het VO zitten de foto's bij het schoolgeld. Ik betaal er voor, krijg een pakketje maar omdat alles al maanden eerder is betaald samen met veel andere zaken voelt het anders. Ik vind dit prima zo.

Mams

Mams

21-10-2016 om 15:44

Snap het wel...

Ik begrijp wel dat je het vervelend vindt dat je niet zelf kunt kiezen wat je bestelt. Of je bestelt een pakketje waar afdrukken bij zitten die je eigenlijk niet wilt, of je bestelt een pakketje waar afdrukken die je wél wilt niet inzitten. Is niet fijn. Sowiso lijkt dit me nogal omslachtig, ook voor de fotograaf. Kosten voor afdrukken zijn al gemaakt en het is idd een hele adminstratie om bij te houden wie er wat bestelt en betaalt heeft. Niet meer helemaal van deze tijd, vind ik....

Hier is het al jaren zo dat je een link krijgt waarmee je kunt inloggen op de site van de fotograaf en de foto's van je eigen kind + klassenfoto kunt bekijken. Vervolgens kun je bestellen wat je wilt hebben, in de formaten die je wilt hebben, of je kiest voor een download. Dan krijg je de bestelde foto toegemaild en kun je m zelf afdrukken. Ideaal!
In de afgelopen jaren hebben verschillende fotografen de schoolfoto's gemaakt, maar altijd ging het zoals hierboven beschreven.

Myrthe

Myrthe

21-10-2016 om 15:52

Mams

Precies zo is het prima maar blijkbaar ben ik naïef en hoef ik toch niets te bestellen? Print het dan niet uit maar laat mij kiezen wat ik wil. Hoe moeilijk is het? Ik moet nu ook een code invullen om naar de website te gaan om te betalen en dan kan ik ook meteen andere dingen bestellen zoals een sleutelhanger. Waarom niet dan meteen welke foto's ik wil en dat ze pas daarna gaan printen?

Taruh

Taruh

21-10-2016 om 15:59

omdat

mensen het vervelend vinden om dingen mee terug te geven en dan dus meer kopen dan ze eigenlijk zouden willen.

Die extra inkomsten wegen op tegen het werk van het printen.

bloemetje

bloemetje

21-10-2016 om 16:02

ja, je bent naïef

"Print het dan niet uit maar laat mij kiezen wat ik wil."

Ja, je bent naïef. Snap je echt niet waarom veel fotografen dat nog doen? Omdat het werkt. Zo simpel is het. Je krijgt de foto's fysiek in je handen. De kans dat je die foto's koopt, is blijkbaar nog steeds veel groter dan wanneer je de foto's niet in je handen hebt. Veel mensen nemen de moeite namelijk niet om online foto's op te gaan zoeken. Zolang voor fotografen het nog loont om foto's op voorhand af te drukken, zullen ze dat blijven doen.

Stel je nou niet zo slachtofferig op, alsof je iets wordt aangedaan. Dat is niet zo. De keuze ligt gewoon nog steeds bij jou. Dat was 30 jaar geleden in onze eigen jeugd zo, en nu nog steeds. Het lijkt mij belangrijker dat je je verdiept in de verschillende belangen en perspectieven. Waarom gaan dingen zoals ze gaan?

Ik denk trouwens dat het een kwestie van tijd is, en dat de fysieke afdrukken op enig moment niet meer lonen voor fotografen. Mensen, ook de digibeten, raken immers steeds meer vertrouwd met het online bestellen van dingen.

Myrthe

Myrthe

21-10-2016 om 16:03

inderdaad

Mijn zus wilde ook nooit foto's van haar kinderen terugsturen.

Het probleem hier is dat ik geen enkele keus heb. Ik moet mijn kind op drie fotovellen kopen als ik er maar één wil hebben. Vroeger waren dat er altijd maar twee. What's next? Vier vellen? Vijf vellen? Zes vellen? Ik kan dus niet kiezen voor maar 1 vel.

Myrthe

Myrthe

21-10-2016 om 16:05

maar bloemetje

In al die jaren heb ik juist regelmatig gehad dat ik online kon bestellen. Het ligt gewoon aan de schoolfotograaf die school kiest. Daar heb ik geen keuze in. Het kost de fotograaf toch ook veel minder als die niet hoeft te printen en welke ouder neemt nog drie fotovellen af van een puber?

bloemetje

bloemetje

21-10-2016 om 16:13

Myrthe

"Het kost de fotograaf toch ook veel minder als die niet hoeft te printen en welke ouder neemt nog drie fotovellen af van een puber?"

Je bedoelt dat de schoolfotograaf naïef is? Dat hij nog nooit verzonnen heeft dat hij op een andere manier meer geld kan verdienen en minder kosten heeft? Denk je dat echt Myrthe? Of zou de fotograaf zich er misschien toch nét ietsje meer in hebben verdiept dan jij?

Natuurlijk ligt het aan de fotograaf die de school kiest. De een heeft geïnvesteerd in een mooi online systeem, de ander (nog) niet.

Maar je blijft zo hangen in je frustratie en onbegrip. Jammer joh, van je energie.

nicolette

nicolette

21-10-2016 om 16:14

geneuzel

Man, man, wat een geneuzel. Stop je energie in andere dingen. Als je die foto's niet wil, dan neem je ze niet. Wil je de klassefoto, neem je de klassefoto. Volgens mij zijn die pakketprijzen altijd het gunstigst geprijsd, zodat de meeste mensen die nemen. Teveel administratie om bij te houden wie 1 of 2 velletjes heeft, dan is het handiger om het hele pakket gunstig aan te bieden.
En het worden niet meer vellen, hier is er zelfs al 1 afgegaan. Vroeger 4, nu 3: klassefoto, een grote solofoto en nog wat kleine solofoto's (handig voor de familie). 3 vellen is 9,50. Wil je een los vel, dan is dat 4,50. Het is mij teveel moeite om retour te sturen, dan maak ik liever die 9,50 over. Op de basisschool kreeg je er nog een broertjes/zusjesfoto gratis bij als je het hele pakket nam.
Ik denk dat een hoop fotografen nog niet digitaal werken, omdat er veel gekopieerd wordt. Dat geldt trouwens ook voor die velletjes die ze thuis

nicolette

nicolette

21-10-2016 om 16:16

weggevallen

Dat geldt trouwens ook voor die velletjes die ze mee naar huis krijgen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-10-2016 om 16:33

Ik snap TS wel

Met verschillende kinderen en scholen ook veel verschillende fotografen meegemaakt. Vorig jaar voor het eerst digitaal zelf samen kunnen stellen wat we wel en niet wilden. Ideaal. Daarvoor vaak kunnen kiezen voor een aantal vellen. Dus bijvoorbeeld de grote foto en de klassenfoto. Ook prima.

Dit jaar voor het eerst een fotograaf die zelf bepaalt hoe de paketten zijn samengesteld en gemakshalve nemen we het hele pakket, omdat net als bij TS de combi van een fotovel van het kind en de klassenfoto samen niet tot de mogelijkheden behoort, terwijl ik dat eigenlijk de meest logische keuze vind. 1 van de klas en 1 van het kind. Opa's en oma's om ze aan weg te geven zijn er helaas niet meer, dus daar kunnen we de rest ook niet slijten.

Iedere fotograaf kiest uiteraard zelf op welke manier hij/zij de foto's aanbiedt. Logisch ook dat de fotograaf kiest voor de meest lucratieve manier, maar toch... Ik beslis graag zelf wat ik wel of niet koop en dat geldt ook voor foto's. Nu wordt ik, als ik wel 1 foto en de klassenfoto wil, gedwongen een pakket te kopen waar foto's in zitten die ik eigenlijk niet wil. Het zijn toevallig ook nog eens de meest lelijke en dure foto's die ik in schoolfotoland ooit gezien heb, maar goed, het is je kind hè?!

1 jaarlijkse foto en de klassenfoto is hier traditie en het is zo jammer als daar later een jaargang in ontbreekt, dus we gaan maar voor het hele pakket en hopen voor volgend jaar op een andere fotograaf. Ze zijn nogal wisselig hier en er wordt dit jaar veel gemopperd, dus die kans is zeker aanwezig. Kortom: hoewel ik er zelf voor gekozen heb gewoon maar het hele pakket te nemen snap ik TS wel.

Myrthe

Myrthe

21-10-2016 om 16:40

flauw nicolette

Het zijn hier dus wél meer vellen geworden. Ik heb in 15 jaar nog nooit vier vellen gehad. Daarbij mag jij dus kiezen hoeveel vellen je wil maar ik niet. Het is dus 1 klassenfoto of 3 portretfoto's of alle vier. Ik had graag 9,50 betaald voor 3 vellen dat vind ik nog te doen.

Verder betaal ik nu voor alle mensen die geen enkele foto nemen omdat die foto's zijn uitgeprint.

Ja dat vind ik maffia want ik zit vast aan deze keuze en net wat ik zeg als die fotograaf ziet dat hij nu vier vellen verkoopt voor 12,50 zijn het volgend jaar vijf vellen voor 15 euro. Nogmaals we hebben het over pubers, ik wil gewoon 1 foto van mijn kind en de klassefoto.

Myrthe

Myrthe

21-10-2016 om 16:46

jaargang

Inderdaad Wilgenroosje, je wil niet dat er een jaargang ontbreekt maar ik moet dus nu verplicht 3x zoveel fotovellen van mijn kind kopen. Geen keuze. Volgend jaar 4 omdat het zo lekker verkoopt.

nicolette

nicolette

21-10-2016 om 16:59

verschil

Jij vindt het flauw dat ik zeg dat het ook minder kan worden. Waarom is dat minder flauw dan jij die zegt dat het 5 of 6 vellen gaat worden?
Toen het bij ons 4 vellen waren, was ik ook 12,50 kwijt, 10 jaar geleden ook al.
Heb je al op school aangegeven dat je graag weer de vorige fotograaf terug wil en dan vooral het keuzesysteem dat hij hanteerde? Dat hij wel voldeed aan jouw wensen?

nicolette

nicolette

21-10-2016 om 17:00

gaat lekker

Ik heb hoofdpijn. Ga hierna de laptop ook wegleggen. Minder flauw moet zijn flauwer.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-10-2016 om 17:30

Foto's

Myrthe: Volgens mij bedoelen we hetzelfde hoor en koop ik ook uit "noodzaak" het hele pakket. Over ieder jaar meer vellen heb ik nog niet nagedacht. Mag toch hopen dat dat niet zo is.

Ot: Toen mijn kinderen een keer collectief ziek waren toen de schoolfotograaf kwam, besloot ik bij AH bij zo'n kinderfotograaf langs te gaan. Ik vond het toch wel leuk om ook dat jaar iets te laten maken. Ze waren prachtig, echt waar. Alleen was ik zo stom om te vragen wat er met de foto's gebeurde die ik niet zou nemen. Uiteraard was het antwoord dat die vernietigd werden.

De jongste was nog klein en ik denk dat ik emotioneel nog een beetje instabiel was, of zo. In ieder geval kon ik op dat moment het idee dat mijn kinderen door de papierversnipperaar gingen echt niet aan. Toen heb ik in een emotionele opwelling het hele pakket genomen, met de ingelijste foto erbij. Dat was pas echt duur.

Tuinstoel

Tuinstoel

21-10-2016 om 20:00

opvallend

Dat dit het punt is waarover TO zich druk maakt. Wij hebben diverse schoolfotografen gehad en het verschil in kwaliteit vind ik opvallend. Sommige leveren nog een heel saaie paspoortfoto terwijl anderen hier meer creativiteit in stoppen.

Maar ook daarin zullen smaken verschillen.

Natuurlijk is online bestellen makkelijker, maar veel mensen vergeten dat of nemen de moeite niet. De fotograaf verkoopt dan stukken minder, dus logisch waar hij voor kiest toch?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-10-2016 om 21:45

Logisch

Inderdaad wat mij betreft is het ook logisch en prima dat de fotograaf kiest voor deze manier. Wat ik minder logisch vind is dat de fotograaf besluit in welke samenstelling je een pakket moet afnemen.

In het verleden ook meegemaakt dat we uit 4 of 5 fotovellen zelf uit konden kiezen welke en hoeveel we er wilden. De rest leverde je dan weer in. Nu wordt je gedwongen om, als je naast de klassenfoto maar 1 foto van je kind wil, het hele pakket af te nemen. Een andere mogelijkheid is er niet. Dat heeft dus niets te maken met al dan niet digitaal bestellen.

In de supermarkt koop ik ook alleen wat ik hebben wil en nu besluit de fotograaf dat. Meegeven naar huis, omdat mensen digitaal minder snel bestellen oké, maar de paketten zo samenstellen dat je geen keus kan maken is gewoon niet netjes. Heb het ook dit jaar pas voor het eerst op deze manier meegemaakt, maar gezien de klachten die er zowel op de paketten, als op de kwaliteit van de foto's geuit worden ga ik er van uit dat er volgend jaar weer een andere is.

En laat juist deze fotograaf de meest saaie foto's gemaakt hebben die ik in jaren gezien heb.

Taruh

Taruh

22-10-2016 om 08:43

supermarkt bepaald ook

'In de supermarkt koop ik ook alleen wat ik hebben wil en nu besluit de fotograaf dat'

Nee, ook in de supermarkt bepaal je niet. Ooit al geprobeerd om af te wijken van de hoeveelheid die er in een zak pasta zit bv.
Of 2 koekjes van soort 1, 3 van iets anders en dan nog 1 plakje cake.
Ook in de supermarkt wordt voor jou bepaald hoeveel je in 1x van iets moet kopen, alleen valt het je wat minder op.
Ook bij een slager zal dit zijn: 'o, het is iets meer, is dat erg?' Er zijn maar weinig mensen die dan ja zeggen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-10-2016 om 10:30

Taruh

Je hebt gelijk, maar dat vind ik toch niet helemaal vergelijkbaar. Die foto's kunnen namelijk heel makkelijk op een andere manier aangeboden worden. Sterker nog, ik heb al een jaar of 15 "ervaring" met schoolfoto's en de fotograaf van dit jaar is de eerste die ik tegenkom, waarbij ik niet kan kiezen welke vellen ik af wil nemen.

Natuurlijk kan ik geen pak macaroni opentrekken om mee te nemen wat ik nodig heb. Maar met wat ik overhoud kan ik wel iets. Het restant verdwijnt niet in de kast, om nooit meer gebruikt te worden. En dat is met de meeste dingen die ik daar koop het geval. En als je wel precies op maat in wilt kopen ga je naar zo'n winkel waar ze van alles los verkopen. Eindje rijden, maar je hebt de keus om dat te doen.

Met die foto's kan ik niets. Het zijn trouwens min of meer verschillende artikelen. Waarom kun je bij de meeste fotografen zelf uitkiezen welke vellen je af wil nemen en bij deze niet? Het is nu puur een kwestie van iets wat je nooit meer "gebruikt" door je strot geduwd krijgen, omdat je het ene wel wil en dan de rest erbij moet kopen. Een nutteloze rest, terwijl het heel makkelijk anders kan.

En ik begrijp het wel hoor, die fotograaf denkt aan zijn eigen portemonnee en werkt op het gevoel van de ouders van kinderen. Ik heb ook keurig het hele pakket besteld en zou nooit een draadje hierover gestart zijn, maar er was zoveel onbegrip voor ts, terwijl ik haar punt dus heel goed snap. Het voelt nu als een bankstel, waarbij ik niet zelf mag bepalen of ik een 2- en een 3-zitsbank wil, of liever een bank met een losse stoel erbij koop. In dat geval zou ik uitwijken naar een andere winkel en dat kan nu dus niet.

Maar goed, eigenlijk veel te veel woorden voor een pakketje foto's dat ergens in een laatje ligt en waarvan ik mijn irritatie, tot het lezen van dit draadje, alweer vergeten was.

Lou

Lou

22-10-2016 om 10:58

Snap het ook wel

Ik snap de irritatie ook wel en ik zou er ook niet blij mee zijn. Ook al is het geen levensgroot probleem. Precies die twee foto's die bijna iedereen denk ik zou kiezen, die kunnen niet. En als dat dan altijd wel zo was en nu ineens niet meer, ja dan kun je daar best even chagrijnig van worden.

Wij konden nu overigens wel zelf combineren naar keuze, en betalen het aantal vellen. Totaal vier, we hebben er drie gekocht voor 15,95.

Wat ik dan weer jammer vond was dat er op de basisschool slechts om het jaar een portretfoto werd gemaakt. Klassenfoto's elk jaar, maar portretfoto's eens per twee jaar. Die foto's waren namelijk erg mooi.

Ontaard

Ik ben er op een gegeven mee opgehouden de schoolfoto's aan te schaffen. Het ging me wel even aan het hart hoor, dat mijn bloedjes de papierversnipperaar ingingen als waren het eendagskuikens, maar het werd me gewoon te gortig ieder jaar weer zo'n 50 euro te dokken voor envelopjes die de laatste jaren meestal in een laadje belandden.

Die pasfoto's kun je inderdaad echt niks meer mee. Omdat ze op het vo bijna elk jaar van klas wisselen, zegt driekwart van hun klasgenoten ze ook weinig. De broertjesenzusfoto van de basisschool kregen altijd een ereplekje. Maar een puber onder de acne in A5 full colour print, nou in een lijstje aan de woonkamerwand te hangen...mwaoh. Al is de liefde er niet minder om, natuurlijk. Ik denk ook niet dat ze er zelf heel erg blij van zouden zijn geworden.

Ik vind het hele instituut schoolfotograaf eigenlijk niet meer van deze tijd waarin iedereen doorlopend foto's maakt. Maar blijkbaar vinden ze nog voldoende aftrek.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2016 om 14:29

Niet iedereen print alle eigengemaakte foto's

Het is inderdaad waar dat je tegenwoordig ontzettend veel foto's van je kinderen kunt maken. Maar lang niet al die foto's komen op papier terecht. Schoolfoto's wel. Door een professionele fotograaf vastgelegd, mooi voor in het boek van het betreffende kind.

Als je geen trek hebt in het gedoe van schoolfoto's, neem ze dan niet. Of je kind dat erg vind, kan ik niet beoordelen. Mijn kinderen hadden het wel raar gevonden als ik na hun genomen moeite geen foto's had besteld.In onze tijd waren het volgens mij 3 vellen. Een grote, pasfoto's, klassenfoto, een vierde vel zou misschien leuk geweest zijn voor opa en oma.

Tonny

Tonny

22-10-2016 om 15:31

jarenlang

had ik boven de eettafel vier even grote lijstjes met daarin de schoolfoto van het jaar van onze kinderen hangen. Toen de oudste van het VO af was, kwam er niks nieuws meer bij. De eerste paar jaar maakte ik dan zelf een foto voor in dat lijstje om de zaak compleet te houden, maar de klad kwam erin.

Toen zijn we verhuisd.
Alle lijstjes zijn verdwenen, liggen vast ergens achter in een kast. Wat een kapitaalvernietiging

Maar ik ken ook mensen die de schoolfoto's van weleer nog steeds aan de muur hebben hangen, in een wat verscholen hoekje.

Mijn moeder had altijd de kleine fotootjes in dezelfde lijstjes op haar secretarie staan, alle zes haar kleinkinderen. Heel schattig. Heb ze na haar overlijden uitgedeeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.