Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

schooladvies

hoi allemaal
ik heb nog een dochter in groep 7 en ik wil graag haar advies weten haar rapport cijfers zijn

groep 6: rekenen b
begrijpendlezen b
spelling a+
dmt a+

groep 7: rekenen c (ze mag hem misschien herhalen)
begrijpendlezen b
spelling a+
dmt +
ze heeft een zeer goede werkhouding kletst nooit tijdens lessen etc
we wonen in haarlem de gemiddelde cijfer van de kinderen is een d
ze wil graag naar het VWO lukt het met deze cijfers

joulia

joulia

07-03-2015 om 14:07 Topicstarter

avi

en alle 2 avi zijn a+

Caesar

Caesar

07-03-2015 om 14:13

Havo

Rekenen en begrijpend lezen tellen het zwaarst. Deze cijfers wijzen volgens mij naar Havo.

joulia

joulia

07-03-2015 om 14:16 Topicstarter

ceaser

dus niet naar vwo

waarom?

Stel je de vraag nu weer? Er is kortgeleden toch ook al uitgebreid op gereageerd?

Nee, met deze scores kan ze niet zonder meer naar het VWO. Maar ze kan wel naar een havo/vwo brugklas en afhankelijk van hoe ze het daar doet kan ze dan wellicht door met vwo.

joulia

joulia

07-03-2015 om 14:21 Topicstarter

jippox

ik heb 2 dochter

Caesar

Caesar

07-03-2015 om 14:21

De cijfers

Dat is aan de school, maar op basis van deze cijfers verwacht ik een havo advies.
Als hete middelde in de klas een d is, dan is er wellicht wat anders aan hand. Of slechte leraren, of veel matige leerlingen. In beide gevallen kan het niveau van de lessen wat achter blijven. Door zelf wat te doen is er wellicht ruimte voor betere Cito scores.

Barvaux

Barvaux

07-03-2015 om 14:34

en waarom denk je dat dochter twee met dezelfde score opeens wel naar het VWO kan? Vreemd ook dat je dochter twee nooit eerder noemde omdat je zei dat dochter 1 de beste van haar klas was. Dan is dochter 2 dus nog minder goed en die denk je wel naar VWO te krijgen?

Monique D*

Monique D*

07-03-2015 om 17:02

Een paar vragen

Betreft dit een tweeling? Of is jouw dochter een jaar ouder en blijven zitten, zodat ze in dezelfde groep zitten?

Waarom heb je het nooit over dochter 2 gehad, die blijkbaar hetzelfde "probleem" heeft als dochter 1?

En waarom moeten ze zo hoog scoren als maar mogelijk is (gymnasium), terwijl ze beiden Havo scoren? Als ze gymnasiumleerlingen zijn dan zal dat toch blijken in de Havo-VWO-klas?

Waar maak je je eigenlijk zo druk over?

Nastia

Nastia

07-03-2015 om 17:17

Zitten ze...

Zitten je dochters op dezelfde school? Gemiddeld D vind ik bijzonder laag voor 'n klas.

Met B en C voor begrijpend lezen en rekenen zou ik uitkomen op Havo, en vooral omdat de andere onderdelen A+ zijn. Als ze per se naar Vwo wil (of als jij je kinderen per se naar Vwo wil hebben) heeft ze dus nog heel wat te doen in groep 8. Of ze moet er zo positief uitspringen vergeleken met de rest van de klas, dat ze alsnog Vwo-advies krijgt. Alleen de leerkracht kan daar uitsluitsel over geven.

Jesse_1

Jesse_1

07-03-2015 om 22:54

Werkhouding

Als werkhouding telt meestal niet hoe serieus een kind is, maar of een kind meer wil en meer 'doet' dan de andere leerlingen.
Dus meer doet dan alleen gevraagd wordt, voor een 'typisch VWO kind'.
Althans, zo doen ze het op onze school, en ik hoorde dat van een heel andere school ook.

Op grond van de genoemde scores zou ik ook rekenen op een HAVO advies, daarmee zal ze zichzelf dan waarschijnlijk in een HAVO/VWO brugklas moeten bewijzen als ze perse naar VWO wil.

joulia

joulia

08-03-2015 om 17:37 Topicstarter

jesse

Jesse zon type zijn mijn dochters wel en ja ze zijn een 2 ling

Vaardigheidscores

Kijk ook naar de Vaardigheidscores, die staan bij de Cito scores weergegeven. O.a. het Erasmiaans gymnasium Rotterdam heeft een overzicht van vereiste Vaardigheidscores op haar website staan voor toelating.

Ik weet dat het schooladvies nu leidend is maar de eisen van VO scholen voor de onderbouwing van het advies zullen weer leidend zijn voor de basisschool bij het geven van het advies. Daarom is het checken welke eisen VO scholen misschien ongeoorloofd stellen aan het advies wel interessant.

Paal

Paal

09-03-2015 om 20:55

Ik verbaas me erover dat jij weet wat het gemiddelde van de hele groep is. Dan nog zegt het niets. Kleine groeo, 10 xB en 2 hele lage E score ? Zij halen het gemiddelde flink naar beneden,
Het gaat om de scores van, in dit geval, jouw dochter. Advies wordt waarschijnlijk Havo. En waarschijnlijk is ze daar het gelukigst. Ook wat waard.

Barvaux

Barvaux

09-03-2015 om 22:06

paal

Met 10 maal een B en 2 maal een zeer lage E zit je, afhankelijk van de hoogte van de Bscores, op midden C of midden B... en ja ik begrijp je punt wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.