Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nicky

Nicky

22-09-2014 om 10:07

School weet nog niet of het mee doet met de Eindcito.


Nicky

Nicky

22-09-2014 om 13:16

reactie

Uit de bovenstaande reacties haal ik de volgende punten:

- mijn kind moet toch meedoen, ziek melden mag niet van de leerplicht.
- Stel dat ik hem toch thuis houdt dan moet hij de toets 2 weken daarna toch inhalen.
- De NIO is dus niet altijd betrouwbaar op het gebied van toekomstige schoolresultaten.

Er zijn 2 situaties mogelijk:
1. zoon krijgt in januari een MAVO advies. Wat is dan de toegevoegde waarde om hem mee te laten doen? Om de overheid blij te maken? Dacht het even niet! Ik laat mijn kind 3 dagen in angst en beven zitten alleen maar om de overheid blij te maken? Nou mooi niet dus!

2. Zoon krijgt een Kader advies. In dat geval ga ik toch proberen om hem de Cito te laten maken. We moeten dan wel maanden samen studeren.

Situatie 2 is alles behalve nog zeker aangezien de schooldirectie er nog niet uit is of ze uberhaupt mee doen met de eindcito.

Dat de NIO niet laat zien wat een kind kan verbaast mij wel. Zijn er echt kinderen die een score tussen de 90 en 100 hadden en op het VWO het goed doen? Ben hier wel benieuwd naar!

Barvaux

Voor elk niveau moet een bepaalde score gehaald worden om automatisch geplaatst te kunnen worden. Een VMBO-t moet tussen de 534-537 score halen. Een Havo-er tussen 538-541. In het algemeen gaat iedereen met een score boven 542-550 naar een vwo. Wil je naar gym moet je meer dan 545 halen. De citobandbreedte is het 'smalst' voor de vmbo-t- ers en de Havo-leerlingen. TS zit in die groep.

Een kind dat minder makkelijk leert heeft ook meer moeite met het maken van de toets op zich. Het is voor hen allebei even spannend, maar voor de ene een stuk moeilijker en daarom minder leuk.

Angela67

Angela67

22-09-2014 om 13:24

flanagan

helaas 'moet' er niets. #r mag helaas vanalles - door de VO-scholen vooral. Vooral hogere scores eisen. Dus uitspraken over heel NL doen is helaas niet mogelijk.
gr Angela

Is niet voor hem

Die verplichte eindtoets is er niet voor je kind, maar om scholen te controleren. Scholen moeten bij alle leerlingen een toets afnemen. Wie ziek is moet 'm inhalen. Scholen mogen kinderen niet van de toets weghouden (ziek melden of wat ook). Ouders mogen dat dus ook niet.

"Zijn er echt kinderen die een score tussen de 90 en 100 hadden en op het VWO het goed doen? "
Nog wel.
Het is maar een toets. Het is geen thermometer. En dan nog. Koorts is niet altijd synoniem aan ziek.

Angela67

Angela67

22-09-2014 om 13:26

nicky

ga praten op de school waar je 'm wilt hebben. dat is nl de echt belangrijke partij. als je al warme contacten met hen opbouwt en hen de lvs scores van je zoon laat zien en aan hen vraagt wat zij willen zien dan kun je daarnaar toe werken.
gr Angela
ps oefenen voor cito vanaf nu heeft als groot voordeel dat hij gewoon beter leert lezen, spellen en rekenen. Het is nooit weg om te oefenen. Gewoon drie keer per week half uur en je komt een heel eind. zo kun je het bij hem ook aangeven. dat cito niets anders is dan een combinatie van allerlei opgaven van alles wat hij op school leert.

Nicky

Cito zegt meer over het kwaliteit van het genoten onderwijs, NIO( en de wisc II) zeggen meer over wat een kind kan. Je kan niet zeggen dat de Cito wel betrouwbaar is en de NIO niet. Heel wat kinderen laten later op de VO zien, wat ze waard zijn. Genoeg forumdeelnemers die daarover kunnen meepraten. Afstromers bestaan natuurlijk ook.
Een matige NIO van één van de reageerders zegt te weinig; toets verknalt door faalangst? Bij de Cito wordt een Off-day gecompenseerd door de resultaten van de andere twee dagen. Maar met 3 dagen slaat wel de vermoeidheid en hoofdpijn toe. Daarom wordt de NIO in het algemeen beter gemaakt dat de Cito.

Angela67,

De citobandbreedte was mijn leidraad, waarbij de kolom automatisch plaatsing je maakt of breekt.

http://www.onderwijsconsument.nl/citoscores-en-schooladviezen-citobandbreedtes/

Angela67

Angela67

22-09-2014 om 13:48

Flanagan

maar hier in Utrecht gaan ze er net zo makkelijk een paar punten overheen en stellen extra eisen. Dus hogere punten nodig dan cito zelf aangeeft . . .
gr Angela

Bedoel,

Toelaatbaarheid in plaats van plaatsing.
Ik weet ook dat met name in de omgeving van Utrecht en andere grote steden, bij ruime aanmelding, de voorwaarde voor plaatsing wordt opgekrikt omdat ze in die luxe verkeren.

Nicky

Nicky

22-09-2014 om 14:05

cito op het VO??

@Vlinder72 dit meen je toch niet? Cito´s op het VO? Ik heb de Cito website erop nagelezen en er staat wel iets inderdaad. Het heet VAS toetsen. Ik ben in shock! Denk je af te zijn van die ellende begint het weer op de MAVO??

Mag ik vragen wat de toegevoegde waarde is van die cito´s op het VO? Kan mijn zoon bij toelating op het MAVO afstromen door een lage cito score in de brugklas?

Barvaux

Barvaux

22-09-2014 om 14:14

flanagan etc

Nou jouw cijfers herken ik niet voor de wijde omgeving hier. Ik vind die 542 voor VWO sowieso erg laag. De meeste VWO's houden 544 of 545 aan.

'Een matige NIO van één van de reageerders zegt te weinig; toets verknalt door faalangst? '

Nee, het ging om drie mensen die ik ken en verder hoorde ik dat veel kinderen de NIO lager hadden dan wat uiteindelijk de CITO werd.

Barvaux

Barvaux

22-09-2014 om 14:15

nicky

Nee, ze laten hem niet afstromen als de cijfers goed zijn. Het wordt mijns inziens vooral gebruikt als de cijfers in het 'besprekingsgebied' zitten en ze willen graag weten wat er voor bevolking op welk niveau zit.

vlinder72

vlinder72

22-09-2014 om 14:18

barvaux

Het gymnasium hier in de buurt houdt 543 aan en een havo/vwo advies. Geen stress daardoor bij mijn tweede zoon.

Angela67

Angela67

22-09-2014 om 14:20

RET

Misschien heeft je zoon baat bij RET - de theorie/praktijk waarbij je negatieve gedachten leert ombuigen, doordat je ziet dat het jouw gedachten bij een situatie zijn die je dwars zitten en niet de situatie zelf. Want het woord cito is niet zo erg, en ook op de middelbare school wordt het weer heel anders ingezet dan op basisschool en op elke basisschool wordt er weer anders mee omgegaan.

Op de school van oudste worden de cito's gebruikt om te meten maar er wordt niets mee gedaan. zegt men. Maar weet je, dat weet je toch nooit.

Dus je kunt hem dan misschien toch maar beter gewoon laten wennen er aan, want proefwerken en so's zijn natuurlijk schering en inslag op de middelbare school en daar krijgt hij ook wellicht te maken met proefwerkweken.

Ik zou dit normaliter niet zeggen ('wennen op basisschool aan iets wat je pas op vo krijgt' want ik vind dat eigenlijk flauwekul) maar misschien kun je hem hier toch mee helpen?
gr Angela

Barvaux

Barvaux

22-09-2014 om 14:21

Verder

'Een kind dat minder makkelijk leert heeft ook meer moeite met het maken van de toets op zich. Het is voor hen allebei even spannend, maar voor de ene een stuk moeilijker en daarom minder leuk.'

Ook daar ben ik het niet met je eens. Ze hebben er voor geoefend en ze weten dat. Verder is er ook een citotoets op niveau voor kinderen die naar het vmbo gaan. Ik zou die aanvragen voor het kind van de vragensteller.

Ik denk toch, en dat hoorde je toch, dat het voor de bovenkant meer zweten is: je wordt gewoon niet aangenomen op kleine gymnasia. Op een grote scholengemeenschap kom je toch wel terecht. Plek zat.

Barvaux

Barvaux

22-09-2014 om 14:23

vlinder

Precies vlinder: "Het gymnasium hier in de buurt houdt 543 aan en een havo/vwo advies. Geen stress daardoor bij mijn tweede zoon." dat klopt dus ook niet met de cijfers van Flanagan. Je hebt allerlei niveaus die verschillend zijn.

Automatisch toelaatbaar

Niet alleen regio Amsterdam maar ook BOVOhaaglanden houdt gelijkwaardige getallen aan. Zo als ik in #40 al aangaf, een VO kan hiervan afwijken als er te veel of te weinig leerlingen zich aanmelden. De marge om automatisch dus zonder verdere bespreking met de bo toe te laten, is voor een havo 3 punten en voor een vwo ca. 6-7 punten.

Tot vorig jaar kon een lager schooladvies op basis van werkhouding of een minder gunstig elektronische document gemakkelijker omzeild worden als de citoscore in het automatische toelaatbaarheidsgebied viel.

CitoBandbreedte BOVOhaaglanden pag 17
http://www.bovohaaglanden.nl/documenten/handboek/BOVO_handboek_2013-2014.pdf
Komt overeen met de kernprocedure uit Amsterdam.
En verder reageren we allemaal vanuit hetgeen wat we om ons heen zien.

Het is bekend dat de populaire zelfstandige gymnasia met hun selectiemethode leerlingen in spanning brengen. Maar er is een nog grotere kloof tussen vmbo-t en kader/basis omdat een kind met kader theorie vakken te kort komt om op te stromen naar vmbo-t. Terwijl een gymnast bij het laten vallen van Latijn of Grieks op VWO niveau nog altijd door kan naar de universiteit.

B- toets of N -toets
De niveau B. En N toetsen hebben wel wat overlapping, maar de N-toets is voor basis en kader niveau en de B voor vwo-havo en vmbo-t niveau. Er is wel wat overlapping maar de kans dat een kind een vmbo-t advies krijgt, lijkt mij kleiner bij een 'N-toets dan bij een B-toets. Want een kind dat een leesfout maakt en de vraag verkeerd begrepen heeft, kan bij de N-toets dezelfde fout maken. Met als gevolg dat het in de N-toets sneller in de basis-kader uitkomt dat in de B-toets. In de B-toets moeten namelijk het aantal verdeeld worden over 5 niveaus; van vwo tot basis voor een goede verdeling van het percentage leerlingen per niveau. Om geen problemen te krijgen met te kort/te veel aan leerlingen op een bepaald niveau, worden door het Cito de score aangepast aan het aantal percentage.
Dat zie je al bij de citovolgsystemen; je krijgt een B als je tot de groep behoort waarbij 25% beter of gelijk aan jou een test heeft gedaan. Je weet dus niet je absolute cijfer maar wel dat je tot de 25% van de beste leerlingen behoort. Zo wordt ook met de citoscore jaarlijks correcties toegepast om een leerlingenprobleem te voorkomen.

Barvaux

Barvaux

22-09-2014 om 16:52

vreemd

'Maar er is een nog grotere kloof tussen vmbo-t en kader/basis omdat een kind met kader theorie vakken te kort komt om op te stromen naar vmbo-t. Terwijl een gymnast bij het laten vallen van Latijn of Grieks op VWO niveau nog altijd door kan naar de universiteit.'

Vreemd, als je het goed doet op kader kun je gewoon naar mavo. Verder vind ik het verschil tussen gym en atheneum niet van waarde, het is allebei VWO. Als je niks bakt van Nl, Eng of Wiskunde zit je zo op de havo.

Over de B/N Citotoets: de moeilijke vragen zijn voor de vmbo'ers gokvragen, nu zitten er veel meer vragen in die wel te beantwoorden zijn. Het voordeel is dat een kind niet een paar moeilijke vragen achter elkaar heeft waarna het gaat verslappen (ik snap dit toch niet) en juist hiermee haal je de mavo'ers uit de kadergroep.

Het lezen van een cito eindtoets

http://www.zwijsenouders.nl/web/file?uuid=00b78b9a-838b-45ce-a4af-5508d4c74b07&owner=81685c54-8d29-423c-942b-ae4254674202

http://wij-leren.nl/update-normen-reactie-cito.php

Wijzen leert dat het gaat om het percentage; daaruit volgt een advies.
Wij-leren.nl laat zien dat de normering wordt bijgesteld. Wanneer te veel leerlingen een hoge score halen wordt de Gausse-curve herzien anders gaan er te veel naar een vwo en te weinig naar een vmbo-t, dan ontstaat een lokatieprobleem.

Ben dus wel benieuwd of het adviessysteem van een school zonder eindtoets, straks leidt tot een 'lokatieprobleem' daar de eindtoets in april dit niet meer kan recht trekken.
In het verleden vonden de LVScito toetsen plaats in eind januari en juni. Vanwege de Cito vond in groep 8 geen toetsenweek plaats rond eind januari. Om toch een juiste advies op te maken, zullen de kinderen rond januari ipv de eindtoets een LVScitoweek maken, in belang van die percentages.

Is niet meer zo

De eindcito en de vo cito s's hebben voortaan de bedoeling om vooral de functioneringsniveaus te meten. Dat is dus niet langer een relatieve meting waar de leerling zich bevindt tussen de jaargenoten in de klas, de regio en Nederland. Het is een referentiemeting tov de vastgestelde kennis en vaardigheidsniveaus.
Voortaan is het dus mogelijk dat alle leerlingen een voldoende scoren (eind basisschool is dat 1F). Of onvoldoende.

Barvaux

Barvaux

22-09-2014 om 17:13

oja

"Een VMBO-t moet tussen de 534-537 score halen. Een Havo-er tussen 538-541. In het algemeen gaat iedereen met een score boven 542-550 naar een vwo.De marge om automatisch dus zonder verdere bespreking met de bo toe te laten, is voor een havo 3 punten en voor een vwo ca. 6-7 punten.'

Procentueel zou dat het volgende zijn: 14%, havo 14% en vwo 26% en dat maakt duidelijk dat jouw cijfers niet echt kloppen. 542 is te laag vaak voor het VWO en 14% is te weinig voor mavo.

Het cito zelf komt met:

501 - 522 - Basisberoepsgerichte leerweg
522 - 527 - Basis- en Kaderberoepsgerichte leerweg
524 - 528 - Kaderberoepsgerichte leerweg
528 - 532 - Kaderberoepsgerichte leerweg en gemengde/theoretische leerweg (het voormalige mavo)
530 - 535 - Gemengde/ theoretische leerweg
533 - 536 - Gemengde/theoretische leerweg en havo
538 - 541 - havo
538 - 545 - havo/vwo brugklas
545 - 550 - vwo (atheneum / gymnasium / Tweetalig onderwijs / Tvwo)

Wijzen is zwijsen

Eerste regel Wijzen is zwijsen

Het opstormen van kader naar vmbo-t kent haken en ogen; hele goede cijfers halen voordat het schoolteam je geschikt acht voor het opstormen naar vmbo-t en dan toch nog geconfronteerd worden met het feit dat je te weinig theorie hebt genoten. Daarom gaan velen naar een MBO.

http://www.eldecollege.nl/index.php?page=vmbo_b

Een N-toets is makkelijker, maar je moet verhoudingsgewijs meer goed hebben, wil je een vmbo-t advies krijgen.

Gauss-curve

In een gauss-curve vallen de meeste leerlingen in het midden. Om te voorkomen dat te veel naar havo of vmbo-t gaan, worden die gebieden ( lees citobandbreedte) versmald voor een gelijkmatiger verspreiding.

Vb gauss-curve

http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/01_Hoogbegaafd/hoeveel.html

Het is niet zo dat omdat het vwo breedte 6 punten groot is het havo-breedte 3 punten dat er 34% naar vwo om 17% naar havo gaan. In de even grote havobreedte vallen gewoon veel meer leerlingen dan in de vwobreedte, vandaar de versmalling.

Nicky

Nicky

22-09-2014 om 19:06

niet mee doen.

Mijn man en ik denken er over hem niet mee te laten doen. De reden is dat we geen toegevoegde waarde zien in het wel mee doen. Stel dat hij een Kader advies krijgt dan gaat hij echt niet opeens TL scoren op die eindtoets. Dus dan wordt het gewoon Kader en moeten we hem 5 dagen in de week halen en brengen naar het VO. Alleen reizen is geen optie voor hem.
Als hij TL advies krijgt dan willen we hem al helemaal niet mee laten doen omdat we toch bang zijn dat het VO bij twijfel er toch WEL naar gaat kijken stiekem. En dat wil ik voorkomen! Ik ben er namelijk niet van overtuigd dat het VO helemaal NIET kijkt naar die cito uitslag. Bij twijfel kijken ze dus echt wel.

Mijn man zal hem dan ziek melden maar we zitten natuurlijk wel met de herkansing. Hoe kunnen we hem daar ook voor afmelden??

roosje

roosje

22-09-2014 om 19:24

Nicky

Nicky, ik vind dat je erg gestrest overkomt en je enorm druk maakt over dingen die helemaal niet zo rampzalig zijn. Volgens mij heeft dit deels met onwetendheid te maken.
Zo kijk je uit naar de NIO, maar de Cito zou jouw kind niet aankunnen. Sorry, dat is natuurlijk onzin. Het zijn allebei gewoon toetsen. Ja, ze toetsen net wat anders, maar er moet bij beide gewoon gerekend worden, taalopgaven gemaakt etc.
Ook ben je verontwaardigd over jouw ontdekking dat er ook op het VO cito's zijn. Meid, welkom in de wereld van de toetsen. Op het VO heeft je kind wekelijks een of meerdere toetsen. Op de basisschool heeft je kind ongetwijfeld regelmatig een toets. Ook de cito is gewoon een toets. Cito is gewoon een instituut dat toetsen maakt. En er zijn wel meer instituten en uitgeverijen die toetsen maken. Waarom zoveel gedoe over die ene toets-maker?

Verder maak je je enorm druk over wat je moet doen als die eind-cito er komt. Terwijl je niet eens weet of die toets er wel komt. Sterker nog: de school is helemaal niet gewend de eind-cito te doen. Wacht nou eerst eens geduldig af wat er gaat gebeuren. De kans is blijkbaar groot dat die toets er helemaal niet gaat komen.

En het valt mij op dat je weinig vertrouwen hebt in de flexibiliteit van je kind. "Hij is sensitief, dus zou een toets niet aankunnen". Hoe kun je nu al voorspellen dat hij over 8/9 maanden een toets (die helemaal niet meer tot doel heeft om jezelf binnen te krijgen op een bepaald niveau VO) niet aankan? Dat hij daar slapeloze nachten van heeft? Terwijl de NIO blijkbaar geen enkel probleem voor je zoon zou zijn. Sorry, ik snap dat niet. Denk je niet dat je je eigen schijnbare frustratie over cito teveel op je kind projecteert? Kinderen ontwikkelen zich enorm op deze leeftijd, ook sensitieve kinderen. Onderschat hem niet.
(ja, ik heb ook een zeer sensitief kind, misschien dat ik daarom wat heftig reageer. Ook sensitieve kinderen kunnen (en moeten!) zich ontwikkelen en blijken geregeld veel meer aan te kunnen dan je als ouder denkt).

Maar bovenal: wacht nu eens rustig af. "Men lijdt het meest het lijden dat men vreest."

Barvaux

Barvaux

22-09-2014 om 19:27

Flanagan

'n de even grote havobreedte vallen gewoon veel meer leerlingen dan in de vwobreedte, vandaar de versmalling.'

Mijn percentages waren juist van het cito, jouw bandbreedtes kloppen niet en dat kun je zien aan de percentages, anders zou maar 14% naar de mavo gaan en 14% naar de havo.

Barvaux

Barvaux

22-09-2014 om 19:31

in aansluiting op roosje

Zeggen dat je hem niet mee laat doen omdat je niet gelooft in wat wij allemaal zeggen vind ik ook vreemd: ja, als de cito lager uitvalt wordt je kind niet lager geplaatst en nee, als de cito hoger uitvalt kan je kind wel hoger worden geplaatst. Verder is het heel nuttig om je kind mee te laten doen aan zoiets, juist omdat er niets meer van afhangt. Wees blij dat je kind niet op een andere school zat vorig jaar, dan had je er wel aan moeten geloven, in februari, zonder NIO (tenzij je die zelf aanvraagt).

Wat een stress om niets en wat een vertrouwen in de NIO waar je dat niet hebt in de Cito.

Cat

Cat

23-09-2014 om 07:32

plan

Ik wil je niet ongerust maken, maar een NIO kan ook stresserend zijn voor je zoon. Een iq test wordt individueel afgenomen, een NIO klassikaal. Ik hoor ook erg vaak over NIO scores die erg afwijken. (Bij zoon hier ook)
Wat ik zou doen is (nu!) een plan gaan maken met school, hoe krijgen jullie hem op de school waar hij hoort en die veel beter voor hem is. Betrek iedereen die betrokken is bij de zorg rondom je zoon. Als de it'er niet betrokken is, betrek deze dan ook. Probeer iedereen te overtuigen van je doelstelling en maak hen mede verantwoordelijk. Je kunt daarin je eigen aandeel inzetten zoals rt, laat vooral zien dat jij er hard voor wil werken. Ook kun je de toetsen daarin meenemen. Als toetsen stresserend zijn voor zoon zit daar ook een taak voor school. Ga samen uit van positieve doelen (zoon kan toets wel aan) en maak een plan om daar te komen.

Barvaux

Barvaux

23-09-2014 om 08:05

nog iets

Ik kan niet geloven dat jouw kind het enige kind in het dorp is wat naar vmbo b of k moet, ze kunnen dan toch samen reizen als het niet lukt?

Nicky,

Het is voor jullie wel belangrijk dat je weet welke toets ze doen. De oefenvragen op de website van citotietstrainer voor Cito verschillen met de vraagstelling voor de NIO. Als je oefent voor de Cito, kan je de mist in gaan met de NIO, alleen maar op basis van de vraagstelling.
Scholen die een NIO doen, oefenen ook in de klas met boekjes zodat de leerlingen gewend zijn aan deze vraagstelling die meer gebaseerd is op inzicht itt tot de Cito. Die vraagstelling is meer gebaseerd op het toepassen van de aangeleerde regels.

Net zo goed als leerlingen die in de klas geoefend hebben voor de Cito, en na een onvoldoende resultaat voor een gymnasium nog even een NIO doen. Deze leerlingen zijn gewend aan de vraagstelling van de CIto, maar niet aan de vraagstellingswijze van de NIO.
Zeker als de druk hoog is; ( ze hebben de Cito al 'slecht!' gedaan), is het moeilijk om te laten zien wat je kan als je niet gewend bent aan de vraagstelling van de NIO. Kinderen die de NIO minder goed maken dan de Cito, doen dat eerder doordat de prestatielat nog hoger is komen te liggen terwijl ze gewend zijn/ geoefend hebben op de Cito.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.