Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Cindy

Cindy

12-12-2012 om 20:15

School kiezen

Onze zoon zit nu in groep 8 en moet de komende maanden een nieuwe school gaan kiezen. Maar hoe gaan we de keus maken? Alle scholen doen ontzettend hun best met proeflessen en masterclasses enzo, maar dat zegt niet zoveel over hoe het er op school in het echt toegaat. Waar kunnen we op letten? Wat moeten we vragen? Graag jullie input!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Thursday Next

Thursday Next

12-12-2012 om 20:44

Hoe wij het doen...

Hier moeten we ook een school kiezen voor dochter. Er zijn hier binnen een strala van 12 km zeker 15 scholen voor het niveau wat ze gaat doen. Scholen die verder weg zijn en scholen voor (streng) gelovigen kunnen daardoor afvallen.
We gaan naar een onderwijsmarkt om van alle scholen wat informatie te krijgen. Daar kreeg ik vorig jaar een tip over: ga niet naar de onderwijsmarkt in de stad want die is mega-druk, maar ga naar een van de dorpen vlakbij. Daar komen dezelfde scholen en het is een stuk rustiger.
Verder kijken we naar de rapporten van de onderwijsinspectie, de gegevens op de site http://10000scholen.nl/ en de lijst van de volkskrant.
De meeste scholen hier hebben een profiel, iets extra's dat ze bieden. Zo is er een technasium, tweetalig onderwijs, sportklas, Cambridge Engels, kunst- en cultuurprogramma. Dochter heeft al aangegeven dat ze geen tweetalig wil.
Nou, en verder vraag ik allerlei andere ouders met kinderen op het voortgezet onderwijs wat zij van die scholen vinden.
We zijn vorig jaar al bij een paar open dagen geweest, dit jaar gaan we weer bij 2 of 3 kijken en dan kiezen we de school die het beste lijkt voor haar, en waar ze zich ook thuis voelt natuurlijk.
En je kan hier ook naar ervaringen vragen, ik heb hier ook van alles gelezen over 1 van de scholen waar we gaan kijken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-12-2012 om 21:20

Hoe wij het deden

Zo deden wij het (en zullen dat volgend jaar opnieuw doen met jonsgte kind).
We hadden een 'longlist' met 10 scholen in de stad. Twee van de scholen hadden een onvoldoende op HAVO en VWO van de onderwijsinspectie; die twee scholen hebben we geschrapt (nee, ik weet het, lijstjes zeggen niet alles, maar een voldoende van de inspectie moet toch kunnen). De gereformeerde en reformatorische scholen vielen af; daar zouden we niet door de ballotage komen. Toen hadden we er nog zes. Eén school werkt volgens 'het nieuwe leren': kind is zelf regisseur van onderwijs etc. + sterk cultuurprofiel. Dat leek ons helemaal niets voor zoon. Toen hadden we dus nog vijf. Van een van die vijf scholen zei zoon zelf: daar wil ik niet naar toe, dat is koude kak en iedereen rookt. Zal allemaal heus wel meevallen, maar aangezien er genoeg keuze was, hebben we die ook geschrapt.
Er bleven vier scholen over en daar zijn we naar toe geweest. Na die open dagen was duidelijk (bij ons en bij zoon) dat er twee serieuze opties overbleven. En daar heeft zoon er een van gekozen (inmiddels vier jaar geleden).

Annet

Annet

12-12-2012 om 21:40

Hier doen we het zo

Oudste zit al in de 4e klas, jongste in groep 8.
Wij kijken ook naar de resultaten van de onderwijsinspectie. Een andere zeer nuttige site is de vensters voor verantwoording: http://www.schoolvo.nl/
Daar vind je info per school per niveau. Je kunt zelf bepalen wat je belangrijk vindt.
De Volkskrant doet eigenlijk hetzelfde maar dan veel beperkter en bepaalt voor jou wat belangrijk is.
Een school met een laag slagingspercentage kan toch heel goed zijn omdat ze bijvoorbeeld alle havisten de kans geven om VWO te doen. Of dat ze kinderen niet zomaar laten afstromen maar een kans geven op een hoger niveau. Dat zijn dan mooie vragen voor op de open dag of informatieavond.

Onze kinderen zijn nogal slim. Wij kijken dus naar voldoende uitdaging. We zullen nooit kiezen voor een tweejarige brugklascombi (Havo/VWO) en hebben ook liever geen eenjarige combi (Havo/VWO), maar sluiten die niet uit.
Bij de info per school kijk ik naar het percentage dat slaagt, het gemiddelde eindcijfer (beiden ten opzichte van landelijk gemiddelde van hetzelfde niveau). Verder vind ik de mening van ouders en leerlingen belangrijk. Die staan er ook bij. En het percentage leerlingen dat een betaprofiel kiest. Een hoog percentage betekent dat ook meisjes dit profiel kiezen en dat zegt mij wat over de benadering van het onderwijs. (kijk naar profiel NT, NG en de combi daarvan). Er zijn vwo-afdelingen waar dit onder de 50% uitkomt, er zijn er ook die op 70% uitkomen.
Natuurlijk betekent dat niet dat iedereen een technische studie gaat kiezen. Maar zonder goed onderwijs kiezen kinderen dit profiel niet En deze profielen bieden de meeste vervolgmogelijkheden.

Op de infoavonden/dagen vraag ik door naar extra uitdaging, moet iedereen hetzelfde doen, hoe leren ze leren, en dergelijke zaken.

Als 'ervaren' VO-ouder is mijn advies niet te letten hoe de brugklas ingericht is qua gebouw/afdeling e.d. Sommige ouders trappen in dezelfde val als bij het kiezen van de basisschool. Ze kijken alleen naar de brugklasomstandigheden (of de kleutergroep) en hebben nog geen oog voor het vervolg.
Die inrichting van de brugklas komt wel goed. Het is fijn als ze niet zomaar de stad in mogen bij een tussenuur, het lijkt prettig als ze weinig bovenbouw tegen het lijf lopen, maar dat zijn toch zaken die er niet echt toe doen. Vraag hoe ze begeleiden dat kinderen leren huiswerk te maken. Studieles ingeroosterd zegt niet genoeg. Wat doet de mentor precies, is die bereikbaar voor een ouder, wat doet school als de cijfers dramatisch zijn na het eerste kwartaal?

Weinig keus eigenlijk

Wij wonen op 13 km fietsen ( geen buslijn) van de dichtsbijzijnste school. Gelukkig is het een hele goed, met alle nivo's en goede inspectie-oordelen.
Er is 14 km de andere kant op nog een school, met slechte inspectiecijfers.
Meer keus was er eigenlijk niet. Of er moest flink gefietst, gebust en getreind worden en was de reistijd dus erg lang.
Eigenlijk wel fijn, weinig keus. We zijn bij twee open dagen geweest en waren snel klaar.

Cindy

Cindy

13-12-2012 om 08:53

Twijfel

We twijfelen eigenlijk tussen twee scholen: 1 school in het dorp met een versterkte atheneumstroom. Voordeel is dat hij er op de fiets naartoe kan. Nadeel is dat ik de communicatie als moeizaam ervaar. Geen antwoord op mail, bij proefles was het groepje van mijn zoon de docent kwijt. Kortom, voelt niet echt lekker. De andere school is 13 km verderop, dus een behoorlijk verschil in afstand. Maar: een prettiger gebouw, aparte onder- en bovenbouwvleugel en ze geven zoon veel meer het gevoel welkom te zijn.
Beide scholen staan goed bekend, van beide scholen ken ik ouders die er tevreden zijn en ouders die er weg zijn gegaan. En uiteindelijk ben je toch afhankelijk van de klas waar je toevallig in komt en van de docenten die je toevallig krijgt, toch?
Kortom: volgen we ons gevoel en kiezen we voor verder weg of kiezen we voor makkelijk dichtbij?
Die scholensite is handig trouwens! Dank voor de tip!

Fransien

Fransien

13-12-2012 om 15:37

Uitstellen

Ga naar de meeloopdag, ga nog eens kijken, stel het nog heel even uit.
De klas is belangrijk, de docenten zijn belangrijk, maar wat ik gemerkt heb is dat bij een goede sfeer de docenten goed in hun vel zitten en daardoor de klassen beter draaien. Bij een goede sfeer is er aandacht voor het kind zelf, en gaat niet alles om de grote meute. Bij de school waarbij het groepje van je zoon de docent kwijt was, da's toch echt niet de bedoeling. Hoe is dat opgelost? Fouten maken is menselijk, maar hoe je ze oplost geeft weer hoe de school in het algemeen met z'n leerlingen omgaat. Als er veel excuses waren en ze geprobeerd hebben om de rest van het programma wel goed te laten verlopen is het nog wat, als dat er niet in zat en het was ze om het even, dan weet je eigenlijk wel genoeg denk ik.
Kijk eens naar kinderen die wel wat op jouw kind lijken qua karakter en hoe goed die het doen op de ene of de andere school, misschien kun je dan wat gefundeerder een keuze maken. En wat wil je zoon het liefst?

Sfeer

Ik vond de open dagen wel heel nuttig, want los van alle beoordelingen, scores, naam enz. is de sfeer ook heel bepalend. (en die sfeer wordt dan weer erg bepaald door de houding van de docenten, het enthousiasme van de leerlingen enz). Vorig jaar hebben we met de oudste open dagen bezocht en ging zoon 2 soms mee. Die liep 1 school in en zei meteen: hier wil ik heen! Hij moet nog even geduld hebben, maar hij denkt er nog steeds zo over.
Het is net als een huis kopen eigenlijk. Natuurlijk doen bouwkundige staat en dergelijk er wel toe, maar uiteindelijk gaat het toch vooral om het gevoel.

Vraag ervaringen van andere ouders

Een school kan zich nog zo geweldig presenteren, maar alleen ervaringsdeskundigen kunnen je vertellen over sfeer, lesuitval, afstromen ipv blijven zitten, etc. Dus vraag dit aan leerlingen en ouders van de school van je keuze!

Clairy

Eens met jippox

Sfeer is ontzettend belangrijk. En hoewel scholen op hun open dag het beste beentje voorzetten, kom je toch best al wat te weten hierover.
Mijn tip is: kijk naar je kind. Probeer niet teveel te sturen, maar laat hem liefst voorop lopen en kijk wat hij uitstraalt. Bedenk ook dat jijzelf niet dagelijks in dat schoolgebouw moet rondlopen, hij moet het er naar zijn zin hebben.
Natuurlijk moet de school verder ook wel voldoende aansluiten bij de wensen en mogelijkheden die jullie voor je kind hebben. Hoe ziet het programma eruit? Wat zijn de (extra) mogelijkheden? Hoe is de leerlingenzorg geregeld? Maar voor mij was sfeer toch wel doorslaggevend.
n@nny

Fiorucci

Fiorucci

14-12-2012 om 17:34

Sfeer

Wij hebben een voorselectie gemaakt kwa scholen die passen kwa mogelijkheden bij ons kind. De voor en nadelen overlegd met kindlief. Maar na de open avonden hebben we hen uiteindelijk laten kiezen. Zo vond mijn dochter een bepaalde school geweldig en een andere niet, het grappige was dat haar even oude neefje er precies andersom over dacht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.