Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

School is wel/geen opvang (doorhalen wat niet vantoepassing is)

Dochter wordt door buurvrouw naar school gebracht ivm ons werk. Buurvrouw belt mij om 8.20 uur op(school gaat dan open) er is geen school vandaag want verwarming is stuk. School zou al hebben gebeld? Nee dus!

Maar alle kinderen werden naar huis gestuurd, de kleuters niet, daar deed verwarming het wel. Ik heb gezegd dat niemand dochter kon halen en dat school dan maar wat moest doen. Evenlater liet buurvrouw weten dat school inderdaad dochter opvangt.

School heeft niet meer gebeld. Uiteindelijk kon man iets regelen waardoor ze smiddags wel thuis was.

Waar ik pissig om was, is hetgemak waarmee kinderen weg gestuurd worden en ouders dat maar lekker op mogen lossen?! En dan niet een half uur voor schooltijd (dan is er zeker toch al iemand?) maar als de school open gaat!

Daarnaast waren er nog een aantal ruimtes wel verwarmd: het speellokaal, de lerarenruimte, een aulatje en de gymzaal, mogelijkheden om flexibel te zijn toch?? Het is een kleine school met weinig kinderen.

Nou ja dat bracht mij op de vraag is school wel/niet voor opvang? En wanneer is iets echt overmacht? (Geen verwarming? Geen stroom? Wat precies). En hoe regelen jullie zo iets?? Ik heb ook nog 3 buurvrouwen en moeders gebeld, konden allemaal niet!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prakje

Prakje

22-01-2013 om 20:12

Hier zou school

Kinderen die echt niet naar huis kunnen opvangen in een andere klas/speellokaal. Indien mogelijk uiteraard

We hebben hier een goed werkende bel-cirkel, dus ik ga er vanuit dat er voor school gebeld is.

Tot slot, bestaat er in Nederland voor alle werknemers zoiets als calamiteitenverlof, dit is een calamiteit en hier kun je dus - in overleg en in alle redelijkheid - aanspraak op maken.

MarSy

MarSy

22-01-2013 om 20:40 Topicstarter

Calamiteitenverlof

Ja inderdaad is dat er, daarom was ze smiddags wel thuis. Maar is dit echt een calamiteit? En ik werk zelf in het onderwijs, dan stapel ik 30 anderen met een probleem op omdat ze op de school van mijn dochter het probleem van zich afschuiven...

En die goed werkende bel cirkel mis ik dus.. Ook dat irriteert, ik ben NIET gebeld, ga ik school ook even op aanspreken!

bibi63

bibi63

22-01-2013 om 22:28

Nou...

Ten eerste is school GEEN opvang. Opvang is commercieel, betaal je voor, voor basisschool niet. School houdt zich bezig met schoolzaken, niet met opvangsproblemen van ouders. Los daarvan: we mogen natuurlijk wel op school rekenen (per slot van rekeningen móeten onze kinderen ook naar school), we weten wat de schooltijd/dagen zijn en de vakanties, dus is het wel logisch dat school zich moet realiseren dat onverwacht geen school een groot probleem kan zijn voor veel ouders. Maar dan nog: het is GEEN opvang, zodat jij kunt werken, het is school, zodat kinderen onderwijs kunnen krijgen. Twee heeeeel verschillende zaken, die we tegenwoordig wel eens doorelkaar halen.
Verder: Ik stel me zo voor dat juf 1 om 8:00 uur ofzo op school komt. Zich misschien pas 5 minuten later realiseert: goh wat is het koud (had eerst nog jas aan, komt van buiten enz.). Heeft wellicht geen idee waar de CV is of wat te doen. Dan komt juf 2 en ze meldt dat, inmiddels is het wellicht al 8:10. Ook juf 2 weet het niet of heeft wel enig idee: CV even resetten. Op dat moment is er nog geen sprake van dat er die dag geen les zou kunnen zijn: Eerst kijken of probleem opgelost kan worden, wat vaak natuurlijk ook zo is. Inmiddels komen meer juffen en dirk binnen en wellicht iemand die wel enig idee heeft hoe CV te resetten. Dat lukt niet. Inmiddels zijn alle kinderen al op school of onderweg. En dan? Dan moet er een besluit genomen worden. CV-kereltje bellen, maar die is er ook niet ala minuut. Wat te doen? enz enz. En dan nog, je denkt toch niet dat juf 1 om 8:00 binnen een paar minuten een reden heeft, laat staan een besluit kan nemen, die dag de school maar te sluiten? En áls dat al zo zou zijn (niet logisch), dan kan ze ook niet binnen 5 a 10 minuten alle ouders gebeld hebben.
Dus ja, een calamiteit, lastig probleem, ook voor werkende ouders, maar wel even relativeren. Als juf 1 op school komt en ze na 5 minuten constateert dat het wel erg koud is binnen, dan is ze niet bezig met de banen en werkgevers van de ouders.
Bibi

Vic

Vic

22-01-2013 om 22:39

Ja toedeloe

Formeel is school misschien geen opvang, maar in de praktijk fungeert ze wel als zodanig. Ik vind het niet kunnen om zomaar kinderen naar huis te sturen als er niet een heel grote ramp aan de hand is. In dit geval hadden ze het prima anders op kunnen lossen. Ik mag toch hopen dat ze geen kinderen hebben weg gestuurd zonder 100% zekerheid dat er ook ouders thuis waren.

Annet

Annet

22-01-2013 om 23:07

Vreemd dat de kleuters wel konden komen

Op school van mijn kinderen werden bij calamiteiten juist de kleuters opgewacht op het schoolplein. Deze kinderen worden bijna altijd nog naar school gebracht. Aan ouders werd dan gevraagd of kind misschien weer mee naar huis kon. Zo niet, geen probleem. Op die manier hadden ze al snel de helft van het normale aantal kleuters (waren twee klassen). Die werden samengevoegd en daar was de extra leerkracht voor die dag.
Dit gebeurde bijvoorbeeld bij plotselinge ziekmeldingen waarvoor niet direct een vervanger was. (gebeurde misschien 1 of 2 keer per schooljaar).

In jouw geval had de school beter de kleuters ook naar huis kunnen laten gaan als dat mogelijk was, zodat er zoveel mogelijk opvangruimte beschikbaar bleef.
Leerkrachten genoeg aanwezig toch om dat te regelen?

Iedereen bellen wordt inderdaad lastig.

Hanne.

Hanne.

22-01-2013 om 23:17

Groep 8 in het kleuter lokaal

Kleuters laten blijven vind ik in dit geval niet zo vreemd, het ging niet om tekort aan docenten maar om tekort aan lokalen. En groep 8 kinderen de hele dag in een kleuterlokaal opvangen waar ze nieteens op de stoelen kunnen zitten is ook geen geniale methode.

Los daar van: school is geen opvang, maar moet imo in geval van nood wel zijn best doen om kinderen op z'n minst tijdelijk op te vangen. En dat is ook gelukt. Kinderen die niet direct naar huis konden zijn opgevangen. Het had alleen netjes geweest om dat meteen te melden in plaats van alleen op verzoek.

Hanne.

Hanne.

22-01-2013 om 23:19

Overmacht

En om de laatste 2 vragen te beantwoorden: geen verwarming als het vriest vind ik overmacht. Geen stroom ook, maar minder direct een reden om kinderen naar huis te sturen.

En ik los dat op zoals ik een onverwacht ziek kind opvang. Improviseren!

Oplossing

Een paar jaar terug is op de basisschool van onze kinderen ook een calamiteit geweest. Een instorting i.v.m. veel regen. Nou ja, een doorzakking van het dak op dat moment. Geen tijd om ouders te bellen....want er moest onmiddelijk ontruimd worden.
Buiten zijn ze ouders gaan bellen. Voor zover dat kon. De brandweer heeft de telefoonnummer gehaald
Uiteindelijk bleef de helft van de kinderen 'over'. Ouders onbereikbaar of niet beschikbaar. Een aantal daarvan konden mee met ándere ouders (b.v. met buren of ouders van vrienden/vriendinnen) bleven er nóg een heleboel over....School ingaan was onmogelijk en onverantwoord. Dus is de BSO gebeld. Daar hebben ze alle kinderen (lopend) heen gedirigeerd. En daar zijn ze allemaal gebleven, mét een aantal leraren. Allemaal door elkaar trouwens. En ook BSO personeel erbij dat was opgeroepen. Ook de kinderen die nog nooit een BSO bezocht hadden dus geen klant waren van de BSO. In de loop van de dag werden er nog een heleboel opgehaald. Behalve de 'vaste klanten' van de BSO. O.a. 1 van mij . De jongste was door de buurvrouw meegenomen. Ik was op reis met mijn cliënten en zat aan de andere kant van het land. Ik kan dan wel officieel calamiteitenverlof opnemen en dan? Dan trein ik naar huis en laat al mijn cliënten waar ik verantwoordelijk voor ben daar maar achter ofzo? Of ik neem ze allemaal mee, lever ze weer thuis af en helaas pindakaas dat uitje valt in het water? Dat kan natuurlijk niet.
Ik vond de samenwerking met de BSO op dat moment een geniale oplossing. Anders was het een sporthal ofzo geworden in samenwerking met de gemeente...Die is volgens mij verantwoordelijk in zo'n geval. De BSO heeft later een 'vergoeding' gehad voor hun diensten van de school weet ik.
Misschien een idee voor deze school? En nee ze zijn geen opvang, maar kinderen naar huis sturen waarvan ze niet weten of er wel ouders zijn en of ze er wel in kunnen, is ook niet verantwoord lijkt me.
groeten albana

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-01-2013 om 11:35

Hier ook noodopvang

Is ooit een keer voorgekomen in de 10 jaar dat we nu een basisschool bezoeken. Reden weet ik niet precies meer maar volgens was het gepland en kregen we een brief waarin stond dat voor kinderen indien gewenst een noodoplossing geregeld werd. Hier gaat op studiedagen etc. overigens sowieso de BSO open en heb je op je reguliere opvangdagen recht op "gratis" opvang.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-01-2013 om 11:45

Apart

Vind ik het overigens wel, de reactie van de school van MarSy. De leerkrachten zijn er toch gewoon, die kunnen dan toch gewoon hun kinderen opvangen en van daaruit bekijken wat de handigste oplossing is. Lijkt mij een uitstekende dag om met de complete klas de plaatselijke bieb eens nader te verkennen ofzo?

De kinderen "gewoon" naar huis sturen lijkt mij wat makkelijk. En ook niet kunnen. En als ik al zie hoe moeilijk hier gedaan wordt als een kind niet verschijnt op de overblijf, kan ik me niet voorstellen dat onze school kinderen zomaar naar huis zou sturen. Dat zou denk ik echt pas gebeuren nadat de juf persoonlijk mij of man gesproken of gezien had.

bibi63

bibi63

23-01-2013 om 12:25

Naar huis sturen

Ik geloof niet dat MarSy in haar bericht zegt dat alle kinderen (buiten de kleuters dan) naar huis gestuurd zijn zonder dat ouders op school waren of hiervan op de hoogte. Buurvrouw van MarSy was op school en aan haar is het dus gevraagd om dat zij kind van MarSy bij zich had. Kind kon niet naar huis, dus is opgevagen op school. School zal dat nooit doen, zeker niet met onder- en middenbouw, laat staan met kleuters. De verontwaardiging van MarSy is m.i. ook niet dat kinderen zonder toezicht en zonder dat ouders het wisten enz. naar huis zijn gestuurd, maar het feit dat school gesloten is wegen calamiteit en niet gebeld of andere oplossing hadden.
Gr. Bibi

Netjes opgelost

Tja, ik begrijp wel dat het vervelend is, maar ik vind dat school het toch netjes heeft opgelost. Er was (volgens school) voldoende reden om te besluiten de kinderen naar huis te sturen. Hier kun je over twisten natuurlijk, maar dat is altijd iets makkelijker achteraf en vanaf de zijlijn, dan op het moment dat je acuut een beslissing moet nemen.
Hoe dan ook: school besluit de kinderen naar huis te sturen en licht de ouders in die ze kunnen bereiken. De kinderen voor wie geen opvang geregeld kan worden, blijven op school totdat ze wel opgevangen kunnen worden. Er wordt niemand de deur uitgezet of zo.
Om op je beginvraag terug te komen: nee, ik vind niet dat school een opvangverplichting heeft. School heeft de taak les te geven en als dat om een goede reden niet mogelijk is, vind ik dat school gerechtigd is om de kinderen naar huis te sturen.
n@nny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.