Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Paddington

Paddington

04-02-2015 om 14:22

School en gescheiden ouders

Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie vinden dat een school om moet gaan met gescheiden ouders.

De school van mijn dochter heeft sinds kort hun beleid gewijzigd. Er worden nu geen gesprekken meer gehouden met maar één van de ouders en al helemaal niet met de nieuwe partners van de ouders. Persoonlijk vind ik dat erg prettig.

Een school van één van de kinderen van mijn vriend heeft helemaal geen problemen met het voeren van een gesprek met maar één van de ouders, net als dat ze afspraken maken met maar één van de ouders. Buiten het feit dat mijn vriend zich daardoor niet gehoord voelt, vind ik het ook raar. Als beide ouders gezag hebben, dan moeten toch beide ouders de beslissingen nemen?

Scholen geven bijna allemaal er niet 'tussen' gezet te willen worden, maar in het geval van één van de kinderen van mijn vriend werkt school dat in mijn ogen juist in de hand.
Wat kun je als ouder dan nog doen? Je wilt niet de andere ouder 'zwart' gaan maken, maar als school de zwartmakerij over jou gelooft. Is er dan nog iets dan je tegen de school, of eigenlijk tegen het beeld dat school van jou heeft gekregen door een ex-partner, kunt doen?


Barvaux

Barvaux

04-02-2015 om 14:28

hmm

Ik voer toch echt de meeste gesprekken (ik heb er niet zoveel) op het vo alleen, moet mijn man nu voortaan ook mee als ik op de school van jouw kinderen zat? Ik mag dat toch hopelijk zelf bepalen? Op de basisschool ging hij meestal wel mee maar hij heeft er weinig in te brengen, ik bereid die gesprekken voor en hij heeft nu vaak geen idee waar het over gaat Niet dat hij niet geïnteresseerd is, juist wel, maar hij doet weer andere dingen omtrent ons kind/kinderen.

De school van jongste stuurt alle brieven naar ALLE ouders (dat weet ik omdat ik mijn postwijk ken en omdat daar gescheiden ouders wonen die allebei dezelfde brief krijgen) en mail gaat ook naar beide ouders. Zo lastig is dat niet, is maar één keertje extra werk (een tweede mailadres invoeren).

Het is alleen lastig om de tienminutengesprekken naar beide ouders te laten gaan want die kreeg mijn man dus ook in zijn mail en ik niet. Dat is zo omdat het niet de bedoeling is dat beide ouders zich gaan inschrijven waarschijnlijk en dat lijkt me ook ongewenst (beide ouders in aparte gesprekken met dezelfde leerkracht, als je het zover hebt geschopt na je scheiding ben je niet wijs in mijn ogen... het houdt niet op, niet vanzelf heeft daar nu ook weer een actie over op de radio).

marie

marie

04-02-2015 om 14:32

hoe doen ze dat dan met

Hoe zien ze dat voor zich met gezinnen waar een van de ouders langdurig van huis is? Die kunnen toch ook niet altijd samen op gesprek komen?
Wij zijn gewoon getrouwd en gaan ook geregeld alleen op gesprek op school.

Marea

Marea

04-02-2015 om 14:40

wij gaan altijd alleen

naar de gesprekken. We zijn niet gescheiden trouwens, maar geen zin om beide tijd te verdoen. De een vertelt de ander wel wat er besproken is.

Kan me wel voorstellen dat een school beslist om niet met ouders apart te willen afspreken. Bedoelen ze dat niet gewoon? Dat ze willen dat gescheiden ouders tegelijk op gesprek komen, anders moeten de gesprekken dubbel gevoerd worden.

Barvaux

Barvaux

04-02-2015 om 15:17

Marea

Ja, dat zou veel logischer zijn inderdaad. Ook niet alle gescheiden ouders willen allebei op gesprek komen. Dubbele gesprekken is inderdaad onnodige belasting voor de leerkrachten.

Cruella

Cruella

04-02-2015 om 15:17

Goh

Nog nooit in me opgekomen dat school daar dit soort regels voor zal opstellen. Ik ben al 3000 jaar stiefmoeder en ik ga geregeld mee naar school. We zijn zelfs weleens met zijn drieën geweest (moeder, vader en ik) al was dat een uitzondering en dan bv op voorlichtingsavonden oid. Maar als mijn man niet kan ga ik mee. Onze praktijk is dat het zeer bevoordelijk is voor de communicatie omdat samenvatten wat is besproken toch wat subjectief is gebleken .
Ik ben trouwens ook weleens met mijn zus meegeweest naar school van haar kind. Vond ze fijn dus dan doen we dat. Twee horen meer dan één en soms is dat wel zo prettig.

Limi

Limi

04-02-2015 om 15:19

hoe?

Ik vraag me af hoe zoiets werkt, alleen met twee ouders praten, tenzij het alleen geldt voor 'officiëlere' gesprekken zoals rapportgesprekken. Voor rapporten lijkt het me logisch dat ze niet 2x een gesprek gaan voeren voor 1 kind. Maar voor informele, tussendoor gesprekken is het onzin.

Ik zou het verder ook logisch vinden dat het de verantwoordelijkheid van de gescheiden ouders is wie er naar dat ene rapportgesprek gaat en hoe de informatie bij de andere ouder komt. Net als bij niet-gescheiden ouders. Ik ga ook altijd alleen, dan hoeven we geen oppas.

En het zou onzin zijn als je iets korts wil bespreken met de leerkracht na school en je (ex-)partner moet daar verplicht bij zijn.

Dus hoe werkt dat precies?

bieb63

bieb63

04-02-2015 om 16:08

Het hoeft toch niet zo ingewikkeld te zijn?

Ik snap dat school er niet tussen gaat en wil zitten. Maar zo moeilijk moet het toch niet zijn? Indien ouders gescheiden zijn gaat correspondentie naar 2 adressen (dat zal toch niet echt het punt zijn). Verder bepalen de ouders maar zelf wie naar 10-minuten gesprek komt. School kan wel aangeven per kind maar één 10-minuten gesprek te voeren (lijk mij logisch) en ouders zoeken maar uit wie dat doet en/of samen. Klaar lijkt mij.

Half a twin

Half a twin

04-02-2015 om 17:05

1 tienminutengesprek per kind

Hier heeft school eind vorig schooljaar aangegeven nog maar 1 tienminutengesprek te voeren per kind per rapport. Welke ouder daar heen komt is aan de ouders, kom je samen prima, komt er een ouder ook goed maar dan moet de ene ouder de andere informeren. Dat is geen taak meer van de school.

amk

amk

04-02-2015 om 17:56

en het is zo makkelijk

school is gewoon wettelijk verplicht de wens van de ouders voor 2 gesprekken te volgen wanneer de ouders gescheiden zijn en er geen juridische reden is om het anders te doen.

Idd het is voor de school prettiger het bij 1 gesprek per kind te houden, maar dewetgever denkt er andersover.

Barvaux

Barvaux

04-02-2015 om 18:14

amk

Waar staat die wet?

Katniss

Katniss

04-02-2015 om 19:23

Sinds dit jaar

Aan het begin van het schooljaar kregen we te horen dat er voortaan nog maar 1 tienminutengesprek per kind gevoerd zou gaan worden, en dat gescheiden ouders niet meer apart een gesprek konden aanvragen. Schijnbaar liep het de spuigaten uit en moesten voor steeds meer kinderen twee gesprekken gepland worden. Ik ben trouwens benieuwd hoe heet die soep in de praktijk gegeten wordt, want je hebt als ouder nu eenmaal recht op die informatie.
Wij voeren gesprekken altijd samen, en informatie/mededelingen mag ook naar om het even welke ouder. Ik denk dat bij ons meer informatie wordt gedeeld dan in sommige getrouwde gezinnen, juist omdat je er extra op let.
Overigens vind ik dat stiefouders 'niets te zoeken' hebben op zo'n tienminutengesprek als daar al twee echte ouders zitten. Je kunt natuurlijk iemand meenemen als je als ouder alleen gaat, maar toen mijn ex zijn vrouw mee wilde nemen (om daar met zijn drieën te gaan zitten) heb ik daar een stokje voor gestoken. Ze is wel eens op een informatie-avond geweest, daar doe je weinig tegen.

Cruella

Cruella

04-02-2015 om 21:07

Het is natuurlijk persoonlijk

Katniss, waarom ben je daar zo op tegen dan? Ik kan me van alles bedenken maar ben even nieuwsgierig.

amk

amk

04-02-2015 om 21:21

barveaux

Algemeen burgerlijk wetboek artikel 377c.
Daarin staat dat de school de ouder waarbij het kind niet woont desgevraagd op een gelijke wijze dezelfde informatie moet verschaffen, net als zij de verzorgende ouder informatie verschaft.

Dus als de niet zorgouder aangeeft een gesprek te willen dan moet de school dat faciliteren.

Katniss

Katniss

04-02-2015 om 21:44

Cruella

Waarom zou je daar met drie (stief-) ouders gaan zitten? Lijkt me wat overdreven voor een tienminutengesprek.

Lynn

Lynn

04-02-2015 om 22:39

amk

Oh staat dat in de Wet?

Dan kan het juist zijn dat scholen juist gescheiden ouders samen op gesprek wil hebben. Dan weet je zeker als school dat je ouders op gelijke wijze informeert!

En wat getrouwde ouders doen (samen of alleen), maakt niet uit. De Wet regelt, voor gescheiden ouders. Getrouwde ouders worden denk ik verondersteld informatie met elkaar te delen.

Barvaux

Barvaux

05-02-2015 om 00:17

amk

Er staat niet dat school twee aparte gesprekken moet regelen.

Paddington

Paddington

05-02-2015 om 08:46

Wat kun je dan als

ouder als school zich niet aan die informatieplicht houdt?

Het gaat trouwens over de officiële gesprekken, waarin dus ook soms beslissingen worden genomen over het kind.

De school van mijn dochter wil deze gesprekken met gescheiden ouders alleen gezamenlijk voeren, zodat beide partijen dezelfde informatie krijgen en dat er direct afspraken gemaakt kunnen worden.

Toen ik nog getrouwd was had ik er ook nooit over nagedacht dat scholen daar een beleid voor moeten hebben. Helaas nu ik gescheiden ben merk ik dat er problemen kunnen zijn. Ik heb een co-ouderschap met mijn ex, maar de communicatie was ronduit slecht. Nu gaat het gelukkig beter.

@Barvaux, nee, maar wel dat de school op gelijke wijze, dezelfde informatie moet verschaffen. Dus doet de school het bij ouder 1 met een gesprek, dan moet het bij ouder 2 ook met een gesprek.

Barvaux

Barvaux

05-02-2015 om 08:51

Paddington

Ja, maar dan zijn de ouders toch nog steeds zelf verantwoordelijk om beiden op dat gesprek te komen? Van AMK begreep ik dat school verplicht is om twee gesprekken te organiseren maar dat haal ik niet uit het aangehaalde wetsartikel. Als de niet-zorgouder een gesprek wil moet school dat faciliteren en daar is ook niets mis mee. School hoeft niet dubbele tienminutengespreken te organiseren omdat pa en moe niet naast elkaar willen zitten. Overigens gaat die onzin ook van mijn tijd af want hier is het gewoon vol is vol en je mag maar twee gesprekken aanvragen. Het stroomt sneller vol als gescheiden ouders er vier krijgen.

Als dat al zou moeten (dubbele gesprekken) is dat lastig want dan is er nog steeds een derde gesprek nodig als de drie partijen het niet eens zijn.

amk

amk

05-02-2015 om 09:07

procederen

het wordt dan geen fijn traject want dan moet je gaan procederen tegen de school.

Paddington

Paddington

05-02-2015 om 09:12

Ben ik met je eens Barvaux

Vandaar ook de verplichting dat je als gescheiden ouders samen naar zo'n gesprek komt, tenminste bij de school van mijn dochter.
Voor school de meest eenvoudige oplossing. Er hoeft maar één gesprek gepland te worden en er kunnen meteen spijkers met koppen geslagen worden.

Als school er dus voor kiest om toe te staan dat er een gesprek gevoerd wordt met maar één ouder, dan weet school dat er het risico inzit dat de andere ouder ook een gesprek wil, gelijk aan het gesprek met ouder één. Als school dat zou weigeren, dan zorgt school er, in mijn ogen voor, dat zij deel wordt van het conflict. School kan er ook voor kiezen om naar beide ouders te communiceren: wij faciliteren één 10-minuten gesprek. Als er maar één ouder op dat gesprek wil komen, dan willen we van de andere ouder een bevestiging dat hij/zij daarmee akkoord gaat.

amk

amk

05-02-2015 om 09:21

ja maar

de school kan dat wel willen, maar het mag nog steeds niet geweigerd worden als de gescheiden niet zorgende ouder daar om vraagt.

Er zijn ouders geweest die geprocedeerd hebben en daarbij in het gelijk gesteld zijn.

Fruitella

Fruitella

05-02-2015 om 11:35

verschillende regels, haken en ogen

Bij ons doe ik eigenlijk alle gesprekken. Mijn man vraag ik wel eens mee en dat doet hij dan ook trouw als hij kan. Wij zijn zelf niet gescheiden gelukkig maar ik vraag me af hoe dit zo gaat als dat zo is.

Op onze school maken we gebruik van Digiduif. Dat is een platform waarmee school informatie die voorheen op papier de rugzak inging en nu gaat dat digitaal. Ook het inschrijven voor 10 minuten gesprekken gaat zo. Elke ouder krijgt een inlog en code dergelijke en schrijft zich voor hun eigen kroost in. Het nadeel is het systeem slechts 1 hoofdaccount kent dat gesprekken in mag plannen en die van mijn man is het hoofdaccount, bij ons. Ik moet dus op zijn naam inloggen om een gesprek te plannen waar hij niet naar toe gaat. Nu is dat geen probleem, hoor: wij trekken min of meer dezelfde lijn en daarin vertrouwen wij elkaar. Als je nu gescheiden bent en je trekt niet dezelfde lijn, is dat erg lastig met regeltjes.

De school van een vriendje stelt rapportgesprekken verplicht voor elk kind. Voer je die niet, komt er een aantekening in het dossier. Dat gaat ook wel ver. Voor hoeveel ouders zou dat zijn opgegaan dat die regel er moet komen? Ik weet niet of school dat mag?

Het komt op mij over als of scholen niet weten hoe ze er mee om moeten gaan en dan maar bedenken om de druk op te voeren zodat het probleem van school verplaatst naar de ouders. Ik vraag me af of dat werkt. Mij lijkt eerder het tegenovergestelde: wrevel en onvrede laten zich niet dwingen door druk van buitenaf. Waarmee school zich er juist wel tussenzet?

Paddington

Paddington

05-02-2015 om 12:37

Even voor de duidelijkheid

de regel alleen beide ouders geldt alleen voor gescheiden ouders. Niet voor intacte gezinnen. Ik weet uit ervaring dat de communicatie er dan toch wel is. Bij gescheiden gezinnen helaas niet altijd het geval.

Een regel dat er een aantekening komt als er geen ouders op een 10 minuten gesprek komen, gaat wel ver. Aan de andere kant, het lijkt mij dat je als ouders zijnde toch echt wel wilt weten hoe het met je kind gaat. Als de dag van het 10-minuten gesprek niet lukt, dan probeer je toch een andere afspraak te maken? Tenminste dat lijkt mij.

Hoe zou een school zich het beste kunnen opstellen bij gescheiden ouders, dus zorgen dat zij niet onderdeel van het conflict worden?

Lynn

Lynn

05-02-2015 om 12:58

Mijn idee over "gelijkelijk informeren"

Zoals ik al eerder (impliciet) aangaf en Barvaux expliciet: de wet vereist dat zij gescheiden ouders beide gelijkelijk informeert, maar eist niet dat dat in 2 gesprekken gaat.

Met steeds meer gescheiden ouders, kan ik me dat vanuit scholen bezien ook wel voorstellen.

Scholen vinden het vast prima als er maar 1 gescheiden ouder komt, maar willen dan niet achter "gezeik" dat de 2e ouder ook nog eenzelfde gesprek (tbv "gelijkelijk" geinformeerd worden).

Kennelijk (veronderstelling van mij) zijn er scholen die wel het probleem hebben dat er te veel ouders zijn die twee gesprekken willen, of die na een besluit van school met 1 ouder, "gezeik" krijgen met de andere ouder dat die het er niet mee eens is.

Naar mijn idee kan het niet zo zijn dat scholen dit probleem moeten oplossen.

Dus mijn idee is (alleen bij gescheiden ouders!) dat de school beide ouders wel apart informeert dat gesprekken 10-minuten of andere belangrijke?) mogelijk zijn, maar dat zij die gesprekken dan OF met beide ouders voeren OF met 1 ouder, waarbij de andere via de mail (of het digitale systeem van de school?) aangeeft dat het prima is dat school dat gesprek alleen met de ene ouder voert (en dat die de andere ouder wel bijpraat/informeert). Dan heeft de school n.m.m. voldaan aan haar plicht "gelijkelijk te informeren".

De wet verlangt overigens dat het "gelijkelijk informeren" desgevraagd plaatsvindt, maar om te voorkomen dat het steeds achteraf weer gesprekken met de 2e ouder moet voeren, is deze werkwijze denk ik handiger voor een school.

Ik heb nog geen oplossing voor 'kleinere' kwesties, waarbij 1 ouder met de school communiceert. Zolang het per mail gaat kan de school natuurlijk altijd een cc aan de andere ouder sturen (ook als de eerste ouder dat niet zelf gedaan heeft). Als het echter over "kleinere" kwesties (wat zijn dat?) gaat, waarbij de ene ouder even een belletje naar een docent of mentor pleegt, wordt het wellicht weer ingewikkelder. Het zou vervelend/omslachtig zijn als er dan elke keer een officieel gesprek ingepland moet worden (op school).

Dus ja, dan zou wellicht de school het gesprek ook aan de andere ouder moeten bevestigen om aan de plicht van "gelijkelijk informeren" te voldoen.

Misschien is de simpelste oplossing dat de school zegt: "Oké, ik wil wel met u alleen praten, maar dan spreken we nu af dat u vandaag meteen dit gesprek aan mij bevestigt met cc aan uw ex". Ik weet niet of dit werkt en/of dit voor docenten wenselijk is. Anders zouden zij zelf die e-mail aan de ex, cc aan de bellende ouder, moeten sturen (meer werk). Hoeft niet veel werk te zijn, maar als je maar genoeg gescheiden ouders hebt waarvan er eentje belt, misschien toch wel?

Tja, heel gedoe voor een school.

Ja heel gedoe

Basisschool wilde hier ook dat we beiden tegelijk kwamen. Dat was helaas niet mogelijk. Dus liet ik ex maar naar die gesprekken gaan, ik sprak de leerkrachten toch regelmatig zelf in de klas.

guera

guera

05-02-2015 om 14:28

hoe gaat dat praktisch bij afspraken maken dan?

Ik vind het van de zotte dat het nodig is om 2 gesprekken te hebben met gescheiden ouders. Kun je je niet even over je ruzie en gedoe heenzetten en samen daar zitten voor je kind? Ik hoor het hier ook. Het is zelfs zo erg dat vriend van moeder ook zijn zegje wil doen over stief en daardoor er nog een gesprek is. Dus een gesprek met moeder en vader en een gesprek met moeder en vriend. Na jaaaa zeg!
Wat ik me afvraag is hoe dat gaat met afspraken maken? Blijkbaar kunnen pa en ma elkaar niet luchten of zien dus willen ze dat gesprek niet samen. Als ma nu met juf a afspreekt en vader is het daar niet mee eens. Wat dan? Zit zo'ń juf er mooi tussen. Of nee. Het kind zit er mooi tussen. Ik zou als juf ook denken 'zoek het samen even uit'.

Barvaux

Barvaux

05-02-2015 om 14:46

paddington

"Een regel dat er een aantekening komt als er geen ouders op een 10 minuten gesprek komen, gaat wel ver. Aan de andere kant, het lijkt mij dat je als ouders zijnde toch echt wel wilt weten hoe het met je kind gaat. Als de dag van het 10-minuten gesprek niet lukt, dan probeer je toch een andere afspraak te maken? Tenminste dat lijkt mij."

Dat vind ik nog prima op de basisschool maar niet meer op het VO. De school van mijn oudste moedigt die tienminutengesprekken totaal niet aan. Letterlijke tekst: "We willen u met klem vragen alleen een gesprek aan te vragen als daar aanleiding toe is." Geen gezellig gesprekje dus met de godsdienstleraar. Verplichten dat je moet komen vind ik dus ook wat te ver gaan. School kan beter die ouders uitnodigen waarvan school het nodig vindt dat je komt en dan een aantekening maken als je niet komt.

Eén gesprek plannen

Zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn? Je kunt als school één gesprek plannen en naar beide ouders de datum sturen. Mogen beiden zelf kiezen of ze wel of niet samen komen, dat is dan de verantwoordelijkheid van de ouders zelf. Als ze ervoor kiezen hun onderlingen conflict te laten voortduren zal een van de twee geen gesprek krijgen, of staan ze samen voor de deur alsnog ruzie te maken. Dan is die tien minuten ook zo om.

Mensen dwingen om samen te komen vind ik erg zot.

Tsjor

amk

amk

07-02-2015 om 15:34

tjor

ook jouw voorstel voldoet niet aan de eisen die de wet daar aan stelt. De school kan en mag niet zo veel. Als 1 van de ouders de strijd aan gaat wint die.

Ik vind ook dat je je als ouders moet gedragen en je er gezamelijk gewoon moet zijn, het is tenslotte je gezamelijke kind(erschaar) maar de school kan dat niet afdwingen.

BW art. 377c

Dat gaat over 'niet met het gezag belaste ouder'. Dat is dus een ouder die helaas geen stem heeft als er beslissingen moeten worden genomen, want dat heeft een ouder die met het gezag is belast. Veel gescheiden ouders zijn beiden met het gezag belast.
Als de school hen beiden de gelegenheid biedt om op hetzelfde moment hetzelfde gesprek te voeren, dan heeft de school toch voldaan aan de wettelijke plicht? Alleen als een niet-met-het-gezag-belaste ouder zich meldt zal de school moeten bezien of en in hoeverre zij die ouder informatie verschaffen. Daar geeft 377c richtlijnen voor.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.