Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schakelklassen

Hallo iedereen,


Ik heb een vraagje over de schakelklassen, dus eerste klas Mavo/Havo en Havo/Vwo.

Zijn er dit jaar wat verspoelingen in de overgangsregels i.v.m. corona en de onlinelessen? Op de Mavo/Havo geldt: 72 totale punten of meer in groep 1+2, 42 of meer in groep 1 en in groep 1 max 2 berekende onvoldoendes (een 4 of twee 5en)

Kijk als je 5+ punten te kort komt is het logisch dat je naar de Mavo wordt gestuurd, maar met een tekortkoming van 1 a 2 punten lijkt het me absurd om een leerling naar de Mavo te sturen, vooral door de corona maatregelen in het begin van het schooljaar, dus door de online lessen en het aantal toetsen dit jaar (aan de lage kant).

Mvg,
Elika


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-06-2021 om 19:41

Overgangsnormen worden toch per school bepaald?

Elika

Elika

26-06-2021 om 19:45 Topicstarter

Coreopsis schreef op 26-06-2021 om 19:41:

Overgangsnormen worden toch per school bepaald?

Klopt inderdaad, ik had alleen gehoopt dat andere hun ervaring konden delen die mogelijk al antwoord hadden op deze situatie i.v.m. persoonlijke ervaring dit schooljaar. (Misschien een mentor die het specifiek hierover heeft gehad tijdens een ouderavond)

Overgangsnormen zijn per school verschillend. En hoe ze dit jaar worden toegepast verschilt dan ook weer. 

Bij zoon maak het uit of het om een bevordering naar 2,3,4havo of 4 tl of 5 havo is. Naar 2,3, 4havo wordt er kansgevend bevorderd naar de examenjaren wordt er nu ook gekeken naar slagingskans. Het waren 2 rare jaren, dat is voor 3 tl 2/3e van hun schoolcarrière met nog maar een kort jaar om bij te halen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-06-2021 om 20:01

Vorig jaar zijn veel normen sterk versoepeld. Ook bij de overgang van basisschool naar middelbare school. Ik kan me voorstellen dat scholen het niet verstandig vinden om dat nogmaals te doen. Want dat heb je als leerling 2x de jaarnorm eigenlijk niet gehaald, en heb je dus best een achterstand. Hoe realistisch is het dat je dit in de rest van je middelbare schoolcarrière nog inhaalt?
En ze moeten natuurlijk wel ergens een grens trekken.

Elika

Elika

26-06-2021 om 20:15 Topicstarter

Coreopsis schreef op 26-06-2021 om 20:01:

Vorig jaar zijn veel normen sterk versoepeld. Ook bij de overgang van basisschool naar middelbare school. Ik kan me voorstellen dat scholen het niet verstandig vinden om dat nogmaals te doen. Want dat heb je als leerling 2x de jaarnorm eigenlijk niet gehaald, en heb je dus best een achterstand. Hoe realistisch is het dat je dit in de rest van je middelbare schoolcarrière nog inhaalt?
En ze moeten natuurlijk wel ergens een grens trekken.

Ik begrijp je punt zeker, alleen de reden dat de leerlingen dit en vorig schooljaar moeite hebben met de normeringen is vanwege de coronamaatregelen. Natuurlijk niet alle, maar zeker wel een bepaald aantal. De brugklas is nou eenmaal al zo stresvol voor een nieuwe puber en dan krijgen ze ineens ook nog is onlineles i.p.v. fysiek en minder kansen hun cijfers op te halen omdat het aantal toetsen aan de lage kant zat etc. etc.

Bij mijn zoon op school hadden ze maanden geleden al aangepaste normen op hun website staan.

Maar al je kind op het randje zit, dan stamt dat waarschijnlijk nog van een paar maanden terug en toen heb je toch al een rapportgesprek gehad waarin dit besproken kon worden?

Bedoel je toevallig brugklassen? Schakelklassen zijn toch voor kinderen die uit het buitenland komen?

Bij ons zelf wordt er soepel omgegaan met de normen. Volgend jaar zien ze verder, maar ze gaan dan aan ieders persoonlijk welbevinden werken. Ook aan de lesstof, maar de persoonlijke ontwikkeling krijgt prio.

Overigens, mijn zoon staat eigenlijk net te krap om door te mogen naar TL. Maar omdat ie zijn VAS(CITO) op havo-niveau heeft beslissen ze in zijn voordeel.

Elika

Elika

27-06-2021 om 20:19 Topicstarter

Valeria schreef op 27-06-2021 om 07:50:

Bij mijn zoon op school hadden ze maanden geleden al aangepaste normen op hun website staan.

Maar al je kind op het randje zit, dan stamt dat waarschijnlijk nog van een paar maanden terug en toen heb je toch al een rapportgesprek gehad waarin dit besproken kon worden?

Jammer genoeg niet op de site van onze school

Scholen beslissen zelf.

Vaak is er een 'bespreekzone' waarin de docentenvergadering beslist. Als je kind in de bespreekzone zit, overleg van te voren met de mentor en vraag of je kind een schriftelijke mening / motivatie mag indienen bij de docentenvergadering. Of nog beter, laat je kind zelf een gesprek aanvragen met de mentor. De "motivatie" van het kind weegt vaak toch mee bij bespreekgevallen. 


Bij ons zijn overgangsnormen per mail gedeeld. Als dat bij jullie niet het geval is, zou ik ernaar vragen. Bij ons gelden de normale overgangsnormen en geen aangepaste normen maar ik heb het over bovenbouw (voorexamenjaar). Zoals eerder gesteld willen ze wel dat leerlingen een goede kans hebben om te slagen, anders liever aan een betere basis werken.

Jij hebt het over brugklassen. Kan zijn dat ze kinderen met te veel tekorten naar de Mavo doorverwijzen maar het kan dan ook zijn dat kinderen na een half jaar wellicht de mogelijkheid krijgen om op te stromen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.