Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schaf de kwalificatieplicht maar af

Daar zijn ze dan toch eindelijk, de cijfers die laten zien dat de stelling dat meer opleiding tot meer loon en meer baan leidt, voor de meesten van ons (mensen bedoel ik) niet opgaat.
Zie http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/10/cpb-vooral-mboers-zitten-vaker-zonder-baan/
Ja, laag opgeleiden (niet meer dan vmbo) zijn in aantal wel oververtegenwoordigd, maar in baankans doen ze het beter dan mbo-opgeleiden.
Onmiddellijk toegegeven: hbo-ers en wo-ers hebben nog betere baan- en inkomenskansen, maar voor de meesten van ons (ik heb het nog steeds over mensen), is dat niveau niet weggelegd. Althans, niet binnen het verplichte onderwijstraject tot je 18e (havo of vwo afgerond hebben).
Die kwalificatieplicht slaat vooral op havo/vwo dropouts en vmbo-ers die zijn aangewezen op een mbo opleiding. Begrijp me niet verkeerd: er zijn nog steeds opleidingen op dat niveau die leuk en zinvol zijn en die een bijna zekere baangarantie bieden. Ik breek graag nog eens een lans voor de veelzijdigheid van bijvoorbeeld de maritieme opleidingen.
Maar dat moet er maar zijn in je omgeving, het moet je maar liggen en je moet vooral niet zeeziek worden.
En natuurlijk moet je mbo groen gaan doen als je professioneel paardenmeisje wilt worden en bruin de onderwijsrekening kan trekken. Want hou er vooral rekening mee dat je er geen baan in kunt vinden.
16, vmbo (dropout eventueel) en dan?
Lekker gaan werken. Weinig sprankelende banen misschien (de kassen, de bouw, schoonmaak, etc.) die vooral een beroep doen op arbeidsethos (kom op tijd, luister naar de baas) en die niet veel opbrengen.
Maar dat is wel een stuk goedkoper dan mbo gaan doen (het leenstelsel dient zich daar ook aan).
Je kunt bovendien ook later nog bij leren, als dat al nodig is.
Dat is trouwens wat ik aan het mbo in het algemeen het meest problematisch vindt. Een diploma uit 2000 is vandaag niks meer waard. Je moet toch steeds opnieuw op cursus (BHV, productveiligheid, etc.) om je status op peil te houden.
Die kwalificatieplicht levert de meesten van ons (mensen/de maatschappij) te weinig op in relatie tot wat het kost.
Geheel in lijn met de persoonlijke afwegingen die we (burgers) moeten maken in relatie tot de opleiding die we kiezen (een doel dat bij het leenstelsel hoort, kies een opleiding die meer oplevert dan ie kost): Schrap de kwalificatieplicht.
Groet,
Miriam Lavell

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ligt er maar net aan welk krantenbericht je erbij pakt

http://nos.nl/artikel/391615-werkloosheid-na-school-neemt-toe.html

In dit bericht van nog geen half jaar geleden staat dat de baankansen voor wo-ers nog net iets ongunstiger zijn dan voor mbo-ers. Hbo-ers hebben net iets meer kans. Maar 't lijkt een beetje lood om oud ijzer. En over een half jaar kan het allemaal weer anders zijn.

skik

M Lavell

M Lavell

10-12-2012 om 16:38 Topicstarter

Langdurig

De cijfers van het CPB gaan terug tot 1979. De ups en downs zitten er al in. Er is een korte piek (jaren '80) waar laagopgeleiden minder baankans hadden dan middenopleidingen. Voor de overige jaren is het ongeveer gelijk, of is er meer baankans voor laag opgeleiden.
In Europa zijn de cijfers nog veel dramatischer.
De werkgelegenheid voor gemiddeld opgeleiden neemt gestaag af sinds 1998. Voor laag opgeleiden stijgt ie tot en met 2010.
Klik maar door naar dat rapport (kan in het NRC artikel).
Groet,
Miriam Lavell

Maar wat ik niet snap

Wat mij ontgaat bij deze cijfers, waarom kunnen mbo-ers niet alsnog 'lager geschoold' werk gaan doen? Tja misschien zonde van die mbo-opleiding zeker als het een richting is die totaal niet aansluit bij wat je dan gaat doen, maar de algemene kennis neem je toch wel mee en dus de kans op een bedrijfsopleiding uiteindelijk ook wel. Ik ken verschillende mbo-ers die uiteindelijk omdat ze maar geen baan in hun sector vonden toch een heel andere 'baan' gevonden hebben. Zo ken ik verschillende jongeren die 'pretopleidingen' mbo gedaan hebben en nu in de supermarkt werken....en daar alsnog wordt aangeboden om bijscholingen voor die richting te doen (het niveau hebben ze)....Zijn die cijfers alleen gericht op een baan die aanluit bij de specefieke opleiding? Of zijn banenkansen bij lager geschoold werk of andere richtingen ook meegenomen?
groeten albana

M Lavell

M Lavell

11-12-2012 om 09:05 Topicstarter

Te duur

Dat is heel eenvoudig albana, ze zijn te oud. Te duur dus. Laaggeschoolde banen zijn allang ingenomen door laaggeschoolde jongeren en anderen (Polen, Roemenen) tegen de tijd dat mbo-ers van school komen.
"Ik ken verschillende mbo-ers die uiteindelijk omdat ze maar geen baan in hun sector vonden toch een heel andere \'baan\' gevonden hebben. Zo ken ik verschillende jongeren die \'pretopleidingen\' mbo gedaan hebben en nu in de supermarkt werken....en daar alsnog wordt aangeboden om bijscholingen voor die richting te doen (het niveau hebben ze)."
Precies. Maar die ene die met 16/17 begon in de supermarkt, werkt daar al 4 jaar en is veel meer ervaren dan iemand van het mbo met andere opleiding die heel dat supermarktgedoe niet kent. Nog sterker: zelfs van een detailopleiding komen mensen met minder kennis van de systemen dan iemand die er al 4 jaar werkt.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell

M Lavell

11-12-2012 om 09:23 Topicstarter

Schoonmaker

Bijvoorbeeld http://www.landstede.nl/sport/nieuws.asp?id=3138
Dat is 4 jaar lang part-time werken, er een beetje Nederlands bij leren, weinig verdienen en wel kosten maken. Dat is misschien leuk voor mensen die helemaal geen of maar een beetje Nederlands spreken, maar voor het werk levert het nauwelijks wat op.
Je hoeft met dit soort werk niet het hele pakket aan schoonmaken te doen. Je begint gewoon met de dweil. En als je geen talenten laat blijken, dan blijft het bij die dweil.
Daar verandert een schoonmaakdiploma helemaal niks aan.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell

M Lavell

11-12-2012 om 09:46 Topicstarter

Horeca

Ander voorbeeld. Mijn dochter heeft bij een yuppenrestaurant gewerkt. Gewoon, zonder opleiding (ze kwam van de havo). Haar directe collega's waren meestal studenten van een mbo horeca-opleiding.
Zie de omschrijving hier http://www.mbostart.nl/mbotoerisme/medewerkerbediening_cafe-bar2/ en merk vooral op hoe het de opleider aan woorden ontbreekt om het verschil tussen de niveaus te duiden.
Mbo-4, dat zou een leidinggevende moeten zijn.
Forget it but. In de praktijk deed mijn dochter dat. Ze heeft op het bedrijf ook 1,5 cursus sommelier gedaan.
Een basisschoolvriendje van haar deed zo'n mbo horeca-opleiding. De laatste keer dat we hem zagen was hij inderdaad aan het bedienen. "Nog drie maanden" verzuchtte hij "en dan ben ik klaar met deze onzin. Ga ik lekker in de bouw".
Zonder diploma dus.
Ik kan maar weinig typische mbo banen verzinnen waar een diploma het verschil maakt. Een uitzondering kan techniek zijn en dan met name gas en elektriciteit. Daar bestaat zelfs een mbo van een grote werkgever van. Zie http://www.alliander.com/nl/alliander/werken-bij-alliander/werkvelden/techniek-mbo/index.htm
Maar het blijft twijfelachtig. Als je ervaring kunt laten zien, dan willen ze je ook wel hebben. Datzelfde geldt voor ICT. Just doe it (dat kan ook als je 16 bent) en neem je maaksels (website, app) mee of link door in je sollicitatie.
Wat hebben we dan nog? Zorg. Hmm, ja, dat zou kunnen. Hoewel ik daarvan de indruk heb dat daar ook een heleboel niet gediplomeerden aan de slag gaan. Herintredende vrouwen bijvoorbeeld.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell

M Lavell

11-12-2012 om 10:07 Topicstarter

Denkniveau

Overigens, ook op hbo niveau maakt een diploma niet altijd het verschil. Er wordt wel gevraagd om hbo-denkniveau, maar je kunt uiteindelijk overal terecht, ook in sectoren waarin je niet geschoold bent (behalve bijvoorbeeld BIG beroepen).
Ik heb nog nooit een advertentie gezien die om mbo-denkniveau vraagt.
Groet,
Miriam Lavell

Niet te duur

Volgens mij worden mbo-ers die in een andere richting zijn opgeleid niet als mbo-ers aangenomen, maar als vakkenvuller, broodsnijder, kassajuffrouw etc. Allemaal 'vakken' waar je ongeschoold aan de slag kan. Wat ik vaak zie is dat ze als scholier dat 'baantje' al hadden en nu als 'afgestudeerde' voor meer uren worden ingezet. Bevalt het van beide kanten dan krijgen ze een bedrijfsopleiding aangeboden en mogen ze 'de baas van de groenteafdeling' worden. Die mbo opleiding helpt in die zin dat hun 'algemene kennis' op hoger niveau is. Ik ken trouwens ook een havist die zo de supermarktwereld in is gerold en ook een vwo-er die nu in de praktijk in de zorg wordt opgeleid tot mbo-niveau.Oudste opent in de weekenden een supermarkt samen met een afgestudeerde HBO-ICT-er die ondertussen in 'vaste dienst' is bij die supermarkt omdat hij maar geen baan kan vinden op zijn vakgebied, dus is hij nu 'afdelingsmanager' in die supermarkt.
Jawel ik ken zat mbo-baantjes. Receptionisten, kappers, tegelzetters, electromonteurs,automonteur, zorg, MIG/MAGlassers,verfspuiters.... Zie b.v. hier:


http://www.youtube.com/watch?v=8fWeXAYxbwQ
Allemaal beroepen waarvoor je toch écht, echt gediplomeerd moet zijn en wel in die richting en op MBOniveau en niks anders.
En ja hoor in de zorg 'moeten' nog steeds MBO-ers aanwezig zijn, cq de boel 'aansturen'. Er zijn strenge regels m.b.t. aanwezigheid en verantwoordelijkheid. Zo zijn bij ons op het werk verschillende (afgestudeerde)HBO-ers in dienst (0-uren contracten) die andere richtingen hebben gedaan, maar die mogen beslist niks 'alleen' doen behalve een beetje schoonmaken of cliënten begeleiden tijdens maaltijd of lopen. En dat is het wel, voor zelfs de billen afvegen moet er een (in de goede richting) gediplomeerde MBOer komen.....Het gaat puur om de 'richting' en de vakkennis. Ook de inschaling qua salaris komt hiermee overeen. De MBO-er heeft de verantwoordelijkheid en stuurt de HBO-er aan qua handelingen. Het gaat dus totaal niet om het niveau. Het gaat om de 'vakkennis' en dat heeft niks met BIG te maken. Ook op andere gebieden is dat van toepassing. Het wordt bekeken aan de hand van je 'inschaling' en de verantwoordelijkheid die daarbij hoort en die je 'mag' hebben. In de kerstperiode heb ik de verantwoordelijkheid over 1 afdeling samen met een niveau 2-er en een invaller die HBO rechten in zijn zak heeft en nu 'rechtsgeleerdheid' studeert. Wel gezellig hoor en heel informatief soms....
groeten albana

M Lavell

M Lavell

12-12-2012 om 09:51 Topicstarter

Studierendement

albana, bij jongeren onder de 23 jaar geldt leeftijd als keihard gegeven voor het salaris.
"Ik ken trouwens ook een havist die zo de supermarktwereld in is gerold en ook een vwo-er die nu in de praktijk in de zorg wordt opgeleid tot mbo-niveau."
Dat is het. De certificaten die de doorslag geven voor een kwalificatie (meestal noodzakelijk voor de verzekering), zijn vaak helemaal geen mbo (of zelfs hbo) certificaten, maar losse cursussen die door speciale firma's worden gegeven.
Die kun je ook tijdens het werk doen. Sterker nog: je moet ze meestal ook via je werk doen. Mbo (of hbo) of niet, dit soort certificaten hebben maar een beperkte geldigheidsduur. Mbo-ers hebben daardoor ook concurrentie van havisten/vwo-ers (evt drop-outs). Maar dus ook van niet geschoolden die via de zij-ingang dat werk inrollen.
Kortom: ik vind het wel logisch dat juist mbo-ers tussen wal en schip raken op de arbeidsmarkt.
De kern van mijn betoog gaat over het afwegen van kansen en kosten: wat kost een opleiding mij, hoeveel kans verschaft die mij op een baan, wat verdien ik daar en rechtvaardigt dat de schuld die ik moet aangaan (leenstelsel)?
Een mbo-opleiding is vaak net zo duur als een hbo opleiding (4 jaar). De kans op een baan is kleiner en neemt af. De kans op een salaris waarvan je de schuld makkelijk kunt inlossen, is nihil.
Kortom: we laten het gros van de leerlingen verplicht kosten en schulden aangaan, terwijl ze dat te weinig rendement oplevert. Tegelijkertijd: Mbo onderwijs kost de maatschappij ook bakken met geld.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell

M Lavell

12-12-2012 om 11:07 Topicstarter

Uit de markt geschoold

Zie http://www.nu.nl/economie/2980652/arbeidsmigratie-in-europa-niet-altijd-voordelig.html
Dus.
- Terwijl het verhaaltje gaat dat je in Nederland pas arbeidsgekwalificeerd bent met minimaal een mbo-2 diploma, is de werkelijkheid dat bedrijven veel liever laaggeschoolde en laagstbetaalde arbeiders inhuren.
- Terwijl een onvoldoende voor taal je kansen op een hogere opleiding kunnen blokkeren, blijkt taal helemaal geen kwestie te zijn op de arbeidsmarkt.
- Terwijl goedkope arbeidskrachten van buiten Nederland de banen betrekken, schoolt de Nederlandse jeugd zich op eigen kosten uit de markt.
Wat nou startkwalificatie?
Groet,
Miriam Lavell

pooh bear

pooh bear

12-12-2012 om 11:25

Maar wat dan

Mijn kind heeft een vmbo advies en ik neem aan dat dit bijn automatisch mbo betekend als ze hiermee klaar is.
Een andere keus is er niet. Of ze moet stoppen na het vmbo.

M Lavell

M Lavell

12-12-2012 om 11:42 Topicstarter

Werken

Of je vindt een mbo met een baangarantie (bijvoorbeeld deze http://www.alliander.com/nl/alliander/werken-bij-alliander/werkvelden/techniek-mbo/index.htm), of je gaat werken. Desnoods in het buitenland (Duitsland, Frankrijk, Engeland, Spanje). Dat doet dan ook nog wat voor je talen.
Het oneerlijke aan de Nederlandse kwalificatieplicht, is dat een vmbo-diploma niet voldoende is. Terwijl het opleidingstechnisch vaak wel hetzelfde is. Met vmbo k/g/t kun je doorstromen naar mbo 3/4. Het staat daarmee gelijk aan mbo-2, maar het is toch geen startkwalificatie.
Met de verplichte taal- en rekentoetsen wordt het nog gekker. Ook die eisen zijn gelijk eind vmbo (ook vmbo-b) en eind mbo-2.
Haal je de toetsen niet, dan krijg je geen vmbo diploma. Dan moet je door naar het mbo. Haal je daar de toetsen opnieuw niet, dan krijg je ook geen diploma. Van heel veel leerlingen kun je op voorhand al weten dat ze dat diploma niet zullen halen. En toch moeten ze naar een opleiding. Eentje die ze wel geld kost en opleidingstechnisch niet vooruit helpt.
Wat is er nou toch mis met gewoon maar beginnen in de bouw, de kassen of de supermarkt? Je kunt ook een losse cursus BHV, voedselveiligheid, brandveiligheid of wat ook volgen.
Die zijn goedkoper dan een mbo-opleiding volgen.
Met het sociale leenstelsel wordt de doorstroom van mbo naar hbo, bijzonder onrendabel. Ook al geen fijn pad.
Dus wat moet je met een vmbo advies? Zorgen dat het havo wordt, of zo snel mogelijk werk vinden.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell

M Lavell

12-12-2012 om 12:27 Topicstarter

Heel veel koken

Trouwens meer concreet: Van je hobby je beroep maken.
Dus heel veel gamen als je games wil gaan ontwerpen. Spelen, knutselen, zelf maken.
Heel veel koken als je kok wilt worden. Wees brutaal en schrijf bekende koks aan: Beste.... (vul maar in) ik wil de nieuwe Nigella Lawson worden, dus ik wil graag bij je komen koken.
Heel veel filmen en fotograferen, monteren en knippen en plakken, als je dat je leuk lijkt.
Dat is allemaal veel leerzamer en belangrijker dan een mbo-opleiding.
Even terug naar de kok: als je een baan bij een Kwaletaria of een instellingskeuken ambieert, dan is een mbo-papiertje handig. Als het om passie gaat, dan kun je beter zelf aan de slag.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2012 om 18:17

Ha miriam ot

Precies, zo denken wij ook. Zoon wil wel een MBO opleiding muziek gaan doen, (Herman Brood Academie)maar speelt zich intussen al suf op zijn gitaar. Hoge cijfers maalt hij niet om, als hij zijn mavodiploma maar haalt volgend schooljaar. Veel mensen die wij kennen vinden het vreemd dat wij hem niet meer achter de vodden zitten, maar wij volgen zijn gedachtengang en elk uur gitaar spelen is weer een uur gitaar spelen.

pooh bear

pooh bear

12-12-2012 om 22:13

Havo

Haha zorgen dat het Havo wordt gaat echt niet lukken. Onze dochter is echt geen Havo kind.
We zijn al heel blij dat ze TL mag proberen.
Maar haar laten koken kan natuurlijk altijd. Ze vind het vooral leuk om allerlei koekjes en taartjes enz te bakken en te versieren. En dat doet ze dan ook regelmatig.
Maar ik laat haar ook regelmatig helpen met gewoon koken.
Voorlopig gaat ze maar eerst 4 jaar vmbo doen en daarna zien we wel weer.

M Lavell

M Lavell

13-12-2012 om 09:31 Topicstarter

Suiker en chocola

Verdiep je, lees boeken, kijk video's, laat Sinterklaas de relevante hulpmiddelen aandragen, ga naar het Chocolade museum http://www.choco-story.be/NL/, laat haar een cursus suikertrekken doen http://www.kunstinsuiker.nl/
Kortom: alles wat je met een hockey-meisje ook zou doen, maar dan voor koken.
Het doel: Bij de sollicitatiebrief een sprekend setje bonbons/koekjes afleveren. Dat doet meer dan een diploma.
Groet,
Miriam Lavell

Maar is het vooral geen economisch probleem?

Ik denk dat het vooral een economisch 'probleempje' is. Die HBO-ICT-er waar dochter de supermarkt mee opent wil best enorm graag een baan in de ICT...maar die zijn er amper. En in de tussentijd zal hij toch zijn geld moeten verdienen...niet? Die HBO-ers en MBO-ers van andere richtigen die bij ons rondscharrelen in de huishouding of in han en spandiensten, hopen allemaal dat er een plek ergens vrij komt binnen de stichting (is groot) die gerelateerd is aan 'hun vak en opleidingsniveau' en dat ze omdat ze intern kunnen solliciteren zo tóch nog aan een baan in hun richting komen. Soms lukt dat ook...zo is pasgeleden nog iemand aangenomen op een andere locatie die MBO geschoold was (richting adminstratie) en bij ons de was deed en nu dus op de adminstratie zit. Nog niet zo lang geleden was er een vacature als juridisch medewerker in het managment van onze stichting. Ik kan me zo voorstellen dat mijn 'rechtsgeleerde collega' daar heel geschikt voor zou zijn...we hebben er nog even zijdelings over gehad. Maar hij is nog niet klaar met zijn studie....
Misschien vind die HBO-ICT-er over een tijdje bij 'zijn supermarkt' wel een ICT baan ergens op het hoofdkantoor. Hij gaat in ieder geval vóór op al die duizend andere ICT-ers die extern solliciteren. En zelfs bij gewone vacatures staat het op je cv een stuk beter dan 'thuiszitten'.....
Het is niet 'uit de markt geschoold' er ís op dit moment helemaal geen 'markt'. Om dan maar te stoppen met 'scholen' lijkt me geen goede zaak. Ooit komt er (hoop ik) wel weer 'markt'.....en zitten ze w.s. te springen om tegelzetters en een receptioniste. En het lijkt me voor je algemene kennis ook niet alles...om alleen in de praktijk 'geschoold' te worden.
Waar ik wel wat op tegen heb is al die 'pretopleidingen' die er overal maar zijn. Ik merk ook dat veel ouders zich helemaal niet afvragen of je daar wel ooit een baan in vindt. Volgens mij is er een overvloed aan visagisten en mode-ontwerpers en muziekmakers (heb er ook zo 1)en dansers en sportleiders en mogen de scholen en ouders zich wel wat meer verdiepen in de realiteit. Allemaal enorm leuke opleidingen met weinig kans op een baan. De kans dat je daar ooit een baan in vindt is zelfs als de economie aantrekt erg klein. Wat moeten we met zóveel sportleidinggevenden en sounddesigners? Of met klassen vol mode-ontwerpers? Dat is toch niet realitisch?
Nou ja in ieder geval weet ik 100% zeker dat oudste vrij gemakkelijk aan een baan zou kunnen komen, na haar diploma. Sterker nog ze heeft die baan nu al vóordat ze haar diploma in d'r zak heeft. Wel ingeschaald op iets lager niveau en dus iets minder verantwoordelijkheid, en alleen voor de weekenden/avonden, maar nog altijd veel meer dan die HBO-er die han en spandiensten doet. Haar is die baan op MBO niveau allang aangeboden. Maar daar heeft ze helemaal geen zin in (in die baan dus), ze is (volgens eigen zeggen) nog veels te jong om nu al 'vastgebakken' te zitten en wil zowiezo nog 'verder' (HBO dus). Er zijn dus écht sectoren waar ze nog zitten te springen om MBO-ers. Ook om net afgestudeerden.
En misschien rolt ze via haar muziek wel in 'iets' wat gecombineerd en gerelateerd aan haar studie wel haar voorland gaat worden. Aan die weg timmert (nou ja, drukt toetsen in ze ook al hard.
groeten albana

Even uitleg misschien

Oudste geeft op dit moment noten-les en muziekles aan autisten . Doet een opleiding in de zorgsector. Ze heeft 1 van de meest 'gewilde' stageadressen en dat eigenlijk alleen omdat ze zo met die muziek bezig is. Dat is een 'aanvulling' op haar opleiding, zelf verworven... En het maakt haar 'werk' extra leuk en ze kan er in de toekomst haar geld mee verdienen.Ik kan me ook zo voorstellen dat een bon-bon-maker een pré heeft in een hotel-baan. De realiteit (een betaalde baan) en je voorkeur/hobby is vaak heel goed te combineren, ook als het niet je 'hoofdberoep' is omdat er geen werk in is. Een sportief iemand zou het ook goed doen in beveiling of politiewerk. Het is jammer als je je hoofdberoep maakt van iets waar je toch nooit werk in vind enkel en alleen omdat je het zo leuk vind en er zo goed in bent, probeer dan een combi te maken met een opleiding waarin je dat kan combineren. En werk en erbij er plezier in hebben.
groeten albana

M Lavell

M Lavell

13-12-2012 om 09:45 Topicstarter

Voor mbo-ers niet

Nee Albana. Voor mbo-ers nemen de baankansen gestaag af sinds 1998. Dus ook tijdens de hoogconjunctuur. Banen voor laaggeschoolden doen het op die schaal beter. Banen voor hooggeschoolden doen het nog beter. Vooral ook omdat je met je hbo of wo inderdaad alsnog op een typische mbo-plek terecht kunt. Bijvoorbeeld: je kunt altijd zelf een restaurant of en bar beginnen, aannemer worden of een uitzendbureau beginnen. Daar heb je helemaal geen diploma voor nodig.
Het mbo-probleem zit trouwens niet in de pret-opleidingen (dat probleem doet zich ook bij hbo en wo voor), maar in voorheen typische mbo taken als boekhouding en administratie.
Albana:"Sterker nog ze heeft die baan nu al vóordat ze haar diploma in d\'r zak heeft."
Dat bedoel ik maar.
"Er zijn dus écht sectoren waar ze nog zitten te springen om MBO-ers."
Eh.. ja. Ik weet niet wat ze doet, maar ik gaf daar al voorbeelden van. Gasfitters en elektriciens moeten een diploma hebben. De kwestie is dat het daarbij niet draait om het mbo diploma (al die uren op school), maar om de certificaten die door de branche via kwaliteitsbureaus worden uitgereikt.
Zo'n certificaat kun je dus ook 'los' halen. Ook als je alleen maar vmbo hebt.
Groet,
Miriam Lavell

Vervangen door studierecht

Mirjam, ik ben het helemaal met je eens, een vmbo-diploma moet positief gewaardeerd worden en niet negatief, in die zin dat je dan nog niet voldoet aan de kwalificatieplicht.
Er zijn er velen, die daarna graag aan het werk willen en ook nog eens werk vinden. Dat moet je niet hinderen met kwalificatieplichten.
De vraag is: wat voegen MBO's toe? Voor een groot deel laten ze het onderwijs over aan de praktijk. Mooie woorden kun je daarover schrijven, maar de realiteit is dat een groot deel van de lesuren buiten school worden gemaakt, op stageplekken die niet of nauwelijks enige onderwijservaring hebben of bieden. Gewoon werken dus. Met stagebegeleiders vanuit de opleiding die nauwelijks tijd hebben om zelfs maar eens te gaan kijken en dat manco compenseren door rigide eisen te gaan stellen aan inleverdata en presentatie van werkstukken die er verder niet echt toe doen.
De oplossing lijkt te zijn: nauwere samenwerking tussen MBO en bedrijfsleven. Maar dan wordt de vraag: wat voegt het MBO toe?
Er zijn een paar opties: MBO wordt toch meer algemener onderwijs, waardoor kinderen een breder palet hebben en dus ook nog eens van baan kunnen wisselen, in plaats van opgehangen worden aan de keuze die ze op 14/15-jarige leeftijd maken.
MBO wordt vervangen door bedrijfsopleidingen, waarbij de onderwijskant van die bedrijfsopleidingen nog eens tegen het licht gehouden wordt om te zien hoe dat eventueel beter kan.
In plaats van startkwalificatieplicht krijgen kinderen een leerrecht, waarmee ze op latere leeftijd alsnog (tegen dezelfde voorwaarden als andere studenten) een opleiding kunnen volgen. Veel VMBO-ers willen graag werken, storten zich het liefst op de arbeidsmarkt op pas een paar jaar later te ontdekken wat ze nu eigenlijk echt willen. Dan zijn ze gemotiveerd om te leren. Vooral voor jongens geldt dit. Een lastig punt is wel dat ze tegen die tijd gewend zijn om eigen geld te verdienen (ze weten dan ook heel goed wat een dag in de klas hen kost) en vaste lasten hebben. Op je 28ste terug gaan naar je ouders omdat je een studielening moet afsluiten is lastig, maar ik denk dat we in dat kader iets zouden moeten organiseren waardoor het te doen is.
Je krijgt er gemotiveerde leerlingen, goede werknemers en goed gekwalificeerd arbeidspotentieel door.

Tsjor

M Lavell

M Lavell

13-12-2012 om 09:57 Topicstarter

Apart vak

Bonbonmaker is een apart vak. Je kunt er zelfs 'meester' in worden, zie http://www.meesterpatissier.eu/examen.html en lees de eisen: 10 jaar aantoonbare werkervaring.
Nou, raad je de koekoek, dat doe je eerder op als je eerder begint. Je hoeft niet heel erg goed te zijn om op je 17e met kop en schouders uit te steken boven dat wat van het mbo komt en dus wel die baan te krijgen (ook al heb je geen diploma).
Een muzikaal-zorgzaam typ kan ook een eigen begeleidingsbureau beginnen. Een sportief type kan ook de eigen sportschool beginnen. Daar heb je allemaal geen diploma voor nodig.
Wel geld. En daar zit precies de crux: dat mbo-diploma levert je én een schuld, én een achterstand in inkomsten op. Tegelijkertijd heb je het, net als een zelfstandig ondernemer, te doen met een onzekere baan (tijdelijke contracten) en weinig sociale rechten (de eerste jaren geen ww bijvoorbeeld).
De ervaring die je hebt op welk terrein ook, kun je ook beschrijven of tonen. Een doosje bonbons bij je sollicitatie, foto's, een link, een logboek van het werk dat je doet/hebt gedaan met kinderen.
Groet,
Miriam Lavell

Geen baan

Ondertussen moeten we ook nadenken over wat je doet met jongeren die geen werk vinden. 16 jaar en thuis zitten gamen kan leuk zijn voor die paar jongeren die gameontwikkelaar worden of apps gaan maken, maar dat zijn er maar een paar.
De startkwalificatie is nu wel nog een mogelijkheid om hen te 'stimuleren' om in elk geval te beginnen met een MBO-opleiding.

Tsjor

M Lavell

M Lavell

13-12-2012 om 10:01 Topicstarter

Cursus

"16 jaar en thuis zitten gamen kan leuk zijn voor die paar jongeren die gameontwikkelaar worden of apps gaan maken, maar dat zijn er maar een paar."
Wie de eigen kinderen graag wil stallen op een mbo-opleiding, moet dat zeker doen. Dat kost wel geld.
Je kunt ook het ook in cursussen/training/etc. zoeken. Kost ook geld, maar is wel doelgerichter.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell

M Lavell

13-12-2012 om 11:39 Topicstarter

Onderzoek

Op nu.nl http://www.nu.nl/binnenland/2981571/meer-voortijdige-schooluitval-vmbo-scholen.html
Net gepubliceerd. Ik heb het er even bij gezocht.
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/131FADA3-2E22-4E51-9A91-6BB53E1E0895/0/2010k2b15p55art.pdf
Jammer, jammer, jammer, de leerlinggegevens die gebruikt zijn, dateren van voor de invoering van de kwalificatieplicht (1999/2000).
Uitval op het vmbo zal nu (toch ruim tien jaar later) een stuk minder zijn. Het zijn wel dit soort stellingen, schooluitval leidt tot delinquentie, die hebben geleid tot invoering van de kwalificatieplicht. Niet voor niks wil Teeven een nieuwe schoolplicht opleggen bij wijze van straf aan delinquenten van 18 jaar en ouder.
Hij wil ze van de straat. Dat zou zo vreemd niet zijn, als dat de leerlingen dan maar niet in de schulden zou brengen en daadwerkelijk wat zou opleveren.
Mij houdt de vraag bezig wat leerlingen er zelf aan hebben.
Citaat:"Het effect van voortijdig schoolverlaten op de kans dat een jongere in aanraking komt met de politie wordt dus tenminste voor een deel bepaald door criminaliteit door de ouders, het geven van extra onderwijsondersteuning door de ouders
en (in mindere mate) het geslacht van het kind. Daarnaast neemt het effect van risicofactoren in een aantal gevallen toe als voortijdig schoolverlaten aan het model wordt toegevoegd. In het merendeel van de gevallen gaat het echter niet om significante verschillen. Het meest opvallend is de toename van het effect van het inkomen van de ouders. Dit wordt ongeveer anderhalf keer zo groot."
Kortom: inkomen telt zwaarder dan schoolverlaten bij delinquentie.
Uit de conclusie "Als er een rechtstreeks effect is van voortijdig schoolverlaten op jeugddelinquentie is de jeugdcriminaliteit terug te dringen door jongeren nog meer te stimuleren om een startkwalificatie te halen. Ook als er sprake is van gedeelde oorzaken, zoals het hebben van ouders die in de criminaliteit verzeild zijn geraakt, biedt dit houvast voor beleidsmakers en hulpverleners om zich beter te concentreren op de risicogroepen."
Ja, _als_ dat rechtstreekse effect er is wel natuurlijk. Maar dat is kennelijk niet gevonden. Althans: inkomen van de ouders heeft een groter effect. Oh, en nog iets: "Zittenblijven in het basisonderwijs leidt juist tot een significant grotere kans om het onderwijs zonder startkwalificatie te verlaten."
Dus eigenlijk: "Als er een rechtstreeks effect is van voortijdig schoolverlaten op jeugddelinquentie is de jeugdcriminaliteit terug te dringen door zittenblijven in het basisonderwijs te schrappen"
Groet,
Miriam Lavell

Miriam

Dit brengt een heel nieuw element in de kleuterverlengdraadjes

Groeten,

Temet

Tsjor

Ik ben het helemaal met je eens. Dit komt door onze eigen ervaring met onze oudste zoon. Hij is na ruim twee jaar ongelofelijk afgeknapt op de MBO opleiding die hij volgde. Na diverse misverstanden en miscommunicatie van de kant van mijn zoon en school hebben wij besloten dat hij niet meer naar school zou gaan. Binnen enkele weken kreeg hij een baan aangeboden bij de technische dienst van een ongelofelijk leuk ICT bedrijf en hij is helemaal tot bloei gekomen. Hij wil in de toekomst hogerop en wil dan weer gaan leren, maar nu nog niet. Hij is nu 21. Het zou heel fijn zijn als tegen die tijd nog gebruik zou mogen maken van leerrecht.
G

M Lavell

M Lavell

13-12-2012 om 14:17 Topicstarter

Doemdenken en stimuleren

Nou, Temet, zo nieuw is die invalshoek niet.
Dat zittenblijvers tot de risicogroep worden gerekend is al heel lang bekend. Net als het verschijnsel dat zittenblijven tot zittenblijven leidt en dus tot schooluitval. Het hoort tot de doemscenario's waar de mensen 'niet in geloven'.
Het is wel grappig dat het nog eens herhaald wordt en dan nu ook met terugwerkende kracht (uitvallers in het schooljaar 1999-2000, die waren 9-10 jaar eerder, kleuter).
Ook dit verschijnsel is een van de redenen geweest om kwalificatieplicht in te voeren.
Ik vind de conclusie uit het onderzoek een beetje vreemd (ALs... dan.. , terwijl dat als niet is aangetoond), maar ik ben ondertussen reuze voor stimulerende maatregelen.
Zittenblijven hoort daar niet bij. Kwalificatieplicht ook niet volgens mij en studieschulden aan moeten gaan voor een opleiding die je minder baankansen biedt dan maar gewoon gaan werken, motiveert ook niet zo.
Ik woonde tussen de bloemenkassen toen ik 16 was. Iedereen ging werken (diploma of niet). Veel uren voor een schamel loontje, maar toch.
Ja, er waren toen ook (illegale) gastarbeiders. Vaak Marokkanen trouwens. Dat waren er toch wel twee soms drie op een bedrijf. Maar de overige 20 werknemers waren gewoon (ex)scholieren.
Nu dat niet meer mag (startkwalificatie) staan er Polen of Roemenen met als voornaamste kwalificatie dat ze de taal onvoldoende spreken, volledig afhankelijk zijn ook voor een slaapplaats en dat ze dus niet zeuren dat ze betaald krijgen alsof ze 16 zijn.
Ik zou niet weten voor wie dat allemaal goed is.
Groet,
Miriam Lavell

Studieschuld en opleidingen

Hoezo moet je je voor een mbo-studie in de 'schulden' steken? Als je niet blijft zitten kan je de mbo zo achter de VMBO aan doen en ben je (als het goed is) maar 1 jaar studiegeld 'kwijt'. En in dat jaar krijg je ook nog basisbeurs....Wat het als je dat eraf trekt nou niet bepaald een 'studieschuld' maakt.
Maar wat ik niet zie zitten is dat we het bedrijfsleven 'verantwoordelijk' maken voor opleidingen voor jongeren. Het bedrijfsleven heeft als voornaamste doel om 'winst' te maken. Het is geen filantropische instelling....En jongeren 'scholen' is niet erg winstgevend ben ik bang.
groeten albana
(o en dochter doet MBO opleiding richting zorg. Met haar muziekkwaliteiten erbij is ze een 'gewilde stagaire' en denk ik ook een 'gewild' nieuw personeelslid)

M Lavell

M Lavell

14-12-2012 om 09:36 Topicstarter

Weggegooid geld

albana, het sociaal leenstelsel staat in de steigers. Dan moet je alles lenen en terug betalen. Vergeet bovendien niet dat stufi maar een klein deel van de kosten dekt. Het is het verschil tussen 600 euro in de maand verdienen (minimum jeugdloon), of 300 euro in de maand betalen (kosten studie incl ov. dan woon je nog niet buiten de deur).
"Maar wat ik niet zie zitten is dat we het bedrijfsleven \'verantwoordelijk\' maken voor opleidingen voor jongeren."
Dat is een wat naieve gedachte. Het bedrijfsleven _is_ verantwoordelijk voor het mbo onderwijs. De inhoud, beschikbaarheid en de exameneisen, worden door het bedrijfsleven (ism de ROC's) opgesteld.
Daar krijg je van dat in een regio bijzonder eenzijdig onderwijs beschikbaar is. Omdat er toevallig een grote bedrijfstak van een of andere soort is (kassen, fabriek, gevangenis (beveiliging)).
Wat er feitelijk gebeurt is dat leerlingen onder dwang (leerplicht) een richting uitgestuurd worden die het bedrijfsleven goed uitkomt. Zo worden er expres teveel leerlingen opgeleid in een richting, om een reservebank te kunnen creëren. Ja, expres opgeleid tot werkeloosheid.
Dat allemaal op kosten van de overheid (belasting), zowel de opleiding als de uitkering aan jongeren die 'over' zijn.
"En jongeren \'scholen\' is niet erg winstgevend ben ik bang."
Zolang werknemers winstgevend zijn wel natuurlijk. Je schoolt ze niet in het belang van die jongere, maar in het belang van de bedrijvigheid. Dat gebeurt nu al. Nou ja, niet helemaal, want ROC's kunnen nu eenmaal niet net zo snel innoveren als het bedrijfsleven.
Leerlingen halen hun kassadiploma op machines die allang niet meer gebruikt worden. Halen hun software diploma met software die niet meer in zwang is. Weten niets van de nieuwste producten in de bouw of de trends in de horeca. Die kinderen hebben wel een diploma, maar zijn niet zonder aanvullende instructie inzetbaar in het bedrijfsleven. Dat is ook al weggegooid geld.
Het is niet voor niks dat sommige bedrijven/branches er alsnog voor kiezen om dan maar zelf een opleiding te beginnen.
Dat is zoals het vroeger was: van Gilde tot Leerlingselsel (80-er jaren).
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.