Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bellefleur

Bellefleur

30-05-2013 om 11:42

Rijtjes leren

Mijn dochter van 14 presteert het om na twee jaar frans nog niet de werkwoorden être en avoir te kunnen vervoegen. Ik verbaas me daar erg over, sterker nog, het ergert me verschrikkelijk. Ze zegt dat ze 'gewoon niet zo goed is in rijtjes leren'. Ik denk dan, dat doe je toch gewoon? Hoe kun je daar 'niet goed' in zijn? Naar aanleiding hiervan ben ik na gaan denken over verschillende leerstijlen. Ik denk dat mijn dochter een type is van 'learning by doing'. Hoe kan ik haar leren rijtjes te leren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oefenen met toepassen?

Hier zit bij de lesmethode ook een digitale variant (en wellicht is zoiets ook op internet wel te vinden). Daar kun je eindeloos oefeningen doen, bijvoorbeeld oefeningen waarbij je steeds in een zinnetje de juiste vorm van een werkwoord in moet voeren. Misschien dat dat helpt?

dc

dc

30-05-2013 om 14:01

Niet nodig

Het idee is dat het niet nodig is om rijtjes te leren. Heb jij ooit het rijtje van "zijn" in je hoofd gestampt?

Het beste is veel lezen, en zinnetjes leren waarin de juiste vorm verwerkt zit. En als oefening de juiste vervoeging in de zin plaatsen. Met googlen heb ik deze gevonden:

http://www.francaisfacile.com/exercices/exercice-francais-2/exercice-francais-14079.php

http://www.lepointdufle.net/ressources_fle/present_avoir_etre.htm#.Uac_QUCkq2E

Bellefleur

Bellefleur

30-05-2013 om 23:00

Ja zeker wel!

En ik ken ze allemaal nog. Hoe zou je zonder moeten? Durch für ohne um, je vais, tu vais, il vait en akwadraat + bkwadraat = ckwadraat.

dc

dc

31-05-2013 om 00:06

Nou

ik kan gewoon frans schrijven zonder dat ik er rijtjes bij hoef te halen hoor. En het duits doe ik ook gewoon zonder rijtjes verkeerd

Vic

Vic

31-05-2013 om 11:33

Hier ook

Schijnbaar is het toch wel heel lastig, want mijn dochter (ook 2e klas) had daar ook moeite mee. Zelfs zoveel dat haar cijfers voor Frans achterbleven bij de rest van de talen en het echt een probleem werd. We hadden thuis al van alles geprobeerd, tot aan oefenen met oma aan toe. Ze heeft nu bijlessen op school en heeft alle werkwoordsvervoegingen opnieuw moeten leren, elke dag 10 minuten. Inmiddels is ze weer bij en heeft ze zelfs een 8 gehaald voor Frans

Spiekbriefje

Naast de eerste jaren elke week woordjes overhoren in rijtjes die als huiswerk opgegeven waren heb ik voor de werkwoorden etre en avoir en nog een paar uitzonderingen dochter een spiekbriefje laten maken in een schrijfblok. Het zelf maken hielp, het rijtjes overhoren hielp en als ze het even vergeten was kon ze het nakijken dat hielp. Mijn dochter wil wel graag rijtjes leren en vooraf zo concreet mogelijke leerinstructie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.