Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-05-2013 om 11:02

Republikeinse juf en de troonwisseling

Hallo,

De juf van mijn dochter (groep 7) is republikein. Dat vind ik best. Wat mij stoort is dat ze daarom geen woord heeft besteedt aan de troonwisseling. Op geen enkele manier.
De leerkrachten van deze school zijn vrij gelaten in wat ze eraan wilden doen, de meeste klassen waren behoorlijk oranje. En dat hoefde van mij heus niet. Maar ze had toch minstens met de klas erover kunnen praten, ook over wat een republikein ervan vindt. En het is toch een stukje geschiedenis van ons land. Je kan met groep 7 daar toch een leuke discussie over hebben.
Eigenlijk zou ik er best wat van willen zeggen tegen juf. Maar ja, dan moet ik er een gesprek voor aanvragen en dat is ook weer zoiets. Het is tenslotte al gebeurt en je doet er niets meer aan.
Wat vinden jullie hiervan?

grt. Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Keuze

Het is misschien wel interessant om nou eens van de juf te horen wat haar reden is dat ze ervoor koos dat haar kinderen per uitzondering niet meededen aan de troonswisseling. Verder denk ik dat je er niet veel mee kunt. Als je wel wil dat er aandacht aan besteed wordt dan kun je mogelijk de directie vragen wat de mogelijkheden zijn voor een koningsdag volgend jaar om bijvoorbeeld in zo'n geval mee te kunnen doen aan een andere klas. Het is iemands volste recht om dit te negeren, ook al kan het historisch wel interesssant zijn, dat imponeert niet denk ik als je er niets mee hebt. En dat moet ook kunnen.

Anneke

Anneke

06-05-2013 om 12:12

Ik vind het vreemd

Ik voel me geen monarchist en geen republikein maar ik vind het vreemd dat hierin geen gezamenlijk lijn is getrokken binnen de school. Hoe je het wendt of keert: het is een historisch moment.

Als je dit naar andere onderdelen, dan vraag ik me af waar de grens ligt. Mag leerkracht haar politieke visie laten doorklinken? Mag een leerkacht openlijk aangeven dat ze moeite heeft met mensen die een homoseksuele relatie hebben? Mag een leerkracht een eigen draai geven aan gezondheidslessen (roken, vegetarisme, ... ) ?

In dat kader vind ik het wel een interessante discussie.

Ze vindt koninginne/koningsdag dus ook niks en

doet er dan dus niets aan.
Wat als ze niks wil met Sinterklaas of niks gelooft en dan maar geen kerst/paasviering doet. Gewoon t er niet over hebben. Ik vind dat school daar 1 lijn in moet trekken in zoverre dat je niet 1 klas helemaal niks kan laten doen/praten.

GS

GS

06-05-2013 om 18:40

Eens met anneke

Een leerkracht moet onderwerpen niet mogen vermijden alleen omdat hij of zij 'er niet aan doet' of 'niets in ziet'. Hij/zij moet kinderen allerlei dingen leren, niet zijn/haar eigen mening uitdragen/opleggen.

Evanlyn

Evanlyn

07-05-2013 om 10:08

Ach, vroegah

deden wij op school alleen maar schoolwerk en verder niks. Sinterklaas was beperkt tot 5 minuten een Zwarte Piet in de klas en met kerst kregen we warme chocolademelk en een mandarijn. Verder niks. Geen knutselprojecten en versierde scholen. Ik heb er niet onder geleden en het lijkt me wel zo prettig voor degenen die structuur nodig hebben (en dat zijn er meer dan je denkt). Als het maar goed zit met taal en rekenen, de rest regel je maar zelf buiten school.

Of moet juf tegen heug en meug "de W van stamppot" gaan staan kraaien?

Flauw evanlyn

Zelfs vroegâh toen Beatrix koningin werd, heb ik een mok gekregen, zoals zo ongeveer alle basisschoolkinderen indertijd en de basisschoolkinderen nu met Willem-Alexander. Of je er nu iets mee hebt of niet, het is inderdaad gewoon een onderwerp in de categorie algemene ontwikkeling, wat mij betreft. Historisch moment in de geschiedenis van Nederland. Zie verder ook de vergelijking die iemand maakte met Sinterklaas en dergelijke: één lijn binnen de school is wenselijk bij dit soort dingen.

Fiorucci

Fiorucci

07-05-2013 om 12:59

Dat vind ik ook

Ieder mag zijn mening hebben, maar ik zie graag dat de school wel een lijn volgt. En het blijft een historische gebeurtenis, of je nou republikein bent of niet. Daarbij Evanlyn, er zijn zat mensen die wat betreft vroegah andere ervaringen hebben.

Fransien

Fransien

07-05-2013 om 14:28

Historisch

Republikein of niet, troonswisselingen zijn historische gebeurtenissen die gemiddeld eens per 30 jaar voorkomen, dus zo'n twee keer in je leven ongeveer. Je kunt best zo je eigen mening hebben over de functie van een koning/koningin en de wenselijkheid van erfelijke functies, maar dat neemt niet weg dat we in Nederland een monarchie hebben. Door vanwege je eigen opvattingen over hoe het zou moeten zijn de werkelijkheid te ontkennen, doe je kinderen mijns inziens tekort. Je kunt zeker in groep 7 best de voors en tegens uitleggen, flink wat uitleg geven over de staatsinrichting, desnoods de staatsinrichting van andere landen erbij betrekken, dan heb je geschiedenis en aardrijkskunde ineen. Maar zo'n gebeurtenis feitelijk ontkennen omdat die niet in jouw wereldbeeld past, gaat mij te ver.

Maar

Op de dag van de troonswisseling zitten de kinderen niet op school (en de hele week daaromheen ook al niet) Dus zoveel missen ze nou ook weer niet als een juf er in de klas verder geen aandacht aan besteed. Ik zou het wel heel raar en misplaatst vinden als de hele school gaat ontbijten en sporten in het kader van de koningsspelen, en alleen die ene klas doet nergens aan mij. Maar zo was het toch niet?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-05-2013 om 17:57

Nee

Op de dag van de koningsspelen begon hier de vakantie, dus dat heeft deze school helemaal niet gedaan. In de week die hieraan vooraf ging is in iedere klas wel iets oranjes gedaan. En het lag ook echt aan de leerkracht wat en hoe.
De juf van dochter heeft zelfs na de bekendmaking van Bea het schooltvweekjournaal niet besproken, terwijl ze dat normaal wel doet. Toen we een nieuwe paus kregen heeft ze het daar ook over gehad en het is een openbare school.
Ik laat het maar zo. De entreetoets komt eraan en het bijbehorende voorlopige advies. Dan moet ik juf maar niet boos maken

Grt. Dendy

Evanlyn

Evanlyn

07-05-2013 om 20:00

Lijkt me verstandig.

En ik kan me niet voorstellen dat de inhuldiging jouw kind geheel ontgaan is. De les in staatsinrichting kun je er zelf nog bij geven.

Het schoolweekjournaal niet bespreken terwijl dat normaal wel gebeurt, gaat inderdaad wel ver. Ze hoeft het er niet uitgebreid over te hebben, maar nu heeft ze het krampachtig vermeden. Dan had ze inderdaad beter kunnen uitleggen waarom zij het niks vond. Maar misschien mocht dat juist niet van de school, of wilde ze het feestje niet verpesten voor de kinderen. Ach, pick your battles...de entreetoets is inderdaad belangrijker.

donderkopje

donderkopje

07-05-2013 om 22:49

Eendagsvlieg

Dit is precies eengevalletje voor mijn draadje (zie boven). Te klein voor een officiële klacht, te groot om over je kant te laten gaan. Maar wat te doen als leraar zelf geen sjoege geeft ?

Hombre

Hombre

13-05-2013 om 15:39

Kinderachtig

Ik heb zelf niks met het KH, van mijn part wordt het liever vandaag dan morgen afgeschaft. Maar daar ga je toch geen naieve romantische kinderzieltjes mee lastig vallen.

Als ik leraar was zou ik er gewoon aandacht aan besteden. Misschien iets minder enthousiast dan een ander, maar toch.

bibi63

bibi63

14-05-2013 om 15:23

Inderdaad

Op een openbare bs school wordt toch ook iets aan pasen en kerst gedaan? Ongeacht of er atheistische (hoe schrijf je dat...?) leerkrachten werken of ouders die niets met het geloof hebben. Wellicht wordt er niets met het geloof daaromtrent gedaan, maar toch wel paaseitjes zoeken of een kerstboom opzetten.
Hoe doe je dat als een juf jehovagetuige is? Mogen de kinderen dan niet trakteren op hun verjaardag? Wordt er geen feesthoedje voor de kleuters gemaakt? Niet gezongen?
Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.