Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
koentje

koentje

11-11-2012 om 20:54

Remedial teaching rekenen

Mijn zoon is vanaf begin dit schooljaar bij een remedial teacher, wekelijks, om zijn rekenen op te krikken. Hij is 14 zit op het nivo van een 5 de groeper ongeveer en zit in de tweede klas van het praktijkonderwijs.Hij gaat bij ons in de buurt naar haar toe, los van school, maar wel i.o.
Nu is er een probleem ontstaan. Heel veel vertrouwen en 'goed gevoel' hebben we eigenlijk nooit direct gehad. Maar het leek allemaal wel goed te gaan: zoon kwam thuis met goed gestructureerde thuisopdrachten met hulpmiddelen zoals kaartjes en namaakgeld om mee te oefenen e.d. Zoon gaat er steeds minder graag heen maar laat vooral thuis merken dat hij niet zo'n zin heeft in zijn huiswerk. Op een positieve en gestructureerde manier krijgen we hem echter toch best nog aan de slag. Hij heeft zelfs ook wat vooruitgang geboekt. Hij zit nu op het nivo dat hij enigzins ingewikkeldere sommen kan dan de tafels, net begonnen met deelsommen en plus en min sommen met grotere bedragen.

Maar nu afgelopen week kwam zoon ineens thuis met een huiwerkopdracht waarvan het mij begon te duizelen. Hij moest uitrekenen hoeveel laminaat hij in moest komen om een kamer te beleggen met 3 bij 2,5. De planken zijn dan zoveel bij zoveel (begdragen met cijfers achter de komma) en er zitten zoveel planken in een pakket, dus hoeveel heb je er dan nodig. Dit alles had de RT zelf globaal uitgeschreven in zijn schrift.
Ik ben zelf niet zo handig met cijfertjes en het uitleggen van sommen dus heb man gevraagd om er naar te kijken met hem. Dat heeft ie gedaan maar dat is uitgelopen op een fiasco. We hebben het erover gehad en zijn tot de conclusie gekomen dat het hele verhaal te ongestructureerd, slecht en onduidelijk opgeschreven is en bovendien al zou het beter uitgeschreven zijn: ver boven zijn nivo.
Dusdanig dat we ineens sterk het idee hebben dat ze helemaal niet snapt hoe hij in elkaar zit. Er bijv. vanuit gaat dat hij iets onthoudt en begrijpt als ze het een keer heeft uitgelegd. Rekenen is echt heel moeilijk voor hem met zijn NLD en ADHD. Dit zijn zaken die we goed besproken hebben: zij wist van de hoed en de rand als het om NLD of ADHD ging....

Nu weet ik even niet hoe we verder moeten. Ik heb haar geschreven dat dit te moeilijk is en te ongestructureerd en dat hij nog nooit eerder met cijfers achter de komma heeft gewerkt. Maar eigenlijk vraag ik me af of ik mijn zoon naar die rt er moet laten gaan als ik het idee heb dat er zo weinig van zijn nivo begrepen wordt. Maar het gekke is dat dat nu ineens zo lijkt door deze opdracht: daarvoor leek het best redelijk te lopen.
Wat kan ik het beste doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Een ander zoeken?

De som die jij beschrijft lijkt mij veel te moeilijk voor een leerling die op groep 5 niveau zit, lijkt me meer groep 8 niveau. En als het chaotisch opgeschreven staat kan je zoon er natuurlijk al helemaal geen chocola van maken. Als je er met deze RT'er niet met een gesprekje uitkomt, zou ik een ander zoeken, of een rekenboek van groep 5/6 kopen, of iets op internet en zelf elke dag een kwartier aan de slag gaan.

skik

Fransien

Fransien

12-11-2012 om 14:08

Proberen zelf te doen?

Het grote rekenboek (oefenboek) van scala leuker leren bevat enorm veel rekenstof, maar dan meest in rijtjes en zonder alle tekeningetjes. Als je daar eerst gewoon de hoofdstukken optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen van doorwerkt, dan is je zoon al heel veel verder. Daarna kun je op je gemakje aan breuken, procenten en dat soort dingen beginnen.

P

P

13-11-2012 om 07:01

Telefoon

Ik had METEEN de telefoon gepakt en gevraagd hoe ze ooit bij DEZE vraag is gekomen. Waarom heb je je zo laten inpakken door er eerst zelf naar te gaan kijken, daarna je man, er is zelfs ruzie ontstaan?

Sorry maar dat vind ik een beetje dom. Mijn zoon in groep 7 loopt achter met rekenen en zou die ook niet zomaar kunnen.

Guinevere

Guinevere

13-11-2012 om 16:04

Vragen idd

Het lijkt er wel op dat ze een opgave van een ander kind in zijn schrift heeft genoteerd?
En mijn zoon zit in groep 7 en loopt niet achter met rekenen, maar dit krijgen ze volgens mij toch echt nog niet op school. Menig volwassene heeft moeite met zo'n opgave, lijkt me.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.