Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ptapuntje

Ptapuntje

31-01-2013 om 13:49

Pta punt vraagje (lang)

Dochter zit nu in de 3e klas vmbo-t. Voor het vak biologie staat ze ruim een 8. Vindt het ook een leuk vak en besteedt veel aandacht aan werkstukken etc. Waar ze ook goede punten voor haalt. Sommige toetsen en werkstukken tellen mee voor het PTA punt. Nu moesten ze met een groepje (3 meiden)een powerpointpresentatie maken. Dit hebben ze ook gedaan en zag er ook goed uit, volgens leerkracht. Maar nu komt het. Een ander groepje moet hun beoordelen. Groepje (3 jongens met haantjesgedrag) heeft hun presentatie beoordeeld met achtereenvolgens een 4 en 2 5 en. Leerkracht vond het wel een hoger punt waard, ook inhoudelijk gezien, maar gaat af op hun oordeel. Het groepje kan nog hoger punt halen als ze zelf ook een groepje gaan beoordelen. Dus punt voor presentatie en dan nog extra punten als ze zelf gaan beoordelen.een punt is dus al een 4.6!
Ik kan op me klompen nu wel aanvoelen wat er gaat gebeuren, er komen nog meer presentaties en er zal niet worden gekeken naar inhoud maar naar haantjesgedrag, populariteit etc. ( by the way, dochter ligt goed n de groep behalve bij een vd leerlingen uit het beoordelende groepje)
Maar het kan toch niet zijn dat je een onvoldoende scoort voor een PTA punt door willekeur van enkele leerlingen.Dit mag toch niet?? Ik snap best wel dat je moet werken in groepjes en dat niet alles is zoals het is, maar vindt dit wel erg onrechtvaardig... Er zijn nu all enkele leerlingen die afgesproken hebben wat ze elkaar gaan geven. Het groepje van dochter gaat nu afwachten wat er de komende weken gaat gebeuren en wat hun uiteindelijke punt wordt, en gaan dan in gesprek met leerkracht en zonodig met hun mentor. Wij mogen er ons niet mee bemoeien.
Ik wilde alleen even graag jullie mening. Misschien zit ik er wel helemaal naast en is dit gebruikelijk...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pta school

Om te beginnen zou ik het PTA vd school doorlezen: ik kan me niet voorstellen dat onder de paragraaf die handelt over cijfers niets staat over de manier waarop deze tot stand moeten komen. Het PTA is ook voor de school leidend, dus als de cijfertoekenning van deze presentatie niet correspondeert met de regels in het PTA (willekeur, cijfer is door de docent niet te verantwoorden) ben je klaar.

Buiten het formele gedoe, moet het in dit geval toch voldoende zijn een beroep op de redelijkheid van de docent te doen; hij / zij heeft toch zelf aangegeven de presentatie een hoger cijfer waard te vinden? Een cijfer moet mi altijd iets zeggen over de prestaties van een leerling, dat is hier overduidelijk niet het geval. Deze manier van doen doet afbreuk aan de betrouwbaarheid vd (schoolexamen?)cijfers. Goed van je dochter dat ze het zelf wil oplossen!

Groet

Beetje raar

Inderdaad. Me dunt, dat als de heren al zo'n lage beoordeling geven, ze dit goed moeten kunnen verklaren. Waarop zijn de cijfers die iedereen geeft gebaseerd?
Maar t lijkt me verder dat de groep van je dochter al n plan van aanpak heeft - klinkt goed zoals ze t willen aangaan. Succes!

Ptapintje

Ptapintje

31-01-2013 om 21:41

Reactie

In het reglement staat dus niet hoe iets beoordeeld moet worden. Wel hoeveel procent de praktijkopdrachten meetellen voor het algehele PTA punt.
Wel heeft vandaag dat groepje ook een presentatie moeten doen en het was zo slecht dat ze niet eens een slecht punt hoefden te bedenken. Leerkracht heeft het afgekapt en zei zelf al dat het niet meer waard was als een vijf en dat het punt van groepje an dochter ook gecorrigeerd moet worden. Punten volgen nadat iedereen een presentatie heeft gedaan. Groepje dochter heeft ook vooraf gezegd tegen leerkracht dat dit niet juist is om zo te beoordelen.

Dusvnog even afwachten, maar we houden vinger aan de pols. Dochter heeft het al goed opgelost

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.