Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
vlinder

vlinder

05-02-2013 om 09:28

Projectweek vraag

in april wordt op de school van mijn zoon een projectweek georganiseerd. Ik zit o.a. in het team dat e.a. organiseert. We hebben al een hoop leuke dingen op het oog. Een van onze opdrachten is om een leuke opening te verzinnen wat binnen het thema 'Natuur' valt.
Heeft iemand een leuke originele suggestie?

Alvast heel erg bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Opening

Hoe bedoel je? Iets doen of een presentatie? Op school of daarbuiten?
In het laatste geval zou je met je school mee kunnen helpen de padden over te steken met de paddentrek. Is in die periode.

mama 5

mama 5

05-02-2013 om 11:55

Natuur in de klas

Je zou een kweekprojectje op kunnen zetten, waarbij de kinderen zelf planten kweken/stekken voor in hun eigen klas.
Ik zou ook iets doen met dieren. Is er geen milieueducatie centrum in de buurt, waar je lespakketten kunt kopen? Hier hebben ze bijvoorbeeld een vlinderkast, met rupsen, en poppen, zodat kinderen vlinders kunnen zien ontwikkelen. En je kunt ook dieren (muizen, konijnen) lenen voor in de klas.
Verder zou ik vooral kijken naar de directe omgeving. Wat is daar te doen op natuurgebied, wat zijn de belangrijkste punten waar de plaatselijke milieugroeperingen mee bezig zijn? Je kunt kijken of er een IVN in de buurt is. Ook die geven weleens lessen op scholen. Altijd leuk, om bijvoorbeeld uit een hoop compost wormen en dergelijke te zoeken. Of braakballen te ontleden.

vlinder

vlinder

05-02-2013 om 11:56

Silone

Het is de bedoeling dat de opening op school gebeurt (voor alle groepen dan).

Mama 5

Mama 5

05-02-2013 om 11:59

Linkje

Linkje naar de afdelingen van het ivn.
http://ivn.nl/afdelingen

Tineke

Tineke

05-02-2013 om 12:01

De juf heeft er toch voor doorgeleerd om een goede, educatieve, passende opening te verzinnen bij de projectweek? Of moet het alleen feestelijk zijn en heeft de opening onderwijskundig geen waarde?

vlinder

vlinder

05-02-2013 om 12:02

Mama5

Ontzettend leuke ideeën. Het idee van een kweekprojectje hadden we al voor tijdens de projectweek. Het milieu educatie centrum is ook benaderd. Dat zit allemaal wel goed.

Het gaat nu puur om de opening zelf. Iets grappigs, iets ludieks. Misschien mensen die dag als bloemen of insecten verkleden ofzo?

We hebben door een hovenier houten bakken laten plaatsen waar de kinderen een eigen tuintje kunnen maken. Dit is nog niet klaar, maar we kunnen misschien de schooltuintjes dan officieel openen met de verklede mensen erbij ouzo?

IVN ken ik niet. Ga ik achteraan. We hebben een mooi natuurgebied vlak in de buurt ja. Heel erg bedankt voor de tip. Misschien willen die wel gastspreker worden..

vlinder

vlinder

05-02-2013 om 12:04

Heksenvet

In onze projectgroep zitten ook docenten ja. De vraag was of we een leuke opening wilden verzinnen. Het mag feestelijk zijn met onderwijskundige waarde of alleen onderwijskundige waarde….Ik weet niet wat normaal is. Ik dacht dat een opening vooral leuk en feestelijk moest zijn? (het is de eerste keer dat ik dit doe namelijk

Pippe Lientje

Pippe Lientje

05-02-2013 om 12:08

Kaatje...

ik denk dat deze juf heeft doorgeleerd om ouders als ideeenbron in te zetten!
Dat is pas slim...

vlinder

vlinder

05-02-2013 om 12:27

Nou pippe

Ik zit als lid van de ouderraad in het team. Het is dus niet zomaar een vraag aan ouders. En dan nog is dat toch niet erg om als ouder mee te denken? De leerkrachten zullen zelf ook met ideeën komen.

mama 5

mama 5

05-02-2013 om 13:22

Opruimactie

Je zou ook een opruimactie kunnen organiseren. Voor de opening uit, gaan ouders en kinderen, met vuilniszakken de buurt in, troep rapen. Dat kan best gezellig zijn. Je kan er een prijs voor de hele school aan verbinden. Bij elke vuilniszak krijgt de school een .....
Je schrikt je rot, als je ziet wat er dan allemaal voor een zwerfvuil ligt. Hier heeft de natuurclub van dochter zes vuilniszakken vol uit het nabijgelegen parkje geraapt. En het zag er echt niet verwaarloosd uit hoor, dat parkje.

Padden (o.t.)

Silone, de paddentrek is in april toch echt al wel voorbij hoor!
n@nny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.