Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Profielwerkstuk, onderzoeksvraag

dochter moet dit jaar een profielwerkstuk maken. Ze dacht aan het onderwerp kindermishandeling. Maar we komen niet uit op een onderzoeksvraag. Iemand een idee?
(Mag ook nog ideeën voor een ander onderwerp)


dan

dan

08-01-2022 om 15:27

Ademes schreef op 07-01-2022 om 09:54:

Hmm, ik lees regelmatig werkstukken, papers en artikelen na op stijl- en schrijffouten. Van zowel mijn kinderen als mijn partner. Soms ook wel van vriendinnen. Omgekeerd laat ik belangrijke stukken ook altijd even nalezen. Juist als je het zelf hebt geschreven is het lastig om de laatste fouten eruit te halen en ben je soms minder duidelijk in je verwoording. Maar ze moeten het natuurlijk wel op tijd aanleveren.

Ik lees wel eventuele mails van mijn man na voor verzenden, als hij het vraagt, maar die heeft dyslexie. Toen onze zoon in de brugklas iets moest doen voor biologie, samen met een klasgenoot, heb ik wel wat tips gegeven en nog wat relevante tekst toegevoegd. Maar over het algemeen was mijn hulp niet nodig. 

Kikki39

Kikki39

08-01-2022 om 18:54 Topicstarter

ik heb niks aan het hele werkstuk gedaan, alleen meegedacht over het onderwerp en het nagelezen. Dus snap het probleem niet zo.

Wat ik wel vreemd vind: zijn er tijdens het hele proces geen tussentijdse inlevermomenten geweest?  De ruwe versie inleveren, de begeleider kijkt ernaast en geeft feedback waarna de leerlingen weer verder kunnen. 
Mijn oudste op vwo en jongste op mavo, 2 verschillende scholen,  hadden dat allebei. Bij jongste zat er steevast dan het commentaar bij: let bij hoofdstuk 2, 5 en 7 op taalgebruik en spelling. Dat waren de hoofdstukken van de dyslect.

Kikki39

Kikki39

08-01-2022 om 23:23 Topicstarter

ja, dat had geloof ik wel gekund hoor ik nu. Maar ze zijn veel te laat met alles waardoor het nu niet meer mogelijk is. Zo zonde!

Kikki39 schreef op 08-01-2022 om 23:23:

ja, dat had geloof ik wel gekund hoor ik nu. Maar ze zijn veel te laat met alles waardoor het nu niet meer mogelijk is. Zo zonde!

Dat is dan ook nalatig van de school.  Hier waren echt datums vastgesteld wanneer ze wat moesten inleveren.  Datum x lever je een inleiding in en heb je deelvragen geformuleerd. Literatuurlijst altijd erbij zodat docenten zeker wisten dat ze dat bijhielden en een logboek waarin ze het groepsproces moesten vastleggen.

Datum gemist dan kreeg je mail van de begeleider of die sprak je aan tijdens een les. 

Zo'n groot project totaal op het bordje van de mavo 4 leerlingen en hun ouders leggen is niet fair. Dat hebben leerlingen en ouders nog nooit gedaan. 

Dat is voor veel grote projecten op mijn universiteit ook gebruikelijk, verschillende deadlines voor verschillende onderdelen van het project. Daar wordt je ook op beoordeeld, dus beter geen deadlines missen.

En ik raad studenten het altijd aan iemand te strikken voor het doorlezen van belangrijke stukken als afstudeerverslagen.

dan

dan

09-01-2022 om 13:18

Haaknaald schreef op 08-01-2022 om 20:33:

Wat ik wel vreemd vind: zijn er tijdens het hele proces geen tussentijdse inlevermomenten geweest? De ruwe versie inleveren, de begeleider kijkt ernaast en geeft feedback waarna de leerlingen weer verder kunnen.
Mijn oudste op vwo en jongste op mavo, 2 verschillende scholen, hadden dat allebei. Bij jongste zat er steevast dan het commentaar bij: let bij hoofdstuk 2, 5 en 7 op taalgebruik en spelling. Dat waren de hoofdstukken van de dyslect.

Bij onze zoon was dat ook zo, echt van tevoren vastgelegde momenten waarop ze delen moesten inleveren of bespreken, dat was op de havo maar zal op vwo ook zo geweest zijn. Over vmbo weet ik dat niet. 

dan schreef op 09-01-2022 om 13:18:

[..]

Bij onze zoon was dat ook zo, echt van tevoren vastgelegde momenten waarop ze delen moesten inleveren of bespreken, dat was op de havo maar zal op vwo ook zo geweest zijn. Over vmbo weet ik dat niet.

Nou als dat op Havo en vwo gemeengoed is dan zou het dat op vmbo ook moeten zijn. Die kinderen hebben over het algemeen meer begeleiding en sturing nodig bij het aanleren van studievaardigheden. 

Mijn oudste heeft op vwo heel goed geleerd hoe je verslagen van practica in elkaar zet,  haar pws had in de beoordeling staan: Taalgebruik is van een uitzonderlijk hoog niveau voor een vwo pws. Van deze manier van schrijven zal je op de universiteit veel profijt hebben! 

 Beoordeling eerste schrijfopdracht op de uni: Taalgebruik is erg wetenschappelijk,  opzet van het verslag oogt erg professioneel voor een eerste verslag, het had allemaal wel wat informeler gemogen.

Doorgaans wordt het proces meegenomen in de beoordeling. Dus tussendoor niks inleveren voor feedback kan nadelig zijn voor zowel de inhoud (docent kan niet bijsturen als het de verkeerde kant op gaat) als het proces. Overigens had de docent dat natuurlijk ook aan kunnen geven vooraf en ernaar kunnen vragen bij de feedbackrondes, maar in een examenjaar hoor je ook niet overal meer achteraan te rennen. Dat gebeurt bij vervolgopleidingen ook niet. 

Nou ja, ik hoop vooral dat je dochter ervan geleerd heeft voor het vervolg en ook bij wat ze hierna gaat doen.

dan

dan

10-01-2022 om 11:24

Kikki39 schreef op 08-01-2022 om 23:23:

ja, dat had geloof ik wel gekund hoor ik nu. Maar ze zijn veel te laat met alles waardoor het nu niet meer mogelijk is. Zo zonde!

Was dit niet duidelijk vanuit school gecommuniceerd naar de leerlingen toe of zijn de meisjes zelf te laks hierin geweest? 

---

---

10-01-2022 om 11:32

dan schreef op 10-01-2022 om 11:24:

[..]

Was dit niet duidelijk vanuit school gecommuniceerd naar de leerlingen toe of zijn de meisjes zelf te laks hierin geweest?

Het was echt beter geweest als je je kind had geleerd om vanaf het begin de stukken die je schrijft te delen met elkaar. Het is echt heel vreemd om pas iets van een ander te lezen op het moment van inleveren. En dit is toch niet de eerst keer dat je kind iets samen moet doen met een ander? Vanaf de basisschool heb ik mijn kinderen gecoacht in samenwerken omdat een onvoldoende door (slecht) samenwerken vaak grote gevolgen heeft. En als je weet dat je partner dyslexie hebt is het nog meer van belang om te zien wat die persoon schrijft en dat in de gaten te houden. Dat had je kunnen verwachten. Je coacht je kind op de verkeerde manier. 

--- schreef op 10-01-2022 om 11:32:

[..]

Het was echt beter geweest als je je kind had geleerd om vanaf het begin de stukken die je schrijft te delen met elkaar. Het is echt heel vreemd om pas iets van een ander te lezen op het moment van inleveren. En dit is toch niet de eerst keer dat je kind iets samen moet doen met een ander? Vanaf de basisschool heb ik mijn kinderen gecoacht in samenwerken omdat een onvoldoende door (slecht) samenwerken vaak grote gevolgen heeft. En als je weet dat je partner dyslexie hebt is het nog meer van belang om te zien wat die persoon schrijft en dat in de gaten te houden. Dat had je kunnen verwachten. Je coacht je kind op de verkeerde manier.

Lekker makkelijk oordelen van achter je beeldscherm,  zeggen dat to haar kind coacht op een verkeerde manier.  Die begeleiding is in eerste instantie een taak van de school. 

Als het echt is gegaan zoals to beschrijft (ik heb geen reden om daaraan te twijfelen) vind ik het heel knap hoe to het heeft opgepakt en geprobeerd heeft er binnen de mogelijkheden van haar dochter, het vriendinnetje en haarzelf het beste van heeft gemaakt. 

In mijn ogen is school hier vrij nalatig geweest. De begeleiding had beter gekund, zeker bij vmbo leerlingen die over het algemeen wat meer begeleiding nodig hebben.

---

---

10-01-2022 om 13:35

Ze zit er bovenop maar aantoonbaar op de verkeerde manier. Ze hadden de mogelijkheid om tussendoor wat in te leveren. Hebben ze niet gedaan. Of je bemoeit je er mee maar dan goed óf je bemoeit je er niet mee. 

--- schreef op 10-01-2022 om 11:32:

[..]

Het was echt beter geweest als je je kind had geleerd om vanaf het begin de stukken die je schrijft te delen met elkaar. Het is echt heel vreemd om pas iets van een ander te lezen op het moment van inleveren. En dit is toch niet de eerst keer dat je kind iets samen moet doen met een ander? Vanaf de basisschool heb ik mijn kinderen gecoacht in samenwerken omdat een onvoldoende door (slecht) samenwerken vaak grote gevolgen heeft. En als je weet dat je partner dyslexie hebt is het nog meer van belang om te zien wat die persoon schrijft en dat in de gaten te houden. Dat had je kunnen verwachten. Je coacht je kind op de verkeerde manier.

Wat een onzin. Als er al iemand beter had moeten "coachen", dan de docent. Misschien hadden de leerlingen ook beter moeten opletten. Maar dit ga je toch niet Kikki in de schoenen schuiven. 

dan

dan

10-01-2022 om 16:11

Weeromstuit schreef op 10-01-2022 om 15:56:

[..]

Wat een onzin. Als er al iemand beter had moeten "coachen", dan de docent. Misschien hadden de leerlingen ook beter moeten opletten. Maar dit ga je toch niet Kikki in de schoenen schuiven.

De school moet duidelijk communiceren naar de leerlingen toe en eventueel ook naar de ouders. En de leerlingen moeten zelf ook goed opletten als er uitleg komt over het PWS. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.