Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ellen

Ellen

24-04-2013 om 15:48

Profielkeuze-stress

Zoon (14, zit in 3 gymnasium) moet aan het eind van dit schooljaar zijnprofiel kiezen. Wat een stress brengt dat met zich mee!
Hij wil heel graag geneeskunde gaan doen en heeft daar het profiel Natuur en Gezondheid voor nodig met, en nu komt het, natuurkunde.
Probleem daarbij is dat hij minimaal daarvoor een 7 moet hebben op zijn eindrapport. En dan niet afgerond maar een echte "volle" 7..
Hij staat nu een 6,6 met nog een aantal repetities te gaan. Volgens zoon zijn er nog een fiks aantal anderen die in hetzelfde schuitje zitten.
Ik zou het zo sneu vinden als hij het niet haalt want dan is hij genoodzaakt een profiel te kiezen welke hij niet wilt, nl. Economie en maatschappij..

Ik vraag me af of hier meer moeders zijn wier kind hetzelfde heeft meegemaakt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen

Ellen

24-04-2013 om 15:50

Was nog niet klaar...

Wiens kind dus in hetzelfde schuitje zat, en of het is goedgekomen of niet..

Gr.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-04-2013 om 16:46

Een 7?

Hier een gymnasium-kind dat vorig jaar profiel moest kiezen, en heeft ook voor NG gekozen. Maar een 7 voor natuurkunde?! Die regel hebben ze hier niet. Gelukkig maar, anders had zoon in het zelfde schuitje gezeten. Ik weet wel dat ze voor wiskunde advies kregen over wel/niet, maar dat was niet bindend. Andere vakken voor zover ik weet niet.

Ellen

Ellen

24-04-2013 om 18:10

Ik kijk hiervan op..

Goh, en ik maar denken dat dit een algemene regel is voor het hele voortgezet onderwijs in Nederland; blijkt dit helemaal niet zo te zijn!
Zelfs het gemeentelijk gymnasium hanteert deze regel niet..

Natuukunde is wel degelijk een verplicht vak in dit profiel.
En nog sterker: voor het profiel natuur en techniek moeten ze hier eem7 voor natuurkunde en een 7 voor wiskunde B hebben...
Reden voor mijn zoon om dat profiel al uit te sluiten...

Ik ga me er toch maar eens in verdiepen..

rosa

rosa

24-04-2013 om 18:36

Raar

Hier was vrije keuze, maar met een advies. En als je een 6 had was dat advies positief.
Natuurkunde is (hier) geen verplicht vak in N&G, wel in N&T. Voor N&G mag je ook aardrijkskunde kiezen.
Maar, als hij toch een 7 moet halen voor natuurkunde zou ik als een haas bijles nemen. Dat kan vast van een (ex)docent, of van een leerling uit de 5e of 6e of een student. Voor studenten is er een bijlesbureau dat dit regelt

Annet

Annet

24-04-2013 om 19:00

Hier geen eisen

Dochter zit op een Gymnasium in de vierde.
Net nagevraagd. Er waren geen eisen t.a.v. punten voor vakken die je wil kiezen.
Mocht je een vak kiezen waar je niet zo goed voorstaat, dan wordt wel gevraagd waarom je het wil kiezen. Er kan zelfs een advies komen om het niet te doen. Maar de keus is aan de leerling.
Onzekerheid over de haalbaarheid van een vak kun je ook oplossen door een extra vak te kiezen. Mocht het met natuurkunde niet gaan, dan kun je het vak omwisselen voor het extra vak en natuurkunde laten vallen.
Hier was de keuzedwang eind derde klas nog niet zo groot omdat een aantal vakken in de vierde nog verplicht waren. Halverwege de vierde klas kon nog zonder gevolgen geswitcht worden naar een ander profiel dat erop lijkt.

Koolmees

Koolmees

24-04-2013 om 19:12

Hier ook niet

Ze mogen ieder pakket kiezen, maar soms zegt een leraar wel heel duidelijk, dat je een bepaald vak beter niet kunt doen. Maar het is uiteindelijk de eigen keuze.

Ik vind het echt een raar verhaal.

Wat wel zou kunnen, is dat ze relatief hoge cijfers geven voor toetsen, op de school van je zoon. Dat moet eigenlijk wel. Hier zou anders bijna niemand over blijven voor de Natuur profielen geloof ik. Onze dochter zit meestal wel boven de zeven, maar een vriend van haar, is altijd heel blij en trots, als hij boven een 5.5 zit. En toch inmiddels in vijf vwo. Ieder jaar is het weer spannend voor zijn vrienden, of hij overgaat....

Koolmees

Koolmees

24-04-2013 om 19:21

O ja

Natuurkunde is wel verplicht in natuur en techniek, maar in natuur en gezondheid niet. Dan kun je kiezen tussen Natuurkunde, aardrijkskunde of nlt.

Marjoleine64

Marjoleine64

24-04-2013 om 19:40

Hier

is de profielkeuze al definitief afgerond. Maar dat is in regio zuid, waar de vakantie (tot enkele weken) eerder begint dan in de rest van het land. In ieder geval hier geen minimum eisen, wel adviezen, en gesprekken als kind iets wil wat tegen het advies in gaat. In ons geval allemaal positief, dus maximale keuze (behalve Frans maar dat viel bij zoon toch al af). In de 3e wordt nog geen onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten wiskunde, dus hoe kan je nu een 7 nodig hebben voor wiskunde B als dat vak niet bestaat?
Zoon heeft samen met 2 anderen een super-beta pakket gekozen, N&T met technasium (O&O), NA+SCH, Wis-B en Wis-D. En dan als extra vak buiten het rooster om nog informatica met z'n drieen, geheel in overleg met de docent. En helemaal zelf geregeld, ik was best trots op hem ook al heb ik hem een beetje moeten sturen en stimuleren hier en daar. Ik hoop dat hij volgend jaar iets meer motivatie toont dan dit jaar, hij werkt echt voor 6en en 7ens (en slaagt daar ook in).
Marjoleine

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-04-2013 om 20:11

Wiskunde b

"dus hoe kan je nu een 7 nodig hebben voor wiskunde B als dat vak niet bestaat?"
Het zal om een 7 op wiskunde gaan. Zoals gezegd: bij mijn kind is die eis niet. Maar leerlingen die matig scoren op wiskunde, krijgen het advies (niet bindend) om geen wiskunde B te kiezen. Argumentatie: veel leerlingen scoren in klas 4 op wiskunde B zo'n 2 punten lager dan op wiskunde in klas 3. Zo'n soort redenatie zal de school van Ellen waarschijnlijk ook hebben.

Ellen

Ellen

24-04-2013 om 20:30

Verkeerde aanname

Koolmees, je hebt helemaal gelijk: natuurkunde is niet verplicht bij N&G. Dat heb ik dus verkeerd begrepen.
Echter voor een geneeskunde studie (de kant die mijn zoon op wil)is dat vak wel een vereiste.
Volgens de mentor van zoon is het profiel N&G zonder natuurkunde en met aardrijkskunde of NL&T vrij "nutteloos" en zul je daarmee op niet veel vervolgstudies worden toegelaten..
Situatie blijft dus voor zoon hetzelfde.

En ijsvogeltje: klopt dat het een 7 voor wiskunde moet zijn.
Voor N & T moet dat wiskunde B worden, voor N &G mag dat wiskundd A of C worden. (bij de laatste 2 hoeft het cijfer niet persee een 7 te zijn...

Overigens is zoon ervan overtuigd dat hij die 7 gaat halen. Volgens hem krijgt hij nog een repetitie waarbij over de gehele stof waarbij hij zijn laagste cijfer mag wegstrepen voor dit behaalde cijfer.

Dus ik maak me eigenlijk drukker dan hij!

Bedankt voor jullie bijdragen!

Hier wel bindend advies

Op school van dochter geven ze wel een bindend advies. Elk van krijgt een +, 0 of -.
+ = we hebben veel vertrouwen dat je dit vak gaat halen. Wordt standaard gegeven als het cijfer 6,5 of hoger is, maar een leraar mag het ook geven bij een lager cijfer.
0 = twijfel, maar met genoeg inzet van de leerling is het haalbaar dit vak met een voldoende af te sluiten. Standaard voor elk van met een cijfer tussen 5,5 en 6,5 maar een docent ma het ook voor een vak met een onvoldoende geven.
- = Dwingend advies dit vak niet te kiezen. Wordt alleen van afgeweken als er anders geen enkel profiel te kiezen is.
Wiskunde is de uitzondering: de leraar adviseert met een letter(combinatie): C CA A AB B BD. Je kan geen wiskunde B kiezen als je advies CA hebt. Advies AB betekend A = +, B = 0.

Voor NT profiel heb je nodig: wiskunde B of BD, minimaal 1x + & 1x 0 voor natuurkunde en scheikunde.
Met een 6,2 voor natuurkunde kreeg ze toch een +.
Voor NG: wiskunde minimaal A en + voor scheikunde.
Voor EM: minimaal 0 voor economie & geschiedenis, CA voor wiskunde.
Voor CM: minimaal 0 voor geschiedenis en de talen die je kiest.

en zo'n 60% van de kinderen op school van dochter kiest voor een NT en/of NG profiel. Het zijn geen onhaalbare eisen en veel leerkrachten zijn soepel.
Duits in de 3e: 5,4 (= -) maar toch + advies (en de leerkracht had gelijk, ze staat nu zonder veel moeite een 8,3).
Frans in de 3e: 6,1 (=0) maar met opmerking van leerkracht via mail dit vak alleen te kiezen als het niet anders kon. (niet gekozen, wou dochter toch al niet)
Wiskunde in 3e: 6,6 en AB advies. Nu wiskunde B, 5,7 en kost best veel moeite. Ze overweegt een switch naar wis A.

P

P

24-04-2013 om 20:59

Ellen

Kan hij eventueel nog naar een ander gymnasium of atheneum om wel N&G met natuurkunde te doen? Ik zou dat in ieder geval in mijn achterhoofd hebben en al eens rondkijken of dat mogelijk is.

Achterlijke regeling!

Ellen

Ellen

24-04-2013 om 22:24

Dat is een mogelijkheid waar ik ook aan gedacht heb. In deze woonpkaats zijn nog 2 grote scholengemeenschawppen met ath./gymn. waarvan ik niet weet wat voor eisen die stellen. Volgens zoon hanteert het gemeentelijk gymn. die eisen niet.
Ik ga toch eens e.e a. uitzoeken.
Maar zoonlief is ervan overtuigd dat hij die 7 gaat halen!

Gr.

Ellen

Ellen

24-04-2013 om 22:25

Sorry

Voor de typfouten. Typen op een smartphone is nog niet zo makkelijk!!

Yura

Yura

24-04-2013 om 23:53

Nog lastiger

Hier ook een kind in 3 vwo dat mogelijk geneeskunde wil gaan doen. Hij heeft zijn profielkeuze al ingeleverd. Hier struikelden we over een negatief advies voor wiskunde B. De school adviseert dat als je natuurkunde doet dat je dan wiskunde B kiest, anders is natuurkunde volgens onze school bijna niet te doen. Heb ook rondgevraagd bij bekenden in hogere klassen en die beaamden dit, alle kinderen met wiskunde A en natuurkunde hadden het niet gered. Nu toch maar NT gekozen met biologie dus, we houden de vorderingen in de gaten en anders kiezen we voor bijles.

Mrs. X

Mrs. X

25-04-2013 om 07:17

Gesprek met mentor?

Hier ook een 7 voor wiskunde als eis. Kind staat nu een 6 en mag wel wiskunde B doen. Volgens de wiskunde leraar zijn er genoeg leerlingen met wiskunde A advies die wel wiskunde B halen (via kind gehoord). En wij denken dat kind wel wat (lees: veel) meer kan doen aan huiswerk. Mentor zei dat de keuze vreemd is, maar niet ondoenlijk. Ben benieuwd.

In aanvulling op yura

Het schijnt dat de meeste vervolgopleidingen in de medische richting ook bij leerlingen die N&G gedaan hebben wiskunde B eisen is mij verteld bij de profielkeuzevoorlichting.

skik

margje van dijk

margje van dijk

25-04-2013 om 09:40

Ijsvogeltje (ot)

Mijn zoon zit inmiddels in de 4e en heeft vrijwel hetzelfde pakket! Ook NT-profiel met natuurkunde, scheikunde, wiskunde B, wiskunde D en als extra vak informatica. Hij doet alleen geen technasium, maar heeft er nog Grieks bij. En hij doet VWO-extra, dus nog wat extra modules.

Hij werkt ook bepaald niet hard, ik betrap hem zelden op studeren, en hij zit altijd te gamen. Maar hij haalt altijd wel een 7 of een 8 (6-en zijn zeldzaam, 9's ook). En altijd een 10 voor wiskunde. Dus ik vind dat ik niet kan zeuren.

Informatica is wel een heel leuk vak, wat ik er van meekrijg. Ze hebben o.a. een flipperkast geprogrammeerd, en nu maken ze een game, met Game maker. Intussen heeft mijn zoon zijn beide jongere broers ook ingewijd in dat pakket, zodat zelfs mijn groep7-jongste tegenwoordig een game zit te maken. Dat vind ik leuk, beter actief dan passief gamen zeg maar.

Middelste zit in de 2e, ben benieuwd wat die gaat doen. In elk geval ook geen talen. Misschien ook NT... ik ben echt benieuwd.

Overigens geven alle docenten hier hun mening over de profielkeuze van een 3e-klasser, maar ik heb niet begrepen dat ze echt eisen in termen van cijfers stellen.

Margje

Wiskunde

Hier een dochter op dezelfde school als de zoon van IJsvogeltje, maar dan in de derde. Wil geneeskunde gaan doen. Zij heeft haar profielkeuze al ingeleverd: N&G met natuurkunde.Vreemd genoeg is ze geweldig goed in natuurkunde (negens), maar middelmatig in wiskunde (zeventjes). De wiskundeleraar zei dat wiskunde A eigenlijk beter op geneeskunde aansluit omdat er statistiek in zit. Uiteindelijk heeft ze voor A gekozen, maar ze twijfelt nog wel. Ze is wat harder aan wiskunde gaan trekken en haalt nu ineens achten.Dus misschien vragen we nog wel of ze alsnog B kan doen. Want dat schijnt voor natuurkunde inderdaad wel handiger te zijn.
Wat gebeurt er bij jullie als hij gewoon toch natuurkunde invult bij de profielkeuze? Gaan ze dan serieus moeilijk doen als hij een 6,9 heeft?

Amati

Amati

25-04-2013 om 11:44

Geen harde eisen

Dochter heeft net haar definitieve profiel moeten inleveren. School had geen eisen, maar er werd per kind gekeken. Dus niet alleen naar cijfers, maar hoe gemotiveerd het kind is. Maar school gaf aan dat er wel problemen waren met geneeskunde studies. Die eisen bijna allemaal ook natuurkunde, en dat is erg moeilijk om te doen met alleen wiskunde A. Maar wiskunde A sluit wel het beste aan bij de opleiding (statistiek enz. ) School gaat bijlessen aanbieden zodat kinderen met natuurkunde en wiskunde A het wel redden.
Voor mijn kind speelt dit niet, zij heeft een dubbele profiel gekozen NG en NT, met biologie, wiskunde B en D. Omdat wiskunde D pas in de 5de wordt gegeven, kan ze dan nog terug vallen op biologie als het niet lukt.

KGO

KGO

25-04-2013 om 17:24

Wiskunde a vs b

Ik zou indien mogelijk altijd voor wiskunde B gaan ipv A ook al loop je dan de statistiek mis. Bij wiskunde B leer je veel meer logisch en analytisch nadenken, dat is niet alleen handig voor natuurkunde maar in het algemeen ook.
Statistiek begint op de Uni gewoon van voren af aan en je moet de studenten de kost geven die bij de eerste de beste formule al in paniek schieten. Ik geef zelf statistiek bij gezondheidswetenschappen op de Uni en zou willen dat iedereen wiskunde B had, jammer genoeg is dat niet zo. M'n studenten zitten met hun oren te klapperen als ik het over een logaritmische functie heb, dat is stof uit 4VWO ( in ieder geval wiskunde maar heb heb je hard nodig bij statistiek.
Bijkomend voordeel is dat je mbv wiskunde B al heel ver komt bij natuurkunde. Dat is toch ook heel verl vergelijkingen, differentieren, integreren en diff. Vgl oplossen.
Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

jol

jol

25-04-2013 om 22:51

Tav kaatje

mag ik vragen op welke uni jij gezondheidswetenschappen geeft? Zoon gaat dit aankomend jaar ook studeren en ziet inderdaad een beetje tegen statistiek op. Ook hier geen wiskunde B

KGO

KGO

25-04-2013 om 23:21

Jol

Mail maar even op kgo_2004 apestaart yahoo etc
Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ellen

Ellen

26-04-2013 om 23:47

Stoepkrijt

Hij moet echt een 7 staan. 6,9 is niet voldoende. De gedachte erachter is dat als hij nu niet ruim voldoende staat hij de stof in de vokgende klassen niet beheerst en het dus kansloos is...

Bij ons op school zegt men....

dat een 7 op natuurkunde een mooi uitgangspunt is voor de bovenbouw. Adviezen zijn niet bindend, maar een 6-je op het rapport waar je keihard voor geknokt hebt is geen garantie voor succes in de bovenbouw.

natuurkunde begint pas in de 2e klas op het VO, en in de 2e en 3e wordt de basis gelegd voor een aantal onderdelen van het vak waarop dan in de bovenbouw dieper op in wordt gegaan. En zeker op het VWO komt er dan aardig wat begrip en inzicht bij kijken. En als die basis dan erg wankel is (een 6-je door keihard werken betekent toch echt dat je niet een heel erg solide fundament hebt om verder op te bouwen) en er is weinig reserve om er nog een tandje bij te zetten, dan zou ik zo'n advies echt wel serieus nemen, of het nou bindend is of niet...

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.