Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Proefwerk op zaterdagochtend inhalen

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten hoe jullie hier over denken. Mijn oudste dochter, van 15, zit op het gymnasium. Ze doet het prima, maar een poosje geleden is ze ziek geweest en heeft daardoor een proefwerk Frans gemist. Nu werd haar verteld dat ze dat in haar eigen tijd moest inhalen, daar kon ik wel in mee gaan. Maar nu stuurde ze me zonet bericht dat ze zaterdagochtend om 7.45 op school moet zijn om het proefwerk in te halen. Wij wonen 25 km van de school af, de bus rijdt dan niet, dus moeten wij met haar meerijden.
Ik heb haar meteen gezegd dat we daar niet aan beginnen. Inhalen in eigen tijd, oke, een doordeweekse dag, na school....maar op zaterdagochtend om 7.45? Ik vind dat echt heel apart....

Wat vinden jullie daarvan?

Groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

07-11-2012 om 10:37

Vind ik

ook wel bijzonder!! Klinkt alsof het een soort straf is, eigenlijk. Heeft je dochter zelf de logistieke problemen al aangekaard?

ppc

ppc

07-11-2012 om 10:40

Buiten

dat ik het een absurde tijd vind, vind ik het ook raar dat het op een tijd gebeurt waarvan je bijna zeker kunt zijn dat er geen anderen op school zijn. Bij onze schoolvereniging (basisonderwijs) mag volgens de gedragscode een leerkracht niet langer dan 15 minuten alleen met een leerling in een lokaal zijn en dan ook nog zo dat er een deur openstaat of dat er ramen zijn waardoor zowel de leerling als de leerkracht zichtbaar zijn. Niet om je bang te maken, maar wellicht wel iets om bij de school na te gaan hoe dat bij hun geregeld is.

Nadasha

Nadasha

07-11-2012 om 10:58 Topicstarter

Raar

Ja, ik vind het ook erg raar. Nu wonen wij in Duitsland, maar ook hier heb ik er nog nooit van gehoord. Mijn dochter zegt dat ze het er zelf wel over gehad heeft op school, maar dat ze haar niet serieus nemen en dat ik moet bellen. Wel 's middags, als ze niet op school is, haha. Ik denk dat het niet om een straf gaat, dat had ze me wel verteld, helemaal omdat ze weet dat ik allergisch ben voor het woord 'moeten' van school en dat ik ga bellen. Dat weet ze, ze weet dus ook dat het uitkomt als ze iets uigehaald zou hebben.

Ik vind de tijd ook echt belachelijk. Ik sta de hele week om 4.45 op en op zondag slaap ik ook niet uit om mijn dochter te helpen met haar krantenwijk, dus de zaterdagochtend is ook nog zo ongeveer heilig bij mij.

Ik heb er helemaal nog niet bij stil gestaan dat ze dan alleen met de leerkracht is (wat overigens een vrouw is, voor zover ik weet), maar daar heb je wel een punt, ppc, dat haal ik ook zeker aan als ik de school bel.

Maylise

Maylise

07-11-2012 om 11:26

Nadasha

In Nederland zou ik zoiets ook raar vinden omdat het daar absoluut niet de gewoonte is om op zaterdag een leerling terug te laten komen. Echter je schrijft dat je in Duitsland woont en daar is het misschien heel anders. Ik woon in Frankrijk en hier is het ook redelijk normaal op de middelbare school (althans de scholen waar mijn kinderen opzitten) om zaterdag terug te moeten komen als straf of om schoolwerk in te halen. Nablijven is hier nooit doordeweeks maar altijd op zaterdagochtend. Echter ook als er doordeweeks iets is geweest waardoor iemand achterloopt of iets moet inhalen gebeurd dat altijd op zaterdag. Dan is het geen straf of zo maar meer praktisch.

In Nederland komt dit zover ik weet niet voor maar hier is het systeem anders en zo zal het in Duitsland ook wel zijn.

Nadasha

Nadasha

07-11-2012 om 11:36 Topicstarter

Duitsland

Wij wonen nu al 8 jaar in Duitsland, ik heb dit al die jaren nog nooit meegemaakt, ook nooit gehoord van anderen.
Ik heb ook al navraag gedaan bij anderen, maar die zeggen ook dat het raar is en dat ze hun kind doordeweeks zouden laten gaan ipv het weekend.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-11-2012 om 13:27

Raar

Ik heb nog nooit gehoord dat leerlingen in het weekend op school zouden moeten verschijnen, zelfs niet om proefwerken in te halen. Eigen tijd, prima, maar wel gewoon door de week, binnen schooltijd. Er wordt toch ook normaal gesproken niet in het weekend lesgegeven? Dus ik zou als ouder hier tegen in gaan en dit ook niet doen.

elsje78

elsje78

07-11-2012 om 14:14

Maar

ik heb wel eens gehoord dat scholen in Duitsland hier in de buurt op zaterdagochtend open zijn. Dus komt wel eens voor.

Ik zou bellen en vragen of het niet gewoon na schooltijd kan morgen of vrijdag...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-11-2012 om 15:43

Raar of niet

Raar of niet, dan doet er helemaal niet toe.
Dochter heeft een tijdstip doorgekregen, en op dat tijdstip kan ze niet. Klaar. Nou ja, eigenlijk kan ze wel, maar dat hoeft de school niet te weten. Ze had ook op dat moment een andere verplichting kunnen hebben, een wedstrijd, familiebezoek of wat dan ook maar.
School bellen, aangeven dat het fijn is dat er zo snel een alternatief is maar jammer jammer jammer, het kan niet. Noem eventueel zelf alvast een paar alternatieve momenten.

koentje

koentje

07-11-2012 om 16:05

Nadaha!

je staat op om dochter met krantenwijk te helpen????
(over mij dead body...)

Nadasha

Nadasha

07-11-2012 om 16:27 Topicstarter

Koentje, dat doe ik. Ze heeft erg veel kranten, die ze met geen mogelijkheid op de fiets kan houden. Wij wonen erg afgelegen, dus ze moet grote afstanden afleggen. Als ze dat allemaal op de fiets zou moeten doen, moet ze dus verschillende keren heen en weer rijden, omdat ze die kranten niet kan houden, wat haar echt uren zou kosten. En aangezien ik graag stimuleer dat ze werkt voor haar geld, help ik haar.

Er werd hier gezegd dat scholen in Duitsland op zaterdagochtend open zijn, maar dat is niet (meer) zo, die tijd hebben we allang gehad. Ook hier zijn de kinderen in de weekenden gewoon vrij.
IJsvogeltje, ik denk inderdaad dat haar vader 'moet werken' zaterdag en de auto nodig heeft, dan kan ze gewoon niet. Daar was ze zelf ook wel voor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.