Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
corremans

corremans

15-02-2013 om 14:49

Problemen met natuur en wiskunde(ingridt?)

dochter zit in 2 havo/vwo en heeft problemen met de vraagstelling van natuur en wiskunde.
mijn man leert deze 2 vakken met haar en dan begrijpt ze alles prima.hij maakt ook oefentoetsen en ook die gaan prima.maar elke keer op een toets op school haalt ze toch weer een onvoldoende ondanks haar goede voorbereiding.
haar leerkracht zei dat het soms leek of ze een antwoord invult van een totaal andere vraag...dochter heeft geen faalangst en met de andere vakken heeft ze er geen last van.
ze wil later graag iets in de gezondheidszorg dus juist deze vakken zijn van belang.
herkenbaar voor iemand en als ingridt dit leest,misschien ook zoiets in de klas aan de hand gehad?
ik hoor graag jullie reactie's.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

15-02-2013 om 15:25

Vraag

Klinkt misschien raar, maar wie leert nou eigenlijk precies het proefwerk? Is dat Pa of Dochter? Gebruikt dochter haar eigen hersens bij het leren, of leunt ze te zeer op vader? Praat ze met hem mee, of denkt ze zelfstandig?

P

P

15-02-2013 om 16:05

Wiskunde?

Wiskunde begrijp ik niet, daar valt weinig te leren. Als je gewoon alle opgaven goed maakt en de eventuele extra opgaven kan het toch niet mis gaan op de toets? Wat doen ze precies met wiskunde?

Kan je man de toetsen niet eens inzien achteraf zodat hij kan kijken of hij iets fout doet met samen leren?

corremans

corremans

15-02-2013 om 16:18

Reactie

dochter leert uiteraard zelf,maar man helpt haar met alles wat ze niet snapt en neemt het zeker 5 avonden met haar door.
haar wiskunde leerkracht is hopeloos,niemand snapt er bij hem iets van en ook vorig jaar had ze een leerkracht die amper nl sprak,die is er ook niet meer.
wiskunde toetsen hebben we hier,in overleg met de leerkracht krijgt dochter ze mee naar huis.als we haar antwoorden vergelijken met de toets antwoorden lijkt het een andere toets,terwijl ze dus thuis alles na lang oefenen prima snapt.
hetzelfde gebeurd dus nu met natuurkunde,thuis prima,op school een dikke onvoldoende.

Mussie

Mussie

15-02-2013 om 18:36

En achteraf?

Ik heb een soortgelijk probleempje gehad met zoon, maar dan veel kleiner bij enkele talen. De oplossing bij ons was (achteraf) heel simpel. We zijn elk proefwerk naderhand gaan doornemen. Wat deed je fout, waarom denk je dat je dit fout deed? Meestal wist hij zelf haarfijn aan te wijzen waar het probleem lag. Vaak in de sfeer van woordjes van dit proefwerk wel weten, maar de woordjes van de vorige hoofdstukken alweer vergeten te zijn. Nou, daar kun je natuurlijk iets aan doen. Waarschijnlijk hebben jullie dit zelf ook al bedacht, maar ik zeg t toch maar voor de zekerheid.

Tineke

Tineke

15-02-2013 om 20:00

Omdraaien

Probeer het eens om te draaien: dochter legt uit hoe of wat. Je stelt dan zgn. 'onnozele' vragen, waardoor zij haar hersens moet laten kraken. Stap voor stap kan ze zo bij de oplossing komen, en het dus begrijpen. Soms is het leren met/van iemand die het beter snapt weinig effectief.
Ook bij opdrachten uit het werkboek, alleen vragen stellen als "Waar gaat dit over?" "Wat moet je doen?" "Waarom?" "En nu?"

bibi63

bibi63

16-02-2013 om 16:12

Het lijkt een andere toets....

Hier op school moeten ze met wiskunde de antwoorden uitschrijven, dus niet alleen maar het berekende antwoord opschrijven. Dan kan je ook zien waar het evt fout gaat.
Gr. Bibi

corremans

corremans

18-02-2013 om 13:13

Reactie

bedankt voor de reactie's.
de omgekeerde methode hebben we geprobeerd,ze kan alles dan prima uitleggen.
bij wiskunde moet ze wel alles uitschrijven,maar als een som dan uit meerdere vragen bestaat,en het gaat bij vraag 1 al mis zijn ze dus allemaal fout.
andere toetsen mogen hier trouwens nooit mee naar huis,alleen bij wiskunde is het gek genoeg geen probleem.
iemand anders nog tips?
we weten inmiddels niet goed meer hoe we haar kunnen helpen!!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-02-2013 om 18:07

In overleg

Met de leerkracht.

Wellicht heeft die nog tips en trucs. Die ziet het toch ook gebeuren?

Stop

eens met die 5 avonden oefenen, er wordt op deze manier alleen maar teveel druk op haar gelegd. Lijkt me idd beter om met de leerkracht te kijken waar het fout gaat. Misschien haalt ze bepaalde berekeningen door elkaar. Door elke avond te oefenen, gaat ze wiskunde niet meer leuk vinden, gaat ze zich teveel focussen op wiskunde en wat er mis gaat, waar ze waarschijnlijk alleen maar onzeker van gaat worden.

Ga naar school, vraag de leerkracht waarin hij denkt dat het fout gaat en of hij het helder en in jip en janneke taal aan haar wil uitleggen.

5 avonden oefenen

voor een wiskunde of natuurkunde proefwerk vind ik in de tweede klas ook wel wat erg veel. Het lijkt erop dat dit niet de vakken zijn waar ze mee door moet gaan! Misschien heeft ze voor die vakken gewoon het inzicht niet. Als er nu al zo veel extra tijd in gaat zitten, hoe moet dat dan in de bovenbouw?
Richt je op wiskunde en probeer natuurkunde op een voldoende of een vijfje te houden. EN laat natuurkunde zsm vallen. Er zijn genoeg vakken in de gezondheidszorg waar je helemaal geen natuurkunde voor nodig hebt.

corremans

corremans

20-02-2013 om 19:23

5x oefenen voor een toets veel?

allereerst bedankt voor jullie reactie's.
dochter leert voor elke toets 5 x,dat is toch niet zoveel? zij heeft altijd gehoord dat leerstof moet blijven hangen en dat daar 5 x voor nodig is.
de vakken natuurkunde en wiskunde laten vallen is na volgend jaar een optie,maar voor veel vervolg opleidingen heeft ze het wel nodig.
ook is dochter er dus niet slecht in,ze snapt het thuis prima,maakt haar oefentoetsen op de computer goed,alleen komt het er op school dus niet uit.
maar niemand herkend hier blijkbaar zijn kind in.
toch hoop ik dat iemand nog meer tips heeft.

Nou, hangt ervan hoe 5 x

Je hebt het over 5 avonden. Dat klinkt veel. Maar misschien bedoel je 5 avonden een kwartier of half uur ofzo. Maar ook dat vind ik nog vrij veel voor een toets in de 2e klas. Mijn dochter heeft tijden dat ze bijna dagelijks een toets heeft en dan ook nog schriftelijke overhoringen. En voor elke toets dan alles 5 keer leren kost gewoon te veel tijd.
Mijn dochter houdt haar huiswerk bij, leert tussendoor als er wat opgegeven wordt. EN voor een toets meestal een uur, voor moeilijke vakken 2 uur, de dag voor de toets. En bij moeilijke vakken doet ze soms twee dagen tevoren iets.
Ik van haar begrepen dat dit al meer is dan de meeste van haar vriendinnen.
In dat kader is 5 avonden tevoren beginnen aan een toets erg veel.

Nog een tip/vraag

Je schrijft dat ze in havo/vwo 2e klas zit. Op welk nivo wordt er les gegeven?
Vooral op vwo nivo is het zo dat je alleen aan de het boek snappen niet genoeg hebt. Er zijn altijd vragen bij wi en natuurkunde die je ter plekke moet gaan snappen. Dat kan je niet altijd leren. Je leert de basisstof. EN daar doet jouw dochter in verhouding vrij lang over. EN op het proefwerk moet ze opnieuw dingen op dat moment gaan snappen. Misschien lukt dat niet goed.

Nouhou....

als docent natuurkunde EN ouder van 2 kinderen op het VWO....

Als je een vak niet heel gemakkelijk vindt dan vind ik 5 keer een kwartier oefenen voor een toets eerlijk gezegd best magertjes.

'Bijhouden' tijdens het trimester is 1 ding, maar daarnaast zou ik zeker voldoende tijd stoppen in het voorbereiden van een toets. En dan vind ik ook '1 of 2 uurtjes' de dag van te voren als je iets pittig vind eerlijk gezegd een matige aanpak.

In zo'n geval zou ik idd een dag of 4-5 van te voren beginnen met 'ieder dag een paragraaf' (of zoiets) en dan de tijd verdelen tussen theorie doornemen & opgaven oefenen. En dan zou dat best eens 3 of 4 of meer uren kunnen kosten in totaal. Lijkt me helemaal niks mis mee.

Wat precies 'het probleem' is met jouw kind, corremans, dat vind ik zo op afstand lastig te zeggen. Het zou kunnen dat jullie er thuis iets te dicht bovenop zitten (een klein hintje kan een hoop helpen bij een natuurkunde som, en als jullie dat kleine hintje geven, dan lijkt het net of ze het prima kan, maar op de toets is er natuurlijk niemand die dat kleine duwtje in de goede richting geeft...)

Het zou ook kunnen dat ze faalangstig is, of dat ze moeite heeft met de manier van vragen stellen van de docent...dat vind ik van afstand lastig te zeggen.

Ik zou jullie in ieder geval aanraden om thuis zo zelfstandig mogelijk te laten werken. Laat haar bv helemaal alleen een oefentoets maken als ze denkt dat ze er klaar voor is, die staan meestal wel in het boek (of de site van het boek) of zijn op internet te vinden (roelhendriks heeft een aardige site met heel veel onderbouwtoetsen) Kijk die dan na, en zie wat er dan gebeurt...da's misschien ook wel leerzaam. En doe die oefentoets dan ook echt in een toets-setting. Aan een leeg tafeltje met pen en rekenmachine, en dan echt 45 minuten doorwerken zonder pauze of afleiding.

Ik zou ook zeker in contact blijven met de docent, vragen om tips, input & feedback na elke toets. Misschien is het iets heel anders, maar daar kom je pas achter als je er bovenop blijft zitten...

succes!

Ingrid

Ingridt

Maar corremans heeft het over 5 avonden! Dat vind ik voor een toets wel veel. Want je hebt die week nog meer toetsen. Dan kan je toch niet al je tijd in wiskunde en natuurkunde steken. 5 keer een kwartier vind ik niet veel, dat ben ik met je eens.

corremans

corremans

21-02-2013 om 13:21

Bedankt

met 5 avonden bedoel ik dat man met dochter ongeveer 30 tot. 60 minutenaan het werk is. in het beginhet langste omdat ze dan veel uitleg nodig heeft,maar na een paar keer gaat ze veel zelfstandiger aan het werk en begrijpt ze het zo goed dat het veel sneller gaat.
de rest van het maak en leer werk doet ze in de middag, ik kan met alle vakken helpen indien nodig behalve met wis en natuurkunde.
dus zo veel en lang is ze in mijn ogen toch niet bezig met een toets.
zoals jouw dochter leert,mach, zou voor mijn dochter echt niet werken,die heeft meer aan veel herhalen.
ingridt heb je een naam van een site voor mij?
de enigste site die wij kennen en ook oefenen is die van collegedenhulster ,maar daar wordt helaas niet elk hoofdstuk behandeld.
alvastbedankt allemaal!

corremans

corremans

21-02-2013 om 20:28

Site gevonden

ik heb de site gevonden ingridt! ziet er erg goed uit, maar niets over beweging helaas.voor de hoofdstukken erna gaan we hem zeker gebruiken.
voor mach,er wordt hier op vwo niveau les gegeven en dochter krijgt voor sommige toetsen 2 cijfers.
het klopt dat niet voor elk vak de plusstof geleerd kan worden, dus inzicht is zeker belangrijk!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.