Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bloemen langs de waterkant

Bloemen langs de waterkant

09-03-2020 om 15:55

Problemen met de fijne motoriek op MO

Voordat ik mijn vraag stel, een schets van de situatie.

Zoon, 13, eerste klas klas havo/vwo, add, te vroeg geboren (<28ste zwangerschapsweek) en vanwege de vroeggeboorte problemen met de fijne motoriek. De arts vertelde dat er een link is tussen de vroeggeboorte en een (slechte) motoriek en daarom hebben we altijd gezorgd dat hij hij regelmatig door fysiotherapeut werd gezien (en later op school ergotherapie (groep 3 -8)). in groep 6 is het doel om netjes leren schrijven losgelaten naar leesbaar schrijven (wat al erg lastig is). In groep 7 is dat bijgesteld naar leesbaar een (kort) boodschappenlijstje schrijven en hebben we hem zijn typediploma laten halen. Leesbaar schrijven is een groot probleem. Dat kost zoveel inspanning en tijd dat het door hemzelf ook niet meer terug te lezen is.

Hij loopt nu tegen zijn onvermogen aan voor wat betreft wiskunde en aantekeningen in het algemeen. Bij wiskunde vermoed ik dat hij alles uit het hoofd probeert uit te rekenen om niet te (veel te) hoeven schrijven maar mogelijk ook uit angst voor tijdgebrek. Dat is een vermoeden want echt helder krijg ik het niet. De wiskundeleraar houdt zich helaas afzijdig of ziet/begrijpt het probleem niet. Zoon wil geen bemoeienis van zijn ouders bij schoolzaken (volop in de puberteit) en de gemaakte toetsen en toetsvragen mogen we niet inzien van de leraar. Aantekeningen maakt hij nauwelijks. Ik denk omdat je daar snel voor moet kunnen schrijven en dat gaat niet. Hij onthoudt alles (maar of dat ook altijd werkt?).
Zoon staat onvoldoende voor wiskunde maar de oefentoetsen die hij thuis maakt heeft hij bijna alles goed (40 van de 43 punten). Hij heeft geen bijles of uitleg nodig. Dat heeft naar mijn idee met de slechte fijne motoriek te maken.

Wij hebben een 2e hands laptop gekocht met de gedachte dat hij zijn aantekeningen daarop kan maken. Dat is alleen niet zo vanzelfsprekend want Word is niet zo flexibel en alleen geschikt voor tekst geloof ik (een verhaal samenvatten lukt maar wiskundige formules of een tekening overnemen, is een ander verhaal)

Nu is het probleem van de fijne motoriek voorgelegd aan aan de directeur en die opperde om de toetsen voortaan op de laptop te laten maken. Fijn natuurlijk dat dat mag. Alleen zijn alle toetsen dan wel te maken met een laptop? En dat is dus niet te doen in Word in geval van een wiskunde toets.

Heeft iemand met zo’n soort gelijk probleem te maken gehad en in welke richtingen is toen naar een oplossing gezocht? Weet iemand of er andere, betere programma’s zijn waarmee aantekeningen en (wiskunde)toetsen te maken zijn voor laptop, dan wel ipad... of wat dan ook?

SURF

https://www.surfspot.nl/pidag

Ik kan het niet vinden op SURF maar misschien kunnen zij je adviseren. Via SURF kun je onderwijssoftware met korting aanschaffen.

https://www.onemorething.nl/community/topic/wiskunde-software-1/?utm_source=google&utm_medium=organic

"Voor numerieke (en symbolische) wiskunde zijn er een aantal pakketten, elk met hun sterke en zwakke kanten. Zo heb je Mathematica en Maple voor bij uitstek symbolische wiskunde, of MathCAD en MATLAB, voor vooral numerieke wiskunde en het modelleren van dynamische systemen (veelal op basis van differentiaalvergelijkingen); daarvoor heb je ook gespecialiseerde pakketten zoals bijvoorbeeld Berkeley Madonna. "

Dit is uit 2009

Er moet inmiddels betere software zijn. Je kunt ook kijken wat er handig is aan de bestaande programma's in het officepakket. Op onderdelen kun je er vast ook gebruik van maken als je de programma's goed beheerst.


https://www.youtube.com/results?search_query=wiskunde+academie
Of je vraagt het aan een youtuber van de wiskundeacademie, waar je overigens ook je huiswerk terug kunt vinden zonder dat je zelf aantekeningen hebt gemaakt.

Bo

Bo

09-03-2020 om 19:16

alleen schrijven?

Gaat het alleen om schrijven? Dan heb ik geen oplossing behalve de laptop.

Mijn zoon heeft ook een gebrekkige fijne motoriek (kan slechts 1 hand functioneel inzetten). Hij heeft geen probleem met schrijven, maar wel met 2 handige activiteiten zoals passer en geodriehoek gebruiken.

De ene wiskundedocent zorgde ervoor dat er een klasse-assistent in de klas kwam bij toetsen en die 'zijn handen' was. Dit werkte heel goed. Nu heeft hij een andere docent en die zegt dat hij tekenopdrachten zelf moet doen, maar hij zal er niet op beoordeeld worden. Ik had vooraf mijn bedenkingen, maar het gaat tot nu toe goed dit jaar.

Heb je hier iets aan?

DCD?

Is je zoon getest op DCD? Ik neem aan dat de Movements abc is afgenomen en hoe scoorde hij daar op de testjes? Vraag de fysiotherapeut eens naar of zijn scores op DCD kunnen wijzen. De fysiotherapeut mag echter niet de diagnose stellen, dat mag alleen een revalidatie-arts doen (verwijzing via huisarts). DCD komt vaker voor in combinatie met ADHD/ADD.

Door het label DCD krijgt hij recht op tijd, hulpmiddelen en mogen er foutmarges bij metingen gehanteerd worden. Maar ook kan er gerichte ergotherapie gegeven worden om te kijken of er wat te verbeteren valt of dat hij er makkelijker mee kan omgaan.

Software

Het probleem met wiskundesoftware is, dat die het antwoord meteen voor je uitrekent. Die kun je niet gebruiken voor toetsen.

Het makkelijkst zou zijn dat zowel kind als de docent "leren" hoe je wiskundige expressies opschrijft op één regel met gewone toetsenbordtekens. Dus samen afspraken daarover maken. Bijvoorbeeld: de letter 'x' betekent de variabele x, voor vermenigvuldigen gebruik je het teken * (sterretje). Bij delingen met een horizontale deelstreep gebruik je een schuine streep / en zul je haakjes moeten toevoegen rondom datgene wat boven en onder de deelstreep stond.

Dus als je normaal in je schrift dit opschrijft: 4x³+5x²+3x+2

Dan type je op de computer dit: 4*x^3 + 5*x^2 + 3*x + 2

En voor toetsen blijft het daarbij. De docent moet maar zorgen dat 'ie dat kan lezen. De docent zal vast tijdens z'n opleiding wel met software hebben gewerkt waarbij je dat soort invoer moet produceren.

Zo'n taaltje hoef je natuurlijk niet zelf te bedenken. Elk wiskundeprogramma "snapt" dat soort invoer. Dus kijk gewoon rond bij de voorbeelden van WolframAlpha of van zo'n wiskundeprogramma, en leer jezelf aan om het op dezelfde manier te doen. Voor huiswerk is het goed om af en toe die invoer in je programma in te voeren. Om te zien of de "mooie" formule die daar uit komt, echt is wat in het boek stond of wat je in gedachten had. Maar bedenk dat dat soort tools ook meteen grafieken tekenen en nulpunten uitrekenen en allerlei andere dingen doen die het je kind te makkelijk maken. Je kind moet het ook zonder kunnen.

Word heeft ook een formule-editor. Maar dat is veel te tijdrovend als je echt tussenstappen moet opschrijven. Gewoon niet gebruiken.

Heel groot schrijven

Ons kind heeft ook een slechte fijne motoriek, jarenlange therapie heeft niet tot een leesbaar handschrift geleid. Met een verklaring van de fysiotherapeut kan hij alle toetsen (en later ook het eindexamen) op een laptop maken. Wiskunde is inderdaad een probleem, dat moet je immers schrijven. Hij heeft daarom extra tijd gekregen bij wiskundetoetsen. Hij heeft ook nog bijles van een student gehad en die kwam met de beste tip: twee keer zo groot schrijven als je normaal zou doen. Dat scheelt een heleboel kramp en zo is het nog een klein beetje leesbaar voor de wiskundedocent.

Ja groter schrijven

Dat heeft zoon zich ook aangeleerd. En de letters verder uit elkaar zetten. Langzamerzsker ging t van spijkerschrift naar “als je iets je best doet kun je t lezen”

En witregel

Ik vertelde de mijn zoon over deze vraag en hij zei dat behalve heel groot schrijven het ook helpt steeds een regel (rij ruitjes) wit te laten tussen twee regels in.

Niempje77

Niempje77

11-03-2020 om 16:29

Zelfde probleem

Hier een zoon van 15 en exact hetzelfde probleem. Ook onze zoon is prematuur geboren, heeft van jongs af aan problemen met de motoriek. Eerst vanaf dat hij ongeveer 2 was fysiotherapie gehad en vervolgens vanaf groep 2 motorische RT. Vanaf groep 6 is men daarmee gestopt, omdat er niet voldoende vooruitgang meer was en vanaf die tijd weer extra fysiotherapie en allerlei onderzoeken. Motoriek was en is gewoon belabberd.

Met taalvakken kon hij toen op de computer gaan werken, maar ook op de basisschool zag je met rekenen al dat hij fouten ging maken door die motoriek. Dan moest hij bijvoorbeeld onder elkaar optellen, maar dan kwam zijn berekening al zo schreef onder elkaar te staan dat het mis ging. Of hij schreef een 0 en dacht later zelf dat het een 6 was.

In groep 6 bleek verder al dat zoon qua hand oog coördinatie in een percentiel score van < 0,5 viel en hij kreeg gewoon niet op papier wat zijn hoofd wilde. In groep 8 kwamen we er pas achter dat hij ook last had van zijn oogmotoriek en bleek dat hij gewoon altijd extreem veel moeite heeft gehad met het lezen van teksten.

Op het vo liep hij daardoor dubbel vast. Bij veel vakken vanwege dat lezen, maar dus ook met wiskunde door die motoriek. Als ze dan bijvoorbeeld in de brugklas bezig gingen met het tekenen van hoeken, moest je eerst al blij zijn als die geo goed lag. Vervolgens zette hij een stipje bij het juiste aantal graden, maar daar week hij dus ook al af en dan nog eens een lijn naar dat stipje. Vaak allang niet meer in de buurt van waar die hoek eigenlijk zou moeten. Om over grafieken nog maar niet te beginnen...

Vanaf de brugklas steeds in gesprek geweest, maar zijn school had geen oplossing. Groter papier geprobeerd. Of een onderwijsassistent die met de toets zijn handen zou zijn, maar dan hadden ze hem eerst al het hele hoofdstuk aan zijn lot overgelaten. Mocht je voor die optie gaan, zorg dat hij dan ook tijdens de lessen al hulp krijgt en niet voor de toets afhaakt. Mocht je voor de optie groter schrijven gaan, er bestaan ook extra grote geodriehoeken, net wat minder lastig met een slechte motoriek.

Wat soms ook al helpt is om voorgedrukte lege assenstelsels op groot papier te krijgen. Scheelt toch weer wat tekenen. Of de afspraak dat je zoon niet per se de hele berekening op hoeft te schrijven, maar zo min mogelijk en dan vervolgens na de toets mondeling toelicht wat hij heeft gedaan of heeft willen tekenen.

Hier is het helaas nog steeds niet gelukt en door alle problemen op school zit zoon helaas al bijna 2 jaar thuis. Wiskunde pas sinds kort weer opgepakt en daar doen we zoveel mogelijk mondeling. Gelukkig valt de hoeveelheid tekenen tzt voor zijn examen mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.