Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Probleemouder

Probleemouder

11-03-2013 om 13:25

Probleem met vo-school: ik zoek onderwijsbemiddeling?

Wij hebben iets wat inmiddels wel een probleem met de vo-school van ons kind genoemd kan worden. Al ruim anderhalf jaar maken we afspraken in samenspraak met school. Vervolgens worden die afspraken niet nagekomen, waardoor kind steeds meer afglijdt en gedemotiveerder wordt. Kind wordt dan wel op haar kant van die afspraken afgerekend.
Inmiddels is het zover dat ik/wij geen contact meer mogen opnemen met 'functionarissen' van de school, behalve met 1 persoon. Ik ben namelijk degene die na de afspraken na verloop van tijd gaat vragen wat het vervolg is, of dingen al op de rit staan enz. Omdat de communicatie niet echt geweldig is ben ik mijn laatste mails telkens naar alle betrokken partijen gecct. Dit betreft drie mails, in totaal heb ik dit schooljaar denk ik 8 mails aan school gestuurd, meestal met daarin een samenvatting van de gemaakte afspraken, of met een vraag om een gesprek of een bevestiging van een afspraak. Ik ben de school dus echt niet constant met e-mails aan het bombarderen of zo).
Ik heb hier wel eens vaker gelezen dat er een soort onderwijsbemiddelingsinstantie bestaat tussen school en kind/ouders waar je naar toe kunt met problemen, maar ik ben het woord of de juiste term kwijt, en kan het op het internet niet vinden.
Ik kreeg namelijk de tip om de onderwijsinspectie in te schakelen, maar mij lijkt het fijn als er eerst nog wat informeler bemiddeld zou kunnen worden. Ons oudste kind zit ook op deze school en daarover gaat de communicatie en de aanpak uitstekend. Dit wil ik niet direct verpesten. Ik vraag me trouwens ook af in hoeverre de onderwijsinspectie hierover
Ik ben zelf uiterst verbaasd over dit 'verbod' en had het niet zien aankomen. Ik ben ook erg boos: ben je een betrokken ouder en confronteer je mensen met het niet nakomen van afspraken, dan ben je dus lastig.
Mijn eigenlijke vraag is dus: weet iemand bij wie ik hierover terecht kan, de instantie die bemiddelt. Dus niet een bureautje wat je zelf inschakelt, ik meen te weten dat er werkelijk een bemiddelingsinstantie bestaat.
Andere input en tips zijn ook zeer welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Probleemouder

Probleemouder

11-03-2013 om 13:30

Oh jee, ik denk het te weten

Volgens mij bedoelde ik de Onderwijsconsulent, maar dat is niet van toepassing op ons kind. Het betreft een gewone leerling op een gewone vo-school. De onderwijsconsultent heeft alleen betrekking op speciaal onderwijs en weer samen naar school.
Dan blijft nog steeds mijn probleem bestaan. Heeft iemand misschien tips of ervaring met een bepaalde handelwijze? Zijn er mensen die wel contact op hebben genomen met de onderwijsinspectie, of die op een andere manier geholpen zijn geweest bij een (ernstig) probleem met school?
Ik hoop op reacties.

Karmijn

Karmijn

11-03-2013 om 13:52

Hier

http://www.5010vooroudersoveronderwijs.nl/voortgezet-onderwijs
Als ik jouw was, zou ik hier naar bellen en vragen wat zij je aanraden.

Probleemouder

Probleemouder

11-03-2013 om 15:45

Dank

Dat ga ik doen.
Morgen bel ik.

Even anoniem

Even anoniem

11-03-2013 om 17:33

Onderwijsconsulent? [lang]

Zo te lezen heb je een dubbel probleem: niet nakomen van afspraken en een communicatieprobleem hierover met school. Het lijkt erop dat die twee elkaar versterken. Dat komt bekend voor.

Je kan naar de intern of extern vertrouwenspersoon, maar dat haalde voor ons niets uit. We kregen sterk de indruk dat die van ons toch alles door briefde. Waardoor we niet alleen niets opschoten maar ook dat het sfeertje van school via een omweg meereisde. Dat schoot dus helemaal niet op. En ook de leerplichtambtenaar kon niets toen bleek dat kind halve dagen geweigerd werd op school. De LPA zei alleen iets te doen bij weigerachtige ouders.

Ten einde raad de onderwijsconsulten ingeschakeld: gewone leerling op een doorsnee school. Na dat gesprek werd het beter maar de communicatie blijft lastig. Er is weinig begrip voor de positie van ouders en weinig communicatieve vaardigheden. Dat komt ook omdat ouders nauwelijks rechten hebben: ze zijn geen partij. En dus zijn ouders zijn lastig. Onze ervaring: onderwijsconsulent was vooral een zeer kundige mediator. Had ik maar eerder contact met ze opgenomen. Precies wat nodig was. Neem toch maar eens contact met ze op en leg ze de situatie uit?

Toen de communicatie zo moeizaam verliep, hebben wij ons verdiept in hoe communiceren met school, de rechten en plichten van ouders (weinig en weinig expliciet) en een dossier bijhouden. Zorg dus dat alles op papier staat door van elk gesprek een verslag te maken. Communicatie via de mail kan daarom nog wel een uitkomst blijken. Uiteindelijk hebben we tot op heden vooral veel gehad aan het leren omgaan met het gedraai en de wollige woorden. Dat was een eye-opener en een kater tegelijk.

anna van noniemen

anna van noniemen

11-03-2013 om 18:58

Onderwijsconsulent

kunnen je wel doorverwijzen naar de juiste instantie als je daar niet thuishoort....

Probleemouder

Probleemouder

14-03-2013 om 12:23

Ik ga bellen

Dank even voor de reacties. De onduidelijkheden op school duren voort, trouwens.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.