Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ellen

Ellen

14-03-2013 om 18:49

Praktijkonderwijs advies...help

Hallo allemaal,

We zitten hier behoorlijk in zak en as, ik dacht aan jullie en wil graag onze kwestie uiteenzetten;

Onze zoon heeft het op de basisschool moeilijk gehad, de sfeer was niet goed en de school gaf uiteindelijk aan dat ze niet bij machte waren iets te veranderen. Het pestgedrag was een van de vele problemen waar de school mee kampte. Eind groep zeven heb ik hem dan ook overgeplaatst naar een andere school die erg prettig leek. Hiernaast heeft hij diverse operaties ondergaan waardoor hij ook uitval heeft gehad. Bijkomend is hij een zwever, heeft een goed verstand maar kan niet goed zijn aandacht bij het schoolwerk houden.

School heeft toestemming voor een test gevraagd en samen met de cito is er advies praktijkonderwijs uitgekomen.

(zijn IQ is op 88 uitgekomen) Deze onderzoeken zijn tevens een momentopname én toen hij van de vorige school af kwam had hij een achterstand van 50%.

Nu hebben wij het praktijkonderwijs bezocht en de doelen zijn hier de jongeren te leren op tijd op het werk te komen en algemene kennis bij te brengen. Dit is erg mooi als je niet tot meer in staat bent, en dat zeg ik met alle respect. Maar Marco (zo noem ik hem maar even) heeft meer in zich en als hij op zo'n school als deze komt wordt er niets meer verwacht en is hij opgegeven. Ook doorstromen zit er niet bij omdat er niet aan een opwaarts niveau gewerkt wordt; behoorlijk ernstig voor een normaal functionerend kind. Ik heb gevraagd of hij groep 8 over mocht doen maar dat zit er niet in.

We zijn nu op zoek naar een andere weg én ik ga 50tien raadplegen. Het lijkt er sterk op dat we nu veroordeeld zijn; we komen het systeem niet in. Het moet praktijkonderwijs zijn en anders niet.

Zijn hier ouders die ook met een genuanceerd probleem als dit te maken hebben (-gehad)? Wat hebben jullie gedaan? Help s.v.p. want dit is verdrietig.

Dank voor het lezen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lastig

Natuurlijk is het wat lastig te beoordelen van buitenaf. Maar iemand met een IQ van 88 hoort normaal gesproken niet thuis op het praktijkonderwijs. Waarom dit advies? Wat was zijn cito score?
Hier op de scholengemeenschap is een speciaal tussennivo waar kinderen komen waar aan het praktijknivo getwijfeld wordt. Ze komen dan in een zgn AKA klas, doen dan een soort VMBO basis met uiteindelijke een MBO nivo 1 diploma. ALs het in het eerste jaar of tweede jaar goed gaat kunnen de kinderen naar de gewone VMBObasis voor een gewoon VMBO diploma die toegang geeft op het gewone MBO
Is er niet ergens zo'n constructie bij jullie in de buurt?
Trouwens, als het niet goed gaat gaan ze alsnog naar de praktijkschool na het eerste jaar.

P

P

14-03-2013 om 19:26

Ellen

Ik snap dat doorstromen niet zo, mijn nichtje is na praktijkonderwijs naar een mbo 1 en 2 opleiding gedaan en tracht nu een mbo3 opleiding maar strandt op rekenen.

Ellen

Ellen

14-03-2013 om 19:30

Dankie

Wat fijn dat jullie al gereageerd hebben.
Zijn cito score is 501, erg laag...

Maar zo'n AKA is wel bemoedigend...daar gaan we achteraan...

P

P

14-03-2013 om 19:51

501?

Werkelijk? Geen tikfout? Dat zou betekenen dat hij geen enkele vraag goed heeft gehad of gegokt?

Achterstand

Hier wat criteria gevonden.

Een achterstand van 50% over de hele linie is echt wel praktijkonderwijs; een achterstand van 50% in 1 domein is reeds praktijkonderwijs.

Maar die achterstand past niet bij het IQ.

Ik vind dat als de achterstand aantoonbaar komt door medische / psychische oorzaken die inmiddels weggenomen zijn, dat doubleren een optie moet zijn. Maar, kan jouw kind volgend jaar meekomen met de klas in groep 8? Natuurlijk niet! In een jaar middelbare school op het juiste niveau leert 'ie echt veel meer 'ie in een jaar basisschool nog kan leren.

Maar ja, wat is het juiste niveau als er zo'n verschil zit tussen IQ en leerachterstand?

cqcq

cqcq

14-03-2013 om 20:15

Niet alles fout

Een score van 501 betekent natuurlijk niet dat je alles fout had op de cito-toets. Vorig jaar moest je voor een score van 502 minstens 53 vragen van de toets goed hebben.

Wel zou ik benieuwd zijn hoe het leerlingvolgsysteem is, past dat ook bij praktijkonderwijs? Of zou gewoon VMBO of VMBO met LWOO ook mogelijk zijn?

Kan een beoogde school overtuigd worden door nog een NIO af een andere toets af te nemen? Of kan je zoon meedoen aan de herkansing (de digitale eindtoets kan daarvoor ook gebruikt worden wanneer de score van de eerste toets overduidelijk niet klopt).

P

P

15-03-2013 om 07:57

Onderzoek

Er moet toch een heel onderzoek plaatsvinden voor een kind naar de praktijkschool kan? Daarbij kijken ze niet eens naar de cito uitslag omdat dat onderzoek daarvoor al gedaan wordt.

Tineke

Tineke

15-03-2013 om 09:18

Tussenjaar

Er zijn verschillende opties, maar dan nog kan het zijn dat je op praktijkonderwijs uitkomt. Maar dat hoeft niet zo negatief te zijn als jij je voorstelt. Ze werken daar ook op niveaus, en opstromen/ doorstromen is heel goed mogelijk. (Ik ken een jongen die nu SPH en Pabo heeft gedaan, ik bedoel maar.)
Je kunt nu kiezen voor een tussenjaar, dat kan op verschillende manieren. Wereldklas, schakelklas, jan ligthart, vrije school, andere school nog eens groep 8, verschillende gemeentes hebben hier eigen oplossingen voor. Goed zoeken, dan is er best wat mogelijk.
Als je wel absoluut wilt dat hij naar het VO gaat, dan past LWOO-VMBO beter, maar ik vind het bijzonder kort dag om dit allemaal nu nog in gang te zetten. Normaliter zet school de procedure hiervoor in september al in gang, geldt trouwens ook voor Pro. Wie weet wordt hij nu niet eens toegelaten.
Ik adviseer echt een tussenjaar!

Tussenjaar

'Maar Marco (zo noem ik hem maar even) heeft meer in zich en als hij op zo\'n school als deze komt wordt er niets meer verwacht en is hij opgegeven.'
Waar baseer je op dat hij meer in zich heeft? En doe je niet te negatief over praktijkonderwijs? Een goede vakman kan een grote rijkdom zijn, en mensen kunnen zich in de loop van hun leven in de praktijk ook verder ontwikkelen.
In wat voor richting ontwikkelt hij zich?

Wellicht zou je eens kunnen kijken of een tussenjaar iets voor hem is. mijn dochter heeft een jaar op Jan Ligthart doorgebracht (nu onderdeel van Olympuscollege in Arnhem). Dat is een optimaal jaar om kinderen uit te laten groeien, ze leren er zelfstandigheid etc., kinderen komen uit het hele land, de aannameprocedure is eerlijk, dat wil zeggen er wordt goed gekeken of er in de voorgeschiedenis redenen zijn om te denken dat zo'n tussenjaar zinvol is. Alleen het laagste niveau is wel VMBO-kader, ik weet niet of je zoon dat aankan. Maar dat kun je met de mensen van Jan Ligthart bespreken.
Schrik niet van de eventuele afstand, er zijn ouders en kinderen die van ver komen, sommige ouders organiseren dat ze zelf meekomen, andere kinderen leren al snel zelfstandig reizen.

Tsjor

P

P

15-03-2013 om 09:59

Tsjor

Verwar praktijkonderwijs niet met basis/kader!

Verder heb ik laatst de kansen opgezocht op werk als 'goede vakman' en dan zie je toch wel dat hoe hoger de mbo opleiding (van 1 naar 4) hoe hoger je kans op werk. De meeste kinderen van de praktijkschool mogen blij zijn dat ze een mbo 1 of 2 opleiding kunnen afronden maar dan is de kans op werk zeer klein.

Tineke

Tineke

15-03-2013 om 10:25

Werk

Wie niet verder kan leren na pro (dus geen mbo 1, 2, etc.) komt meestal in aanmerking voor sociale werkvoorzieniningen, wahjong.

Overleggen

Nee, ik wil het ook niet verwarren. Maar mijn ervaringen met Jan Ligthart zijn zo: als jij denkt als ouder, dat het zinnig is om wat voor reden dan ook, dat je kind een tussenjaar doet (bijvoorbeeld omdat je denkt dat het niveau van je kind te laag is door veel uitval en slecht onderwijs), dan gaan ze je kind testen en op basis daarvan komt dan een advies. Dat advies kan ook zijn: wij kunnen niets doen voor je kind. Maar als Ellen denkt dat er meer in zit en dat zou uit zo'n test blijken, dan is Jan Ligthart een prima plek, daar zullen ze dan ook al het mogelijke uit het kind halen. Maar het laagste niveau is wel VMBO-kader, dat wel. Wel met LWOO.

Nee heb je, ja kun je krijgen, denk ik altijd bij zoiets.

Het kan ook helpen om op een andere plek op een andere wijze en met andere argumenten nog eens te horen waarom iets wel of niet mogelijk is, al is het maar voor je eigen gevoel, dat je er alles aan gedaan hebt. Of dat je het beter begrijpt. Ook dat is winst.

Wat betreft werk, als je nu naar cijfers kijkt, dan lopen vooral de HBO-er en universitair opgeleiden tegen werkloosheid aan, met name de opleidingen die nauwelijks een relevant beroepsprofiel hebben.

Ik zou kijken naar de kwaliteiten van mijn kind: wat wil hij, waar hij heeft hij plezier in, wat kan hij goed? Groen, koken, techniek, bouwen, sporten, als hij zijn eigen richting vindt, dan komt hij er wel. Praktijkonderwijs staat niet gelijk aan werkloos zijn. Op dit moment is er veel werk voor schoonmakers. Daar kun je ook van leven. En als iemand meer in zijn mars heeft wordt hij directeur van een schoonmaakbedrijf. Ik zie het om me heen gebeuren. Met website (taal door iemand anders bekeken), kaartjes, bus met bedrijfsnaam, manchetknopen en al.

Tsjor

P

P

15-03-2013 om 11:43

Tsjor

Ik reageerde op jouw ' Een goede vakman kan een grote rijkdom zijn, en mensen kunnen zich in de loop van hun leven in de praktijk ook verder ontwikkelen."

Dat laatste klopt gewoon maar veel kinderen redden het niet tot 'een goede vakman' na praktijkonderwijs.

marie

marie

15-03-2013 om 12:20

Oom klas

Hallo
Ik weet niet waar je woont, maar ik ken een school waar ze een OOM-groep hebben (Onderwijs Op Maat). Dat is les in kleine groepen op BB-niveau. Ook een soort van tussenjaar. Wellicht is er ook zoiets bij jullie in de buurt? Google maar eens op OOM-groep zou ik zeggen.
En anders een school met VMBO-BB met LWOO? (leerwegondersteuning).
Wat voor test heeft hij gehad trouwens? WISC ?
Zijn jullie al op een VMBO-school met LWOO wezen praten?
Wellicht heb je ook nog wat aan deze info?
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/extra-ondersteuning-in-het-voortgezet-onderwijs?ns_campaign=Thema-onderwijs_en_wetenschap&ro_adgrp=Passend_onderwijs-Extra_ondersteuning_in_het_voortgezet_onderwijs&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=praktijkonderwijs&ns_fee=0.00&gclid=CKftqOzM_rUCFcLHtAodczQAKw

Dus praktijkonderwijs=werkloos? Tsjor

P

P

15-03-2013 om 13:06

Tsjor

Nee, mijn nichtje heeft gewoon werk

Kijk naar wat Heksenvet zegt.

Ik vind jou gewoon te positief. Ik verwacht ook dat deze jongen wel een mbo opleiding kan gaan doen maar jij scheert het hele PRO wel heel erg over 1 kam. Ja vakmensen hebben we altijd nodig maar niet altijd op dat niveau. Je moet het wel een klein beetje ontstijgen tot minstens een mbo2 opleiding.

pooh bear

pooh bear

15-03-2013 om 15:49

Nu pas

Had school hier niet veel eerder mee moeten komen?
Ik dacht dat dit allang aangevraagd moet zijn.
Vriendinnetje van dochter zou eigenlijk ook naar praktijkonderwijs moeten. Zij zat er eigenlijk net tussenin. Ouders zijn een aantal keer op school wezen praten en ook op een aantal vmbo scholen. Ze mag nu toch vmbo basis met lwoo doen.
Maar die lwoo moet wel al aangevraagd zijn.
Misschien kan je eens op een school voor praktijkonderwijs gaan kijken en kijken of dit bij je kind past. Ook kan je op vmbo scholen gaan vragen wat de mogelijkheden zijn.
Heeft school nooit onderzoek waar die achterstanden vandaan komen? Want die kloppen niet met het iq

Tineke

Tineke

15-03-2013 om 16:32

Pro is niet werkeloos, maar

Pro wordt bezocht door kinderen die vaak veel begeleiding nodig hebben, ook nog als ze achttien zijn. Dat maakt gewoon gaan werken moeilijk. Ook schoonmaakwerk kan dan niet zelfstandig uitgevoerd worden. Daarom zijn ze aangewezen op Wahjong-werkplekken, sociale werkplaatsen.
De kinderen (jongeren) die wel wat meer zelfstandigheid aankunnen, die stromen vaak door naar MBO 1, 2, etc. Maar dat heeft dus te maken met sociale en cognitieve ontwikkeling en zelfredzaamheid.

Jan ligthart

Ik weet niet in welke regio je werkt, maar de eerder genoemde Jan ligthartschool (of een soortgelijk tussenjaar) is ideaal in dit geval.
Ik heb er jaren gewerkt en er worden wonderen verricht met kinderen die uitval vertonen in de basis.

Positief

Het positieve haal ik uit de indruk van Ellen over haar zoon: er zit meer in, maar het komt er nu niet uit. Als dat zo is, dan komt het er op een andere plek wel uit. Niet op school, maar als er iets is waar zijn hart echt ligt, dan kan hij zich in zijn werk wel ontplooien.

Twee andere bronnen: de gouden juf op het speciaal onderwijs van mijn pleegdochter, die aangaf, dat de meeste kinderen wel hun rijexamen halen (ook theorie), hoe moeizaam ze ook leren;
en de man die analfabeet is, hij woonde op het woonwagenkamp in de buurt van mijn vorige woonplaats, werd miljonair in de internationale schroothandel; kontrakten en alles wat geschreven was gaf hij door aan zijn 'secretaris'. Ik denk dat zijn engels niet veel verder kwam dan 'how much' en 'too much'.

Het uitzoeken waar de passie van het kind ligt is eigenlijk het allerbelangrijkste, bij elk kind trouwens.

Tsjor

P

P

16-03-2013 om 15:55

Tsjor

Ja mijn nichtje heeft OOK haar rijbewijs...

Nogmaals: je scheert het teveel over 1 kam. Zeg dan tegen Ellen wat je nu zegt maar zeg niet in het algemeen dat 'ze wel veel vakmensen nodig hebben en dat het dus wel goed komt met dat PRO'.

elsje78

elsje78

18-03-2013 om 21:25

Hoe het bij ons is

Ik werk op PRO

Het is bij ons in de onderbouw mogelijk om uit te stromen naar vmbo als de mogelijkheden van de leerling daar op wijzen. Dus na 1 of 2 jaar kan een leerling doorstromen naar vmbo.
In de bovenbouw kiezen we dan meestal niet meer voor vmbo, maar kan het best mogelijk zijn dat een leerling toch meer mogelijkheden heeft. In dat geval geven we niv 1 van het mbo in onze school met een diploma van het roc en begeleiden we naar niv 2. Op deze manier zijn er al een heel aantal leerlingen naar mbo 2 en zelfs 3 gegaan.

Bijkomend probleem voor de komende jaren is de aangescherpte wetgeving die er aan zit te komen voor Nederlands en rekenen.
In het geval van jouw zoon, ik vind het iq wel hoog voor PRO, dus ik begrijp niet goed hoe ze aan PRO advies komen. Het is ook maar de vraag of hij een PRO indicatie krijgt op basis van dit iq. Maar mocht het toch PRO worden, dan zijn er echt wel mogelijkheden. Vraag hiernaar bij de scholen waar je naar toe gaat en kies dan voor de school die open staat voor doorstroom na 1 of 2 jaar.

Ellen

Ellen

26-03-2013 om 14:31

Sorry voor de stilte

Ik ben even vastgelopen op diverse dingen waaronder dit onderwerp. Vandaar de stilte, sorry hiervoor.
Heb al diverse scholen met lwoo gesproken maar die zitten al vol. School wil advies niet naar lwoo bijstellen. We zijn er dus nog steeds druk mee. Even energie verzamelen om weer op onderzoek uit te gaan.....verdorie wat vind ik dit ingewikkeld....wat een abacadabra die scholen met hun afkortingen... tips blijven welkom...

Loes

Loes

28-03-2013 om 20:14

Wij zaten in hetzelfde schuitje

Hallo Ellen,

Alsof ik ons verhaal hier lees...
Wij zaten in hetzelfde schuitje maar hadden het 'geluk' dat school al in groep 7 aangaf dat het advies pro zou worden. We hebben aangegeven het hiermee niet eens te zijn en hadden en hebben ook het idee dat er meer in ons kind zit dan dat er tot nu toe uitgehaald is.

Ons kind is ernstig dyslectisch en niet echt in staat om zelf functioneel te lezen en schrijven. Dit doet echter niets af aan zijn intelligentie, die is gewoon van een gemiddeld niveau. Gelukkig heeft school uiteindelijk wel opengestaan voor onze argumenten en het advies bijgesteld. Dat ging niet zonder slag of stoot maar het is gelukt.

Wat wij zelf hebben gedaan is een schooladvies regelen voor ons kind. Dit hebben we gedaan bij praktijk Merkelbach in Sprang Capelle (hebben ook nog een vestiging in de randstad geloof ik. Sorry als ik hier ongeoorloofd reclame maak). Je kind krijgt hier een uitgebreid intelligentie-onderzoek waarop dus een schooladvies volgt. We zijn hier ontzettend veel wijzer van geworden en wat wij vermoedden (dat kind qua intelligentie niet op pro hoort) is bevestigd. Ook hier werd vmbo met lwoo geadviseerd waar wij, kind ook, ons prima in kunnen vinden. Een aantal jaren geleden is kind hier ook getest ivm dyslectie.

Op de pro school in onze woonplaats worden kinderen met een iq hoger dan 80 in principe niet aangenomen, is dit geen wettelijke regeling?

Ik kan je zo'n schooladvies van harte aanbevelen. Ik weet dat het kort dag is allemaal maar je wordt er echt wijzer van. Althans wij wel. Veel scholen kijken alleen naar dat ene iq getalletje onder de streep. Echter zegt dat getalletje an sich niet zoveel. Zoals de orthopedagoog het zo mooi zei 'Een kind LIJKT zo slim/minder slim als wat dat getalletje aangeeft, echter zit hier nog van alles achter. Hoe kom je tot dat getalletje , waar zitten de knelpunten, wat zijn de sterke kanten? Wat moet of kun je doen aan de zwakkere kanten? Een rib uit ons lijf dat onderzoek maar het heeft ons erg geholpen.

Succes en sterkte, ik weet hoe het voelt als je zelf het idee hebt dat je kind niet op de goede plek terecht gaat komen.

Loes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.