Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lady Grey

Lady Grey

27-02-2009 om 16:15

Pindavrij!

Na her en der mijn gemopper over de school ivm de ernstige pinda-allergie van mijn zoon (groep 3) (en vermoedelijk dochter v.a maandag groep 1) nu een verheugende mededeling: ze hebben besloten de school pinda vrij te maken, dus ook het meegeven van pindakaas op brood te demotiveren!! Voor de hele school, en hij blijft niet eens over, hooguit twee keer per jaar.

Dus geen kerstontbijt met pindakaaspotten meer, geen pindaslingers rijgen, geen pindakaashandjes na het middageten (als ze dat lukt). Was het eigen voorstel van de school om zover te gaan, maar ik ben er blij mee!!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wauw

gefeliciteerd! wat super gaaf zeg!
heerlijk dat school toch de ernst van de zaak inziet!

kaatje43

kaatje43

28-02-2009 om 11:25

Lady grey

Ik snap dat je er blij mee bent. Maar waarom mogen kinderen op hun eigen boterham geen pindakaas meer door de hele school? Het klinkt mij een beetje vreemd in de oren.

Lady Grey

Lady Grey

28-02-2009 om 11:49

Voorstel school

Dat is het voorstel van de school, ze willen aan alle kinderen een veilige omgeving bieden (en hun eigen aansprakelijkheid zal ook wel meespelen). Mijn zoon krijgt al last van een schilfertje pinda, dat is goed tot ze doorgedrongen, dus ook pindakaas dat na de overblijf achterblijft aan een tafel, of zijn tafel en ongemerkt richting het mondje gaat kan al levensbedreigend zijn.

Maar goed, van die pindakaas merk ik wel of het de school lukt om dat uit te voern.

Vic

Vic

28-02-2009 om 12:48

Jeetje

Mijn kinderen krijgen zeker twee keer per week een boterham met pindakaas mee naar school. Er zijn niet zoveel soorten broodbeleg die tot de lunchpauze eetbaar blijven en ze zijn allebei dol op pindakaas. Ik zou niet willen dat een kind door mijn toedoen ziek zou worden, maar zou er toch flink van balen als ik geen pindakaas meer zou mogen mee geven.
Het lijkt me ook dat je het nooit helemaal kunt uitbannen. Mijn dochter is door de juf wel eens betrapt op een chocolade-eitje in haar broodtrommel. Dat had zomaar een M&M kunnen zijn.

Rianne de Vaan

Rianne de Vaan

28-02-2009 om 13:29

Super

Ik woon in Canada en hier gebeurt dat al jaren.
Op het kdv waar ik werk, mag er ook niks met pinda's gegeven worden, daar brengen de kinderen niet hun eigen eten mee, dus dat scheelt al. Maar hier is het de normaalste zaak van de wereld, dat niemand pindakaas naar school meeneemt.
Hopelijk kunnen ze het op jou school ook goed controleren. En mensen raken er snel genoeg aan gewend.

Asa Torell

Asa Torell

28-02-2009 om 16:08

Ik zou het geloof ik niet zo moeilijk vinden

En dat waar ik helemaal geen fan ben van schoolbemoeienis met eten (zie boven in de anti-boterham draad). Zoon eet hier ook elke dag pindakaas dus dat zou wel wennen voor hem zijn. Maar ik zou er volgens mij vooral aan denken hoe blij ik ben dat het mijn kind niet is met die vreselijke allergie. Vergeleken daarmee is die pindakaas moeten inleveren wel peanuts. Maar ja, dat is omdat ik de indruk heb dat zo'n beleid ook echt zin heeft. Tenslotte is er toch veel minder kans op het per ongeluk eten van die verdwaalde m&m dan van pindakaasresten van een groot deel van de kinderen.
Ik hoop dat de reacties van de ouders op school goed zullen zijn Lady Grey. Ben wel benieuwd.

Jolijt

Jolijt

28-02-2009 om 21:23

Overdenkingen

Ik snap dat je er blij mee bent, de school werkt mee aan het inperken van de risico's, maar bereikt de ernst van zoiets wel degenen die het moet bereiken? Geen pindakaas naar school, ik zou het zo doen, maar thuis zouden ze bij mij wel pindakaas willen (en ik zou ze nakijken op sporen) maar doet oma dat ook? of papa? (die weet hier amper iets van dagelijkse schoolzaken)
Ben heel benieuwd naar de reakties van de ouders. Terwijl ik dit tik denk ik dat ik me zo verantwoordelijk zou voelen voor het uitsluiten van een 'ongeval' dat de pindakaas hier weekendkost zou worden als het een klasgenoot betrof.
Maar tegelijkertijd zou ik ook bang zijn voor een schijnveiligheid gevoel; geen pindakaas mee naar school, maar wel brood klaargemaakt met een pindakaasmes???

Het lijkt me verschrikkelijk moeilijk. Kunnen jullie uberhaupt buiten de deur eten?

Jolijt

Jolijt

28-02-2009 om 21:28

Lekker belangrijk

veilig eten is natuurlijk nummer 1, maar het buiten de deur eten kwam bij me op omdat onze kinderen dat zo ontzettend leuk vinden...

Verminderd risico

Jolijt:"Maar tegelijkertijd zou ik ook bang zijn voor een schijnveiligheid gevoel; geen pindakaas mee naar school, maar wel brood klaargemaakt met een pindakaasmes???"
Ja, dat zou kunnen. Toch is dat een vermindering van het risico. Net zoals iemand zich wel eens kan vergissen, of een ouder of kind zelfs demonstratief toch pindakaas mee neemt. Medewerking is er ongetwijfeld ook en dat vermindert het risico op pindakaascontact. Dat is niet waterdicht, maar het helpt wel.
Lady Gray, had je dit al gelezen? http://www.cbc.ca/technology/story/2009/02/20/peanut.html
Groet,
Miriam Lavell

En hier

ik had hetzelfde gelezen als miriam en las het hier:
http://www.elsevier.nl/web/10224399/Nieuws/Wetenschap-/Succesvolle-behandeling-pinda-allergie.htm
groeten albana

Inge M

Inge M

01-03-2009 om 12:15

Harmanna

Ik denk dat je geen idee hebt wat een kind met pindaallergie kan overkomen. Dat gaat heel wat verder dan een beetje jeuk.

Maylise

Maylise

01-03-2009 om 15:41

Goed plan

Hoewel mijn zoon een grote pindakaas liefhebber is en ik geen voorstander ben van regels op eten gebied opgelegd door de school vind ik dit juist een goed plan.

Natuurlijk is niks ooit 100% uit te sluiten en kan er best een kind m§m's of zo meesmokkelen maar in elk geval verminder je het risico zo enorm.

Pinda allergie is natuurlijk een heel gevaarlijke rot allergie en in dit geval zijn extreme maatregelen zeker geoorloofd.

Die pindakaas komt thuis dan wel weer en voor school verdienen we wat anders.

Ik vind het ook gezeur van andere ouders om er op tegen te zijn. Pinda allergie kan dodelijk zijn. Het belang van het allergische kind gaat dus voor op het belang van het niet allergische kind. Zeker omdat er voor pindakaas allemaal alternatieven bedacht kunnen worden. Het is niet alsof er een soort broodbeleg op de hele wereld is.

Maylise

Jetta71

Jetta71

01-03-2009 om 15:52

Onze school=pindavrij

De school van mijn kinderen is (zoveel mogelijk ) pindavrij. Er zitten geloof ik twee of drie kinderen met ernstige pinda-allergie op school, daarom wordt een paar keer per jaar weer dringend verzocht de kinderen geen pindakaas e.d. mee te geven. Alle kinderen op school zijn hiervan goed op de hoogte, en ik vind het een goede zaak. Pindakaas eten kan thuis ook nog wel.
Groet, Jetta

Maylise

Maylise

01-03-2009 om 20:15

Harmanna

Kinderen die niet in aanraking mogen komen met varkensvlees wegens geloofsredenen is natuurlijk heel wat anders. Die gaan daar echt niet dood van als hun vriendje naast hun wel varkensvlees eet. Bovendien zelfs al komen ze in aanraking met varkensvlees per ongeluk door een vriendje wat tegen hun aanbotst of zo gaan ze nog niet naar de hel want God rekent dit alleen aan als de persoon willens en wetens varkensvlees eet. Bovendien lijkt me in dat geval alsnog niet dat op zo'n vergrijp de hel staat. Misschien een tijdelijk verblijf in het vagenvuur maar verder gaat het heus niet.

Even serieus dat voorbeeld van varkensvlees is natuurlijk volstrekt irrelant. Net als andere allergiën er bij halen. Bij de meeste allergiën volstaat het als de allergische persoon zelf het betreffende voedsel niet nuttigt. Bovendien zijn de meeste allergische reacties niet zo heftig als die bij pinda allergie.

Bij iemand met pinda allergie zul je al mogelijke maatregelen moeten nemen om pinda's en resten van pinda's zoveel mogelijk uit de buurt te houden. Dat kan natuurlijk niet altijd 100% maar wat voorkomen kan worden is mooi. Overigens moet natuurlijk gekeken worden naar wat zinnig is of niet. Zoals Pelle dus ook al schrijft hierboven.

Dat jouw kinderen niks anders lusten dan pindakaas is dan heel jammer maar persoonlijk vind ik in dit geval het kind met de allergie voorgaan op de zeurende kindertjes die niks anders lusten. Die moeten dan maar hun best doen om tussen de letterlijke honderden dingen die je op brood kan eten iets anders te vinden.

Maylise

Maylise

Maylise

01-03-2009 om 20:16

Vagenvuur = vagevuur

Kleine aanvulling dus.

Overigens zou ik in jouw geval echt even opzoeken wat een pinda allergie inhoudt.

Maylise

Coco

Coco

01-03-2009 om 20:26

Harmanna

"Als ik rekening moet gaan houden met alle (dodelijke) allergien van alle kinderen op school, krijgt mijn kind straks alleen nog een beker water voor de lunch".
Wat een vreselijk botte en infantiele reactie.
Bij mijn weten is pinda-allergie vrij uniek. Er zijn geen andere voedselallergiën waarbij alleen al sporen van de betreffende voedingsstof een dodelijke reactie kunnen oproepen. Er bestaat ook iets als een gluten-allergie of lactose intolerantie, maar ze zullen heus geen brood of melk verbieden, aangezien deze allergiën lang niet zo heftig zijn. Voor een kind dat een van deze vormen van allergie heeft volstaat het dat het zelf goed oplet. Als bijvoorbeeld een kind na het eten van pindakaas even aan het rietje van de Wicky van het allergische kind lurkt, kan dat al fataal zijn.
Mijn kinderen eten ook graag pindakaas. Voor wie niet allergisch is, zijn pinda's zeer gezond (goede soort vet, vitamine B etc.) en pindakaas (mits zonder toegevoegde suikers) is een prima broodbeleg, maar ze kunnen het ook thuis eten en andere dingen zijn ook lekker op brood. Ik moet er niet aan denken dat er iets gebeurt alleen om dat ik zo "mijn principes" heb....

Super voor je!

Mijn dochter met een levensbedreigende pinda allergie en een allergie voor noten waarvan de ernst niet precies duidelijk is gaat morgen beginnen in groep 1 en ik vind het doodeng, al weet ik dat de juffen heel goed geïnstrueerd zijn, het heel serieus nemen en heel goed meedenken.
Er zijn wel de nodige maatregelen getroffen en er is een brief aan de andere ouders meegegeven met uitleg en het verzoek om geen pindakaas mee te geven naar school, maar er is geen verbod.
Van mij hoeft er geen algeheel verbod voor de school te komen. Dochter gaat sowieso niet overblijven en het 10 uurtje eten ze in de klas. Ze hebben weinig tot geen contact met andere klassen. Wel word er gesproken over een continu rooster in de toekomst en dan zal ik opnieuw om de tafel moeten met leerkrachten en directie (die daar gelukkig altijd open voor staan)
Ik hoop wel dat ik met het schoolontbijt en het kerstdiner de pindakaas en chocoladepasta uit de kleuterbouw kan weren. Dat moet op zich wel gaan lukken denk ik, want zoals ik al zei, de juffen nemen het heel serieus.
Zoon zit op dezelfde school in groep 4 en ze hebben nog nooit iets gedaan als pinda's rijgen, dus daar maak ik me vooralsnog geen zorgen over.
Ik hoop wel dat ze bij jou op school toch alert blijven, ook al is er een pinda verbod, want waar ik me bijvoorbeeld ook zorgen om maak zijn kleuters die bij het ontbijt thuis pindakaas hebben gegeten en die vervolgens dochter een kus gaan geven ofzo. De juf heeft wel heel duidelijk uitgelegd dat er geen kusjes mogen worden gegeven, maar toch. Ik vind het echt vreselijk eng om haar te laten gaan en ik weet nu al dat ik de eerste tijd niet verder dan een paar straten van huis durf te gaan. Niks lekker de stad in nu ik tijd voor mezelf heb, ik moet bereikbaar zijn en in minder dan geen tijd bij school kunnen staan als er iets misgaat. Dat is vast vreselijk overdreven en ik weet dat dat wel zal slijten na een tijdje. Toch merk ik dat altijd als dochter niet bij me is en de telefoon gaat er in een flits de gedachte door me heen gaat "is dit nu de dag dat het mis is gegaan?"
Maar ik draaf door, het is ook iets wat me vreselijk bezighoudt op het moment en het is wel lekker om het even van me af te kunnen tikken

Harmanna

Mijn zoon van toen 5 at alleen maar pindakaas op zijn brood, toen zijn zusje allergisch bleek te zijn mocht dat niet meer. Hij begreep dat best en hij is gewoon andere dingen op brood gaan eten. Als een kleuter begrijpt dat het belangrijker is om het risico dat iemand doodgaat zo klein mogelijk te maken dan dat je pindakaas mag eten dan zou je denken dat volwassenen het ook moeten snappen.

Pelle

Als het goed is zijn alle leerkrachten van de kleuterbouw op de hoogte van het protocol en weten ze hoe ze moeten handelen als dat nodig is. Puur praktisch gezien hebben ze me dus niet nodig en ik ben zeker niet de enige die haar kan redden. Gevoelsmatig wil ik echter bij haar in de buurt zijn. Als er iets misgaat wil ik zo snel mogelijk bij haar kunnen zijn en thuis ben ik 2 minuten lopen van school verwijderd. Ik kan er dus waarschijnlijk eerder zijn dan een ambulance en dan kan ik met haar mee en niet iemand die ze niet zo goed kent. Zal ze misschien niet veel van meekrijgen, maar dan ben ik wel bij haar als het beter gaat en in het allerergste geval heb ik haar in ieder geval nog even bij me gehad.
Verstandelijk weet ik wel dat ik het wat meer los moet laten, maar dat kan ik nog niet, ik weet uit ervaring dat het over een tijdje beter zal gaan. Tot het zover is geef ik er gewoon aan toe en blijf ik lekker dicht bij school in de buurt.

Hoe een koe een haas vangt

Harmanna:"Maar ik blijf vinden dat het onzin is om een hele school (300 kinderen?) te verbieden om pindakaas te eten tijdens de overblijf vanwege één kind met allergie."
Dat is een stropop. Het verzoek is om geen pindakaas (of pinda's) mee te geven met de uitleg pinda-allergie bij een of meerdere leeringen. Daarmee wordt geen verbod uitgevaardigd, maar aanspraak gedaan op je medewerking.
Wat is je stelling nu? Dat je (principieel misschien?) niet meewerkt? Waar liggen je principes dan precies? Bij het aantal? Hoe vaak moet iets een probleem zijn voordat je wel je medewerking zou verlenen? 20 op 300? 50%? Of moet het om een meerderheid gaan?
Harmanna:"Waar zijn ze bang voor, dat dat kind tijdens de middaglessen de kruimeltjes brood van de grond likt?"
Ach, je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Lang is gedacht dat kinderen met een pinda-allergie van de lucht alleen al ziek zouden worden. Dat blijkt niet zo te zijn. Alleen inname leidt tot problemen. In al die gevallen dat men gedacht heeft of denkt dat de lucht van pinda genoeg is, is er feitelijk sprake geweest van inname. Hoe dat precies gekomen is, weet men niet.
Hoe dan ook: de oplossing is zo eenvoudig. Wel pinda op school hebben in een of andere vorm verhoogt de kans op dit soort misterieuze contacten/innames. Geen pinda op school hebben verkleint die kans. Je wordt verzocht daaraan medewerking te verlenen.
Wat is jouw punt precies?
Groet,
Miriam Lavell

Reactie

"Hoe kom je erachter dat je kind zo\'n pinda-allergie heeft? Is dat proefondervindelijk of zijn er andere manieren?"
Min of meer ja. Kind krijgt een heftige allergische reactie. Je herkent dat vrij snel als 'niet normaal' en dan ga je naar de dokter. Vervolgens testmolen en die wijst pinda-allergie uit.
Meestal gaat het zo omdat kleine kinderen geen losse pinda's eten, maar reageren op pinda als ingredient in een product. De reactie zie je wel, maar of het nu de pinda is of iets anders uit dat product, weet je pas na onderzoek.
Groet,
Miriam Lavell

Vrij standaard in veel landen

Een pindaban op school is in heel veel landen vrij normaal hoor. Omdat miniem contact al heel erge gevolgen kan hebben.

Ik snap Harmanna's reactie dan ook niet zo. Omdat haar kind pindakaas wil eten moet een ander kind maar stikken in een anafylactische shock?

Lady Grey

Lady Grey

02-03-2009 om 19:59

Veel

Wat een boel reacties. Ik ben heel benieuwd naar de reacties via school van de ouders. Ik ben wel blij dat dit een project is van de school, nadat er een paar keer erg veel pinda dichtbij was.

Overigens eet mijn oudste thuis soms wel pindakaas, maar die pakt nog niet eens een boterham uit de broodzak als hij die pindakaaspot in zijn handen heeft gehad. Eigen mes, bord, allemaal direct weg na afloop maar dat is in een thuissituatie controleerbaar. Zoonlief waar het om gaat klaagt dan over de stank, maar daar heeft-ie verder geen last van.

Berber, bij mijn zoon waar het om gaat kwamen we erachter omdat hij heeeel erg rode handjes kreeg van patat met satesaus en brood met pindakaas direct uitspuugde en klaagde over een zere mond. Toen was hij twee. Pas bij een officiele voedselprovocatietest (vanaf 4 kan dat met noten en pinda) bleek hoe sterk hij reageerde als hij het doorslikte: hoesten en erge buikpijn. Van bijna niets. Epipen dus.

Mijn dochter van 4 heeft nog nooit pinda gegeten en dat mag ze ook niet van de allergoloog tot ze getest kan worden, zal dit jaar zijn, want de arts had nare dingen gezien bij kinderen die uit voorzorg tot hun 2e jaar geen allergene producten als pinda kregen. De indicatie astma, eczeem, voedselallergie (ei) en een broer met pinda-allergie maken dat het bij haar in een gecontroleerde omgeving geprovoceerd moet worden. Overigens lopen we daarvoor bij het UMCG, top of the top op dit gebied.

En nu zit mijn dochter net 1 dag op school en gaan ze morgen koekjes bakken, met ei..... Ach zo houdt de school je bezig.

ayla

ayla

04-03-2009 om 08:23

Ik snap harmanna wel

tot op zekere hoogte snap ik Harmanna wel. Stel je hebt 2 kindjes op school met een ernstige pinda allergie, 1 in groep 2 en 1 in groep 8, betekent dat dan dat alle kindjes op die school geen pindakaas mogen eten? Bij ons zou dat gaan om 600 kinderen!! Dat vind ik idd vrij ver gaan. Mijn optie zou zijn ligt de overblijfmoeders in, zorg dat de klasgenootjes pindavrij zijn en let heel heel goed op.
Want wat als je een kind hebt met eetproblemen, waarvan de ouders al blij zijn als hij ene boterham met pindakaas eet, mag die dan ook geen pindakaas meer. Wat is belangrijker.

Trouwens, ik ben heel blij voor lady grey, ik ben zelf opgegroeid met een zus met voedselallergieen en ik heb een collega gehad die me op de eerste dag al vertelde over haar epipen en wat er moest gebeuren als ze ergens allergisch op reageerde.
Maar toch vraag ik me af hoe ver je kunt of moet gaan

Proportioneel

"Maar toch vraag ik me af hoe ver je kunt of moet gaan"
Ach, geen pinda's of pindakaas op school is bepaald geen ernstige benadeling voor leerlingen. De vergelijking die Harmanna maakt klopt niet. Het is niet zo dat 300 leerlingen voor 1 leerling hun pindakaas moeten laten staan. Het gaat er om dat de school verantwoordelijk is voor de veilige omgeving van alle leerlingen, ook van die ene. De school meent kennelijk dat die veiligheid beter te waarborgen is met een pindakaasban. 300 (of 600) kinderen helpen dus mee om de school zijn taken goed uit te kunnen laten voeren. Dat doen ze ook door geen kauwgom mee te nemen en papiertjes in de prullenbak te gooien.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

04-03-2009 om 09:09

Ja maar

als voorbeeld die collega van me. Die was zeer ernstig allergisch voor bepaalde fruitsoorten, pinda's, vis en nog wat dingen. Stel dat je zo'n kindje op school hebt, mogen de andere kinderen dan ook geen appels meer meenemen?

Hanteerbaarheid

Ayela, geen appels meenemen zou onzin zijn. Het is niet zo moeilijk om de verspreiding van appelresten te voorkomen. Het kleeft en smeert niet. Bij pindakaas is dat wel een probleem. Nogemaals: het gaat er om dat de school een manier zoekt om de eigen verantwoordelijkheid goed te kunnen nemen. Dat alles ook nog binnen proporties. Tafeltjes schoonmaken en handjes wassen helpt wel teggen appelverspreiding, maar uit ervaring is gebleken dat dat toch wel eens niet voldoende is tegen pindakaasverspreiding.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

04-03-2009 om 12:04

Benadrukken

ten eerste wil ik even benadrukken dat het mij als ouder weinig zou uitmaken, dochter gaat 1 keer per week naar de overblijf en overleeft het echt wel om 1 keer geen pindakaas te eten.
Echter ik zou de ouders die er wel een probleem van maken ook kunnen begrijpen. Ik neem onze school maar even als voorbeeld. Grote school, diverse overblijfgroepen in verschillende ruimtes. Als kind met allergie in ruimte a zit dan kan ik me voorstellen dat een ouder van een kind in ruimte b de hele regeling onzin vind, wat eten van kind in ruimte a komt niet in aanraking met het eten van kind in ruimte b. Zeker als dat ook nog een ouder is van een lastige eter. Tja.....

Daarom dat ik probeer te zeggen, ik snap beide kanten, ouder van het allergische kind en ouder wat eventueel zou protesteren.

Ben trouwens wel nieuwsgierig, Lady grey, zijn er reacties op deze maatregel gekomen, waren er ouders het er niet mee een?

Marjoleine64

Marjoleine64

04-03-2009 om 15:43

Hier ook

een kind met pinda-allergie. Proefondervindelijk ontdekt na het eten van een broodje pindakaas toen hij net 1 was op het KDV.... De leidsters schrokken zich wild toen ze zagen dat hij vrijwel direct na de maaltijd een opgezwollen rood gezicht kreeg. Mijn man is erheen gegaan (ik was onbereikbaar) en vroeg 'heeft hij soms iets vreemds gegeten? Volgens de HA kon het geen pinda-allergie zijn bij zo'n jong kind, maar hij wilde het wel even navragen. Wel dus. 2 maanden later bloed geprikt en bevestigd (ja dat kan dus ook bij zulke jonge kinderen). Sindsdien heeft hij altijd een epipen bij zich in zijn rugzak, en werd de pindakaas op het KDV in de ban gedaan. Gek genoeg is die ban inmiddels weer opgeheven... waarom weet ik niet. Hij is inmiddels 9 en weet prima wat wel en niet mag, maar toch gaat het soms nog (bijna) mis. Gelukkig is het in zijn geval niet levensbedreigend, maar wel vervelend. Meestal is een antihistaminepilletje voldoende om evt allergie-effecten te onderdrukken. Een keer werd er getrakteerd op zakjes chips in de klas, en hij kreeg een soort die hij niet kende. Gelukkig was er een vriendje die ze wel kende en zei dat daar pinda in zat... Thuis is oudste verzot op pindakaas, maar hij moet zich wel heel goed aan de regels houden. Mijn moeder had een keer bokkepootjes gekocht denkende dat het amandelschaafsel was wat erop zat, maar het was pinda... Dat zag ik gelukkig op tijd, dus voor zoon wat anders.
Marjoleine.

kaatje43

kaatje43

04-03-2009 om 16:07

Vraagje aan iedereen met pinda-allergie.

Geldt dit dan ook voor producten die in fabrieken gemaakt worden waarook pinda's verwerkt worden. Zodat daar sporen van in kunnen zitten. Dit zie je wel eens op de etiketten staan. Lijkt mij als ouder van een allergie-kind bijna niet te doen. Vreselijk, je zit constant in angst dan. Ik persoonlijk zou het geen probleem vinden om mijn kind gewoon geen boterham met pindakaas mee te geven. Ik zou er niet aan moeten denken als een kind zo'n aanval krijgt door "mijn" boterham.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.