Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Pestprotocol basisschool schorsen

Hoi, wanneer mag een leerling geschorst worden, en hoe zit het dan met de leerplicht??? Een dochter van een vriendin (maar natuurlijk) heeft het zo bond gemaakt, met pesten zo het schijnt, dat kinderen bang zijn geworden, ouders willen dat er iets gebeurd dat als er nog een voorval is en de timeout van geen pauze niet werkt, het kind geschorst word. Er schijnt bedreigend gedrag te zijn geweest, maar geen geweld.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anisha

anisha

22-03-2013 om 19:39 Topicstarter

Hoe krijg je een pestkop weer op t goede pad?

pesten is nooit leuk, maar ik hoop dat het niet zo ver komt , dat ze geschorst gaat worden. Kon ik het tij maar keren , misschien interventie, en de hele klas uitnodigen, om weer te laten zien dat het maar kinderen zijn. wie zijn er nog meer ouders van ditmaal de pestkop

Er zou sneller geschorst moeten kunnen worden

Ook zonder geweld kan pesten heel bedreigend zijn.
Mijn ervaring is dat het bij veel pesters maar niet doordringt wat de impact van hun gedrag is. Schorsen kan helpen ze te doordringen van de ernst.

mirreke

mirreke

23-03-2013 om 13:47

Schorsen is contraproductief en vooral voor de buhne

"Kijk eens ouders, wij doen er wat aan." En dan wordt de zwarte piet fijn bij de pester neergelegd en kan de rest weer terug naar de orde van de dag. Maar dat haalt het fundamentele probleem niet weg.
Ik zou mij bv. afvragen hoe het komt dat het pesten zover heeft kunnen gaan dat nu ineens iedereen op zijn achterste benen staat, en dat kinderen bang zijn. Lijkt mij dat school geen signalen heeft opgepakt, dat er geen goed toezicht is geweest tijdens de pauzes, dat ouders die thuis verhalen kregen er niets mee hebben gedaan.
Ooit is er een akkefietje geweest op onze vroegere basisschool, en was mijn zoon idd een van de pesters. Het pesten hield in dat ze met zi'n drieën een jongetje uit groep 3 voor de school tegenhielden en dan bv koekjes of lekkers wilden hebben. De drie zaten in groep 5. Dat jongetje heeft dat na een poos tegen zn moeder verteld, moeder is naar school gegaan. School is direct naar de ouders van de pesters gegaan. Eerst is er met de pesters gesproken, uitgeleg dat dit heel verkeerd is en waarom, dat ze daarmee een ander kind erg bang maken enz., en daarna hebben ze een gesprek met het gepeste jongetje en de drie oudere jongens gehad. Daardoor is er wat doorbroken, voor het jongere kind waren de oudere jongens ineens geen pesters meer maar gewoon jongens, en andersom gebeurde dat ook. Ook was het de kinderen goed duidelijk dat iedereen ervan wist, dat dit niet de bedoeling was zo, en dat het over was, punt. De gedragscirkel was doorbroken en er ontstond zelfs een heel ander soort band. Daarna was het zo dat mijn zoon zich een soort verantwoordelijk voelde voor deze jongen, en als het jongetje wel eens problemen met anderen had, dan kwam mijn zoon voor hem op.
Ik moet wel zeggen dat iedereen er heel erg goed mee om is gegaan en vooral: er werd geen drama van gemaakt. Er was goede openheid tussen school, ouders, kinderen, alles is goed uitgepraat, er zijn excuusbrieven geschreven, en daarna was het over. Mijn kind had er iets van geleerd, maar was niet in de rol van crimineel of sociopaat of zo gedrukt.
Ik denk dat pesten heel erg te maken heeft met de sfeer die een school uitdraagt. Ik vind het ook een verantwoordelijkheid van school, die ervoor dient te zorgen dat er een veilige omgeving voor alle kinderen moet zijn. En ook dien je als ouders goed te letten op signalen, en daarover te praten. Een open klimaat is erg belangrijk in deze, op school en tussen school en ouders en ook tussen ouders onderling.
Overigens zou ik zelf als ouder van een pester ook heel erg schrikken (deden we destijds ook) en zou ik ook goed naar mijn kind kijken. Wie weet spelen er bij het kind nog heel andere problemen...

anisha

anisha

24-03-2013 om 17:45 Topicstarter

Leerplicht, schorsen en dan

hoi, ik hoop dat het niet zover gaat komen, maar stel dat, moet ik dan ergens melden dat hij geschorst is, hoe zit het met de leerplicht, groep 4. heb dit weekend zitten piekeren, maar ook hierover met kind gepraat. maandag geef ik hem een zandloper mee naar school, en heb thuis een thermometer getekend, met fases van booszijn. Kind geeft aan dat hij bv op de helft weg kan lopen, of eerder naar leerkracht gaan. Ik vrees het ergste, ik wil al eigenlijk meer als een jaar van school veranderen, van katholieke school naar openbare. dit zal nu wel niet meer gaan, met deze onverwachtse reputatie. ben nog steeds niet overtuigd dat dit alleen bij ons kind ligt.

dorle

dorle

24-03-2013 om 18:41

Als je googelt vind je dit::

Mag een basisschool mijn kind schorsen?

Het schoolbestuur van de basisschool bepaalt zelf wanneer het een kind schorst. Een geschorst kind mag tijdelijk niet op school komen en geen lessen volgen. Dit geldt ook voor scholen voor speciaal basisonderwijs.

Reglement voor schorsen

Veel scholen hebben een reglement voor het schorsen van leerlingen. U kunt dit nalezen in de schoolgids. Er is niets geregeld in de wet over het schorsen van leerlingen.

Bezwaar maken tegen schorsing

Vindt u dat uw kind onterecht is geschorst, dan kunt u bezwaar maken. De procedure hangt af van de school:

Openbare school

U kunt bezwaar maken bij het schoolbestuur. Levert dit niets op, dan kunt u naar de bestuursrechter stappen.

Bijzondere school

Zit uw kind op een bijzondere school, dan kunt u bij schorsing naar de civiele rechter stappen.

Klacht indienen tegen schorsing

U kunt ook een klacht indienen over de schorsing (zowel bij bijzonder onderwijs als bij openbaar onderwijs). In de schoolgids vindt u informatie over de klachtenregeling van de school

dorle

dorle

24-03-2013 om 18:45

Anisha

Het lijkt me eerst zaak om op school te gaan praten over wat er gebeurd is. En met je kind te gaan praten of hij andere kinderen bedreigt. Eerst zekerheid hebben of school maatregelen wil nemen. Voor je op de zaken vooruitloopt.

Hoe is de sfeer op school? en zijn er andere problemen (thuis?)

je zegt dat je eigenlijk al een tijd van school wilt veranderen (overigens denk ik dat een overgang naar een openbare school niet zo'n groot probleem zal zijn). Bij ons op school zijn een aantal schorsingen geweest; het ging om een aantal kinderen uit een groot probleemgezin die het echt heel erg bont maakten op school (die kinderen zijn uiteindelijk verspreid over een aantal scholen, omdat ze samen niet te handhaven waren, maar dat terzijde). Daarna was er een probleem met een kind dat op een vorige school heel erg gepest werd, maar op onze school nog steeds problemen had en zeer explosief gedrag vertoonde (was echt onveilig, er is zelfs politie op school geweest). Ik krijg een beetje de indruk dat de schoolleiding momenteel wel makkelijk naar schorsing grijpt om kinderen te bestraffen, want er zijn na deze probleemgevallen nog meer schorsingen geweest. De slechte sfeer is daar wel debet aan.
Verder: hoe erg is het met je kind? Andere ouders kunnen wel eisen dat jouw kind geschorst wordt, maar wat weten zij daar precies van? Bij het schoolplein wordt erg veel geroddeld natuurlijk. Problemen worden nogal eens groter gemaakt dan ze zijn. Overigens kunnen kinderen, ook al zijn het 'maar' kinderen, wel heeeel ver gaan dus ik kan me voorstellen dat een school die maatregel wel hanteert. Maar alleen schorsing lost natuurlijk niks op. Er zijn bij moeilijke kinderen bijna altijd achterliggende problemen (hier op school: bij de één suicidale ouder, bij een ander een kind met iets in autistisch spectrum, bij het probleemgezin geweldadige vader, en bij een ander dus een heel zwaar gepest kind).

anisha

anisha

25-03-2013 om 19:06 Topicstarter

Geen probleemgezin

hij is vorig jaar blijven zitten, en daarom naar een andere combi klas gegaan, ook zijn dylexie verder zou ik het niet weten, dit zou eigenlijk geen probleem moeten zijn, alhoewel het in zijn oude klas beter liep. het is niet mijn schuld dat hij inneens de pestkop is, en groepsdruk en een sneeuwbal effect kan ik helaas niet veranderen, als ik het zou weten heb ik er alles voor over dat het weer fijn is voor hem op school

anisha

anisha

25-03-2013 om 19:13 Topicstarter

Heb dit al besproken

vorige week heb ik dit te horen gekregen dat er eerst een pauze time out van een week wordt gegeven, en als dit niet helpt een schorsing. ik vind het wel heel makkelijk om te denken dat dit door de thuissituatie komt, en ook te makkelijk en voorspelbaar. als dit het zou zijn kunnen ze dat ook aankaarten , een single mama gezin is anders maar niet noodzakelijk een probleem was het voorheen ook niet, dwz dat alle pestkoppen uit probleem gezinnen komen en gepeste kinderen, niet, ik zou ook niet willen dat hij gepest werd, maar dit ook niet, gewoon lekker naar school zonder issues

anisha

anisha

25-03-2013 om 23:14 Topicstarter

Had ik maar eerder voor elk wissewasje aan de bel getrokken

als ik een paar weken geleden voor de carnaval ook maar voor ieder wissewasje aan de bel getrokken, en smorgens bij de rest van de ouders in de rij gestaan, om te zeuren klagen en overdrijven, dan hadden we nooit in deze positie gezeten, ..... maakt mijn zoontje bang want hij zegt dat hij op karate zit, enz enz hij had ook nachtmerries etc. maar ik hoopte dat het over zou waaien, en mijn zoontje wilde dat niet, het valt nu niet meer omtedraaien, als ik zeg ga naar de juf dan zijn die andere met een clubje en hij is alleen en moet al die beledigingen maar over zijn kant laten gaan, hij is immers ouder, dus hij zal het wel hebben gedaan, dit gedrag komt echt niet uit het niets, sorrie ik ben boos, en voel me onmachtig maar denk echt dat het niet alleen aan mijn zoontje ligt..,.

anisha

anisha

29-03-2013 om 01:30 Topicstarter

Jammer,helaas geen tips of info van ouders van pestkoppen

jammer dat ik eerlijk gezegd niet echt tips of duidelijkheden krijg vanuit andere ouders en of ervaringen, jammer, maar we komen er wel, dat is tot op heden altijd wel al zo geweest.

Tineke

Tineke

29-03-2013 om 08:45

Sorry maar ik snap het niet

Anisha, wat is er nou aan de hand? In het eerste berichtje gaat het over de de dochter van je vriendin die het te bont heeft gemaakt. Maar dat blijkt je eigen zoon te zijn?
Of wordt hij gepest? Van je verschillende berichtjes kan ik geen samenhangend verhaal maken.

dorle

dorle

29-03-2013 om 12:00

Anisha

Ik vind het ook erg moeilijk om op te reageren, omdat je verhaal op mij heel onduidelijk overkomt (zoon/dochter? eigen kind/kind vriendin?). Maar ook omdat je allen maar in de verdediging gaat.
Ik heb wel degelijk duidelijkheidheid gegeven over "Mag een basisschool mijn kind schorsen?" Tips om op school te gaan praten. Jij schrijft zelf "ik ben boos". Dat lijkt me de omgekeerde wereld, jouw kind uit groep 4!, maakt het zo bont dat er sprake is van een mogelijke schorsing.
Of er moet sprake zijn van een hele grote vergissing, dat jouw kind echt niets te verwijten is.
En nee zelf geen ervaring als moeder van een pester. Ik weet wel hoe diep pesten in kan grijpen in het leven van een kind en hoeveel een pester goed kan maken door samen met zijn ouders zijn rol onder ogen te zien te verbeteren en excuses aan te bieden.

Wat is er gebeurd?

Een schorsing komt niet uit de lucht vallen, dus er is blijkbaar al veel gebeurd. Het klinkt ernstig allemaal. Ik zou me in de eerste plaats druk maken om dit bedreigende gedrag en waar dat vandaan komt. Misschien valt er aan een schorsing te ontkomen maar dan zal je je moeten realiseren dat er echt wat moet veranderen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ma van de pestkop

Ma van de pestkop

29-03-2013 om 15:02

Huilen met de wolven in het bos

Anisha, zoals mijn nick al zegt ben ik de moeder van een pestkop (13 jaar). Ik vermoedde al langer dat het niet pluis was en na een akkefietje vorige week week ik het zeker. Mijn zoon blijkt met 4 andere jongens kinderen te bedreigen en in één geval (dat ik weet )zelfs af te persen. Wij zijn een normaal stabiel gezin en dit is gedrag dat voor ons totaal over de grens is. Hij staat op de nominatie om van school gestuurd te worden. Als moeder is het behoorlijk slikken om te ontdekken dat jouw kind zich op een dergelijke manier misdraagt. Naar mijn idee is het gebeuren ontkennen of bagatelliseren vervolgens het aller stomste wat je kunt doen.
Dus het eerste wat ik heb gedaan toen ik dit via een brief van school te weten kwam, is naar school bellen en ik heb een uitgebreid gesprek gehad met de schoolleiding. We hebben samen een plan gemaakt wat school kan doen om deze "vrienden" aan te pakken en wat de rol van de ouders hierbij kan zijn. We zaten hierin op één lijn. Ik heb goede afspraken met school en alles wat er vanaf nu op school gebeurd komt bij ons terecht. Kind heeft hier thuis een paar hele stevige gesprekken gehad en heeft straf. We gaan samen met school kijken hoe we dit schooljaar tot een goed einde kunnen brengen en mijn zoon in het gareel gaan krijgen. De vriendschap met de jongens verbieden zal niet gaan werken en zullen ze als groep en als individu moeten worden aangepakt.
Dus Anisha, als je ontdekt dat je kind een pestkop is moet je in actie komen. Door zelf in de slachtofferrol te kruipen maak je de situatie alleen maar erger en help je ook je kind van de wal in de sloot.

mirreke

mirreke

30-03-2013 om 05:50

Ehh, anisha, zie mijn eerdere reactie

Een behoorlijk lange, waarin ik over het pesten door mijn zoon destijds in groep 5 dus even oud als jouw? zoon vertel, en ook tips geef en vragen stel.
Lees jij de berichtjes wel?

Klagen hoe erg het allemaal wel niet is helpt niet. Je moet aan de bak. Gesprekken aan gaan. Wat is er precies gebeurd in de klas. Pest hij nou wel of niet? Ziet de leerkracht goed wat er gebeurt, in de klas? Op het schoolplein? Wat zijn precies de aantijgingen van de andere ouders. Praat je met je zoon? Samen met je zoon en de juf? En dan ook kijken hoe bepaalde situaties in de groep zich ontwikkelen en voorkomen kunnen worden.

Misschien kun je hier wat duidelijker uitleggen wat er speelt, zodat je gerichtere tips en uitleg kunt krijgen.

En lees de eerdere berichten nog eens goed.

mirjam op haar ipad

P

P

30-03-2013 om 09:27

Anisha

Als jij dezelfde bent als die persoon die een paar weken geleden op elk draadje reageerde over dyslexie begrijp ik het wel. Jij hebt in iets je hoofd maar het is voor jou heel moeilijk om het helder zwart op wit te krijgen. Je bent heel verwarrend en het helpt niet mee als het eerst om de dochter van je vriendin gaat en dan om de zoon van jou.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.