Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
evenniet

evenniet

25-11-2012 om 16:34

Pesten - hoe mee om te gaan

We kregen afgelopen week van de mentor van zoon een mail mbt zoon (13 jr, 2 HAVO) waarin gesteld werd dat hij stelselmatig een jongen heeft gepest, zelfs ernstig bedreigd. Dezelfde mail was ook direct aan de ouders van de betreffende jongen gestuurd.

In deze mail staan beschuldigingen aan het adres van zoon waar wij misselijk van werden.

Bij thuiskomst zoon gevraagd naar zijn kant van het verhaal, en dan blijkt de werkelijkheid toch veel genuanceerder te liggen dan in de mail gesteld. Ook heeft zoon nooit de bedreigingen geuit die nu wel zwart-op-wit in de mail staan, en waarvoor hij beschuldigd wordt.

Zoon was op school ondervraagd/verhoord door mentor en afdelingsleider. Tijdens het gesprek was er absoluut geen ruimte om zijn eigen verhaal te houden. Er werd ook gedreigd dat hij naar de politie zou moeten en dat hij strafbaar was ed. Erg intimiderend allemaal.

Heb na het aanhoren van zoon direct telefonisch contact opgenomen met de afdelingsleider. Uit dat gesprek blijkt dat het geheel wat genuanceerder is dan in de mail gesteld. Dat eea is ontstaan vanuit een dolletje en dat het uit de hand is gelopen. Dus niet zoals in de mail stond, die ook aan de andere ouders is verzonden.

Zoon geeft eerlijk toe te ver te zijn gegaan - maar zeker niet zover als school stelt - en zal zijn straf zonder mopperen uitvoeren. Heeft hij verdiend zegt hij zelf.

Wat wij heel vervelend vinden aan het hele gebeuren is dat eea via de mail is afgehandeld. Dat er geen telefonisch contact met ons is opgenomen. En dat zoon, zonder wederhoor beschuldigd wordt van alles wat één jongen zegt.

Op de een of andere manier zit de manier waarop school dit afhandelt ons niet lekker. Ik kan nu op hun site nergens het pestprotocol vinden. Weet eigenlijk ook niet goed hoe ik hier op een goede manier op kan reageren.

Heeft iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zebra

zebra

25-11-2012 om 17:03

Geen tips

maar dit is hoe ik het zou doen. De mail beantwoorden en daarin zetten dat jullie met hem gesproken hebben, wat zijn antwoord was. Zeker aangeven dat hij toegeeft te ver te zijn gegaan en dat hij zijn straf zal uitzitten (wat die straf dan ook mag zijn). Verder vermelden dat het als vervelend/niet fijn is ervaren dat dit afgehandeld is per mail, dat jullie liever telefonisch benaderd zouden zijn en ook over die mail naar die andere ouders.

Maar anderzijds kan ik me best voorstellen dat de school ervoor gekozen heeft jullie te mailen ipv te bellen, dat zou ook rauw op jullie dak gevallen zijn. Verder kan ik me ook voorstellen dat het bij die andere jongen wel als pesten is overgekomen ook al heeft jullie zoon het niet zo bedoeld.

Ik beweer dus absoluut niet dat jullie het op deze manier moeten aanpakken maar dit is zoals ik het zou doen.

Annet

Annet

25-11-2012 om 18:12

Twee brieven

Het lijkt mij goed als je zoon een excuusbrief schrijft aan de jongen die hij gepest heeft. Die actie is naar hem toe belangrijk en staat los van de aanpak door de school. Ik zou daarin geen onderdelen ontkennen.
Richting school zou je zoon een brief/mail kunnen sturen met daarin zijn schuldbekenning en spijt. Maar daarnaast het feit dat hij niet heeft mogen reageren op de beschuldigingen. Dat ook al was hij fout, zaken toch niet precies zo zijn als school geformuleerd heeft.
Als ouder zou ik het pestprotocol opvragen om sterker te staan in wat je mag verwachten als ouder.

Mee eens

Eens met Annet. Een excuusbrief naar die jongen. Daarin mag trouwens best wat van de beleving van je zoon beschreven staan. Ik voelde me zus of zo, deed toen dit en dat, het spijt me erg dat jij je daardoor zo bedreigd hebt gevoeld. Ik zal proberen een volgende keer mijn gevoel anders te uiten.
En dan die mail richting school, met kopie aan die ouders.
Geachte directie, nav schrijven hebben wij telefonisch contact gehad over.... we hebben besproken dat.... In dit gesprek heeft u aangegeven dat de bewoordingen die in de mail gebruikt zijn voor het incident te scherp zijn gesteld. U beschreef het incident als.....(omschrijf zo letterlijk mogelijk).
Zelfde opzet: boetekleed, maar ook benoemen wat jullie pijn heeft gedaan en hoe jullie zoon het 'verhoor' heeft ervaren.
Zet er ook in dat de mail, die inhoudelijk dus niet correct is, niet in het lln dossier belandt. Of anders samen met deze mail.
Groet,
Miiram Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.