Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

15-11-2014 om 15:42

Passend onderwijs, hulp komt niet op gang.


Het gevaar van mondeling

Het gevaar in zoveel mogelijk mondeling zoals voorlezen mbo kurzweill of het opschrijven door een medeleerling, zit in de vorming van analfabetisme. Dit klinkt zwaar. Analfabetisme; niet kunnen lezen of schrijven. Maar dat is wel waar je voor moet oppassen. Met name het schrijven van 'losse' letters in spellingsopdrachten waarbij een spellingregels aangeleerd moet worden, gaat wel goed omdat het kind op dat moment alleen gefocust is op bv de regel klank kort letter op bord. Maar de opslag van het hele woord, gaat aan hem voorbij. Hij let dan niet op het hele woord itt de lln die het hele woord wel 'behandelen'. Zie ook het artikel van OOL 'leren lezen door te schrijven'
De methode ' anders lezen' waarbij een woord dmv letter voor letter als een plaatje in het geheugen wordt geprojecteerd is een vorm van woordherkenning igv lezen. Maar dat is een andere verhandeling dan het woord schrijven. De vergemakkelijkingen leveren voornamelijk tijdwinst op.
Het bouwen op hulpmiddelen verlamd een mens als de hulpmiddelen ontbreken.
Hier in het bejaardentehuis (sprong in de tijd) zijn een paar mensen analfabeet. Dit blokkeert hen in sociale aspecten , uit angst een kaartje te moeten voorlezen bij een gezelschapsspel. Ze schamen zich.

Je kind hoeft niet mooi te schrijven als het maar leesbaar is. Ook met het oog op de toekomst; kunnen schrijven op een plek op de werkvloer.
De juf denkt zeer zeker mee. Is er ruimte om gedurende een periode je zoon een deel van het werk thuis te laten afmaken zodat hij wel hele woorden schrijft (of typt) om te zien of dit werkt?
Hier werd opeens een 'naar huis meegeven verbod' ingesteld. Vanwege het hogere tempo in de bovenbouw groeide de achterstand gestaagd. Dit was volstrekt overbodig en niet in belang van het kind.

Wel of geen SO.
Zelf zagen wij geen heil in een SBO, de uitstroom vertoonde met de loop der jaren meer basis/kader dan vmbo-t/havo omdat de regels voor toewijzingen scherper werden. Leerlingen die in de middenbouw wel naar een SBO gingen groeiden van kader naar vmbo-t. De stap had voor hen goed uit gepakt. Als ze op die bs waren gebleven, zaten ze nu op de pro.

Samen met hem

Emmawee, ik denk dat deze speurtocht je de kans geeft om ook je zoon meer in de oplossing te betrekken. Je benoemt zijn probleem in je reactie, hij ziet dat andere kinderen veel makkelijker bij de stof kunnen, boekjes verder zijn.

De kunst wordt nu om met hem een oplossing te vinden waarmee hij ook makkelijker zijn weg kan vinden. Logischerwijs biedt zittenblijven daar geen oplossing voor: hij kan nog steeds moeilijk schrijven. Dat is belangrijk voor hem om te weten, want misschien verwacht hij zelf wel iets van zittenblijven (dan kan ik de kinderen wel bijhouden).

Dat is een verwachting die heel negatief uit kan pakken, ook voor zijn zelfbeeld en voor zijn motivatie om ooit nog wat te doen voor school.

Ik denk dat het ook voor hem fijn wordt als jullie samen een reële verwachting formuleren over het doorstroomniveau. Hou er daarbij rekening mee dat dat het niveau over 3 of 4 jaar is. Dat is niet voor de rest van zijn leven. Zijn situatie zal misschien nog wat verbeteren.

Maar met een realistisch uitstroom niveau op relatief korte termijn, ontstaat de rust om de tussentijd vol ambitie in te vullen. Hij kan zichzelf verbeteren.

Emmawee

Emmawee

20-11-2014 om 13:18

Even hardop denken.

Het idee van zittenblijven was juist dat hij het beter doet met minder tijdsdruk. Met een jaar "extra" heeft hij langer de tijd om wel echt goed te oefenen met die sommen en de spelling van woorden en dat geeft hem lucht. Ook hebben we dan de tijd om duidelijk te krijgen of hij echt structurele spellingsproblemen / automatiseringsproblemen heeft, of dat het een gebrek aan oefening (door de DCD) betreft. Halverwege groep 4 was het schrijven van zijn naam nog niet eens geautomatiseerd. Eind groep 4 lukte het hem nog nauwelijks om aan het werk te gaan, instructies uit te voeren. Je kunt dus stellen dat veel oefentijd verloren is gegaan. Nu hij beter kan schrijven en er meer manieren zijn gevonden waarop hij kan oefenen, kan hij de schade wat inhalen. De aanname was toch een beetje dat hij met een jaar extra oefening, met een stevigere basis aan de bovenbouw zou kunnen beginnen.
Maar er zitten inderdaad ook nadelen aan en die lijken me nu, bij nader inzien, toch groter. Als hij een jaar langer over de middenbouw doet, gebeurt er nl ook iets anders. Er komen nieuwe groep 3-ers in de klas die binnen een maand of 2 lekker zitten te schrijven. Dat voelt niet fijn voor hem. En daar komt dan bij dat alles wat hem in het volgende jaar goed afgaat, zal hij toeschrijven naar het feit dat hij het voor de tweede keer doet. De kans dat hij echt trots zal zijn als dingen lukken, wordt kleiner. En dan is het ook nog zo dat hij niet verder uitgedaagd zal worden op de terreinen waar hij wel goed in is. Hij krijgt er geen topografie bij, het niveau van de kosmische vakken gaat niet omhoog. Dat is zonde voor hem.
Ik begin toch te denken dat hij beter in de bovenbouw op zijn eigen niveau kan gaan werken. Blijven zitten zouden we echt pas moeten doen als we er redelijk zeker van zijn dat het hem echt gaat helpen. En daar raak ik steeds minder van overtuigd en als het al zo is dan zal het waarschijnlijk niet heel veel uitmaken wat zijn uitstroom-niveau betreft. Daar komt bij dat het werkklimaat in de bovenbouw veel beter is.
Hmmm... ik geloof dat ik weer even vooruit kan.
Bedankt voor nu.

Barvaux

Barvaux

20-11-2014 om 15:13

emmawee

Ik denk dat je heel goed zit met je laatste posting, houd dat vast! Je kunt ook gewoon met E6 naar vmbobasis en hij heeft nog 3,5 jaar de tijd om dat niveau nog minimaal te gaan halen. Laat hem meer typen en minder schrijven en begin aan een typecursus als je daar de tijd voor kunt vrijmaken (vrij intensief).

Emmawee

Emmawee

20-11-2014 om 16:24

VMBO-basis

Typecursus is hij net mee begonnen. Elke middag een kwartier. Meestal doet hij het langer. Het lukt hem tot nu toe vrij goed.
Ik heb net een zeer bemoedigend kennismakingsgesprek met de nieuwe IB-er gehad. Uitbreiding van de RT naar 3x per week, gaat heel snel starten, ze heeft de interne RT-er vrijgemaakt (ten koste van mijn oudste, dat wel... daar ben ik nog niet helemaal uit, maar dat is een ander verhaal). Ontwikkelingsperspectief gaan we volgende week samen opstellen en zij stond erg open voor de vraag: wat kan deze school bieden? En ze had alle begrip voor mijn opmerking dat ik terugkom van het idee dat langer in de middenbouw hem gaat helpen. Ik stond na 5 minuten weer buiten.

Vraagje over VMBO-basis. Afgezien van alle strubbelingen is hij best een bijdehand type, met een nogal brede interesse en nogal hoogstaande omgangsnormen. Is het raar om te veronderstellen dat hij het daar zwaar gaat krijgen? En dan heb ik het vooral over de aansluiting met leeftijdsgenoten.

Groeten, Maw.

Barvaux

Barvaux

20-11-2014 om 16:39

Emmawee

Daarom zei ik ook dat hij nog 3,5 jaar heeft om tot mínstens basis te komen.

Mijn zoon doet dus basis (IQ van 106) ivm zijn extreme dyslexie en een enorme achterstand op de basisschool. Zijn klas is lang niet zo 'zwart' als ik had gedacht (zelfs heel wat kinderen met voornamen die niet zouden misstaan op een gymnasium LOL) en het gaat heel erg goed. Hij haalt inderdaad voornamelijk 8 en 9 (soms ook wel eens lager dan 6) nu maar hij is gewoon heel tevreden dat hij merkt dat hij het wél kan.

Hij kwam zojuist zeer enthousiast thuis: hij had van een mevrouw het één en ander geleerd over de serious request actie van 3FM en hij was zwaar onder de indruk en erg ontstemd over wat 'ze' met 'onze vrouwen' doen. Van de week ook een heel verhaal over hoe je botten in je gezicht werken als klankkast. Ik mérk gewoon dat hij op basis ook aan zijn trekken komt qua intellect, erg fijn om te zien. Hij pakt weg wat bij hem hoort, daar waar informatie misschien langs andere kinderen gaat, en verder werkt hij gewoon hard en heeft lol met zijn klasgenoten en ja hij kent meer marokkaanse/turkse/straattaalwoorden dan mijn oudste maar eigenlijk ben ik er wel trots op nu: hij doet zijn best om streetwise te worden, iets waar oudste niet mee bezig is maar jongste gewoon nodig heeft.

Barvaux

Barvaux

20-11-2014 om 16:40

oja

Wat moet ik verstaan onder 'hoogstaande omgangsnormen'?

Emmawee

Emmawee

20-11-2014 om 17:23

Omgangsvormen

Hahaha, wat schrijft een mens soms rare dingen in een poging even snel iets samen te vatten.. Hoogstaande omgangsvormen... Of bedoel ik -normen? Ik bedoel dat hij (bijvoorbeeld) heel genuanceerd is en heel empathisch, graag deelt, rustig een conflict kan uitpraten, complimenten geeft. Maar ik bedoel ook dat hij het naar vindt als anderen zich grof gedragen. Anders gezegd: hij is niet bepaald "streetwise" Ik ben dan bang dat ze hem bijdehand vinden, afhaken als hij iets zegt (gebeurt bij mijn oudste ook).
Fijn, jouw verhaal. Bedankt!
Groeten, Maw.

Barvaux

Barvaux

20-11-2014 om 17:28

Emmawee

Ok, zoiets bedoel je... tja dat is mijn zoon precies zo, hij is dus helemaal niet streetwise, knuffelt nog graag met mij en is zeer gevoelig.

Ik denk gewoon dat we een goede school hebben en deze school staat niet in een 'zwart deel van een stad' en er zitten echt kinderen in zijn klas die behoorlijk rijke ouders hebben (gezien aan de huizen waar ze wonen).

Als je kind ergens thuis hoort hoort het daar thuis maar dat wil niet zeggen dat je hem niet kan helpen verder te komen, er gaat hier geen huiswerk de deur uit wat ik niet heb gezien bijv.

Elinde

Elinde

20-11-2014 om 18:20

Vmbo

Ook onze zoon is nog knuffelig, speels en gevoelig en zit in 3kader. En zulke kinderen zitten er wel meer, hoor.
Zoon heeft zich door de basisschool geworsteld. Ook dcd en add en op de basisschool al in groep vier het advies praktijkonderwijs. Hoofdpijn heb ik ervan gehad. Ik zag het, gezien zijn ontwikkeling op de basisschool, helemaal niet zitten dat hij ook maar ergens naar een VO zou kunnen gaan. Hij liep heel heel erg achter.
Hij is in de basis/kaderklas geplaatst en opeens ging het als een speer. Het is zo heel anders op zo'n vo-school. Dan zie je pas hoe hoog de lat lag op de basisschool.
En mijn ervaring is dat deze kinderen elkaar vaak nemen zoals ze zijn. Ze doen niet zo moeilijk.

Emmawee

Emmawee

20-11-2014 om 21:22

Barveaux

"Daarom zei ik ook dat hij nog 3,5 jaar heeft om tot mínstens basis te komen."
Waar verwijs je naar met "daarom"? Bedoel je dat we nog wel even de tijd hebben?
Groeten, Maw.

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 08:55

emmawee

Het gaat om dat 'minstens'... hij heeft nog 3,5 jaar om tot minstens basis te komen (want ik neem aan dat PRO ook voor jou geen optie is) en wie weet komt hij verder. Als je er 4,5 jaar van maakt moet hij dus eerst een jaar dealen met wat je zelf al aanstipt in #35 en dat heeft dan vermoedelijk weinig zin.

Daarom slaat op jouw laatste alinea van #37

Emmawee

Emmawee

21-11-2014 om 09:37

PRO

aha, ok Barvaux. Ik snap het. 3,5 jaar lijken mij best ruim om tot eind groep 6 niveau te komen, dus ik zie kansen om hem op een hoger niveau uit te laten stromen.
Maar ik zie ook dat er meer winst te behalen valt in de doorstroommogelijkheden van het VO, dan in een langer verblijf op de basisschool.

Groeten, Maw.

Laptops op school

Voor kids met dyslexie kan een eigen laptop, die ook op school mag worden gebruikt, een wereld van verschil maken. Voor onze tweeling (J/M, 12 jaar) is dat zeker het geval. Zoon Jasper heeft een dyslexieverklaring. Dochterlief is niet 'erkend' dyslectisch, maar zowel taal als rekenen gaan haar niet gemakkelijk af. Na de Drempeltest adviseerde de remedial teacher van Jasper ons de aanschaf een laptop, een advies dat werd onderschreven door de interne begeleider op de school van onze kinderen. Met Kerst 2012 lagen er 2 laptops onder de boom, beide voorzien van dyslexiesoftware (Kurzweil 3000). Jasper maakte daar al snel gebruik van, maar voor Julia was de laptop vooral een communicatiemiddel voor het onderhouden van sociale contacten met vriendinnen.

Bij het zoeken naar speciale software voor dyslecten lazen we http://www.dedicon.nl/typecursus-een-must-voor-leerlingen-met-dyslexie. Van de daar besproken cursussen hebben we gekozen voor [verwijderd door forumbeheer], voornamelijk vanwege de vele positieve verhalen op internet en het feit de kids de cursus samen kunnen doen en als 'vrienden' elkaars vorderingen online kunnen volgen. De resultaten hebben ons aangenaam verrast. We hoefden de kinderen niet achter de vodden te zitten en na 3 maanden hadden ze allebei hun diploma op zak. De grote verrassing kwam evenwel met de Cito-toets, waarbij Jasper en Julia boven verwachting presteerden zowel wat taal als rekenen betreft. Inmiddels zit de tweeling in de brugklas van een scholengemeenschap waar alle leerlingen met laptops werken. Ze kunnen allebei goed meekomen en voelen zich geen buitenbeentjes meer. Hun zelfvertrouwen is enorm gegroeid en onze pubers gaan elke dag met plezier naar school, met de laptops in hun rugzakken!

typecursus

Jammergenoeg wilden mijn kinderen geen online typecursus doen, ik kreeg ze er niet aan. Een cursus in een klasje op school of elders was er niet, dat hadden ze eigenlijk nodig gehad.
Sommige volwassenen kunnen met het LOI studeren, veel kopen die spullen maar doen het dan vervolgens toch niet.
Dus ik zou weleens willen weten hoe het rendement is van die betaalde online cursussen. Kon weleens net zoiets zijn als de sportschool. Wel betalen voor het abonnement maar niet gaan.

Tango

Tango

16-12-2014 om 23:18

Laptops

Zoon hier heeft ook dyslexie en een tijdje op school met een laptop gewerkt. Dit was een oude laptop van de meester. Het ding ging op duistere wijze kapot. Zoon had het echt niet gedaan. Zoon is nu dus weer laptoploos op school. Wij hebben ook niet zomaar geld om een laptop aan te schaffen. En bovendien vind ik het dus door het genoemde voorval ook nog een risico om hem dan mee naar school te geven.

eigen laptop

Zoon heeft op de middelbare school een eigen laptop mee naar school gehad. Het ding leeft nog steeds gelukkig en hij is het ook nooit kwijtgeraakt. Als hij het niet gebruikte ging het in zijn kluisje.
Een laptop van school geeft juist vaker gedoe. De rest leent het, of legt het niet goed terug. Of het ding gaat stuk en kan voorlopig niet gemaakt.
Zoon kon ook, tegen betaling, een laptop van school krijgen, kon in kleine porties betaald. Zo'n 200 per jaar.

Barvaux

Barvaux

17-12-2014 om 19:00

laptop

Zoon heeft nu een week of drie een laptop voor school. School betaalt kurzweil, ouders de laptop. Wij bleken al via de inboedel goed verzekerd te zijn. Verzekerd in stukmaken, stelen en afpakken. Via school is de laptop in garantie en zij onderhouden ook alles maar je kunt er niet zomaar iets op installeren.

typecursus

Hier volgt kind met dcd en dyslexie wel een online typecursus van de bekende onderwijsinstelling. Gaat heel goed, spionnenthema sluit goed aan bij haar belevingswereld. Het is een speciale cursus voor dyslectische kinderen. Een normale klassikale cursus zou bij ons kind te veel stress veroorzaken. Andere kinderen zonder dcd gaan sneller en dat ontmoedigt kind heel erg. Nu (bijna) elke dag een lesje doen en het typen gaat al heel goed. Klasgenootje zei laatst: jeetje, wat kun jij goed typen!

Dit alles met het oog op de brugklas, die volgend jaar begint. Op de huidige school zijn wel prachtige handelingsplannen opgesteld, maar in de praktijk komt er weinig van terecht. Er is geen tijd en de kennis ontbreekt ook. Dochter heeft zo veel moeite met leesbaar schrijven, dat het vaak ten koste van de antwoorden gaat. Gesproken toetsen, grote letters, toetsen typen, RT, meer tijd voor de toetsen, spellingskaarten etc. staat allemaal in de dyslexieverklaring, maar we zien het niet terug.

Wat voor school ze moet kiezen is nog best lastig. De ene school werkt met ipads, de andere met laptops. Hoe neem je zo'n laptop elke dag op de fiets mee etc.

Ook zij zou in eerste instantie op niveau groep 6 uitstromen naar de middelbare school (dacht men in groep 3/4), maar uiteindelijk zit ze met mooie cijfers in groep 8 en wordt het vmbo-tl. Dus er kan nog heel veel veranderen. Hier een echt rekenkind met een A op rekenen, maar helaas heb je eerste jaren in het VO voornamelijk talige vakken.

kleine laptop?

http://www.laptopshop.nl/category/206963/mini-laptops.html

Ik denk dat je misschien even naar de systeemvereisten voor het Kurzweil moet kijken? En dan een kleine laptop of zelfs minilaptop vanaf 10 inch kan handig zijn. Zoon droeg de kleine laptop in een plastic tasje aan de binnenkant van zijn rugtas, tegen zijn rug aan.

Ik had indertijd wel problemen met een verplicht Officepakket. Ik kon via school (SURF) en via mijn werk goedkope software kopen maar die kon ik er niet opkrijgen omdat ik het verplichte, te betalen na 2 maanden, Officepakket er niet afgesloopt kreeg.

Ik heb geen verstand van iPads.

Ja goed, dat die typecursus online wel gelukt is. Mijn kinderen hameren nu wat weg maar gaan evengoed heel snel. Maar jammer, zelf ben ik veel sneller met tienvingersblind.

Barvaux

Barvaux

18-12-2014 om 09:06

laptop mee

Laptop mee is geen probleem. Je hebt prima laptoprugzakken maar hier zien ze dus liever een echte laptoptas en die gaat voor in het fietskrat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.