Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

15-11-2014 om 15:42

Passend onderwijs, hulp komt niet op gang.

Voor onze zoon (zie DCD en ander gedoe) is het maximale pakket aan RT geadviseerd, maar nu alles ihkv Passend Onderwijs anders is georganiseerd, komt het niet op gang. Zijn behandelteam denkt dat hij het zonder deze hulp niet gaat redden en denkt aan speciaal onderwijs. Zijn juf heeft tot nu wat meer vertrouwen in zijn capaciteiten (verwacht een inhaalslag) maar maakt zich wel steeds meer zorgen nu de noodzakelijke ondersteuning niet op gang komt.
Wie weet waar ik wezen moet? Of wat ik van school wel/ niet kan verwachten?
Groeten, Maw.


School moet het weten

Emmawee, het vervelende is dat er geen landelijke regels meer voor gelden. Jouw school is verantwoordelijk voor het onderwijs aan jouw zoon. Jouw school moet daar een plan voor maken. Geen behandelplan overigens, school is geen zorg (met passend onderwijs is de afstand tussen zorg en school weer vergroot). Wel een onderwijsplan. Of anders een plan voor herplaatsing op een andere school binnen het samenwerkingsverband.

Je moet dus bij de school zelf wezen.

de juf

Fijn dat er een goed contact met de juf is en dat ze je zoon steunt. Misschien kan hij een andere 'heldentaak' op school krijgen? Dit gaat ten koste van het zelfvertrouwen van je zoon en is de weg naar thuiszitten. Ik zou er ook niet al te zorgelijk over doen naar hem toe. School is school, neem je tijd, er zijn steeds kansen, ook al wacht de school, kijk wat je zelf kunt doen, niet alle kinderen zijn voor, er zijn er ook altijd een paar achter, maak het niet te zwaar.

Emmawe

Emmawe

15-11-2014 om 22:25

school, juf, kind.

Ok. Er staat nu weer een afspraak met school voor een gesprek met de IB-er en de leerkracht en dan hoop ik dat er weer iets in beweging komt. Miriam, is er ergens een helder verhaal te vinden over hoe Passend Onderwijs nu is geregeld en wat de veranderingen zijn t.o.v. vorig jaar? Of verschilt dat ook per regio?

De juf is echt goed. Zo één gun je ieder kind. Maar zij was duidelijk teleurgesteld over de ondersteuning die ze tot nu toe heeft gekregen. En of dat nu aan de schoolleiding ligt, of aan het zorgteam dat school zou moeten oudersteunen... dat is mij niet helemaal helder.

AnneJ, je noemt "maak het niet te zwaar" in één alinea met "de weg naar thuiszitten", wat wel een heel donker scenario is dat nog niet in mijn hoofd is opgekomen.
Zoon weet goed dat schoolwerk hem veel meer moeite kost dan andere kinderen en dat wij (de juffen en zijn ouders) niet van hem verwachten dan wat hij kan. Hij heeft er mee ingestemd om een jaar langer in de middenbouw te blijven, dat gaf hem lucht. Maar hij merkt nu dat hij steeds meer achter loopt met spelling en met rekenen. Niet alleen op de kinderen uit groep 5 (waar hij nu in zit), maar soms ook op (sommige) kinderen uit groep 4 (met wie hij volgend jaar in groep 5 zit).
En dat ondanks alle hulp, therapie en aanpassingen die er tot nu zijn geweest. En dat is gewoon rot voor hem, al is hij nog zo goed in lezen en begrijpend lezen en houdt hij prima spreekbeurten.
Hij is overigens heel blij met de RT die hij nu heeft. Een half uur op dinsdag. Dinsdag is meteen zijn lievelingsdag geworden. Hij profiteert er dus echt van.

Groeten, Maw.

Website

Er is natuurlijk de website http://www.passendonderwijs.nl/over-passend-onderwijs/ Maar de duidelijkheid verdrinkt toch in de veelheid.
Dan is er ook nog http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/passend-onderwijs-veranderingen-ouders
Het belangrijkste : "Door de invoering van passend onderwijs, verandert uw rol als ouder. U hoeft bijvoorbeeld geen indicatie voor (voortgezet) speciaal onderwijs of leerlinggebonden financiering meer aan te vragen als uw kind extra ondersteuning nodig heeft. Ook hoeft u niet meer naar een andere school te zoeken, als uw kind niet terecht kan op de school van aanmelding. Het is de verantwoordelijkheid van de school om, in overleg met u, een passende plek te vinden zelf."

Het staat er heel lief, u hoeft niet meer, maar het is nog sterker. Het is onverstandig om zelf initiatief te nemen. Met passend onderwijs ligt het probleem en de oplossing op school. De school is verplicht te zoeken. Zodra je daar aan gaat morrelen - zelf een betere school zoeken bijvoorbeeld - kan de school de handen er helemaal vanaf trekken (verdwijnt de zorgplicht).

Dan is er natuurlijk nog deze http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/passend-onderwijs/school-en-passend-onderwijs/extra-ondersteuning-opp/
Is er al een ontwikkelingsperspectief? Wat staat daar in dan? Waarom blijft jouw zoon dan zitten (dat hoort met een ontwikkelingsperspectief eigenlijk niet te gebeuren)?

Over DCD hebben ze ook een pagina http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/dcd/

Ik denk dat juf kan wachten tot ze een ons weegt, maar dat er geen hulp komt. Welke hulp zou dat moeten zijn dan? Heeft jouw zoon een laptop op school? Kan de juf hem op een andere manier vrijstelling geven van (veel) schrijfwerk? Hij kan goed lezen en spreekbeurten geven. Kan hij ook mondeling zijn toetsen doen?

In welk samenwerkingsverband zit jouw school? Wat is het zorgplan van dat samenwerkingsverband/ Wat zeggen ze daar over DCD?

Emmawee

Emmawee

16-11-2014 om 11:52

aha

Inderdaad Miriam, op die site raakte ik een beetje verdwaald in alle informatie, maar ok, ik ga proberen e.e.a. op een voor mij begrijpelijk rijtje te krijgen. In elk geval: school moet er voor zorgen.
De hulp die er zou moeten komen is drie keer een half uur RT onder schooltijd, voor m.n. rekenen en spelling. Verder zijn er al verschillende aanpassingen gedaan, zoals gebruik van een voicerecorder en het werken op grotere bladen. Het werken op een laptop is nu nog lastig voor hem, maar dat is wel één van de punten die ik wil aankaarten. Hij oefent thuis met typen.
De leerkracht had het inderdaad over een ontwikkelingsperspectief dat moest worden opgesteld. Dat is dus nog niet gebeurd.
En ja, dat blijven zitten is iets raars. Ik was er geen voorstander van, maar het luchtte hem enorm op toen ik het hem voorlegde. Hij heeft gewoon echt tijd verloren toen we nog niet wisten wat er speelde. De aanname tot nu toe steeds geweest dat hij een inhaalslag gaat maken, maar hem naar de bovenbouw sturen met zo'n achterstand, zou wel eens heel frustrerend kunnen werken. Vandaar deze keuze. Verder is hij 10 september jarig en zou dus nog net 12 zijn als hij naar de middelbare school gaat.
Ik ga nog wat verder lezen en proberen deze week nog wat stappen te maken. Het is me helder dat (hoewel school ervoor moet zorgen) ik van school niet teveel moet verwachten. Zij hebben me die 3 keer 30 minuten RT wel echt beloofd, dus ik reken er eigenlijk nog steeds op. Daar wil ik dan wel snel helderheid over.
Groeten, Maw.

Eerst dat ontwikkelingsperspectief

"De leerkracht had het inderdaad over een ontwikkelingsperspectief dat moest worden opgesteld. Dat is dus nog niet gebeurd."
Dat had in 2013 al gemoeten. Ga daar eens achteraan. De manier waarop die dingen zijn opgezet, laat zien dat er eigenlijk geen ruimte is voor zittenblijven. Dat levert onderwijskundig - als resultaat van het onderwijs - geen oplossing.

In de links vind je ook links naar voorbeelden van zo'n rapport.

"De hulp die er zou moeten komen is drie keer een half uur RT onder schooltijd, voor m.n. rekenen en spelling.'
En daar geloof ik dan meteen niks van. De hulp die geboden moet worden, moet gerelateerd zijn aan dat ontwikkelingsperspectief. Zonder ontwikkelingsperspectief komt er geen hulp. Met komt er misschien wat, maar geen drie uur.

"Ik was er geen voorstander van, maar het luchtte hem enorm op toen ik het hem voorlegde. "
Dan zou ik hem toch maar voorbereiden op toch weer iets anders.
De grap van dat ontwikkelingsperspectief is dat het einddoel gevaarloos en naar beneden kan en mag worden bijgesteld. Als je meet dat die leerling in 8 jaar niet verder komt dan eind groep 6, dan wordt dat het doel.
Een jaar extra groep 5 doen, verandert het perspectief niet.

Tegelijkertijd: de leerling heeft een eigen rapportage en lesprogramma. Hij hoeft niet mee te doen met de klas.

"Het is me helder dat (hoewel school ervoor moet zorgen) ik van school niet teveel moet verwachten."
Dat moet je in formele zin wel doen. Formeel moet je achterover leunen en de school om opheldering vragen. In gebreke stellen zelfs, als dat ontwikkelingsperspectief uitblijft. Het probleem en de oplossing ligt bij school. Hoe lief de juf ook is, als ze zelf slecht geïnformeerd is, dan kun je het toch niet met haar eens zijn.

informeel

Zou ik er toch voor passen om mijn kind een speelbal te laten worden in het zogenaamde 'passend onderwijs'.
Als je op de school gaat wachten, wat blijkbaar de bedoeling is, is het frustrerend, want dat tempo ligt lager dan jou kind nodig heeft.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-11-2014 om 14:44

Ontwikkelingsperspectiefplan

School (IBer, leerkracht) is verplicht om binnen 6 weken na aanvang van het schooljaar een ontwikkelingsperspectiefplan (voorheen handelingsplan) op te stellen samen met jou en je kind. Dit plan moet regelmatig (in ieder geval een keer per kwartaal) met zijn allen besproken en eventueel aangepast worden. De bal ligt dus wettelijk gezien bij school; zij zijn verantwoordelijk voor de nodige ondersteuning. Hebben ze zelfs dit plan nog niet opgesteld, zijn ze nalatig. School kan (moet) indien nodig ook (gratis) een adviesbureau als Onderwijsconsulenten inschakelen en/of een andere instantie bijvoorbeeld gespecialiseerd in onderwijs aan kinderen met DCD als zij niet precies weten hoe of wat. En als school de benodigde hulp en ondersteuning niet kan bieden is school verantwoordelijk voor herplaatsing op een andere school. Kortom, school moet zsm aan de bak. In de tussentijd kan jij zelf ook (kosteloos) Onderwijsconsulenten inschakelen. Fantastische organisatie waar ik een heel goede ervaring mee heb als ouder van een "zorgenkind" op een reguliere school. Succes!

Emmawee

Emmawee

16-11-2014 om 14:56

2013

Miriam,van de site van Passend Onderwijs:

Reguliere basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs hoeven geen ontwikkelingsperspectief op te stellen voor leerlingen die ondersteuning krijgen die in het basisondersteuningsaanbod zit, zoals begeleiding bij dyslexie of kortdurende remedial teaching.

In 2013 viel mijn zoon nog in die groep. Maar sinds het advies van de PAB-er (juli 2014) had er binnen 6 weken een ontwikkelingsperspectief gemaakt moeten worden. En dat is niet gebeurd. Dus, nu weet ik tenminste waar ik naar moet vragen. Het OPP. En die laptop!

En het is dus toch maar de vraag of een jaar langer middenbouw hem iets gaat opleveren. Maar als hij over 3 jaar uitstroomt op groep 6 / 7 /8 - niveau, hoe vind je dan een passende VO?

Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

16-11-2014 om 15:11

Onderwijsconsulenten

Bedankt Elisa! Dat ziet er goed uit.
Groeten, Maw.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-11-2014 om 15:19

Emmawee

Je zoon heeft mogelijk ook recht op extra tijd bij het maken van toetsen. Hiervoor is wel een verklaring nodig van zijn behandelaar. Mijn zoon heeft ADHD en na het indienen van deze verklaring van zijn kinderpsychiater bij de zorgcoördinator heeft hij extra tijd gekregen bij toetsen, overhoringen en het geldt ook voor zijn toekomstige school- en eindexamen. Kinderen die dyspraxie en/of dyslexie hebben, hebben ook recht op deze verlenging. En alle beetjes helpen

niveau

Goede tips hier. Extra tijd kun je zo vragen aan de school. Was de 'laptop' hier al voorbij gekomen? Als dat toegestaan wordt kun je dat zelf regelen en zorgen dat je zoon er een voor school heeft.
Er zijn/waren ook wel regelingen voor maar dat geeft vaak een hoop frustratie in de uitvoering.
En sommige kinderen hebben ook gewoon meer tijd nodig om lichamelijk, neurologisch en biologisch, en cognitief te rijpen. En doen dan ook gewoon langer over een schoolcarriere. Dat wil niet zeggen dat ze altijd zo blijven worstelen en afzakken, maar dat je rustig doorgaat en steeds bijstelt. Maar ook dat je kunt oefenen tot je een ons weegt maar sommige dingen gaan gewoon 'nog' niet. Dat wil niet zeggen dat dat dan ook 'nooit' meer kan. Kan later weer heel anders zijn.
Door alle stress en gedoe op school dacht ik dat dochter niet hoger zou komen dan mavo, hooguit havo. Op het voortgezet onderwijs zat ze ineens op vwo-niveau.

Emmawee

Emmawee

16-11-2014 om 15:44

Extra tijd

Volgens mij krijgt hij al (ruim) extra tijd bij de toetsen.
De schooleiding heeft vorig jaar al gezegd dat er een laptop voor hem vrijgemaakt moest worden. Die dingen zijn gewoon aanwezig op school. Geen idee waarom dat nog niet in gang is gezet.

Laptop vind je hier

ZIe http://www.steunpuntdyslexie.nl/wat-is-dyslexie/regelingen-en-voorzieningen/vergoeding-laptop/

De PAB, is dat Preventieve Ambulante Begeleiding?
Bestaat dat nog nu er passend onderwijs is?

Zittenblijven zit trouwens niet in het basisondersteuningsaanbod dat bij dyslexie hoort.
Ik denk toch dat je misschien wel met een hele lieve juf te maken hebt, maar niet met een zo goed geïnformeerde. Onder welk samenwerkingsverband valt de school?
Misschien kunnen we je helpen zoeken naar het juiste loket.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-11-2014 om 16:03

Passend Onderwijs

Met de invoering van de Wet Passend Onderwijs zijn er niet alleen veel onduidelijkheden voor ouders, maar ook voor scholen. Vandaar dat het raadplegen van Bureau Onderwijsconsulenten, de site van Passend Onderwijs en het steunpunt Passend Onderwijs bijna een must is voor scholen (en ouders natuurlijk). Er is enorm veel veranderd en het is gewoon lastig om door de bomen het bos te zien. Wie heeft waar recht op en hoe moet dit geregeld en gefinancieerd worden.
http://www.onderwijsconsulenten.nl/
http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/
http://www.passendonderwijs.nl/

School heeft geen idee

Denk nou niet dat het aan de invoering van passend onderwijs ligt dat de zaak zo onhandig verloopt voor je zoon. Dat is al jaren zo.
De basisschool van mijn zoon deed helemaal niet aan die fratsen. Die bestonden het om een onderwijskundig rapport dat verplicht binnen 6 weken opgeleverd moet worden, anderhalf jaar te laten wachten, daar heb ik echt alles aan gedaan maar het gebeurde gewoon niet.
Tegelijkertijd hoorde ik de verhalen van andere ouders. Sommigen werden echt goed geholpen en daar had je wat aan, maar de meesten kwamen toch met die kromme tenen verhalen.
Die laptop, uit het rugzakje, bleek, nadat het eindelijk boven water kwam bij een kind met dyslexie, uiteindelijk ingezet te worden voor de hele klas behalve het kind met dyslexie zelf. Het kind waar het hier over gaat, mocht het wel iedere ochtend bij de concierge halen en na school weer terug brengen.
Niet om je te ontmoedigen, maar ik denk dat je te braaf bent Emmawee. En te gezagsgetrouw.
In mijn omgeving ook een moeder die de verantwoordelijkheid graag bij de school en de hulpverlening wil laten. Zelfs nog nu haar kind al bijna een jaar thuis zit.
Het zou echt fijn zijn als de school hier het voortouw gaat nemen. Er zijn echt steengoede initiatieven, maar het verzand helaas vaak in teveel mensen die er over gaan, te weinig tijd, teveel andere zaken die dringend de attentie vragen, bezuiniging, fusie, reorganisatie, zwangerschap, invallers, bestuurlijke en andere drukte waardoor men zich niet bezig kan houden met het onderwijs aan jou kind, al helemaal niet zorgen dat de mogelijkheden snel ingezet worden.
Ik zou de verwachtingen naar school beslist blijven uitspreken: waarom heeft kind nog geen laptop? Vraag maar aan de juf. Hoe gaat het nu met de RT?
Maar als dat niet van de grond komt, zet jezelf in, om erger te voorkomen.

Emmawee

Emmawee

16-11-2014 om 16:19

Pab

Is inderdaad preventief ambulante begeleider. Of dat nu nog bestaat, weet ik niet. Afgelopen schooljaar nog wel. Die mevrouw is twee keer wezen observeren en heeft toen het maximale pakket aan ondersteuning geadviseerd: te weten die 3 keer 30 minuten RT. De directrice (die op dat moment ook de IB-er was) heeft mij gezegd dat school dat advies MOET opvolgen. Maar... Het duurt tot januari voordat eea in werking kan worden gezet (omdat de zorgteams allemaal anders georganiseerd zijn / niet meer bestaan, ik heb de precieze reden niet onthouden).
In de tussentijd kon school naast allerlei aanpassingen (waaronder de laptop) ook 30 minuten RT bieden. Dat loopt wel. Waarom de laptop niet... Dat kan ook liggen aan het advies van de ergotherapeut. Dat moet ik navragen. Het typen gaat nog niet sneller dan schrijven. Dus misschien zit er een gedachte achter. Ga ik navragen. Want ik weet zeker dat het kan op school.
Het Samenwerkingsverband heb ik net gevonden: passend primair onderwijs regio Leiden. www.pporegioleiden.nl
Die site ga ik ook maar eens bestuderen.
Wat je over de juf zegt kan kloppen, maar het kan ook dat ze erg loyaal is naar de schoolleiding, die een aantal zaken nog niet goed op orde heeft. In elk geval: er moet meer en snel graag.
Groeten! Maw.

Emmawee

Emmawee

16-11-2014 om 16:27

Ik reageerde op Miriam

Op Elisa en AnneJ reageer ik een andere keer. Bedankt in elk geval. En ja, ik ben braaf... Vandaar dat ik hier kom om mezelf weer goed te laten informeren. Dan sta ik weer sterker in mijn schoenen.
Groeten! Maw.

Emmawee

Emmawee

16-11-2014 om 23:00

Steunpunt passend onderwijs over zitten blijven

Basisscholen bepalen zelf de regels voor het laten overgaan van een kind naar een volgende groep. Als ouder kunt u wel uw wensen kenbaar maken, maar de school neemt uiteindelijk de beslissing.
De basisschool moet zorgen voor een ononderbroken ontwikkeling van uw kind en rekening houden met de voortgang van uw kind. Uw kind blijft alleen zitten als de leerresultaten en ontwikkeling opvallend achterblijven bij die van de meeste klasgenoten en de school hier nog geen oplossing voor heeft gevonden.

Miriam, heb jij andere informatie?

Groeten, Maw,

Kijk naar de oplossing

Eh... ja. Dat riedeltje gaat over de autonomie van de school. Het betekent feitelijk dat als je met een school te maken hebt die in alle eigenwijsheid aan zittenblijven blijft hangen, niemand van de overige bestuurlijke partijen daar iets aan zal doen.

Maar het is niet je bedoeling om de school te veranderen. Je zoekt een oplossing voor je kind. Zoek naar de oplossingen die er zijn binnen het samenwerkingsverband.
Zie http://www.pporegioleiden.nl/kennisbank_ouders/kennisbank/kennisbank_item/t/ondersteuningsplan_2014_2016

In dat document wordt voor dyslexie verwezen naar een protocol leesproblemen. Dat zou op school aanwezig moeten zijn. Vraag daar naar maar kijk ook op de site van Balans wat zij erover zeggen. Ik weet het antwoord al: zittenblijven komt er niet in voor (wordt vaak zelfs afgeraden).

Verder worden er geen diagnoses genoemd. Die gelden ook niet in het Passend onderwijs. Het gaat om het registreren van wat lukt en wat niet lukt.

Je vindt op de site van het samenwerkingsverband ook een 'concept groeidocument'.
Vul dat in met de kennis die je al hebt. Probeer te achterhalen wat je niet weet.

Kijk ook naar deze http://www.poraad.nl/content/handreiking-‘ontwikkelingsperspectief-het-basisonderwijs’-beschikbaar

Het is even doorbijten, maar het geeft je inzicht in hoe de kwestie bekeken hoort te worden.
Per vaardigheid grofweg...
Score > vervolgscore > verwachte leerlijn toekomst score
Per probleemgebied
Probleem > belemmering > oplossing > verwacht eindniveau + doorstroom

Als de oplossing geen soelaas biedt (de scores dalen) dan moet er iets nieuws verzonnen worden.
Zittenblijven belemmert de leerlijn op alle fronten, zelfs op die die wel goed gaan.

Ik heb nog een vraag: Je schreef dat jouw zoon zelf ook wel ziet dat hij achterloopt. Waar ziet hij dat dan aan? Ik krijg ervan de indruk dat hij van alle vakken en ondanks zijn beperking het hele boekje en alle vragen moet afwerken. Alsof hij moet blijven zitten omdat hij achter is in een boekje.

Of is het toch anders?

Werkhouding zoon

Je zoon merkt dat andere kinderen verder zijn omdat hij het ziet. Het is voor een kind heel confronterend te zien hoe anderen hem voorbij steven. Het uurtje bij de RT is minder afleidend en daardoor motiverend.

*Mag je zoon zijn werk mee naar huis nemen en daar in een ontspannen omgeving afmaken zodat hij geen achterstand opbouwt?
*Het schrijftempo is langzamer, werkjes kosten meer tijd. Moet hij zijn werk zelf nakijken of doet de juf dat? Bij zelf nakijken, worden fouten snel over het hoofd gezien en zodoende verkeerd opgeslagen.
*Klaagt je zoon wel eens over de 'domme' verhaaltjes in de leesboekjes? Hier een kind dat met lezen grote sprongen maakte nadat de RT met leesbladen van Nieuwsbegrip aankwam. De sprong deed ook goed voor de algemene werkhouding.
* Hier schreef kind met de uitgumbare pennen, (frixion ball). Zo bleef het werk netter en leesbaarder. Door ouders gekocht want school had daar geen geld voor.
* Typen op een laptop maakt een tikkend geluid, klasgenoten kunnen hier nare opmerkingen over maken. Er zijn flexibele oproltoetsborden die het typen prettiger maakt.
* Het gebruik van een koptelefoon om de oren af te sluiten, kan concentratie-verhogend werken.

Het vervelende is, is dat een kind dat steeds minder hoeft te doen, achteruit gaat in tempo maken. Zodat het ook minder traint in het zelf opbouwen van zinnen.

Geen stukwerk

Flanagan, ik wil het antwoord graag van Emmawee horen Ik wil namelijk vooral weten welke eisen er aan haar zoon gesteld worden.

Dit "*Mag je zoon zijn werk mee naar huis nemen en daar in een ontspannen omgeving afmaken zodat hij geen achterstand opbouwt?"
Vind ik geen oplossing trouwens.
Kinderen die hun (schrijf)werk niet af krijgen vanwege een handicap, moet je minder (schrijf)werk geven. Onderwijs volgen is geen stukwerk. Je hoeft niet alle pagina's te doen.
Het begrip 'achterstand' kun je niet uitdrukken in pagina's. Wel in leerachterstand.

Ik vraag me af waar het kind van Emmawee zijn achterstand aan af ziet.

Herkenning

@Miriam, het was geen antwoord op jouw vraag eerder een vorm van herkenning naar Emmawee, door de beleving door de ogen van haar kind te bekijken.

Kinderen minder werk geven kan leiden tot een 'verslapping' waar het op de VO alleen maar last van heeft.
Hier een dyslect die op de PO toetsen op een gegeven moment mondeling deed, om zo aan te tonen de zaakvakken wel te begrijpen. Op het VO zijn we nu druk bezig het vermogen tot het neerschrijven van de gedachten op papier, te versterken.
Een schrijftempotoest overslaan, kan ik begrijpen; teveel stress. Maar minder schrijven (stukwerk), gaat een kind echt merken.
Werk thuis afmaken kan voor het kind zelf wel een oplossing zijn. Hier kreeg kind soms rekenwerk mee. Het hoefde niet alles te maken. Maar in de ontspannen thuissituatie, had het wel degelijk snel alles af. Sommen die het niet begreep, was eerder een geval van niet goed lezen of de vraagstelling verkeerd begrijpen. In de klas moet een kind dan wachten tot de juf tijd haar rondje doet. Thuis maken, werkte prettiger. Toch was er nog ruimte voor sporten en spelen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-11-2014 om 13:54

Actie

Ik blijf er op hameren: meteen Onderwijsconsulenten inschakelen. Zelf bellen en degene die jouw zaak behandelt contact laten opnemen met school. Onderwijsconsulenten zijn precies op de hoogte van de mogelijkheden, regels en voorzieningen binnen het Passend Onderwijs. Toen ik eind vorig jaar belde na vele maanden ge-emmer met school kreeg ik binnen twee weken een onderwijsconsulent thuis die het hele verhaal opnam. Alle informatie kreeg zij opgestuurd (met mijn toestemming) en binnen een week was er een gesprek op school met alle betrokken personen. Zij hakte spijkers met koppen, wees school op hun verplichtingen en alle goede bedoelingen werden meteen omgezet in daden wat meteen werd vastgelegd in een handelingsplan. Hoppa, geen gedraai en gedoe meer. Ook voor dit schooljaar was de gang van zaken voor school duidelijk dus dit jaar kwam er ook meteen een OPP (OntwikkelingsPerspectiefPlan).
Jullie school wil kennelijk wel, maar weet niet hoe. Daarvoor is er dus Onderwijsconsulenten. Jammer dat scholen niet weten dat zij hun hulp kunnen inschakelen; dan moet je het dus maar als ouder doen.
Overigens is zittenblijven geen (makkelijke) oplossing. Het werkt vaak averechts en bovendien, het probleem blijft bestaan als een kind blijft zitten. Er moet nu iets constructiefs gebeuren en snel. En dat kan ook; het is helemaal niet nodig om tot januari te wachten. Je zoon is de dupe van de onkunde van school (ondanks hun goede wil) en dat mag en hoeft niet. Het is toch te zot voor woorden...

Tango

Tango

17-11-2014 om 17:35

Vraag aan Elisa (ot)

Ik vraag mij af of in onze situatie onderwijsconsulenten ook in te schakelen is mocht school niet met een passende oplossing komen. Ik schreef al in het andere draadje van Emmawee over onze zoon met dyslexie en IQ van 75. De dyslexiebegeleiding loopt af, school heeft nog geen oplossing aangedragen voor begeleiding daarna. Wij zijn heel bang voor een terugval want voor zoon is herhaling erg belangrijk. Geldt sowieso voor alle dyslecten maar voor hem al helemaal.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-11-2014 om 18:10

Tango

Gewoon bellen. Als zij niet iets voor je kunnen doen weten zij in ieder geval wie/waar wel en kunnen zij wellicht alvast advies geven. Kijk in ieder geval op www.onderwijsconsulenten.nl en www.steunpuntpassendonderwijs.nl Succes!

Tango

Tango

17-11-2014 om 22:33

Bedankt, Elisa

Ik houd het in mijn achterhoofd. Ik heb de IB-er maar eens een mail gestuurd of ze al duidelijkheid heeft. Zo niet, dan ga ik maar eens bellen.

Maar zo

Maar zo

18-11-2014 om 13:10

onderwijsconsulenten

Wij hebben jaren geleden de onderwijsconsulenten ingeschakeld wegens een conflict waar school op in had gezet. Met succes: de kou is mbv een gespek uit de lucht gehaald. Het was mij toen alwel duidelijk dat veel vraag is naar de onderwijsconsulenten (wachttijd) en dat de eisen om toegelaten te worden de jaren erna aangescherpt zijn. Als je dit gedoe met school naar de onderwijsconsulenten in het licht zet van een door jou en school onoplosbaar conflict zal er anders tegen aangekeken dan tegen dezelfde situatie in het licht van het uitzoeken wat zijn onderwijsbehoefte is. Ik weet niet of ze beiden doen? Toen niet.

Scholen schrikken van een 'door ouders ingeschakelde professional, zeker als het een onderwijsconsulentem is. Het kan handig zijn om ze ervan, in 'n vriendelijke mail, op de hoogte te stellen (en de bedoeling ervan: hulp zoon op school want het duurt al zo lang itt school aan de schandpaal te nagelen). Wel zo prettig als de verhoudingen prettig blijven. Hou de communicatie van jou uit open, zakelijk en bondig. Hopelijk doet school dat dan ook.

Maar zo

Maar zo

18-11-2014 om 13:18

oh, en dit nog

De vraag naar onderwijsconsulenten schiet omhoog in januari. Wil je hun hulp, meld je dan veel eerder aan (voor de rapporten bekend zijn). Als je ze inschakelt, neem pas actie naar school als je weet dat je zaak in behandeling is genomen. Pas toen onze zoon halve dagen gedwongen thuis zat omdat school hem in de middag niet wilde, werd onze zaak in behandeling genomen. Toen was er al heel veel gebeurd maar we vielen nog niet binnen de criteria. Succes!

Emmawee

Emmawee

19-11-2014 om 00:26

Oefening

Elisa, bedankt voor je nuancering. Ja, voor scholen is het ook lastig om de weg te vinden in het passend onderwijs. Daar komt bij dat onze school een pittige tijd meemaakt (organisatorisch) en dat ik het zeer waardeer dat noch de leerkracht, noch de directie zich daarachter verschuilt. Ik ga met hen overleggen of ik de onderwijsconsulenten zal inschakelen, of dat ze zelf met een snelle oplossing komen.
AnneJ, de basisschool van mijn zoon doet best veel aan fratsen / aanpassingen. Vervelend dat jij zulke slechte ervaringen hebt. Verder ben ik misschien braaf, of liever: goed van vertrouwen. Je springt wel naar je conclusies als je dan zegt: “In mijn omgeving ook een moeder die de verantwoordelijkheid graag bij de school en de hulpverlening wil laten. Zelfs nog nu haar kind al bijna een jaar thuis zit”. Wat bedoel je met “ook”? Bemoedigend verhaal trouwens wat je eerder over je dochter schreef. Ik maak me over “later” eigenlijk helemaal geen zorgen. We moeten er vooral voor zorgen dat de weg daar naar toe prettig blijft. En dat het in beweging blijft.
Miriam, bedank voor alle stof tot nadenken. Ik heb het document even uitgeprint. (oei… dat waren 80 pagina’s!)
Wat jouw vraag betreft: nee, hij hoeft niet te blijven zitten omdat hij achter is in een boekje. Hij hoeft ook niet alles te maken. Hij hoeft bijvoorbeeld met speling niet de woorden over te schrijven, maar mag oefenen door ze te lezen en er in zijn hoofd een plaatje van te maken. Of hij hoeft alleen de ontbrekende letters in te vullen (waar anderen het woord nog eens moeten overschrijven). Vorig jaar, toen het schrijven nog minder goed ging, kwam 1 keer per week een leerlinge uit de bovenbouw hem helpen (zij schreef dan op wat hij zei). Met rekenen hoeft hij ook geen sommen over te schrijven (hij werkt op uitvergrote werkbladen), hoofdrekenen doet hij met een dictafoon. In groep 3 is het werken in boekjes zelfs helemaal een poos losgelaten en heeft hij vooral met de Montessori materialen gewerkt. Hij maakte toen foto’s van zijn werk.
Punt blijft dat hij in groep 3 en 4 toch veel oefening heeft gemist en dat hij die oefening wel nodig heeft om het zich eigen te maken. Wat hij merkt aan achterlopen, is inderdaad dat kinderen uit groep vier in boekjes werken die een paar delen verder zijn dan waar hij in werkt. Dat zegt overigens niets. Veel kinderen werken met “strookjes” (een ingewikkeld systeem waardoor ze zich helemaal Montessoriaans gedurende een periode op één rekenonderwerp richten), dus het kan best zijn dat deze kinderen volgende week weer een ander deel uit de methode voor hun neus hebben liggen. Of ze lopen voor, of hij loopt inderdaad zo ver achter.
In elk geval merkt hij voortdurend dat anderen dingen makkelijker en sneller doen. En dat ze meer doen. Tijd overhouden.
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.