Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Alexa

Alexa

09-12-2015 om 14:34

Paboperikelen

Afgelopen week sprak ik iemand wiens dochter nu in de derde zit van de PABO. Na vmbo-kader en het MBO haalde ze het eerste jaar van de Pabo niet en moest ze van die school af. Ze is op een andere Pabo verder gegaan. Aan het eind van het tweede jaar daar haalde ze haar propedeuse. Alles gaat moeizaam, toetsen moet ze soms 6/7 keer herkansen en ze mag straks ook geen toetsen meer meenemen naar de vierde. Stufi houdt in augustus op. Stages zijn 7/8 als beoordeling. Lastig hoor. Ik heb maar gezegd dat als ze zo gemotiveerd is om het af te maken ze vast een goede leerkracht is straks maar is dat wel zo?


Pug

Pug

09-12-2015 om 14:49

erg veel

6/7 keer?! Je moet wel snappen waar je het over hebt, al ga je nog zo leuk met de klas om.

Andreea

Andreea

09-12-2015 om 15:16

dit schreef ik al

Als dit soort kinderen hun Pabo-diploma halen, wat moet het dan worden met het onderwijs. Een kind dat naar VMBO kader heeft gehaald is toch niet een kind dat je later voor de klas wil? VMBO kader! Niet eens TL! En dan niet slim genoeg zijn om na het niet halen van de propedeuse de conclusie te trekken dat crecheleidster meer haar niveau is?

Als je 6 keer een toets overdoet, dan haalt zelfs een kind uit groep 8 een wiskunde-examen van de propedeuse op de universiteit. Dan zijn alle vragen al zo vaak langsgekomen dat ze precies weet wat er komen gaat.
Ik snap de PABO ook niet. Er zou een maximum aantal herkansingen moeten zijn en een bindend studieadvies. Daarnaast had de PABO haar moeten weigeren toen ze bij de ander niet door mocht. Dat had waarschijnlijk de reden dat ze niet goed genoeg was om de opleiding te halen.

Verder zal bovenstaand meisje, als ze ooit haar diploma wel haalt, dus voor de klas komen en met hoog opgeleide, mondige ouders gesprekken moeten gaan voeren over de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind, over de keuze voor het vervolgonderwijs, over wel of niet blijven zitten, over, nou ja van alles waar ze geen kaas van heeft gegeten en wat ze waarschijnlijk niet goed zal snappen.

Goed dat de studiefinanciering ophoudt in augustus, misschien kan dat haar belemmeren het onderwijs in te gaan.

Voor ik de hele goegemeente over me heen krijg: ik kijk niet neer op kinderen die VMBO doen, ik denk alleen dat er dan beroepen zijn die niet geschikt zijn. Omdat de route VMBO-MBO-HBO mogelijk is en niet alle MBO-opleidingen even goed zijn, komen er dus kinderen op het HBO die dat niet aankunnen. Zoals dit meisje. Wel zielig, want ze blijkt een enorme doorzetter, dat ze de lange route heeft gedaan, naar een tweede PABO is gegaan en het maar blijft proberen.

V@@s

V@@s

09-12-2015 om 15:20

onzin

het begin van je reactie is onzin. Genoeg kinderen waarbij het op twaalfjarige leeftijd nog niet duidelijk is wat ze kunnen, of die door extreem puberen afzakken naar kader.

Nu het op de Pabo zo moeizaam gaat, zo ze wel moeten snappen dat zij niet genoeg boven de stof staat om deze op kinderen over te brengen.

(jammer overigens dat je dan niet gewoon kleuterleidster kunt worden, net als vroeger).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-12-2015 om 16:17

Nee nee nee

Nu ga je te snel.

Mijn zus heeft zich van de vroegere huishoudschool opgewerkt tot de pabo. En die in 5 jaar afgerond.
Ze zal vast niet de beste student geweest zijn, en ook voor haar zijn de 'd's en de 't's nog steeds moeilijk, maar ze was een keigoeie leerkracht. Ze is gestopt omdat ze de werkdruk te hoog vond en dat vind ik nog altijd erg jammer.

Dat ze op de huishoudschool begonnen is doet daar niks aan af. Zij namelijk meer van het type laatbloeier. En heeft waarschijnlijk, blijkt nu achteraf toch wel iets van dyslexie. De link die nu dus met kader gelegd wordt vind ik zeer kwalijk.

V@@s

V@@s

09-12-2015 om 16:36

dyslexie

Tja dan vind ik eigenlijk dat je geen leerkracht moet willen worden op de basisschool. Hoe kun je dan de kinderen spelling aanleren als het voor jezelf nooit een automatisme zal worden?

Als je toch onderwijsaspiraties hebt dan kun je beter voor het middelbaar onderwijs gaan.

Tijgeroog

Tijgeroog

09-12-2015 om 17:06

Dyslexie

De beste leerkracht bij ons op school is zwaar dyslectisch. Geeft alleen les in de onderbouw, laat veel dingen doorlezen door collega's, maar het gaat nog wel eens mis.en zou ik absoluut niet willen missen op school, heeft een geweldige feeling met kinderen, daar kunnen veel collega's wat van leren. Onderwijs gaat niet alleen over spelling.

andreea

andreea

09-12-2015 om 17:32

Onderwijs gaat niet alleen over spelling?

Daar gaat onderwijs nou precies wel over. Of nee, daar zou onderwijs over moeten gaan. Gezellig doen met de kinderen doe je maar thuis, op school moeten kinderen leren. Van een juf die meer weet dan een achtstegroeper.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-12-2015 om 18:05

Ach nee toch

Onderwijs gaat over veel meer dan spelling alleen.
Zeker in de onderbouw.

En bovendien schaar je nu alle soorten van dyslexie op een hoop.
Mijn zus heeft gewoon haar diploma gehaald, en kwam op 40 jarige leeftijd erachter dat de problemen die zij vroeger in de 1e klas had bij het leren lezen weleens een diepere oorzaak zouden kunnen hebben. Haar kind had namelijk exact dezelfde problemen. En toen viel er een kwartje.

Weet je waar ik van baal? Van die arrogantie die sommige ouders, die ook wat verder geleerd hebben dan de middelbare school, schijnen te moeten tentoonspreiden tov de leerkracht.

Vanochtend anderhalf uur meegedraaid in de knutselactiviteit van groep 3 en echt ik kan alleen maar diep respect opbrengen voor de juf.

Nur

Nur

09-12-2015 om 18:28

Basis

Goed kunnen spellen en ook kunnen uitleggen hoe je moet spellen lijkt me toch wel een basisvoorwaarde. Je kan een fantastisch pedagoge zijn maar als die basis dingen er niet inzitten moet je niet voor de klas gaan staan. Goed kunnen spellen, rekenen en de grammatica beheersen is wel het minimale. Anders kan je beter geen onderwijzer worden.
De primaire taak van onderwijzers is inderdaad om kinderen rekenen, schrijven en lezen te leren.

inderdaad

Op bo moet je echt wel de basis beheren ook bij de kleuters, als je goed bent met groepen kinderen kan je beter in de jeugdzorg gaan werken ofzo. Een vriendin van mij ook, kwam niet door de pabo en werkt nu in de jeugdzorg wat ze goed doet

Katniss

Katniss

09-12-2015 om 19:02

Ook

Mijn zusje heeft ook pabo gedaan na lts en mbo, en heeft haar taaltoets een paar keer over mogen doen. Voor zover ik kan zien spelt ze nu foutloos. Ze is een gewaardeerde leerkracht op haar school.

Dus conclusie en wat vragen

Of deze jonge vrouw voor de klas terecht komt, is nog geen gelopen race. Maar geldt dit voor alle leerlingen van VMBO niveau?

Anders gezegd, is deze vrouw typerend voor alle VMBO-leerlingen, zoals Andreea stelt? Zou je ze bij de poort moeten weigeren omdat het "zielig is voor het meisje"? Ondanks dat ze de toelatingstoets heeft gehaald?

Ik neem het citaat even over:
Een kind dat naar VMBO kader heeft gehaald is toch niet een kind dat je later voor de klas wil? VMBO kader! Niet eens TL!

Je bent ouder. Je komt voor de rapportavond. Ga je dan uitzoeken of de leraar wel de juiste opleidingsroute heeft gevolgd? Of neem je plaats en start je het gesprek?

Bim

Bim

09-12-2015 om 19:15

helaas

Ik gun iedereen de baan die hij het liefste wil, dus ook deze dame gun ik een baan in het onderwijs. Helaas, het basisonderwijs is misschien wat te hoog gegrepen vanwege dyslexie. 2 van mijn kinderen hebben in de middenbouw van de basisschool een dyslectische juf gehad. Zij hebben daar op spellingsgebied een achterstand opgelopen die ze niet meer ingehaald hebben. Helaas hebben ze zelfs 2 jaar achter elkaar deze juf gehad.
Wat doorstroom naar pabo betreft heb ik geen enkel probleem, mits, en dat geldt voor alle paboleerlingen, de basisvaardigheden aanwezig zijn.

Tja

Misschien ben ik dan wel zo een hoogopgeleide vervelende ouder, maar als ik het idee heb dat de juf zelf de stof niet beheerst, ga ik inderdaad vragen naar haar vooropleiding.

Vooropleiding hoeft niets te zeggen, dyslexie ook niet, maar er zijn dus docenten, zeker op het basisonderwijs waar dat heel belangrijk is, die het dus echt niet goed doen.

Ik werk ook in het onderwijs en mijn NL en rekenen is ook niet super goed, maar ik geef dan ook geen les in NL of rekenen maar in ontwikkelingspsychologie, koken en persoonlijke verzorging op het MBO. Ik heb een collega die hartstikke dyslectisch is, ook niet erg, want ook zij geeft geen les in rekenen en NL. Wij kunnen beiden best wel zien of een verslag fouten bevat en die verbeteren wij dan ook, maar uitleggen waarom het niet goed is, vind ik een heel ander verhaal.

Kwaliteiten

Van mij zit het niet zo precies. Sommigen groeien inderdaad wat langzamer of hebben op andere vlakken betere vaardigheden. Misschien wordt het wel een hele goeie juf voor kinderen met leerachterstanden en uitdagingen omdat ze daar zelf ook niet vlekkeloos doorheen komt.
Ik had een Duits leraar die wat mij betreft beginnend dementerend was. Hij gaf altijd dezelfde toetsen jaar in jaar uit en had daarin 2 varianten per toets. De halve school liep met die toetsen rond.
Maar hij was geweldig geduldig en kon aanstekelijk in het Duits vertellen en ik heb er echt praktisch en bruikbaar Duits geleerd. Zodat ik op de universiteit zelf Adorno kon lezen en Martin Buber en wie ik maar in de Duitse taal zelf wilde lezen.
Dat mensen perfect moeten zijn op alle fronten staat mij juist tegen. Dat is ook vaak een papieren excercitie. Iemand heeft de noodzakelijke toetsen gehaald maar dat wil niet zeggen dat het een leerkracht is waar kinderen op een breed terrein zich mee kunnen ontwikkelen.
Tegelijk zou ik het ook prima vinden als er meer academisch geschoolde leerkrachten op de basisschool komen. Die kunnen ook de rest meetrekken.

AnneJ

Nee niet perfect, maar op het BO wel de basis beheersen: goed schrijven, spellen, luisteren, spreken van NL en goed rekenen. Daarnaast OOK pedagogisch onderlegd zijn. Een academische meester die pedagogisch incompetent is, is wat mij betreft ook ongeschikt.

vitus

vitus

09-12-2015 om 21:37

nou nou

Ik denk dat jullie veel te veel belang hechten aan het spellingsonderwijs op de basisschool. Ik snapte de d's en t's pas in de brugklas. Niet omdat ik daarvoor slecht les had gekregen, maar omdat toen pas het kwartje viel. Bij sommigen valt dit kwartje nooit. En dat zou allemaal aan de slecht opgeleide basisschooljuf liggen?

Ik ben academisch opgeleid en werk op een TU, veel collega's van mij zijn prof.dr.ir. maar beroerd in spelling en Nederlandse grammatica. Soms echt om te huilen. Mijn ervaring is dus niet hoe hoger opgeleid hoe beter in spelling.

Eens hoor

De ene leraar is de andere niet. Ik denk - maar dat mag Andreea zelf zeggen - dat Andreea vooral de leraar van de basisschool als voorbeeld heeft.
Daar is zeker wat mis gegaan in de afgelopen jaren, wat doorwerkt tot ver in het vervolgonderwijs. Daar zijn we voorlopig nog niet vanaf.

Wil je het als ouders verbeteren, dan zou je slecht schrijven of rekenen niet moeten accepteren van jouw kind. Tenminste, ik had een moeder met huishoudschool die perfect kon spellen en rekenen. Vergeet het maar dat die accepteerde dat ik slordig schreef of mijn rekenwerk niet op orde had. Daar had ze de leraar echt niet voor nodig.

De route naar de PABO is niet zo boeiend. Op een bepaald punt heb je de juiste papieren, je doet de toelatingstoets goed en met de motivatie is het dik in orde. Prima toch?

bieb63

bieb63

09-12-2015 om 21:44

Ik denk ook

dat er minimale vaardigheden moeten zijn bij een bs leraar. En dat is inderdaad goed NL en rekenen én zeker ook pedagogisch inzicht, geduld enz. Dat je niet in álles goed bent hoeft niet erg te zijn. Op de bs van mijn dochter zat een bovenbouw leraar (overigens een uitstekende leraar) die totaal geen feeling had voor Engels. Dat kón hij gewoon niet. Dat was niet zo erg, want die lessen werden door een andere leraar overgenomen. Dat kon prima opgelost worden zo. Maar de dingen waar je van groep 1 t/m 8 intensief mee bezig bent: NL en rekenen, ja, dat moet je m.i. wél volledig beheersen.
Net als een kok: ook niet erg als hij niet in alles goed is, ieder z'n specialiteit. Maar wél moet hij op z'n minst perfect weten hoe je hygiënisch met eten om gaat en alles weten over bederf en wat daar allemaal bij komt kijken. Ander kun je geen kok zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-12-2015 om 22:17

Toch vind ik het kul

Op school van jongste lopen een aantal leerkrachten rond die al jaren op de kleuterklassen staan, nog weleens in het rapport schrijven hij hadt met echt geweldig goeie juffen zijn. Die staan niet op een midden- of bovenbouw klas, vroeger niet, nu niet en straks waarschijnlijk ook. Dus die hadt doet niemand kwaad, behalve mij dan aan mijn ogen...
Tuurlijk is het fijn als een leerkracht allround is en van groep 1 tot 8 ingezet kan worden. Ik zie echter op de school van mijn kinderen dat dit in de praktijk zo niet werkt. De leerkracht die al jaren groep 8 draait is een heel ander type dan degene die de kleuterklassen draaien. Van jobrotation zou echt niemand blij worden, ik als ouder ook niet.

Ik geloof best dat er nog wel wat te verbeteren valt aan de pabo, zeker wat betreft de kennis over kinderen die niet helemaal standaard zijn. En jullie blijven nu heel erg hangen op de vermeende dyslexie van mijn zus, maar daar gaat het hier niet om. De vraag is of iemand die van kader afkomt en zijn diploma haalt een goede leerkracht kan zijn.

Ik zie niet in waaom dat antwoord bij voorbaat al nee zou moeten zijn.

Niet bij voorbaat

Op de school van mijn kinderen werkte een leerkracht die de lange route heeft genomen om leerkracht te worden. Typisch een geval van een laatbloeier, hij is een prima leerkracht die zijn vak tot in de puntjes beheerst. Maar hij heeft de Pabo dan ook vlot doorlopen.

Het doorzettingsvermogen van het meisje uit de openingspost is prijzenswaardig, maar als het allemaal zo moeizaam gaat vraag ik me af of ze het in het werk gaat redden als ze haar diploma al haalt. Een bindend studieadvies is niet zo veel waard als je gewoon naar een andere Pabo kan overstappen, het lijkt me zinvoller om dat advies dan voor die hele studierichting te laten gelden. Verder vind ik het bizar dat toetsen zes of zeven keer herkanst mogen worden. Twee of drie kansen lijkt me reëler.

skik

Hadt

Half Nederland worstelt met gebeurt en gebeurd, maar hadt met dt vind ik wel heel bout. Dat is er eentje in de categorie van heefd en krijgd. Dat is een blamage voor de school. Dan moet je in ieder geval het besef hebben dat je orthografisch zo uitgedaagd bent, dat je alles door een collega laat checken voordat het de deur uit gaat.

Verder denk ik dat een leerkracht niet alleen boven de stof moet staan,maar ook een bepaald analytisch vermogen moet hebben, dat bij de gemiddelde ex-kaderleerling ontbreekt.

bieb63

bieb63

09-12-2015 om 23:33

Ginny, het gaat om wat anders

Wmb is er geen enkel probleem dar iwmand die ooit op vmbo basis is begonnen, later voir de klas staat. Absoluut niet. Er zijnnu eenmaal laatbloeiers en dat zegt mij op vorhand helemaal niet zoveel. Wat ik wel vindt is, dat als je uiteondelijk van de pabo komt, via welke omweg dan ook, dat doet er voor mij niet toe, je DAN wel de kwalificaties, officieel en ofgicieus, moet hebben om als lereaar aan de slag te gaan. En dar betekent voor mij wel dat je dan het nl en rekenen beheerst EN in staat bent om dat te doceren dn over te dragen. Ook al kost je dat jaren, lange omwegen, extra inspanning om op dat punt te komen. Dat maakt mij niet uit.

bieb63

bieb63

09-12-2015 om 23:35

Pffff

Op ipad typen is ook niet alles..... Zet mij maar niet voor de klas ;-(

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-12-2015 om 23:48

Ja kijk

Ik ga ervannuit dat een pabo diploma voldoende zou moeten zijn.
Wie dat haalt is naar verwachting goed genoeg.

En eerlijk gezegd denk ik dat daar eerder de kneep zit. Is de pabo als opleiding nog wel goed genoeg?

Katniss

Katniss

09-12-2015 om 23:50

Algemene ontwikkeling

Mijn dochter had vorig jaar een juf die best kon spellen maar over de gehele linie geen licht was. Ze heeft wel eens het antwoord in het huiswerk fout gerekend omdat het niet zo in de stof stond. Met het antwoord was niets mis, en het was zelfs beter dan in jufs antwoordenblad, maar ik heb toch even moeten praten om haar te overtuigen. Verder ben ik nooit een zeurmoeder maar dit vond ik zo maf.
De juf was best lief, veel liever dan de duo die cum laude was afgestudeerd en ook drs was, maar in groep 6 wil je toch wel een leerkracht met wat intellectuele bagage.

Bo-leerkrachten moeten elkaar aanvullen

Natuurlijk moet er een bepaalde basis zijn

. Daarnaast heeft ieder specialiteiten wat betreft sport, muziek, creativiteit, sociaal inzicht. Het is mooi als de schoolleiding rekening houdt met alle sterke en wat mindere kanten en zorgt dat over de gehele linie van alles aan bod komt. Laten collega's elkaar helpen en geholpen willen worden op gebieden waar ze wat minder sterk zijn. Zelfinzicht is een must hierbij.

Ik ken ook iemand die erg goed met kinderen omgaat, inmiddels goed rekenles geeft ( veel extra geoefend, extra intervisie met collega's) maar zelf dichtklapt bij de gevreesde toets. Heel triest.

Emma

Emma

10-12-2015 om 04:06

Ginny

Je loopt wel een beetje achter met je vraag of de pabo nog wel goed genoeg is. De eisen zijn inmiddels zo ver opgeschroefd dat het aantal eerstejaarsstudenten nu bijna gehalveerd is. En dan hebben we het nog niet over de studenten die gedurende de studie uitvallen, of over de oudere cohorten die de nieuwe stijl van toetsen niet aankunnen.
De basisscholen merken daar nog niet zoveel van, laat staan de ouders die menen te moeten klagen over een leerkracht die in een ver verleden op het vmbo zat.

Andreea

Andreea

10-12-2015 om 07:33

Van kader afkomen

Ginny vraagt zich af of iemand die van kader afkomt bij voorbaat geen goede leraar is. En concludeert dan dat dat niet zo is.
Daar ben ik het mee eens. Niet iedereen neemt de snelste route. Natuurlijk zijn er laatbloeiers, maar het meisje waar deze hele discussie mee begon bloeit nog helemaal niet. Eerst van de ene Pabo worden weggestuurd omdat ze het niet haalde en vervolgens toetsen 6 a 7 keer moeten doen, is geen bloeien maar is ploeteren en falen. En geen zelfinzicht hebben.

Iemand schreef over een zus die met huishoudschool later een goede leerkracht is geworden. Die zus ging wel naar de middelbare school in een tijd dat niet zozeer intelligentie maar sociale status bepaalde naar welke school je ging. Of het feit of je ouders je snel nodig hadden in hun bedrijf.

Paddington

Paddington

10-12-2015 om 09:11

Dyslexie en Pabo

Toen ik op de Pabo zat had ik een docent Nederlands met dyslexie. Voor mij een van de beste docenten. Zij wist namelijk alle spellingsregels en kon precies vertellen hoe je die moest toepassen. Zelf gaf ze altijd aan: "ik ben dyslectisch met compensatie mogelijkheden." Dan heb ik ook. Ik ben dyslectisch, maar ik ben heel goed in staat om nagenoeg foutloze rapporten op te stellen.

Ik denk niet dat de vooropleiding veel zegt over of een persoon geschikt is als leerkracht basisonderwijs. Wel denk ik dat een PABO op een gegeven moment moet gaan aangeven dat het beter is om te stoppen. Bij de PABO waar ik zat werd aangegeven dat als je veel moet herkansen, dat je bij jezelf te rade moet gaan of de opleiding wel geschikt is.

Het lijkt mij dat dit meisje juist dat moet gaan doen, zich gaan bedenken of deze opleiding wel geschikt is voor haar. Doorzetten is prima, maar je kunt ook wanhopig vasthouden aan een idee en zoals ik de openingspost lees, lijkt mij meer dat laatste.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.