Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
De .......

De .......

07-12-2016 om 23:02

Overstappen vwo/havo of blijven gymnasium blijven doen

L.s

Ik heb een dochter en doet dit jaar 3 gymnasium, is dyslectisch, ze heeft wel afgelopen twee jaar op haar tenen gelopen, maar zegt dat ze het heel leuk vindt, dit zie je ook wel als ze over alle nieuw geleerde onderwerpen verteld.
Ook is ze erg blij met haar klasgenoten en geeft aan dat het fijn is dat ze gezammelijke interesse en niveau hebben.
Wel heeft ze ons de afgelopen twee jaar enorm verrast dat ze door positief blijven en keihard werken over kon met zelfs een paar 7ens en een 8. Maar nu is ze vanaf het begin van het schooljaar slechtere cijfers gaan halen, terweil ze er niet minder voor doet, op het tussen rapport 3 onvoldoendes. Daardoor wordt zij de laatste tijd volgens mij ook een beetje somber van, ook voelt ze zich verschrikkelijk nuttelloos. En omdat ze een zelf opgelegde druk voelt "hoe ze het zelf omschrijft" waardoor ze moet presteren. Nu had ze altijd al een beetje last van faalangst maar nu lijkt die faalangst wel elke toets groter te worden,,waardoor ze een black-out krijgt. De leraren zien in de lessen wel dat ze het snapt, maar laat het op de toets niet zien. Maar ook zie je dat ze het wel snapt maar de snelheid niet bij kan houden. Daarom leg ik heel vaak nog extra uit en denk dan ook wanneer ik weer een avond aan een uitleggen/helpen ben. Misschien moet je maar een niveau zakken. Soms zeg ik dit ook tegen haar maar dan wordt ze boos en verdrietig te gelijk "omdat ze latijn zo leuk vindt en haar klasgenoten" . Waardoor ze wil laten zien dat ze het kan, de faalangst vergroot, ze tijdens de toets op tillt slaat en dan weer een slecht cijfer haalt.......

Ervaring mee, graag delen
Wat moet ik doen, zij wil zo door maar is ontzettend bang dat ze het jaar niet kan halen.
Ik zou eerder zeggen, doe gewoon vwo
Moet ik een keuze met hoofd maken en zeggen doe gewoon vwo, haar stimuleren en vertuigen, terweil zei heel graag zoieso dit jaar af wil maken met gymnasium.
Of met hard en haar door latengaan met wat ze leuk vindt waarbij ik bijna al mijn avonden kweit ben aan 3v huiswerk.

Ik weet het echt niet meer

Alvast Bedankt9/7- afril-2002,


sara

sara

07-12-2016 om 23:15

kun je

Bijles betalen?
Eigenlijk enorm zonde, om het nu bij de allereerste hobbel op te geven!
Dat doe jij, in mijn ogen, door gelijk, nu het wat minder gaat, te roepen over zakkan van niveau.
Dat is toch niet de boodschap die je haar wilt geven? Het loopt nu wat minder en dan geven we gelijk op? Eigenlijk geef je haar ook gelijk de boodschap: dat kun je ook eigenlijk niet..
Welnee, het loopt nu minder, dan ga je eerst kijken wat is er aan de hand? Wat gaan we eraan doen? Welke opties hebben we, hoe haalbaar zijn die?
Ziet het er echt hopeloos uit, zou ik zelf wel terloops, luchtig, liefst met humor, erin willen gooien dat afstromen altijd nog kan (dus als optie open gooien) maar verder zou ik haar de hemel inprijzen voor haar doorzettingsvermogen en haar heel duidelijk maken dat jullie samen gaan voor oplossingen!
(kijk ook of je geen goede 'leraren' in familie of vriendenkring hebt die eens met haar naar betreffende vakken willen kijken

Sanne

Sanne

07-12-2016 om 23:15

Profiel?

Hoe zit het ook alweer met het profiel? Als dat gekozen is vervallen de extra vakken tov het atheneum toch? Krijgt ze het dan makkelijker?

Als ik het zo lees vraag ik me af of je de faalangst verhelpt door een lager niveau te kiezen. Ze raakt dan ook veel veiligheid kwijt. In haar ogen faalt ze dan misschien ook helemaal. Ik zou daar aan gaan werken en als dat minder is kijken naar de juiste school. Zo kies je voor een oplossing die misschien niet eens bij het probkeem past.

Welke hulpmiddelen krijgt ze voor de dislectie?
Wat zegt school?
Kan je ook bijles betalen?
Heeft ze wel eens met een psycholoog gepraat over de faalangst?

Ik zou kortom even verder kijken voor ik dit als DE oplossing zou bestempelen.

En zonodig

Kan ze ook nog een keer blijven zitten? Soms is het vastlopen tijdelijk en zijn er redenen voor, die je zou kunnen uitzoeken en proberen te verhelpen. Inderdaad bijvoorbeeld met bijles of wat meer hulp bieden.
En dan bij het profiel wordt het weer iets beter.

lisbeth

lisbeth

08-12-2016 om 08:16

hier ongeveer hetzelfde

maar dan met dochter met add, docneten vinden haar allemaal een echte gymnasium leerling, heel slim, enorm gemotiveerd maar het dromen continu is echt een probleem. we gaan nu met school om tafel zitten wat we kunnen doen om afstromen te vermijden. dat doet haar zelfvertrouwen namelijk echt geen goed

Ander geluid

Sanne: "Hoe zit het ook alweer met het profiel? Als dat gekozen is vervallen de extra vakken tov het atheneum toch? Krijgt ze het dan makkelijker?"

Op de (categorale) gymnasia die ik ken blijf je in de 4e klas extra vakken houden t.o.v. Vwo. Uiteraard blijft minimaal een klassieke taal verplicht (Grieks of Latijn), daarnaast blijft ook een 2e moderne vreemde taal verplicht èn geschiedenis. In de 5e klas kun je alleen met het verplichte deel van het gekozen profiel verder (al heeft het gros een 2e moderne vreemde taal en extra keuzevakken). Het wordt zeker niet 'makkelijker' na de onderbouw. Het aantal vakken neemt iets af, maar tempo gaat omhoog en de diepgang neemt toe.

Niet om je te ontmoedigen D, maar zo te lezen is dit niet de 'allereerste hobbel' die jij met je dochter met schoolwerk tegenkomt. Het is ook niet dat ze niet haar best doet en te weinig tijd besteed aan haar huiswerk. Ze werkt hard en is zeer gemotiveerd. Ik zou in ieder geval eens peilen bij haar mentor of ze er echt slecht voor staat en welke vakken verplicht blijven in de 4e. Misschien valt het mee. Zo niet, dan kun je samen met de mentor en je dochter nadenken wat wijsheid is, zitten blijven of een andere school zoeken.

Angela67

Angela67

08-12-2016 om 08:33

versterken van haar kracht

het zou heel fijn zijn als jullie haar kunnen helpen om in ieder geval een deel van de tijd bezig te zijn met schooldingen die ze goed kan, die haar positieve energie en zelfvertrouwen geven. Want dat maakt dat het in ieder geval niet 'telkens weer' over de minder goede cijfers gaat.

Daarbij heeft ze volgens mij wel de leeftijd om op een andere manier naar de werking van je 'geest' te kijken en de kracht te ervaren hoe je je zelf kunt leren 'sturen'.

Dus gedurende de komende maanden regelmatig even 'afstand' laten nemen en met haar een methode (of iemand) vinden: bijvoorbeeld mindfulness, 'oefeningen' , paar gesprekken , niets zweverigs of 'psychologisch probleemgeval' .
Maar echt praktisch, gericht op het feit dat ze nu meer geconfronteerd wordt met een deel van haar zelf dat ze heel vaak kon compenseren met hard werken, maar dat die kant nu iets meer aandacht nodig heeft, ze moet er in duiken' en met stapjes deze 'karaktertrek' in goede banen te leiden.

Want het hoort vast bij haar op een bepaalde manier en het is ook helemaal niet 'erg', je kunt er heel oud mee worden . Maar het gaat zeker niet weg als ze naar een andere school of een ander niveau gaat. Ik begrijp overigens wel dat dyslexie haar altijd extra tijd en energie zal kosten, maar ze is al zover gekomen:

ik zou inzetten juist op de kracht die ze altijd heeft getoond en dat ze nu die kracht kan leren inzetten om zichzelf iets nieuws te leren. Een andere vorm van'doorzetten' waar ze voor de rest van haar leven baat bij heeft.

gr Angela

sara

sara

08-12-2016 om 08:45

wat bedoel je eigenlijk

precies met 'op haar tenen lopen'? Waar uitte dit zich in?
Hard werken is mi niet erg, (mits kind dat zelf wil) 'op tenen lopen' klinkt minder positief maar ik denk dat iedereen daar iets anders mee bedoeld.
(ik denk dat veel kinderen in brugklas op hun tenen lopen, niet perse qua niveau, er komt zoveel op ze af)
Hoe erg is haar dyslexie? Krijgt ze daar hulp, ondersteuning bij?

Boeltje

Boeltje

08-12-2016 om 09:57

3 gym

3 gym is hier ook een flinke stap lastiger dan 1 en 2. Ik zie ook bij mijn zoon dat hij harder moet werken dan voorgaande jaren. Er zijn zelfs weken dat hij echt hard moet werken en dat is nog niet voorgekomen. Terwijl de cijfers gemiddeld lager zijn dan vorig jaar. Nog wel prima, maar wel voor het eerste een paar zessen op zijn rapport bijvoorbeeld. Dus ik herken wel het patroon en heb het idee dat ze met een soort afvalrace bezig zijn op school, zodat alleen de beste leerlingen overblijven voor 4 gym.

Hier zit het gym op een scholengemeenschap en dat betekent dat na de profielkeuze alleen nog dat vakkenpakket (met wat extra's) over blijft. Het verschil in zwaarte tussen gym en atheneum is dan weg (ook de kinderen op het atheneum kunnen die extra's kiezen). Als dat voor jullie school ook geldt zou ik dus proberen dit jaar nog flink aan te poten.

Het maakt ook wel uit waar de onvoldoendes in zitten. In de kernvakken dan wordt het lastig, ook op atheneum. Zijn het bv Frans en Duits, dan is gym juist de betere keuze, want dan hoef je naast Engels alleen nog Latijn of Grieks te doen. Zitten blijven kan hier niet in de derde, dan stroom je af naar vier (of drie) havo.

Praten over afstromen is denk ik funest voor haar zelfvertrouwen. Geeft aan dat jij denkt dat ze het niet kan. Ik zou een afspraak maken met de mentor met haar erbij en open bespreken wat de problemen zijn en hoe jullie dit aan gaan pakken met als doel om over te gaan naar de vierde.

Boeltje

Boeltje

08-12-2016 om 09:59

Tijd

En ik zou er toch zelf tijd in steken als dat haar helpt. Samen positief aan haar doel werken, totdat ze weer voldoende zelfvertrouwen heeft om het alleen te doen. Of bijles regelen, idd.

Triva

Triva

08-12-2016 om 10:08

hmm

'Zitten blijven kan hier niet in de derde, dan stroom je af naar vier (of drie) havo.'

Drie havo zou ik niet accepteren geloof ik...

Boeltje

Boeltje

08-12-2016 om 10:12

Triva

Dat is alleen als je echt veel (dikke) onvoldoendes haalt op je rapport. Gebeurt toch regelmatig (ook van 1 gym naar 1 havo en van 2 gym naar 2 havo). Dus dan doubleer je én stroom je af.

Triva

Triva

08-12-2016 om 10:13

Boeltje

In de eerste kan ik het begrijpen, dan heb je dat niveau nooit gehaald maar als je al tot in de derde gymnasium bent gekomen is er een reden voor opeens allemaal enen.

Moeder was in paniek

Moeder was in paniek

08-12-2016 om 10:24

Voorbereiding op de bovenbouw

De derde op vwo is een voorbereiding op de bovenbouw. Het tempo gaat omhoog, meer stof behandelen in minder tijd. Dochter hier had het tot de herfstvakantie ook niet zo door met als gevolg dat ze veel onvoldoendes had. Inmiddels zijn er alweer 2 weggewerkt doordat ik er flink achteraan heb gezeten, haar goed heb geholpen met woordjes leren voor al die talen. Binnen een paar weken staat ze wat steviger in haar schoenen en ziet de komende proefwerkweek met vertrouwen tegemoet.
In de derde moet er gewoon hard gewerkt worden, afstromen kan altijd nog maar ik zou toch eerst inzetten op hulp bij structuur aanbrengen, eventueel bijles en kijken of er nog wat aan te doen is.

Atheneum met latijn

Als je dochter latijn echt leuk vindt, kan ze wellicht ook kiezen voor de optie atheneum met latijn? Dat bestaat immers ook nog. Voordeel is dat ze in de 4e wat minder vakken heeft (namelijk alleen de profielvakken) waardoor ze wat meer tijd heeft voor de kernvakken uit haar profielkeuze.

Ik werd getriggerd door Boeltje, die vertelt over haar zoon op een gymnasium op een scholengemeenschap, waardoor je in de 4e het aantal vakken wèl kunt terugschroeven. De vraag blijft of dat voldoende is, in de bovenbouw gaat het tempo omhoog en neemt de diepgang toe.

Links

Link met uitleg en lijst scholen in Nederland https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vwo-plus
Voorbeelden van een scholen met atheneum met keuze latijn: http://www.hageveld.nl/Hageveldalgemeen/AtheneummetkeuzeLatijn/tabid/134/Default.aspx en
http://www.kshhoofddorp.nl/?p=articles.272

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-12-2016 om 11:07

bovenbouw zwaarder?

Ik heb twee kinderen op een zelfstandig gymnasium. Volgens mij zijn de profielen die ze kunnen kiezen gelijk aan die van een gewoon VWO. Met het verschil dan natuurlijk een klassieke taal, maar die mag in plaats van een moderne taal. Neemt niet weg dat 70% van de leerlingen extra vakken kiest, maar dat is vrijwillig.

Li

Li

08-12-2016 om 11:08

studiebegeleiding

Je kan ook nog studiebegeleiding proberen. Dat is geen bijles per vak, maar gewoon leren hoe je het allemaal handiger kan indelen. Tips and tricks. Wel kijken of ze ervaring hebben met dyslexie en misschien ook faalangst. Wij hebben hier Studiekring, die zetten dat in elk geval wel op hun website. Geen ervaring mee of ze dat ook echt kunnen, maar daar zou je oevr moeten gaan praten.

de derde

De derde was hier ook de lastigste klas. Veel vakken, waaronder de vakken die je niet liggen en die je toch laat vallen. En inderdaad, het tempo gaat omhoog en er komt meer diepgang. Dochter heeft het echt op karakter gered dat jaar.
In de vierde was het profiel gekozen en waren de 'stomme' vakken afgevallen. Dochter doorliep 4,5 en 6 gymnasium weer fluitend (net als klas 1 en 2).
Dus ik zou zeggen: probeer het vol te houden, hier werd het na de derde weer een stuk beter.

IJsvogeltje

Je schrijft: "Ik heb twee kinderen op een zelfstandig gymnasium. Volgens mij zijn de profielen die ze kunnen kiezen gelijk aan die van een gewoon VWO."
Dat klopt, maar in de 4e klas blijft naast de profielkeuzevakken (en evt. keuzevakken) ook geschiedenis en een 2e moderne vreemde taal verplicht voor alle leerlingen. Dat is zo op de twee (verschillende) categorale gymnasia waar 2 van mijn kinderen zitten. Mijn oudste deed vwo atheneum en daar was vanaf de derde klas uitsluitend de profiel keuzevakken verplicht. Uit Boeltjes verhaal maak ik op dat dit mogelijk ook op bepaalde gymnasia kan.
Verschil in bovenbouw tussen atheneum en gymnasium is minimaal één klassieke taal en klassieke culturele vorming (op atheneum en havo klassieke kunstzinnige vorming) zie de website van het ministerie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/hoe-zit-het-vwo-in-elkaar

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-12-2016 om 11:25

Bermbrand

"Dat klopt, maar in de 4e klas blijft naast de profielkeuzevakken (en evt. keuzevakken) ook geschiedenis en een 2e moderne vreemde taal verplicht voor alle leerlingen. "

Ah, vandaar. Hier op zelfstandig gymnasium is dat dus dus niet zo. Klassieke culturele vorming is er wel, maar dat maakt het programma niet zwaarder.

Dus tip voor de topic-starter: onderzoek welk verschil er verschil er überhaupt is tussen regulier VWO en gymnasium in de bovenbouw.

Culturele ipv klassieke

Het is culturele en kunstzinnige vorming (CKV). Bij het gymnasium is dit klassieke culturele vorming.

Lente

Lente

08-12-2016 om 14:48

Hier wel zoals bij Bermbrand

Ook een categoraal gymnasium.
In de vierde klas was economie en een tweede moderne taal verplicht.
Eén klassieke taal kon al wel vervallen.
Pas vanaf de vijfde klas bleef alleen het profiel over, extra vakken indien gewenst (bovenop keuzevak).

In vierde klas vwo (scholengemeenschap) die wij kennen, hebben ze verplicht een extra vak (keuze uit drie vakken). Die mogen ze eventueel laten vallen in de vijfde.

margje van dijk

margje van dijk

08-12-2016 om 16:02

over de hobbel heen helpen

Zo te lezen heeft je kind het erg naar haar zin in deze klas, zowel qua klasgenoten als qua inhoud, dus het beste wat je kunt doen (denk ik) is zoveel mogelijk proberen haar hier doorheen te helpen.

Het wordt niet zwaarder, maar wel minder breed. Ik heb een kind dat slecht in talen is, en hij kreeg het in 3 gymnasium ook erg zwaar, met name vanwege de (moderne) talen. De exacte vakken was hij veel beter in, maar die cijfers gingen net zo goed naar beneden. Een soort neerwaartse spiraal, wat bij jou dochter zo te horen ook aan de hand is.

Wij hebben eerst huiswerkbegeleiding ingeschakeld. Hoewel dit hem wel rust bracht heeft het niet voldoende geholpen om hem over te kunnen laten gaan. Hij is dus blijven zitten in de 3e. Ik hield op dat moment best mijn hart vast hoe dat verder zou moeten en of hij dan niet op een later moment alsnog zou stranden.

Maar dat jaar zittenblijven heeft hem erg goed gedaan. Het is goed voor het zelfvertrouwen als je dan na al die slechte cijfers ineens weer eens vette voldoendes kunt halen. (Ja, doordat je alles al een keer gedaan hebt, maar toch, die ervaring is goed voor een kind!). Ook bleken zijn nieuwe klasgenoten heel leuk te zijn - dat vond hij heel erg, dat zijn oude klas doorging en hij niet. Bovendien heeft hij contact weten te houden met zijn oude klas, en hij wordt nog steeds uitgenodigd voor feestjes van zijn oude klas, zelfs voor klassenfeesten. Dus dat kan ook goed gaan.

Inmiddels zit hij in de 5e en het gaat nu heel goed. Doordat hij minder vakken heeft hoeft hij niet op al die fronten de bal hoog te houden, maar kan hij zich beperken tot vakken die hij ook leuk vindt. Natuurlijk vindt hij niet alle vakken even leuk, maar het is niet te vergelijken met de 3e.

Hij heeft de 4e klas heel behoorlijk doorlopen, en hoewel hij heus wel af en toe onvoldoendes haalt heeft nu zelf behoorlijk goed de controle over zijn cijfers. Ik denk dat hij echt op zijn plek is in deze klas en ik ben blij dat hij niet is afgestroomd.

Dus in zijn geval was de 3e klas letterlijk een hobbel die hij moest nemen. Ik hoop dat het voor jouw dochter ook zo kan uitpakken.
Hoe dan ook veel sterkte.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

08-12-2016 om 16:03

sorry, foute zin

"Het wordt niet zwaarder maar wel minder breed" -> ik bedoelde: het wordt niet minder zwaar. Niet makkelijker. Maar (in het geval van mijn zoon) wel meer vakken waar je beter in bent, en minder vakken aar je minder goed in bent.

Marjoleine64

Marjoleine64

08-12-2016 om 16:05

Gymnasium is officieel gewoon VWO

Maar inderdaad is de 3e klas wel de zwaarste. Twee extra vakken tov het atheneum, dus minder tijd voor de overige vakken die je wel op hetzelfde niveau moet doen. Dat is ook zo bij de technasiumstroming op de school van mijn zoons: 3 uur extra O&O per week. De combi gymnasium en technasium was dan ook pas weer vanaf de 4e haalbaar, niet in de 2e en 3e.

Op de scholengemeenschap van mijn zoons was de 3e echt duidelijk zwaarder, en ook idd een soort van selectiejaar: als je nog wil afstromen dan kan je dat maar het beste na de 3e doen, dan verlies je geen heel jaar meer (van Gymnasium naar Atheneum is trouwens geen afstromen). Mijn zoons vonden de 4e en 5e weer wat lichter, al werden ze plotseling weer heel serieus toen het over echte examens ging ipv proefwerken voor een gewoon rapport. Veel kinderen hier hebben ook een extra vak, maar geheel vrijwillig om bijvoorbeeld een dubbel profiel te hebben, of toch die 2e moderne taal bij een gymnasium NT/NG profiel, of een extra technisch vak zoals informatica omdat ze dat leuk vinden.

De ..........

De ..........

08-12-2016 om 17:46

Dankjewel

In de eerste plaats, allemaal heel erg bedankt voor het reageren.

Daarnaast lees ik bijna alleen maar dat het altijd nog wel kan, waar jullie gelijk in hebben en dat het voor m'n dochter fijner zou zijn om gewoon te gaan kijken hoe ze er eind van het jaar voor staat. Haar te blijven helpen en te ondersteunen met haar zoektoch naar wie ze eigenlijk is. Dit zal ik dan ook proberen te blijven doen.

Ze staat onvoldoende voor grieks een 5 /engels 4 /nederland 5 bij wiskunde staat ze kantje boord.
En juist haar wiskunde leraar zegt, ik zie dat je het snapt maar ik zie ook dat je het op de toets telkens verkeerd doet en zenuwachtig zit te doen. Hij heeft ook doorverwezen naar zorgteam vanwege het dyslectie probleem en dus ook de faalangs, zelf raad hij wiskunde B aan, maar daar heb je voor haar school een 6,5 minimaal nodig om het te mogen kiezen, iets wat ze ook graag wil.
Ze heeft laatst een mentor gesprek gehad waarin hij de rapportvergaderingen besprak, de gesschiednis leraar zou gezecht hebben dat ze het kan, de latijn docent heeft gezegd dat het héél langzaam gaat maar door de inzet zou het moeten lukken. De grieksleraar zegt dat ze het systeem snapt meer erg traag is en de engelsleraar heeft gezecht dat als ze veel extra engels gaat doen ze haar niveau kan verbeteren, maar een 5 zou moeten accepteren.

Bij haar opschool is het inderdaad zo dat je als taal naast engels en nederland mag kiezen uit duits/frans/grieks. Of latijn mag kiezen. Zei zou graag latijn willen en duits, maar moet dat al als extra vak, terweil ze wiskunde B dan ook als extra vak moet doen. Aangezien ze dan Latijn, ges, eco, ak/m&o aarzelt heel erg, kunst wil kiezen (e en m dus) en als extra in vrije tijd duits (voor het geval latijn niet lukt) en wiskunde B (omdat ze het heel erg leuk vind).

Dan baalt ze er van dat ze geen natuurkunde heeft maar anders heeft ze geen geschiedenis en dat vindt ze erger zegt ze.

Ook hier ervaring mee?

Waarschijnlijk zal ik haar door laten gaan en helpen tot het niet meer lukt en dan opnieuw te gaan kijken of een niveau lager iets is.

Boeltje

Boeltje

08-12-2016 om 19:56

Kernvakken

Ze staat wel zwak voor de drie kernvakken, dat is een nadeel. Je mag er 1 vijf voor staan en op het examen moet je toch een voldoende halen voor alle vakken? Inzetten op bijles voor Engels, dan maar, en verder Engelse boeken lezen en Engelse films of series kijken met Engelse ondertiteling.

Twee extra vakken vind ik wel erg veel voor een kind dat hard moet werken en dyslexie heeft. Waarom laat ze Latijn en Grieks niet vallen als dat zo moeizaam gaat en neemt ze in plaats daarvan Duits? Dan haal je een atheneumdiploma ipv gymnasium, maar vwo is vwo. Zelf hecht ik helemaal niet zo aan dat gym-diploma. Ik hoop stiekum dat zoon Duits kiest ipv een klassieke taal, vind ik zelf nuttiger. Maar dat gaat niet gebeuren, denk ik.

Bij ons is het bovendien zo dat de klassen vanaf de vierde worden ingedeeld op vakkenpakket, dus alle klassen van gym en atheneum door elkaar gegooid worden. Dus je blijft toch niet meer bij je oude gymnasiumklas.

Bermbrand, volgens mij moet je om een gym-diploma te halen zes jaar lang klassieke vorming, drie jaar Latijn en Grieks en in de bovenbouw drie jaar Latijn of Grieks volgen. Verdere aanvullende eisen zijn schoolgebonden. Bij mijn oudste zoon op school zijn de eerste drie jaar behoorlijk wat zwaarder dan atheneum, maar vanaf de vierde verdwijnt dat verschil compleet en zijn alle extra's optioneel. Ik verwacht wel dat veel gymnasiasten extra vakken gaan kiezen (maar er zijn natuurlijk ook goede atheneum-leerlingen die geen zin hadden in Latijn en Grieks, maar wel extra vakken gaan kiezen).

wiskunde

je kunt niet wiskunde b als extra vak hebben. na de derde kies je voor wiskunde a òf wiskunde b. Eén van de twee. Beide kan niet. Geen van beide ook niet.

Klopt Boeltje, precies zoals ik schreef: Grieks of Latijn en klassieke culturele vorming (wat op havo en atheneum kunstzinnige culturele vorming is). Zie ook de link van de Rijksoverheid die ik eerder stuurde. Op de (categorale) gymnasia die ik ken, zijn daarnaast aanvullende eisen in de 4e klas in de vorm van twee extra verplichte vakken voor iedereen, te weten een 2e moderne vreemde taal en geschiedenis.

De... ondanks al haar harde werken en motivatie staat ze zwak voor de kernvakken Engels, Nederlands en wiskunde, misschien wel een goede tip van Boeltje, om Duits te kiezen i.p.v. Latijn en niet als extra vak? Zit ze op een school met meerdere niveaus? Die kernvakken hebben op atheneum hetzelfde niveau als op het gymnasium, maar op het atheneum staan wel iets meer lesuren voor de kernvakken. Dat maakt voor haar misschien net het verschil? Het valt me verder op dat je best veel spelling en stijlfouten maakt, is Nederlands misschien niet je moedertaal?

Boeltje

Boeltje

08-12-2016 om 20:24

Meer lesuren kernvakken

Bermbrand, dat ligt ook aan de school, of er extra lesuren staan voor de kernvakken op het atheneum. Bij ons is dat wel zo in de eerste drie jaar, maar vanaf de vierde dus niet meer. Dan volg je Engels, Nederlands en Wiskunde in je nieuwe gemengde profielklas. Tenzij je een persoonlijk programma hebt en kunt knippen (veel extra vakken hebt). Maar dat is dus optioneel.

Triva, ben het met je eens dat het heel vreemd is dat je in de derde nog kunt blijven zitten en afstromen tegelijk. Maar ze zijn erg streng op school. Binnenkort is er zelfs nog een test, waaruit ook nog een havo-advies kan voortvloeien. Vind ik ook idioot. Zit je al in 3 gym, ben je twee keer over gegaan... Voelt als een afvalrace. Van de 30 brugklassers in de gym-klas zijn er nu nog 20 over en dat worden er dit jaar vast nog wat minder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.