Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Overgang naar Havo 5?

goedeavond, 

Het heeft onze zoon wat moeite gekost, maar nu is het wachten op de uitslag van school.  Gaat hij met deze cijfers over naar Havo 5? 
5,9 / 6,2 / 7,3 / 4,5 / 6 / 5,7 / 6,4 / 5,6 / 7,9 
Waarvan:
Basisvakken 6,4 / 5,9 / 6,2

Worden de cijfers niet afgerond eigenlijk?
Is hij met deze lijst een bespreek geval? Of is er niets aan de hand?

Mvg, Finale

Volgens mij wel, hij heeft maar een 5 (de 4,5). De rest geldt als voldoende.

Het lijkt mij wel dat hij over is.

Ik zou hem hoogstens waarschuwen dat 5 HAVO waarschijnlijk nog een tandje moeilijker is dus dat hij volgend schooljaar toch echt moet zorgen dat deze cijfers niet zakken. Want dat hij weinig overschot heeft bij een aantal vakken.

Ik zou denken dat de overgangsnormen op de schoolwebsite de vinden zijn. Deze informatie wordt doorgaans bekend gemaakt.

wat staat er in de schoolgids? Daar zou dit in beschreven moeten zijn want het verschilt van school tot school.

Bijna alle scholen hanteren de examennormen bij de overgang van 4 naar 5, en dan is er niets aan de hand qua overgang, maar wel aan de bak in de vijfde. Overgangsnormen moeten op te zoeken zijn, meestal op website. Zitten er onvoldoende PTA-onderdelen bij, dus cijfers die al meetellen voor het examen? 

ik zie 1 x5 en 2 x 7. Dat is gewoon over, bij ons zonder bespreken dus. Of staat er ckv en maatschappijleer bij, dat wordt gemiddeld namelijk. Lo moet voldoende zijn.

Afgerond is dit één keer een vijf met voldoende compensatiepunten, dus dat lijkt me wel overgaan. Maar een school is verplicht om de overgangsnormen in de schoolgids te zetten. Die zou ik even opzoeken, dan is het geen verrassing meer.

Wel zou ik je zoon adviseren er in havo 5 iets harder aan te trekken. Het houdt allemaal niet enorm over.

Het is niet ruim maar wel op de meeste scholen voldoende voor overgang. 

Als ze afronden op hele punten (wat volgens mij gebruikelijk is), heeft hij 1 tekortpunt, als ze afronden op halve punten zou hij 2,5 tekortpunten hebben, waarvan geen enkele bij de basisvakken. De overgangsnormen staan normaal gesproken in de schoolgids of op de website, ik zou verwachten dat hij hiermee wel over is.

Ik dacht dat de kinderen zelf al  in de 1e precies op de hoogte waren van waar ze mee overgingen, en dat ook ouders niet tot het eind van de 4e wachtten om zich daarin te verdiepen. Ik zou zeggen, je kind weet het waarschijnlijk beter dan een forum.

Valeria schreef op 08-07-2024 om 19:25:

Ik dacht dat de kinderen zelf al in de 1e precies op de hoogte waren van waar ze mee overgingen, en dat ook ouders niet tot het eind van de 4e wachtten om zich daarin te verdiepen. Ik zou zeggen, je kind weet het waarschijnlijk beter dan een forum.

De overgangsnormen zijn niet per se ieder jaar exact hetzelfde, dus wat je in de eerste weet, hoeft in de vierde niet van toepassing te zijn. En misschien is hij tot aan dit jaar altijd heel ruim overgegaan en was het niet nodig voor de ouders om zich erin te verdiepen.

Susan79 schreef op 08-07-2024 om 19:38:

[..]

De overgangsnormen zijn niet per se ieder jaar exact hetzelfde, dus wat je in de eerste weet, hoeft in de vierde niet van toepassing te zijn. En misschien is hij tot aan dit jaar altijd heel ruim overgegaan en was het niet nodig voor de ouders om zich erin te verdiepen.

Ik bedoel meer dat de leerlingen precies weten hoe en waar je moet vinden wat de normen zijn, of hoeveel je moet halen om een voldoende te staan. 

Valeria schreef op 08-07-2024 om 20:12:

[..]

Ik bedoel meer dat de leerlingen precies weten hoe en waar je moet vinden wat de normen zijn, of hoeveel je moet halen om een voldoende te staan.

Nee hoor, ik heb heel veel leerlingen die dat niet weten omdat ze nooit in de gevarenzone zijn geweest. 

AlisonH schreef op 08-07-2024 om 21:45:

[..]

Nee hoor, ik heb heel veel leerlingen die dat niet weten omdat ze nooit in de gevarenzone zijn geweest.

OK. in mijn herinnering wist de hele klas precies wat ze moesten halen om een x,5 te staan, gevarenzone of niet. Als je het zelf niet uitrekende, hoorde je wel hoe iemand anders dat deed. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.