Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

ouderspreekuur

Een vraag over het ouderspreekuur.

We kunnen voor maximaal twee docenten inschrijven voor een tien minuten gesprek.
Onze dochter zit in 1 gymnasium en doet het goed op school, geen bijzonderheden.
Is het gebruikelijk om je daarvoor in te schrijven bij onvoldoendes en problemen, of kan het ook gewoon een 6 of 7 op het rapport.
We zijn zelf heel benieuwd hoe het met haar gaat, waardoor ze voor sommige vakken wat lager scoort dan de andere.
Wat denken jullie?


Dora

Dora

29-03-2018 om 14:04

wij

deden in zo'n geval sowieso de mentor, om te horen hoe dochter in de klas ligt en zo. En verder de iets mindere vakken, onder het mott "een zes zou zomaar een vijf kunnen worden". Of docenten waar je door de verhalen wel erg nieuwsgierig naar bent, hoewel ik die meestal even goed bekijk uit de verte, terwijl ze met andere ouders praten. Ik ben nu eenmaal een nieuwsgierig aagje.

Docent Nederlands

Docent Nederlands

29-03-2018 om 17:14

Nee

Wij zitten niet te wachten op ouders die voor de gezelligheid komen. Weet je hoeveel werk die gesprekken zijn? Ja, het hoort bij de baan, dat weet ik, maar ik beperk me liever tot een gesprek met ouders waar wat meer te zeggen is dan “het gaat goed met uw dochter, ze doet leuk mee en haalt goede cijfers”.

damesbril

damesbril

29-03-2018 om 18:13 Topicstarter

Docent Nederlands

Duidelijk! Daar is iets voor te zeggen!

Maar vanuit ons oogpunt, dochter is ijverig, wil graag van de docent weten wat zij kan doen om haar punt te verbeteren.
Ze zit in het eerste jaar dus leren leren is een dingetje.
Waarom geeft een school dat niet aan? Dat is ons niet duidelijk.
Dat ze b.v. bij de uitnodiging erbij vermelden voor dringende zaken, het komt vrijblijvend over.

@nnemoon

@nnemoon

29-03-2018 om 19:05

Ben ook benieuwd.

Hier ongeveer dezelfde vraag. Zoon zit op het VMBO in de brugklas. Goed rapport maar ik dacht dat een 10 minutengesprek met de mentor standaard was en dat je indien nodig nog een extra afspraak kon maken met een andere vakdocent. In de uitnodiging van zoon staat:"Het is belangrijk dat de school, leerlingen en ouders de ontwikkeldoelen goed in beeld hebben en deze ook steunen. Vandaar dat ik u samen met uw zoon/dochter uitnodig voor een gesprek met de mentor.

Ik heb ons aamgemeld voor een gesprek. Ik vind het ook een stukje interesse voor de school en de mentor.

Nee

Als er geen bijzonderheden zijn gaan wij niet. Hooguit in het eerste jaar naar de mentor, inderdaad, om interesse te tonen en in het algemeen te horen hoe het gaat.

@Emma

@Emma

29-03-2018 om 19:57

Docent Nederlands

Pffff.....
Voor de gezelligheid komen ouders heus niet hoor, zeker niet bij jou lijkt me. Je boodschap is duidelijk, geen gezeur met ouders. Stel je voor.....

Mia9

Mia9

29-03-2018 om 20:36

1x bij de mentor geweest

In de eerste, nu in 3 gym. Kan je dochter zelf de docent aanspreken voor/tijdens of na de les als ze wil weten hoe ze het beter kan doen? Dat is bij dochter in de klas gebruikelijk. Hier in de eerste was de boodschap: het is niet erg om je niet aan te melden voor de 10-minutengesprekken. Mailen kan sowieso altijd, maar in de praktijk regelen de kinderen alles zelf. Maar ik zou me in jouw geval gewoon aanmelden denk ik.

annemoon

Woon je in Amsterdam? Volgens mij is dit ongeveer letterlijk de tekst die wij ook krijgen.

Groeten,

Temet

Beetje tussenin

Ik ben docent en mentor. Eerlijk gezegd vind ik het wel fijn de ouders van mijn mentorleerlingen allemaal een keer gezien en gesproken te hebben. Ook als het goed met ze gaat. Als ouders echt jarenlang nooit hun gezicht laten zien wordt dat bij ins op school eerlijk gezegd wel als opvallend gezien, en dat niet perse in positieve zin.

Qua oudergesprekjes met ‘gewone’ vakdocenten als alles verder goed gaat ...ik vind dat wel leuk. Tussen alle moeilijkere gesprekken door is t ook wel eens leuk om eens te horen dat een leerling het leuk heeft in je lessen, om te zien wat voor ouders er bij dat bijzondere meisje horen, of gewoon eens even ontspannen te praten over de school, of de klas in t algemeen. Ouders hebben zins een heel andere blik, horen andere dingen, kunnen je een frisse invalshoek geven. Als dat nou 30 gesprekken extra zou opleveren...dan zou ik misschien wel anders piepen, maar dat is niet het geval. Ik vind het dus wel leuk. En interessant.

Ingrid

@nnemoon

@nnemoon

29-03-2018 om 22:14

Temet

Nee, ik woon niet in Amsterdam maar in Zeeland. Misschien een standaard brief?

@nnemoon

@nnemoon

29-03-2018 om 22:16

Mooi verwoord

IngridT wat kun jij het mooi verwoorden!

@nnemoon

Dank je!

Ingrid

Mia9

Mia9

29-03-2018 om 22:37

Andere gelegenheden om docenten te ontmoeten

Er is wel altijd een ouderavond aan het begin van het jaar, in de 3e nog een profielkeuze-avond, een informele ouderavond en de uitvoeringen bvb waar we docenten ontmoeten, dus niet intekenen hoeft niet te betekenen dat je geen docenten kent of je gezicht niet laat zien.

damesbril

damesbril

30-03-2018 om 09:55 Topicstarter

Ingrid T

Leuk om je reactie te lezen.

Investeren in kinderen waarbij het wel goed gaat kan ook motiverend werken.
Je wil niet alleen iets horen als het slecht gaat, maar ook als het goed gaat.
Het lijkt mij ook vreemd overkomen als je nooit interesse toont, ook al zijn er geen problemen.

Dora

Dora

30-03-2018 om 10:00

Mia9

Op al die avonden zie je misschien de mentor, maar de rest niet. Nou is dat ook niet vreselijk als het goed gaat, maar ik heb graag korte lijntjes voor als het eens minder gaat. Het is fijn om te weten met wie je te maken hebt zolang ze hun eigen boontjes nog niet doppen. Maar goed, ik zie dat de docenten hier er ook heel verschillend over denken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-03-2018 om 10:19

Nooit

Ik ga nooit. Dochter doet het prima en ik denk dat de docenten het al druk zat hebben.
Als ik wel reden voor een gesprek heb wacht ik niet tot de 10-minutengesprekken maar trek ik eerder aan de bel

damesbril

damesbril

30-03-2018 om 10:45 Topicstarter

Dora

Wij kunnen juist inschrijven met alle docenten,max. 2, niet alleen de mentor.

Mia9

Mia9

30-03-2018 om 11:25

Informele ouderavond-Dora

Bij de informele ouderavond zijn ook andere docenten. Alleen weet je niet van tevoren welke er komen, daarnaast kan je voor 3 docenten intekenen tijdens oudergesprekken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-03-2018 om 12:59

Lekker pech voor Docent Nederlands....

Je vragen zijn terecht, daar zou ik ook een afspraak voor maken.
En daar heeft de docent het maar mee te doen. Die bepaalt niet in z'n eentje wanneer een gesprek wel of niet nodig is.

zebra

zebra

30-03-2018 om 13:31

destijds

ging ik naar elke info avond aan het begin van het schooljaar, dus al een eerste kennismaking met de mentor. En als ik met vragen zat, ging ik wel naar het ouderspreekuur maar in het laatste jaar heb ik dat niet meer gedaan.

De ene docent had dezelfde visie als Ingridt maar ik heb ook wel een docente horen zeggen tegen een collega dat gesprekken met ouders waarvan het kind het goed doet op school voor haar niet hoefden.
Ik heb 1 keer meegemaakt dat een docente zo weinig aanmeldingen had voor haar vak tijdens het ouderspreekuur, dat ze tijdens de les gevraagd had aan wat leerlingen of hun ouders niet langs wilden komen. Dat waren dan ouders, waaronder ikzelf, die ze jaren geleden zelf nog als leerling in de klas heeft gehad. Dat vond ik wel bijzonder maar ben dan toch gegaan, vond het altijd een leuk mens.

zebra

zebra

30-03-2018 om 13:37

aanvulling

ik ben ook wel eens naar een docent gegaan omdat mijn zoon aangaf het vak moeilijk te vinden terwijl hij wel een 7 ervoor stond, dit omdat het een leervak was (naar mijn mening althans). De docent gaf toch nuttige informatie, dat het vroeger inderdaad een leervak was maar dat het intussen veranderd was naar een vak waarbij je de geleerde kennis ook moest toepassen en dat het daar nog wel eens fout ging bij onze zoon. Dit in combinatie met slordigheidsfoutjes.

Marjoleine64

Marjoleine64

31-03-2018 om 12:06

Alleen mentor

en dan nog alleen bij de kennismakings/info avond aan het begin van het schooljaar, of op speciaal verzoek. Verder hadden wij er geen behoefte aan, en al zeker geen zin om voor een 10 minuten anderhalf uur van huis te zijn (half uur rijden, parkeren). Verder wel naar de speciale ouderavonden zoals rondom profielkeuze en zo.

lieke

lieke

31-03-2018 om 12:54

gesprekken

Wij gaan altijd naar de eerste ouderavond waar de mentor zich presenteert en vertelt wat er dat jaar allemaal gaat gebeuren. Soms vielen die avonden tegelijk en dan gingen wij naar de avond van oudste want dan kreeg je meer nieuws te horen dan van tweede, derde zat op een andere school, dus die had 2e voorkeur.
We gaan naar mentoravonden, alleen als het nodig is maar dat wisselt nogal waarom. Wij gaan noiit voor een kletspraatje, we hebben wel wat beters te doen.
Bij gesprekken met vakdocenten gaan we alleen als het nodig is (bijvoorbeeld faalangst bij oudste voor het vak wiskunde en spellingsproblemen bij tweede). We gaan alleen voor problemen. Wil kind weten hoe het een puntje meer kan scoren bij een vak, dan kan kind dat de docent zelf vragen. Dat hoeven wij niet voor kind te doen. Onze kinderen zijn zelfstandig genoeg om dat te kunnen.

Nee

Ik ga alleen als ik echt concrete vragen heb voor docent x of docent y. Dat is meestal omdat kind moeite heeft met het vak maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Ik ga zelden naar de ouderavonden van de tweeling omdat zij het goed doen op school en als het misgaat dat eigenlijk altijd aan hun zelf ligt. Het heeft weinig zin om met de docent in gesprek te gaan als mijn dochter een onvoldoende haalt omdat ze lui is en niet geleerd heeft.

Bij mijn pleegkinderen ga ik meestal wel omdat zij allebei (op een andere manier) meer moeite hebben met school en er vaker wat is. Bovendien heeft mijn pleegdochter een verstandelijke handicap waardoor ze sowieso zich minder goed kan uiten verbaal. Dus bij haar zit ik er meer boven op. Zij zit nu ook op het speciaal onderwijs en is er veel meer contact vanuit de school dan in het regulier onderwijs. Mijn pleegzoon heeft echt moeite met sommige vakken dus ik vind het ook belangrijk om dan in gesprek te blijven met de docent.

Maar ik ben me er van bewust dat de meeste docenten veel meer ouders te spreken krijgen op die dagen dus ik zou niet langsgaan voor een gezellig praatje.

damesbril

damesbril

01-04-2018 om 09:07 Topicstarter

Waarom niet?

Waarom alleen gaan als er problemen zijn?
Ik heb de site van school nog eens doorgenomen,je mag van de gelegenheid gebruik maken, zowiezo.
Waarom dan niet?
Onze dochter vraagt ook tijdens de les dingen aan de docent maar
wij, als ouders, hebben zeker andere vragen voor de docent dan onze dochter.
Wat is er anders dan b.v. de basisschool, neem aan dat de meeste dan ook naar het oudergesprek gaan, ook al ging het goed.
Onze dochter vind het juist prettig dat wij gaan, dat wij interesse tonen, aandacht en tijd hebben voor waar zij mee bezig is.
Ik vind dat je hier best wat tijd voor mag vragen aan een docent.

Roda

Roda

01-04-2018 om 09:39

Voorbereiden

Ik ging wel vaak naar de 10minutengesprekken, maar zorgde er wel altijd voor dat ik een paar concrete vragen kon stellen. Ik ging daar niet zitten achteroverleunen om aan te horen wat de docent allemaal te vertellen had.
Het leverde eigenlijk altijd leuke gesprekjes op waar ik veel informatie uit haalde. Ook als het best goed ging.

Meningen verschillen

Je moet afgaan op wat de school er zelf over zegt.
De school van mijn kinderen was er ongeveer net zo duidelijk als de leerkracht Nederlands in #3.

Van ouders werd wel verwacht dat ze zich lieten zien op de door de ouderraad georganiseerde avonden, of op bijeenkomsten door de mentor georganiseerd.

@Emma

@Emma

01-04-2018 om 10:29

MLavel

Ja dat is zo. Als het beleid van school is zoals Docent Nederlands omschrijft dan heeft het weinig nut om een docent te willen leren kennen in een tienminutengesprek. Een informele avond in het begin van het jaar is een stuk prettiger, mits daar naast ouders en kinderen ook docenten rondlopen natuurlijk ( en dan een deel van de avond alleen met mentor).
Uiteindelijk willen we dat alle kinderen zelf hun weg vinden op school, maar vanaf de brugklas is wel erg vroeg. Van ouderverantwoordelijkheid (= ouders verplicht op school) naar ouderbetrokkenheid (= ouders ondersteunen op de achtergrond)

lieke

lieke

01-04-2018 om 11:17

formulier

Wat de tienminutengesprekken met de mentor betreft, hier krijg je bij het rapport een formulier waarop staat of de mentor je per se wil spreken of dat hij het aan de ouder overlaat of hij wil komen of niet.
Bij de vakdocentenavond staat altijd dat het geen mentoravond is maar een vakdoentenavond dus als het ff kan wordt de mentor niet gesproken. Bij de andere docenten wordt gevraagd om alleen te komen indien noodzakelijk o met een brandende vraag omdat de meeste docenten veel klassen heet en er niet voor iedereen ruimte is.
Agnus, maar het is toch prima als jij wil gaan en ik niet? Jij vindt het leuk dingen te horen over je kind, ik vind dat niet noodzakelijk als het verder loopt. Ik vind dat geen gebrek aan interesse tonen. Ik vind overigens wel een verschil tussen gesprekken met de mentor en vakdocenten. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je enorm benieuwd bent hoe het met je kind op de nieuwe school gaat, het eerste tienminutengesprek zeg maar. Maar om nou met een leraar wiskunde waar je kind een 8 voorstaat te gaan babbelen, nee, daar ben ik niet zo van. En ja, ik vind dat een kind ook in de brugklas kan vragen aan een docent hoe hij/zij het punt kan verbeteren, dat is anders dan de basisschool, als ouder houdt je je wat meer op de achtergrond.

Jee

Ik ging altijd. Koos meestal twee docenten: een waarbij het niet zo goed ging (of mijn kind vond dat geen leuke docent, dan was het vooral dat ik die persoon wel wilde leren kennen om de reactie van mijn kind beter te begrijpen en hem/haar te leren om daarmee om te gaan) en een waarbij het goed ging, omdat ik ook wil horen wat dan goed gaat.
Het kortste gesprek was met een wiskundedocent van mijn zoon, voor wie wiskunde zijn lievelingsvak had. Hij stond een 6, wat laag was. Mijn vraag: waarom staat hij een 6. Zijn antwoord: Hij is te eigenwijs. Oké, klaar, ik begreep hem helemaal. Hij heeft het nog uitgelegd, maar mijn advies aan mijn zoon was helder: luister nou eerst eens naar de docent, voordat je zelf oplossingen gaat verzinnen. Nu hij zelf docent is snapt hij dat helemaal.
Ik vond het altijd waardevolle gesprekjes, ergerde me als mensen over hun tijd heen gingen, bedacht vooraf wel welke vraag ik wilde stellen en waar ik een antwoord op wilde, en dat het binnen 10 minuten klaar moest zijn (korter mag ook).

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.