Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ouders mogen toch weten waar over gepraat wordt?

Mijn zoontje is in januari 4 geworden. Hij is geadopteerd en nu 9 maanden in NL. Op school gaat het niet goied, hij staat op de wachtlijst voor een MKD. Nu heb ik van de juf gehoord dat de IB-ster hem heeft geobserveerd en nu bezig is een andere school voor hem te zoeken. Maar daar moet ik toch vanaf weten??? Ik vind het niet kunnen dat zoiets achter mijn rug om gebeurd! Zeker omdat ik zelf ook juf op die school ben!!! Heeft iemand tips waar ik met deze hulpvraag terecht kan, wie me van advies kan dienen? Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Achter je rug

"Ik vind het niet kunnen dat zoiets achter mijn rug om gebeurd!"
Dat kan ook niet. Je zou er goed aan doen om de IB-er aan te spreken en te vragen wat ze aan het doen is en of ze dat aub voort wil zetten in overleg met jou. Doe het mondeling, maar zorg ook voor je verzoek op papier. Reageert de IB-er terughoudend, geef haar dan meteen je verzoek op schrift.
Onlangs zijn de criteria voor clusteronderwijs iets aangepast. Hoewel ik de bedoeling niet letterlijk terug kan vinden in de regeling, wordt het door de scholen als volgt uitgelegd:"1. Het onderwijskundig rapport moet mede worden ondertekend door het bevoegd gezag van de school.

2. In het onderwijskundig rapport dient het BRIN nummer van de school vermeld te staan.

3. De wijzigingswet maakt het mogelijk dat het bevoegd gezag van school verzoeken tot indicatiestelling van leerlingen voor cluster 4 kan indienen bij de commissie voor de indicatiestelling (CvI). Het aanvragen van een indicatie door het bevoegd gezag is pas aan de orde wanneer ouders/wettelijke verzorger(s) de (ernst van de) problematiek niet (willen) inzien en daardoor het aanvragen van een indicatie voor hun kind weigeren. Voordat het bevoegd gezag een aanvraag indient worden de ouders/wettelijke verzorger(s) schriftelijk geïnformeerd over dit voornemen. De ouders hebben tenminste 4 weken om te reageren. Bij het aanmeldingsformulier geeft het bevoegd gezag de reacties weer, ook als de ouders/wettelijke verzorger(s) niet van zich hebben laten horen."
Deze tekst vind je bij heel veel scholen, dus ik denk dat die oorspronkelijk uit een Cfi folder komt. Het idee dat deze tekst vestigt, de school mag buiten de ouders om indicaties doen en scholen uitkiezen, is denk ik het probleem waar je tegen aan loopt. Het voorbehoud dat gemaakt wordt in diverse mitsen en maren, wordt makkelijk overgeslagen. Omdat heel veel leerkrachten/schooldirecties sowieso denken dat ze het voor het zeggen hebben (zie ook de discussie van Delice) en omdat het idee dat ouders in ontkenning leven, de ernst van de problemen niet willen zien, bij flink wat mensen als standaard kwaal van ouders wordt gezien.
Houdbaar is het niet natuurlijk, maar je moet zelf je nek uit steken om te zorgen dat de school rekening met je houdt.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.