Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pita

Pita

14-02-2014 om 09:26

Ouderavond; hoe pak je dat slim aan

Volgende week ouderavond voor mijn zoon in 4 VWO. Hij heeft wiskunde B in zijn pakket en staat daarvoor een magere 5. Volgens zoon geeft de docent zeer slechte uitleg. Docent begint som uit te leggen, komt er vervolgens niet uit en begint dan weer opnieuw. Regelmatig wordt zij bijgestaan door andere docenten die aangeven dat zij "het" nog moet leren. Zeer verwarrend voor de leerlingen die allemaal dit jaar voor het eerst wiskunde B in hun pakket hebben. Volgens zoon staat bijna de hele klas een onvoldoende.

Tja, en dan volgende week een gesprek van 10 minuten met deze docent. Hoe kan ik dit gesprek het beste ingaan.

Hoor graag jullie tips!


wizzer

wizzer

14-02-2014 om 09:33

heeft geen zin

Slecht lesgeven is heel vervelend maar dat ga je niet oplossen in een tienminuten gesprek. Wat er dus moet gebeuren is hulp voor wiskunde buiten de les om. Daar zou ik dus naar infomeren.

kweenie

Misschien moet je inderdaad op zoek naar hulp van buiten, maar ik zou toch op de ouderavond wel aankaarten dat jij hebt vernomen dat de hele klas zo ongeveer onvoldoende staat, of dat klopt, en zo ja, hoe of dat nou toch kan. Als de juf vervolgens de klas begint af te kammen kan je wellicht melden dat jij hebt vernomen dat zij het vak mogelijk in de vingers moet krijgen. Probeert ze dan nog steeds krampachtig haar straatje schoon te vegen, dan weet je dat je met haar niks verder komt, maar als je dit dan een keer bij de directie aankaart dan kan je in elk geval zeggen dat je het met de leerkracht zelf hebt besproken.

Geeft de leerkracht wel toe zelf een aandeel in de narigheid te hebben, dan kan je van daar uit praten over wat ze dan van plan is aan dit probleem te doen.

Als het zou gaan om een individueel probleem tussen alleen jouw zoon en de leerkracht dan was het lastiger, want aan wie ligt het nou, maar in dit geval lijkt het erop dat de hele klas de dupe wordt van de onervarenheid van deze leerkracht. Dat hoeven ouders (en leerlingen) toch echt niet zonder morren over hun kant te laten gaan, lijkt me. Ik vind dat iets om op directieniveau aan te kaarten, maar dan is het wel zo fatsoenlijk als je de individuele leerkracht er eerst zelf op hebt aangesproken. Misschien heeft die al ideeën over een aanpak.

Groeten,

Temet

Yura

Yura

14-02-2014 om 11:41

Bijles

Hier ook een zoon in 4 vwo met een 5 voor wiskunde B. Ik geloof dat een stuk of 20 de laatste keer herkanst hebben (van de ca. 30), en ik hoorde ook dat de meesten ook weer (net als mijn zoon) een onvoldoende voor de herkansing hadden. Dat stelt mij enerzijds een beetje gerust, dat het niet geheel aan hem ligt. Anderzijds heeft hij volgens hem wel een goede docent en ik heb zelf ook een goede indruk van haar. Ik heb daarom voorgesteld om op zoek naar bijles te gaan, maar de docent geeft nu zelf bijles aan een groepje, dus we wachten eerst nog 1 ronde af.
Het is nu eenmaal een feit dat veel wiskundeleraren slecht kunnen uitleggen, puur omdat hen vaak het begrip ontbreekt om in te zien waarom leerlingen hen niet kunnen volgen. Mijn zoon had in de tweede ook zo'n leraar en toen heb ik hem zelf geholpen. Dochter heeft nu diezelfde leraar in de 3e en geeft soms bijles aan de rest van de klas. Een vriendin haalde een 2 en na bijles van dochter op de herkansing een 8,5! Het staat of valt dus wel degelijk met goede uitleg. Als dat er op school aan ontbreekt rest je niets anders dan die uitleg elders te zoeken. Als hij methode Getal en Ruimte heeft is er ook heel veel uitleg te vinden op internet.

lennest

lennest

14-02-2014 om 15:04

mentor ingeschakeld

Vorig jaar hadden wij ook zo'n wiskundeleraar voor onze zoon. Ik vond het erg moeilijk om de leraar hierop aan te spreken want eigenlijk zeg je: ik vind dat jij geen goede leraar bent. En waar baseer ik dat op? Op die 4,5 voor wiskunde? Ik zag wel dat mijn zoon zijn best deed, maar de uitleg begreep hij echt niet. En dan kun je wel bijles gaan regelen, maar het probleem wordt niet aangepakt. Dus hebben wij de mentor gebeld, afspraak gemaakt en onze zorgen daar neer gelegd. En wat bleek? We waren niet de enige ouders, zelfs leerlingen hadden al geklaagd. De leraar in kwestie heeft een coachingstraject gekregen en dit jaar gaat het een stuk beter. Deze leraar is heel goed is wiskunde, beetje nerd-type en dat ging ten koste van de didactische vaardigheden. Zo analyseerde hij elk proefwerk van elk kind om te kijken waar dit kind nou slecht op gescoord had: had-ie goed geleerd, reproduceren dus, ging het om inzicht, toepassen? Feilloos kon hij dat oplepelen, maar uitleggen, dat is een ander vak!

Dalarna

Dalarna

14-02-2014 om 16:11

lennest en yura

Hoe zijn die mensen dan met een positief resultaat door hun stage gerold vraag je je dan af?

leerkracht

leerkracht

14-02-2014 om 19:46

Succesvolle stage

De meeste leraren, waaronder ikzelf, zijn niet probleemloos door hun stage gerold. De eerste tijd voor een groep vol pubers is heftig, dat kunnen de meeste mensen niet zo maar eventjes. Zoals het lijkt, is de wiskundedocent bezig met een LIO-stage. Inhoudelijk zit het dan normaal gesproken goed, de leraar in opleiding heeft immers al een academische graad. Kennis alleen is natuurlijk niet voldoende; je moet de kennis leren overdragen en dat ook nog eens aan een groep vol uitproberende pubers die je onervarenheid ruiken en alles uit de kast halen om de grenzen (die je nog niet bepaald hebt,) te verkennen. En natuurlijk per definitie weten wie schuldig is aan tegenvallende cijfers. De leraar blijft de rest van het jaar de lessen verzorgen, het is namelijk de bedoeling dat een LIO de problemen die bij het vak horen zelf onder controle krijgt en zelf aangaat. Met de nodige ondersteuning uiteraard, maar die wordt hier geboden. Als LIO ben je kwetsbaar, als je een goed gesprek wil voeren, zou ik in mijn hoofd houden dat ook een beginnende leraar recht heeft op een veilig leerklimaat.

En Dalarna: ik ben, ondanks heftige incidenten, met goed resultaat door mijn stage gerold. Net als de meeste LIO's had ik er een jaar vol moeilijkheden, eindeloze intervisie en zelfreflectie opzitten. Pas een aantal jaar later had ik het werk echt goed in de vingers en nog steeds heb ik wel eens een klas waarbij ik alles uit de kast moet halen en experimenteren moet voordat het werkt. Dat hoort nu eenmaal bij het werk, ook na 20 jaar.

even meekijken

Je kunt je kind ook aanmoedigen om zelf even rustig de uitleg in het boek te lezen. Soms van een paar hoofdstukken terug, want voor je door hebt dat een leerkracht niet kan uitleggen gaat er al een tijdje overheen. Aan de uitleg in het boek is ook aandacht besteed en dat kan een kans bieden om de stof wel te begrijpen. Als je er zelf nog genoeg van weet kun je dan even bijspringen maar soms is het gewoon genoeg als ze zelf even goed lezen en dan een som maken om te proberen en dan nog eens lezen. En anders inderdaad iemand zoeken die er wel verstand van heeft.
Kinderen die in 4VWO wiskunde B hebben dan ga ik er wel vanuit dat het een positieve keuze is omdat je kind primair wiskunde B kan begrijpen. Anders was er wel een ander profiel uitgekomen. In plaats van vruchteloos op de leerkracht te wachten is er een goede kans dat ze meer hebben aan de uitleg in het boek.

Dalarna

Dalarna

15-02-2014 om 09:20

Leerkracht

Maar waarom beginnen die Lio's niet in de brugklas ofzo?

Leerkracht

Leerkracht

15-02-2014 om 10:22

Omdat

Het om een eerstegraads bevoegdheid gaat.

Pita

Pita

15-02-2014 om 10:35

zelfde vraag als Dalarna

Waarom zet je een onervaren docent in een 4de klas met wiskunde B?

Overigens gaat het bij deze docent op de inhoud fout. De sommen die zij thuis voorbereidt kan ze goed uitschrijven. De sommen die zij voor doet in de klas niet. Zij zegt dan ook; thuis lukte het wel! Ja, zeggen de leerlingen dan; dat hebben wij ook altijd. Bij zoon is dat ook zo. Hij bereidt zijn proefwerken goed voor. Maakt thuis veel sommen en snapt ze dan ook. Tijdens proefwerk is hij nerveus en dat helpt natuurlijk niet. Begreep zojuist van zoon dat de sfeer in de klas tijdens deze les niet meer prettig is. De leerlingen spreken hun ongenoegen uit; snap dat dat het nog lastiger maakt voor de docent maar snap de leerlingen ook. Ze zijn ook al naar hun mentor gestapt maar die geeft aan dat ze er niks aan kan doen.

Dit weekend duikt man in de materie en hopelijk is zijn kennis niet te veel verouderd en kan hij zoon helpen. We kennen ook een goede bijles docent die we eventueel kunnen gaan inschakelen maar eigenlijk vind ik dat je van school mag verwachten dat er goed les wordt gegeven. Ik snap dat ook een docent de kans moet krijgen om vaardigheden te ontwikkelen maar niet ten koste van een groep leerlingen die daardoor misschien zelfs niet overgaan.

Sawo

Sawo

15-02-2014 om 18:14

hogerop

"eigenlijk vind ik dat je van school mag verwachten dat er goed les wordt gegeven" Helemaal waar maar volgens mij bestaat die school alleen in onze dromen. Zeker voor wiskunde is het onmogelijk om alleen goede leraren te vinden is ons weleens verteld op onze middelbare school. Maar ik vind het ook wel raar dat de docent dan niet eerst wiskunde A en C gaat geven. Ik zou toch maar een afspraak maken met het sectorhoofd of hoofd bovenbouw en een stevig gesprek hierover voeren indien er werkelijk kinderen hierop kunnen blijven zitten. Dan lijkt een paar extra uitleguren door een goede docent me een redelijke oplossing. Maar misschien als je er echt werk van wil maken zoek een aantal ontevreden ouders bij elkaar en zoek het hogerop.
Bedenk wel dat soort trajecten je een hoop negatieve energie kosten dus als je zoon alleen deze 5 heeft zou ik wachten tot volgend jaar en hopen op een betere docent.

succes

Saar

Leerkracht

Leerkracht

15-02-2014 om 18:55

Tja

Leerlingen met wiskunde B in hun pakket hebben (gelukkig) geen recht op betere docenten dan hun "zwakke" broeders met de A en C variant. Het gaat hier hoogstwaarschijnlijk ook niet om iemand die de stof niet beheerst, maar iemand die het overdragen aan het leren is. Als begeleider van LIO's herken ik een hoop: docenten die zich goed voorbereiden, tijdens de uitleg van hun apropos raken (daarbij ijverig geassisteerd door leerlingen), vastlopen, in een neerwaartse spiraal komen, want leerlingen gaan nog ijveriger grenzen oprekken. Een goede beginnend docent mag (of moet?) tegen problemen oplopen, het gaat erom dat hij hier mee om leert gaan, doorzwoegt, doorploetert en goed reflecteert. In de praktijk duurt dat minimaal een jaar. We hebben nu eenmaal nieuwe docenten nodig en dus ook een opleidingstraject. Ook de door ouders gewilde docenten zijn ooit in opleiding geweest moet je maar denken.

leerkracht

Allemaal reuze begrijpelijk en invoelbaar en zielig voor de beginnende docent, maar jemig, wat moeten die leerlingen dan? Die dreigen en masse te stralen op wiskunde omdat de docent haar vak niet beheerst. En of ze het nog niet beheerst of gewoon niet beheerst, dat maakt voor die leerlingen bitter weinig uit.

Die docent is er om te zorgen dat de leerlingen wat leren, niet omgekeerd. Rot voor die docent, nogmaals, ik vind je verhaal echt begrijpelijk, maar ik vind toch ook dat die leerlingen er uiteindelijk niet echt een boodschap aan hebben. De school zou maatregelen moeten treffen om de gaten te dichten die deze docent door haar onervarenheid laat vallen. Misschien dan maar de kosten voor bijles vergoeden ofzo.

Groeten,

Temet

Leerkracht

Leerkracht

16-02-2014 om 08:02

En zo werkt het niet

In het geval van een Lio weet je dat er een begeleidingstraject is en dat er gewerkt wordt aan verbetering. Dat is vergeleken met jaren geleden al enorme winst. Ik werk op een goede school, volgens de lijstjes dan, met alleen maar bevoegde docenten voor de klas (behalve een enkele Lio). Van twee collega's weet ik dat ze al decennia slecht functioneren. Dat kan en mag gewoon, er wordt niets mee gedaan. Toen er een aantal jaar geleden een beoordelingscyclus werd ingevoerd, dacht ik dat er ook op slecht functionerende zittende docenten trajecten gezet zouden worden, maar nee hoor, niets van dit alles. Natuurlijk vind ik het argument "leraren hebben recht op goed onderwijs en dus goede docenten" hout snijden. In de praktijk werkt het alleen niet zo. Daarvoor heb je goede bestuurders en schoolleiders nodig en die zijn er niet zoveel. Hier op school zijn twee schoolleiders niet functionerende weggepromoveerde oud-docenten bijvoorbeeld. Die hebben het gezag niet om eens goed in te grijpen. In tegenstelling tot een aantal van die zittende "slechte" docenten, wordt de nieuwe club goed begeleid. De nieuwe docenten worden gedwongen vooral hun eigen handelen onder de loep te nemen. Dat is niet zielig, maar goed. Op basis van zo een jaar kun je zelf ook beter een afweging maken of je wel geschikt bent voor het werk en heb je geleerd bij problemen eerst naar jezelf te kijken ipv gelijk de klas de schuld te geven. Dan blijft het probleem van de klas die geen goede uitleg krijgt. Ik vrees dat dit door de school niet opgelost gaat worden, hier liggen de standaardbrieven voor dit soort gevallen klaar. Ik zou als ouders de kinderen op het hart drukken goed mee te doen, de docent dus de ruimte te geven om goed uit te leggen, en verder zelf wat regelen. Nogmaals, de schoolleiding gaat niet inspringen. Anders zouden schoolleiders niet massaal toestaan dat zittende docenten er een potje van maken...

Marijn

Marijn

16-02-2014 om 08:55

Meegemaakt

Begin januari heb ik hier gevraagd wat wij konden verwachten van school m.b.t. Het slechte Engels cijfer van dochter. Haar hele klas stond onvoldoende en de verhalen over de docent waren niet best. We hebben op de ouderavond een gesprek gehad met deze docent en kwamen van een koude kermis thuis. Ze legde alle schuld van de slechte cijfers bij dochter neer en bij de klas. Dochter had de week erna weer een toets waarvan het cijfer 3x zou meetellen. Volgens docent moest dochter daar maar goed haar best voor doen. Nou dat heeft ze gedaan. Maar toen werd die toets uitgesteld. En daarna nog 4x. Toen was voor ons de maat vol. Dochter had al 5x in de stress gezeten. We hebben haar mentor en afdelingsleider gemaild en werden meteen terug gebeld. Dit was een heel fijn gesprek. Er hebben meer ouders een klacht ingediend en de leerlingen hebben zelf ook een klacht over deze docent ingediend bij het leerlingen parlement. De school moest wel iets doen. Sinds deze week heeft dochter een nieuwe docent voor Engels. We gaan het afwachten. Ze staat nog steeds een 3,8. Zodra ze een 4,5 staat is het gevaar geweken en mag ze over. Het wordt dus nog lastig. We zijn wel heel blij dat de school de signalen serieus heeft genomen en deze docent heeft weggestuurd. Ze was pas net afgestudeerd en nog niet klaar voor deze 4 havo klas.
Onderneem dus actie en uit je bezorgdheid op school!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-02-2014 om 09:30

zelf actie ondernemen

Welke actie hebben de leerlingen zelf al ondernomen? Hier op school is een duidelijke lijn: heb je een probleem met een leerkracht, dan bespreek je dit als leerling eerst met de leerkracht zelf. Heeft dit geen effect, dan stap je naar je mentor. Volgende stap is de afdelingsleider. Dit kun je als leerling zelf doen, maar je kunt natuurlijk ook de krachten in de klas bundelen. Je hebt het over leerlingen in VWO4, daar mag je in dat opzicht toch wel een en ander van verwachten.
En natuurlijk (als er onvoldoende resultaat is) kun je als ouder wat doen. Het tien-minuten-gesprek lijkt mij hier persoonlijk ongeschikt voor. Denk je echt dat de leerkracht plots wél kan uitleggen als je hem dat vraagt? Ik zou mijn zorgen neerleggen bij de afdelingsleider, die kan iets doen.
Leerkracht schrijft "Nogmaals, de schoolleiding gaat niet inspringen."
Ik ben het daar niet mee eens, waarom ga je daar op voorhand van uit? Wij hebben juist een andere ervaring.
Verder denk ik inderdaad dat je nu zelf ook andere actie moet ondernemen: iemand inschakelen voor bijles. Want de school zal het niet volgende weel hebben opgelost.

Dalarna

Dalarna

16-02-2014 om 12:04

Leerkracht

"Ik zou als ouders de kinderen op het hart drukken goed mee te doen, de docent dus de ruimte te geven om goed uit te leggen, en verder zelf wat regelen."

Onzin, mijn kind doet altijd goed mee maar hoort gewoon bij de goeden die onder de kwaden moeten lijden. Bij een groot natuurkundeproefwerk (hij moet minstens een hele 7 staan om dat vak te kiezen) werd er gewoon een deel niet uitgelegd. Leerkracht vond dat hij het een paar keer had geprobeerd maar een deel van de klas verstoorde telkens de les. In plaats van dat (overduidelijke) deel te straffen straft hij de klas en daar ben ik allergisch voor. Ik ben zelf aan de bak gegaan en gelukkig kon ik na wat uitzoekerij vinden wat mijn zoon helemaal niet had begrepen (nee dat stond niet in het boek) maar ik vind het belachelijk.

En verder ben ik het er niet mee eens dat Lio's voor zo'n hoge groep moeten, laat ze eerst maar eens ervaring op doen in de lagere klassen zodat de uitleg het probleem niet is maar alleen nog de interactie met de leerlingen. Waarom moet iemand in 1x én leren uitleggen én met de leerlingen om gaan in zo'n mondige groep?

Yura

Yura

17-02-2014 om 10:40

Dalarna

In het geval van de leraar van mijn dochter heb ik geen flauw idee. Ik denk dat hij ook al les gaf in de tijd dat ik zelf de middelbare schoolleeftijd had, misschien werkte dat toen anders met stages.

Pita

Pita

17-02-2014 om 18:36

Yura

Dus bij jullie in de klas ook meer dan de helft onvoldoende? Ik vind dat zo vreemd. Dit zijn naar mijn idee allemaal leerlingen met een positief advies om wiskunde B te gaan doen, toch?

Jij geeft aan dat de klas mocht herkansen. Dat gebeurt in klas van zoon jammer genoeg niet.

Pita

Pita

17-02-2014 om 18:41

Ijsvogeltje

Zoon heeft idd al zelf actie ondernomen. Eerst gesprek met mentor gehad en daarna met coördinator. Die zeggen niks meer te kunnen doen dan nu al gebeurt.

Pita

Pita

17-02-2014 om 18:45

Leerkracht

Jammer genoeg ken ik niet 1 ouder van deze groep leerlingen. Vrienden van zoon hebben geen van alle Wiskunde B in hun pakket. Dus een gezamenlijke ouderaanpak over hoe de leerlingen zich in de klas moeten gedragen? Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten bewerkstelligen.

Wisse

Wisse

18-02-2014 om 01:27

wiskunde is niet geschikt voor klassikaal onderwijs

Ik begrijp niet hoe bijna de hele klas last kan hebben van een slecht uitleggende docent. Bij ons vroeger (gymnasium-ß) hadden de goede leerlingen helemaal geen uitleg nodig. Het boek lezen en de sommen maken (Getal en Ruimte) was voldoende. Alleen de zwakke leerlingen wilden uitleg. De goede leerlingen letten niet op maar gingen alvast sommen maken, ander huiswerk, kletsen of andere bezigheden doen. Gelukkig werd bij ons vanaf ongeveer de vijfde klas er van uitgegaan dat het je eigen verantwoordelijkheid was en werd er geen absentie meer bijgehouden. 1e uur wiskunde dan kwamen alleen de zwakke leerlingen, de rest sliep uit. En dat was een goede oplossing: geen lastige goede leerlingen die de les verstoren en een kleine, gemotiveerde groep met degenen die het nodig hadden.

Het is mijn ervaring dat wiskunde zich heel slecht leent voor klassikale uitleg voor een schoolbord. Je moet het vooral zelf doen, sommen maken. En als je vastloopt, dan gerichte hulp krijgen, iemand die helpt uitzoeken waarop of waarom je precies vastloopt.

Bij ons vroeger waren dus alle wiskundeleraren geen kei in uitleggen, hoe lang ze ook al lesgaven (maar het waren wel aardige mensen). En de klas was altijd rommelig, doordat een groot deel niet oplette en andere dingen deed.

Heeft de zoon van Pita wel gewoon alle opgaven zelf gemaakt? En het boek goed gelezen? En kan hij precies aangeven waar hij het niet begrijpt, welke sommen hij niet goed kan maken?

Dat bijna de hele klas onvoldoende staat, dat lijkt alsof er meer aan de hand is. Een deel van de leerlingen op VWO met aanleg voor wiskunde moet het zelfstandig kunnen als ze het boek goed lezen en alle sommen maken. Dat de twijfelgevallen onvoldoende staan door een slechte leraar, dat zou heel goed kunnen, maar de hele klas, dat geloof ik niet.

Wiskunde-B wordt toch vooral gevolgd door leerlingen met aanleg voor wiskunde?

Yura

Yura

18-02-2014 om 09:08

Pita

Gister had hij weer een proefwerk en het was weer niet te doen en inderdaad was het grootste deel van de klas het met hem eens. Met als uitzondering misschien inderdaad degenen die iemand hierboven noemt die het sowieso al kunnen.
Zoon heeft geen enkele moeite met de opgaven uit zijn boek en ook niet met de diagnostische toets. Volgens hem zijn de opgaven van het proefwerk van een veel hoger niveau dan wat ze leren en de opgaven die ze oefenen. Ik ben geneigd hem te geloven. Ik zie dat hij de diagnostische toets maakt aan de eettafel en af en toe gaan opeens de handen de lucht in gevolgd door een "Yess". Hij snapt het dan dus lijkt mij. Ik weet niet of de docent zelf die toets maakt of dat die door de sector gemaakt worden. Er is maar 1 klas met wis B dus je kunt ook niet vergelijken met andere klassen zoals in de onderbouw. Maar goed ik ga ook maar weer een gesprek aanvragen. Dit was dus bij het vorige proefwerk dat hij herkanst heeft net zo. Bij ons mogen ze per periode 1 toets herkansen, maar op deze manier gaan alle herkansingen aan wiskunde op.
Overigens had mijn zoon geen positief advies, dat is bij ons niet verplicht. Hij was een twijfelgeval, hoe dat met de rest van de klas zit weet ik niet. Maar school raadt ten zeerste aan wis B te doen als je natuurkunde doet en laat dat nou net zijn favoriete vak zijn. We waren dus wel alert op wiskunde en willen hem ook wel bijles laten volgen als dat nodig is. Maar in dit geval weten we niet goed hoe en wat, omdat hij het dus gewoon snapt, maar de toetsopgaven niet aansluiten bij de geleerde stof.

Evanlyn

Evanlyn

18-02-2014 om 09:48

Yura

Maar dan heb je toch gewoon bewijs? Ik zou met die toets en het boek naar de teamleiding/schoolleiding stappen. Er is vast wel een andere wiskunde-docent die het verschil snapt. Da ligt het dus niet aan de uitleg maar aan de toets.

Druif

Druif

18-02-2014 om 10:43

Als dit bij ons zou gebeuren, zou ik via de jaarlaagcoordinator, vragen of je contact kunt krijgen met de sectie wiskunde. Het is de bedoeling bij ons op school, dat ze als vakdocenten samen een beleid hebben over wat te vragen, wat te testen.

Als het dus zo moeilijk is en niet lijkt te kloppen met het boek, dan zou ik daar antwoord op willen hebben.

Maar misschien is het een goede eerste stap, om samen met de docent en je zoon naar de toets te kijken. Waar is hij de mist in gegaan. Zijn het slordigheidjes? Loopt hij vast omdat hij niet verder komt in de opgave?
Zijn het opgaves waarbij je voor het oplossen van een vraag, het antwoord uit de vorige vraag nodig hebt?

Dat zijn vragen waar ik antwoord op zou willen hebben.

Pita

Pita

18-02-2014 om 12:11

Klas vol zwakke leerlingen

Ik kan me juist weer niet voorstellen dat de klas vol zit met zwakke leerlingen. Weet wel dat er vorig jaar in V4 ook veel problemen waren met wiskunde B. Zo ernstig dat tijdens onze plenaire ouderavond voor de profielkeuze wiskunde B werd afgeraden, tenzij wiskunde de hobby van je kind zou zijn....

Naar aanleiding van die avond hebben wij een gesprek gehad met wiskunde docent die aangaf dat zoon het goed zou moeten kunnen; hij is over gegaan met een 8.

Dit weekend zijn zoon en man samen het boek ingedoken. Man vond de methode die werd gebruikt ook ingewikkeld en kwam er bij sommige sommen niet uit. Hij kon wel aan het juiste antwoord komen maar niet d.m.v. methode uit boek. Man zou ik gezien zijn opleiding ook niet als zwak willen bestempelen. Misschien dat het aan de methode ligt; zou dat kunnen? In een aantal draadjes wordt Getal en ruimte genoemd; die methode wordt hier niet gebruikt.

Yura

Yura

18-02-2014 om 12:58

Gesprek

Bedankt voor de reacties. Ik ga eerst maar eens met de wiskundeleraar praten om te vragen hoe het nu precies werkt. Ik wil hem niet tegen ons in het harnas jagen, want het is ook de mentor. En ik denk dat dat vaak degene is die een goed woordje doet als je kind eind van de rit een bespreekgeval is.

Pita: volgens mij heeft inderdaad bijna iedereen Getal en Ruimte inderdaad, dat zie je wel als je erop googelt, er is zoveel over te vinden. Maar misschien vind je ook wel eea als je op de methode van jouw zoon googelt.

Wisse

Dat vind ik wel heel kort door de bocht....je zegt min of meer dat de docent er alleen is om de zwakkere broeders en zusters op het goede spoor te houden.....

Op een enkeling na denk ik toch echt dat de meeste leerlingen in de bovenbouw echt wel baat hebben bij 'les'. Althans, les van een docent die iets toevoegt. En ik denk dat er ook meer dan genoeg sterke leerlingen zijn, ook in de bovenbouw van havo of vwo, die een beetje structuur en planning nodig hebben om 'bij' te blijven, en niet last minute te worden overvallen te worden door grote proefwerken of toetsen.

Ingrid

Pita

Pita

21-02-2014 om 09:16

Bedankt voor alle reacties

De ouderavond is geweest en ik heb in de voorbereiding daar naartoe veel gehad aan dit draadje. Dank daarvoor!
Mijn verwachting was laag; wat kun je tenslotte bereiken in een gesprek van 7 minuten?

Docent geeft aan dat 8 leerlingen in de klas een 5 staan; niemand lager. De rest (weet even niet hoeveel dat er zijn) staat voldoende. De parallelklas, met andere docent, vertoont ongeveer hetzelfde beeld, al zijn uit de andere klas ook een aantal leerlingen overgestapt naar wiskunde A. Volgens docent is de overstap van 3 naar 4 met wiskunde B een pittige. Vaak gaat het gedurende het jaar beter; dat hopen we dan maar...

Zoon had deze week ook nog een proefwerk. Heeft het weekend samen met man geleerd en heeft ook nog uitleg aan andere wiskunde docent gevraagd; hij denkt dat er wel een voldoende inzit. Zoon heeft meegelezen met dit draadje en ik geloof dat hem dat ook gestimuleerd heeft zelf nog meer actie te ondernemen.

Wij hebben een eerste stap gezet, kijken het nog even aan en beraden ons, indien nodig, op een volgende stap.

Nogmaals dank en succes gewenst aan degene die hier gereageerd hebben en in een vergelijkbare situatie zitten.

Pita

Pita

Volgens je zoon stond bijna de hele klas onvoldoende, nu blijkt dat 8 leerlingen gemiddeld een 5 staan. Zo blijkt maar weer dat je niet zomaar kan afgaan op wat je kind meent dat de waarheid is (want ik ga er zonder meer vanuit dat hij er zelf van overtuigd was dat 'bijna iedereen' een onvoldoende stond. Diezelfde bijna iedereen die ook veel laten mogen opblijven, vermoedelijk )

Ga ik er maar even vanuit dat dit niet een klas is met maar 12 kinderen...

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.