Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nini

Nini

07-01-2015 om 18:29

Ouder buitenspel gezet door school

Graag wil ik weten wat ik al gezaghebbende ouder kan doen tegen de middelbare school van mijn dochter.

Ik word momenteel geheel buiten spel gezet en krijg geen info over mijn kind, ik word nergens bij betrokken en de school heeft mijn dochter zonder mijn toestemming teruggezet naar Havo 4 van TVWO 5 in december 2014. Mijn dochter wilde ten alle tijden TVWO blijven doen.

BJZ is betrokken in het geheel en bestuur van de school & leerplicht zijn op de hoogte van de situatie maar doen niks.

Een externe vertrouwenspersoon, die in elke schoolgids behoort te staan is er niet om mij te helpen klachten in te dienen bij de klachtencommissie.
Ook het bestuur van deze school kan mij geen naam geven van een externe vertrouwenspersoon, zij wisten in september 2014 niet eens dat die in de schoolgids vermeld hoort te staan.

Wat stappen kan ik tegen de school & het bestuur nog ondernemen ?


Evanlyn

Evanlyn

07-01-2015 om 20:39

geen tips...

maar wat een naar verhaal.

Zijn haar resultaten voldoende om gewoon te blijven waar zij is? Want dan kan dit toch helemaal niet? En wat raar om haar in december terug te zetten, de overgang is pas met de zomervakantie.

Volgens mij heb je sowieso het wettelijk recht om haar schooldossier in te zien en er een kopie van te maken. Verder kunnen anderen met meer ervaring je hopelijk helpen.

four

four

07-01-2015 om 20:45

dat denk ik niet

Om een dossier van je kind in te zien moet je ook toestemming hebben van je kind als dat ouder is dan 12. Dus zomaar naar school om het dossier in te zien kan niet. Ik vermoed dat we hier maar een deel van het verhaal horen. Woont dochter wel gewoon thuis? Of is ze uit huis geplaatst?

eerst je dochter

Ook al is je dochter uit huis geplaatst ik neem aan dat je wel contact met haar kunt hebben? Dan zou ik in elk geval met haar bespreken wat er gaande is en wat zij er mee wil.
Verdiep je er in waarom je dochter teruggezet is? En wat je zelf zou kunnen doen, samen met je dochter om te zorgen dat ze in elk geval weer op haar eigen niveau verder gaat.
Ik weet niet goed wat je aan het dossier zou kunnen hebben wat je ook niet gewoon aan de betrokkenen zelf kunt vragen.

http://www.stichtingkog.info/pages/nuttig-om-te-weten.php
Stuur het artikel van de stichting KOG naar school en meldt dat je recht hebt op inzage. En als inderdaad je dochter ook toestemming moet geven vraag je die eerst aan haar.

http://www.onderwijsbrabant.nl/content/ouders-hebben-recht-op-inzage-dossier-maar-scholen-weten-dat-niet

Klagen kan altijd, maar je doel is vooral om je dochter zo goed mogelijk op haar eigen niveau te houden.
Als dat tenminste is wat zij zelf wil.

http://www.onderwijsklachten.nl/

Dus informeer jezelf en werk samen met je dochter.

Raar

Ik neem aan dat je dochter tvwo 4 gehaald heeft anders was ze niet in tvwo5 terecht gekomen, dan is terugzetten naar havo 4 wel heel raar. Naar havo 5 zou dan logischer zijn.

skik

Barvaux

Barvaux

08-01-2015 om 07:28

nee skik

Je kunt in december VWO5 niet terug naar havo5. Ze heeft nog geluk dat ze wel naar havo4 kon. Hier gaan ook kinderen die stranden in VWO5 naar het begin van Havo4 omdat er dan al dingen worden afgesloten voor het examen.

Dat het allemaal vreemd is en niet netjes is een ander verhaal. Ze is over van VWO4 naar VWO5 dus zo slecht deed ze het niet in de lente van 2014 want het is wel een drempel om daar te komen vaak.

Cobra

Cobra

08-01-2015 om 07:50

Er is sprake geweest van een uitgestelde bevordering.

Barvaux

Barvaux

08-01-2015 om 08:17

cobra

Dat is dan niet handig als het alternatief niet blijven zitten is maar havo...

Informatieplicht

Voor zover ikw eet heeft school een informatieplicht naar ouders toe, ook al is er sprake van een OTS. Een gezinsvoogd neemt geen enkele bevoegdheid van een ouder over, de gezinsvoogd moet ouders ondersteunen in de opvoeding, beslissingen moeten officieel 'samen' worden genomen, dus het kan niet zijn dat gezinsvoogden of pleegouders zelfstandig beslissen. Ook bij een uithuisgeplaatst kind. Pleegouders nemen ook geen bevoegdheden over, maar als er directe problemen zijn moeten ze wel handelen (kind breekt been, dan ga je naar de huisarts, ook al zou je daar officieel eerst toestemming voor moeten vragen.
De school heeft dus informatieplicht, voor zover ik weet tot 18 jaar.
Nij een OTS heb je overigens ook recht op inzage van je dossier.
Het kan zijn dt er problemen zijn met je kind, bijvoorbeeld: jij denkt dat kind TVWO wil, je kind zegt dat ook, maar ondertussen heeft je kind allerlei psycho-somatische klachten die wijzen op grote stress; het vermoeden is dan dat het niveau eigenlijk te hoog is. Een dergelijke analyse zou echter met je besproken moeten worden. Als d gezinsvoogd het kind wil terugplaatsen, maar jij wil dat niet, dan kan de gezinsvoogd een schriftelijke aanwijzing geven (een brief dus, waarin staat wat je moet doen). Als je die niet opvolgt kan de gezinsvoogd nar de rechter stappen.
Het kan ook zijn dat de terugplaatsing een initiatief van de school is. Dat moet dan inderdaad ergens op gebaseerd zijn en dat zouden ze je ook moeten vertellen. Blijkbaar is de communicatie vastgelopen. Heb je wel kontakt opgenomen met de mentor van je kind? Heeft je kind zelf om een gesprek gevraagd, eventueel met jou erbij? Welke stappen zijn er al ondernomen, voordat je bij de externe vertrouwenspersoon terecht kwam?

Tsjor

Barvaux

"Je kunt in december VWO5 niet terug naar havo5." Inderdaad, suf van mij. Da's toch wel een nadeel van een deel van het examen al in het voorexamenjaar afronden.

skik

Nini

Nini

08-01-2015 om 13:24

four & tsjor

Mijn dochter heeft inderdaad vanaf september 2014 een OTS & UHP, de manier hoe dit gegaan is, is trouwens ook zeer raar gegaan.

In juli 2014 heb ik een gesprek gehad met de directeur van deze school en heb hem verzocht haar niet over te laten gaan naar TVWO5, maar te laten doubleren in TVWO 4. dit gezien haar resultaten van de blokken 3 & 4 in 2014 en de niet gemaakte toetsen waar zo om een of andere manier vrijstelling voor had gekregen.

De directeur gaf in dat gesprek aan dat ze mijn dochter toch over zouden laten gaan en afspraken met haar hadden gemaakt & met extra ondersteuning van school uit haar door TVWO5 zouden helpen.
Wat deze afspraken precies waren werd mij niet gezegd. De directeur verschool zich achter het privacy regelement van BJZ.

Vanaf september 2014 weigert de school mij informatie te geven over mijn dochter, de naam van de mentor wordt niet gegeven, rapporten krijg ik niet. Informatie avonden & 10 minuten gesprekken mag ik niet bijwonen.

De school communiceert met BJZ & de pleegouders, ze willen zelfs niet met mij in gesprek voordat ze de GV hebben gesproken, die in september op vakantie was.

Volgens de school heeft de GV mij ook een SA gegeven, wat niet zo is, ik kreeg een mailtje met afspraken die de GV met de school had gemaakt, daar stond ook duidelijk in dat ik de magistergegevens van mijn dochter mag inzien, daar had ze toestemming voor gegeven.
Haar aanwezigheid in dit systeem krijg ik niet te zien, dit heeft de school afgesloten.

Ik heb al diverse aangetekende brieven & mails naar de school, bestuur & leerplichtambtenaar gestuurd, maar ik word totaal genegeerd.

Mijn dochter heeft in een brief naar mij van oktober 2014 aangegeven dat ze er alles aan wil doen om TVWO te blijven doen.

Het feit dat BJZ zich in deze zaak heeft bemoeit heeft haar inderdaad geen goed gedaan, er is inmiddels geen contact meer met mijn dochter want dat wordt door BJZ aan alle kanten tegengewerkt, net als door het pleeggezin.
Zij hebben notabene voordat ze pleeggezin of wat dan ook waren al in juni 2014 de adresgegevens van mijn dochter laten veranderen op de school. Dit terwijl er helemaal nog geen OTS of UHP was.

Verder is er geen externe vertrouwenspersoon op deze school die mij kan helpen inzake mijn klachten bij de Landelijke Klachtencommissie.
Volgens de Onderwijsinspectie, behoort deze naam in de schoolgids van de school te staan of anders moet het bestuur dit weten.
Toen ik het bestuur hier naar vroeg kreeg ik de naam van de externe vertrouwenspersoon voor de docenten, voor de ouders is er dus niemand. Het bestuur gaf aan hier mee aan de slag te gaan, maar tot op heden is er nog geen naam van een extern vertrouwenspersoon mijn kant op gekomen.

Nogmaals wat dus nu te doen ?

De ombudsman

Je kunt natuurlijk het privacyreglement vn BJZ opvragen bij de direkteur, ik ben benieuwd waarmee hij dan komt. Ondertussen moet je zelf wel goed nadenken wat je prioriteiten zijn. Wil je haar aanwezigheid nakijken?
Het is vervelend dat je niet weet waarom nu die beslissing is genomen. Heeft je dochter zelf protest aangetekend?
Wanneer wordt je dochter 18? Dan houdt het al snel op met alle bemoeienissen.

Tsjor

Nini

Nini

10-01-2015 om 14:41

Tsjor

Het privacyreglement van BJZ heeft een school niks mee te maken, zij mogen zonder toestemming van een gezaghebbende ouder niet eens informatie doorspelen naar BJZ, deze school maakt zelfs afspraken met BJZ & het pleeggezin ???? De mentor van mijn dochter (geen idee wie) bespreekt de zaken met het pleeggezin & voor mij hebben ze de conrector ingeschakeld. En ja ik wil haar aanwezigheid nakijken omdat ik geen idee heb wat er met haar gebeurd en waar ze mee bezig is. Zo heeft zij in december € 550,= aan geld opgenomen en ik krijg geen verklaring van BJZ of Pleegzorg waarvoor dat is.
Mijn dochter heeft in een brief aan mij in oktober aangegeven dat zij koste wat kost TVWO wil blijven doen. In febr. 2014 heeft deze discussie ook al hier thuis plaats gevonden omdat ik zag dat het niet goed ging op school, ook toen gaf ze aan dat ze koste wat kost TVWO wilde blijven doen. Mijn dochter wordt in december 2015, 18 jaar, maar ze wordt nu totaal bewerkt door BJZ, Pleegzorg & pleegouders, die zelf 4 kinderen met forse beperkingen hebben en mijn kind als goedkope oppas gebruiken. Los van het feit dat ze een aardig zakcentje d.m.v. pleegzorg aan haar verdienen, maar ik wel alle rekeningen voor haar moet betalen van BJZ.

Leg mij dit uit ?

four

four

10-01-2015 om 15:22

contact met school

Volgens mij is geforceerd informatie loskrijgen van school niet in het belang van de band tussen jou en je dochter. Ik zou allereerst het contact met haar proberen te herstellen in plaats van gefocussed te zijn op wat jouw rechten precies zijn.

Een kind van 17 is misschien nog minderjarig, maar heeft wel recht om ouders te ontzeggen om haar dossier in te zien. Ik vermoed dat dat hier dus aan de hand is. Staan op je rechten helpt dus hier niet bij. (want dochter heeft dus het recht om jouw geen toegang te geven , zie artikel 37 van de wet bescherming persoonsgegevens).

Welk contact is er momenteel wel tussen jou en je dochter? Hoe zou je dat voorzichtig verder kunnen uitbouwen? Ik vermoed dat je het beter voorlopig niet met haar over school kunt hebben. Juist als ze na eerst beslist VWO te willen blijven doen nu moet toegeven dat dat toch geen juiste keuze is zal dat voor haar een lastig onderwerp zijn.

Nini

Ten eerste wat een vervelende situatie voor jou als ouder.
Ik vermoed dat BJZ hier niks aan kan doen omdat je dochter zeer waarschijnlijk heeft aangegeven dat ze niet wil dat jij als moeder haar gegevens krijgt. Hiernaast kan je dochter zelf alle gegevens aan jou verstrekken. Zij kan je vertellen wie haar mentor is, wat haar cijfers zijn etc. Mijn advies is om de band met je dochter te verbeteren. Kun je aangeven wat de reden is dat je nu geen contact hebt met haar?
Wettelijk is het zo dat als je dochter (17 jaar) aangeeft dat ze niet wil dat er gegevens richting haar ouders gaat, dit ook niet gebeurt.

jou rechten

Het leven is niet eerlijk, BJZ en scholen houden zich niet aan de wet. En als ouder met een OTS of UHP kind heb je gefaald. Daar ben je boos en emotioneel over en terecht. Maar het gaat je niet helpen.
Houdt voor ogen wat je wil bereiken voor je dochter. Tenminste als je dochter dat ook wenst. En je dochter heeft nu te maken met de realiteit van het pleeggezin en BJZ. Dat is een lastige positie. Ik zou veel mededogen voor je dochter hebben en haar steunen waar je kunt. Zoveel mogelijk contact houden en haar bevestigen. Ze zit in een lastig parket en jij helpt haar waar je kunt maar niet buiten haar om en niet door alle mensen om haar heen tegen je in het harnas te jagen, als dat niet strict noodzakelijk is. Als het zou helpen zou ik het onmiddelijk wel doen.
Houd je doel voor ogen. Het welzijn van je dochter eerst en dan de door haar gewenste schoolgang.
Maar ik zou er ook beslist halfgek van worden hoe je behandeld wordt. Maar houd je kalm en ga recht op je doel af.

18 jaar

Misschien is het wel handiger om je energie te besteden aan jezelf. Zorgen dat je thuis zo goed op orde is dat je dochter onmiddelijk thuis kan komen wanneer ze 18 wordt en dan kunnen jullie weer samen verder. Tenminste als dat is wat je dochter wil.
Dan pak je de scholing weer op vanaf dat moment. Terwijl je er nu nodeloos negatieve energie in zit te stoppen.
Maar het leven is nog lang genoeg om scholing voor je dochter goed te krijgen op een moment dat het veel makkelijker gaat.

Brief aan jou

'Het privacyreglement van BJZ heeft een school niks mee te maken, zij mogen zonder toestemming van een gezaghebbende ouder niet eens informatie doorspelen naar BJZ, deze school maakt zelfs afspraken met BJZ & het pleeggezin ????' Ja, dat weet ik, maar ik vroeg me af of de school en de direkteur die zwaait met dat privacyreglement dat ook weet. Vandaag dat ik opperde om hem daarnaar te vragen.

Het is een strijd die veel tijd kost en veel energie. Als je dochter in december 18 wordt en als de beschrijving van het pleeggezin van jou klopt, dat zal je dochter met haar 18e ook weer op straat komen te staan, misschien krijgt ze nog een traject begeleid kamerwonen, maar dat had nu dan al ingezet moeten worden.
Loopt de OTS/UHP voor die tijd af of moet er een nieuwe indicatie worden aangevraagd? Dan heb je zelfs kans dat het allemaal eerder afgelopen is, omdat de tijd dan te kort is.
Jij wilde 4TVWO, ze krijgt nu 4 HAVO, volgens een brief van haar aan jou tegen haar zin in. Heeft ze die brief ook naar school (en BJZ) gestuurd? Het is belangrijker nu welke akties ze dar zelf in heeft ondernomen.
Ondertussen is het voor haar ook allemaal heftig.

Stel je voor dat je er nu niets meer aan kunt veranderen, dan zal ze in december 5 HAVO doen, haar examenjaar. Daarna kan ze altijd nog kijken wat ze verder wil doen. Toch nog VWO proberen (met een extra vak?) of naar een HBO-opleiding. Als ze haar propedeuse heeft voor een HBO-opleiding kanz e vervolgens toch naar de universiteit, als ze dat zou willen. Ze heeft dan in feite geen enkel jaar verloren.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Wees vooral creatief en help haar straks om de best mogelijke weg te vinden die er is. Probeer ondertussen zelf alles op orde te houden, lever zo min mogelijke negatieve strijd die je toch gaat verliezen, je dochter komt aan het einde van dit jaar echt wel weer in beeld en dan zul jij er sterk, ontspannen en creatief genoeg voor moeten zijn om weer verder te werken voor haar toekomst.

Tsjor

Nini

Nini

12-01-2015 om 14:41

Tsjor

Op het indicatiebesluit wat door een "meisje" van BJZ is afgegeven in mei 2014 waar mijn dochter en Ik niks vanaf wisten staat niet eens een einddatum ? Dus hoe zit dit dan ? Dit "meisje" was 3 weken betrokken bij mij en mijn dochter, daar na werd ze ziek.... Ik ben dusdanig onder druk gezet door BJZ medewerkester 2 en 2 dames van de Rading dat er een VOTS & MUHP en een contactverbod op 24-06-14 werd uitgesproken door de Raad v/d Kinderbescherming. Mijn dochter is totaal gehersenspoeld door deze instanties & het pleeggezin waar ze nu verblijft omdat het hun alleen maar om de centjes gaat !!

Mijn dochter heeft t/m december aangegeven dat ze TVWO wil blijven doen en nee ik denk niet dat ze de brief aan de school & BJZ heeft laten lezen, want ze wordt toch al aan alle kanten onder druk gezet.

Het pleeggezin heeft aangegeven dat ze ook na haar 18e voor haar willen blijven zorgen.

Nini

Nini

12-01-2015 om 14:44

Tsjor

Verder had ik in februari 2014 al de optie met mijn dochter besproken om het wat rustig aan te doen, aangezien haar cijfers toen al heel slecht waren TVWO 4, ik heb haar toen ook al voorgesteld om naar havo 4 over te stappen, dat kon toen namelijk. Het huis was te klein en dat was o.a. een reden voor haar om van huis weg te lopen na een heftige ruzie met haar oudere zus.

Rechter

Een VOTS moet inmiddels omgezet zijn in een OTS en daar moet ook een datum bij genoemd zijn, in elk geval in de beslssing vand e rechtbank. Misschien moet je dat stuk nog eens goed nakijken.
Dat er ook een contactverbod is opgelegd maakt het wat lastiger allemaal, want het kan zijn dat dat de reden is dat school etc. ook niet communiceren met je en zaken als de mentor etc. ver van je weg houden.
Of het pleeggezin dat ook daadwerkelijk gaat doen na haar 18e valt nog te bezien: de vergoeding valt dan weg en er komen kosten bij zoals de kosten van een ziektekostenverzekering en studiekosten. Vreemd dat er nog geen traject begeleid kamerwonen is ingezet, want dat zou vóór haar 18e moeten starten als men dat zou willen doen. Is er een reden waarom men denkt dat je dochter na haar 18e nog in een pleeggezin zou moeten wonen?

Tsjor

four

four

12-01-2015 om 15:53

klinkt niet zo

Om eerlijk te zijn klinkt dit helemaal niet als een pleeggezin dat het voor het geld doet. Je schrijft al eerder dat je dochter daar al woonde voor het formeel rond was (dus voordat ze geld voor haar kregen), bovendien mag ze er blijkbaar blijven wonen als ze 18 is.

Verder richt je jezelf echt op de verkeerde dingen. Contact herstellen met je dochter lijkt me nu het eerste dat belangrijk is. Probeer de rest te laten rusten.

Nini

Wij zijn ook een pleeggezin voor een tiener. Hij woont nu reeds 3 jaar bij ons. Al het geld wat we krijgen (overigens veel te weinig) gaat rechtstreeks in een potje voor hem, voor later als hij op zichzelf wil gaan wonen.
Hiernaast denk ik echt dat je je druk maakt om dingen die niet echt prioriteit hebben. Er is een contactverbod! De keuze voor welk niveau school zou voor mij absoluut niet belangrijk zijn. Het herstellen van het contact met mijn kind zou dat wel zijn.

Nini

Nini

13-01-2015 om 16:49

poldep & four

Nogmaals mijn dochter is na een woordenwisseling met haar oudere zus hier thuis weggelopen naar een klasgenoot, na 1 maand heeft zij besloten naar dit gezin te gaan, dit was op 19-04-14. Dit gezin ontvangt vanaf 24-04-14 een pleegzorgvergoeding voor mijn dochter terwijl er toen helemaal nog geen sprake was van een VOTS of MUHP.
U geeft aan dat u als pleeggezin te weinig geld ontvangt voor uw pleegkind, nou ik vind een bedrag van € 700,00 per maand best veel.
Dat krijg ik als alleenstaande nog niet eens, maar ik moet wel volgens BJZ & Pleegzorg alle kosten bestalen voor mijn kind. Kunt u daar dan even uitleg over geven ?

Ik doe er alles aan om contact te krijgen met mijn dochter alleen word ik aan alle kanten tegengewerkt door BJZ, de Rading & voornamelijk het pleeggezin. Kunt u mij uitleggen hoe een gezin wat zelf 4 kinderen met forse beperkingen heeft toch door de screening van pleegzorg komt ? Ik krijg er geen antwoord op van de Rading.
Ik krijg namelijk nergens antwoord op, niet van BJZ, de Rading (pleegzorg) of van de school. Ondanks mag ik wel alles betalen en ben ik nog steeds gezaghebbende ouder.

four

four

13-01-2015 om 18:50

je overdrijft

De pleegvergoeding voor een zeventienjarig is 653 euro. Dit is het bedrag dat het pleeggezin krijgt. Jij hoeft veel minder dan dat bedrag te betalen. Voor 2014 ging het om 131 euro per maand, maar daar staat tegenover dat je ook geen kosten maakt voor je dochter.
Ik zou proberen bij jezelf na te gaan waarom je dochter niet thuis wil wonen en geen contact met jou wil i.p.v. ieder ander te beschuldigen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-01-2015 om 19:19

Informatie

Als ik dit zo lees denk ik dat het gebeuren met school op dit moment nog wel de minste prioriteit heeft. Waarom wil je dochter niet meer bij je wonen? Waarom is er UHP en OTS opgelegd? Waarom wil zij geen contact meer met je en heeft ze er zelfs voor gezorgd dat je haar gegevens niet meer mag inzien? Dat is allemaal niet niks.
Er zitten altijd twee kanten aan een verhaal. Je zegt dat niemand jou informeert en je nergens antwoorden krijgt, terwijl je daar wettelijk gezien kennelijk nog wel recht op hebt. Als dat echt zo is en je tevergeefs alle redelijke middelen en kanalen al hebt geprobeerd, zou je het via een advocaat kunnen proberen. Met een laag inkomen heb je recht op rechtsbijstand. Wellicht dat zo iemand er achter kan komen hoe en wat. http://www.rvr.org/
Verder kan je ook eens kijken bij Stichting KOG http://www.stichtingkog.info/
Het feit dat de hele Jeugdzorg nu veranderd is en de uitvoering nu bij de gemeenten ligt, maakt het ook niet makkelijker.
https://www.hoeverandertmijnzorg.nl/jeugd/bescherming-reclassering/ots-uhp

Het is wel zo dat je erg moet uitkijken en ik weet niet of het in het belang is van zowel je dochter als die van jou om de boel nog verder op de spits te drijven. Weeg e.e.a. zorgvuldig af. Ik neem aan dat je het liefste zou willen dat er weer contact is met je dochter; focus daarop.

Four en Poldep

Kontakt leggen met je dochter als er een contactverbod is, dat lijkt mij geen goed plan. Je kunt dan helaas niets anders doen dan afwachten en ondertussen zorgen dat je er klaar voor bent als ze wel weer op de stoep staat.
Er is in elk geval geen goede communicatie geweest over de reden van al deze maatregelen en dat maakt het vervelend, want het kan best zo zijn dat er goede redenen waren, maar die wil je dan wel graag weten. Het kan ook zijn dat een boze puber een verhaal heeft opgehangen, waar iedereen intrapt en dan is het jammer dat je het niet rechtgezet krijgt.
Nini, hoe kijkt de oudere zus tegen dit hele gebeuren aan en kan zij jou steunen? Heeft zij wel kontakt met haar zus?

Tsjor

Pleegzorgvergoeding te weinig

Dat werd al geroepen toen het iets van 250 euro was. Inmiddels dus 635 euro en het is nog te weinig. Ja, sorry, maar daar snapt een gewone ouders niets van, want als je twee of drie kinderen hebt dan kun je zoveel geld helemaal niet opbrengen per maand.
De eigen bijdrage van ouders is wel degelijk een probleem, omdat er vaak juist wel meer kosten zijn, al is het maar dat iemand naar allerlei afspraken moet gaan. Maar het gebeurt ook dat de ouders (niet de pleegouders) zaken als een fiets, kleding etc. moeten betalen. Bepaalde dingen moeten ze wel aanhouden, een kamer bijvoorbeeld, verjaardagen. Dus het is maar een klein deel van de kosten wat wegvalt (eten) en er komen veel extra kosten bij.
Ik snap overigens het rekensommetje niet, als ouders 135 moeten betalen, omdat de kosten wegvallen, waarom moeten pleegouders dan 635 krijgen (en liefst nog veel meer).
Geld sparen is nobel, maar na drie jaar heeft de tiener dan al zo'n 22.000 euro op zijn rekening staan. Zonder ook maar één dag ervoor gewerkt te hebben. Ook dat is in geen enkele verhouding tot wat de meeste kinderen meekrijgen als ze 18 worden. Ik snap dan al helemaal niet dat je roept dat het veel te weinig is.
Oh ja, ik ben pleegouder geweest, maar ik heb ook ouders gezien waarvan de kinderen uit huis geplaatst zijn. Heel soms terecht, maar veel vaker door vreemd toeval en hysterisch reagerende 'hulpverleners', vooral op scholen.

Tsjor

Drama?

Klinkt als een hoop drama. Misschien is het handiger om zelf het drama zo klein mogelijk te maken en niet om je heen te gaan slaan.
Je dochter leeft en is gezond en gaat misschien wel naar school. Ze is 17 jaar. Die heeft eigen benen.
Als ouder kun je gewoon vrij weinig op deze leeftijd. Al helemaal niet scholen en hulpverlening op het matje roepen. Ook al zouden zij voor dit drama hebben gezorgd. Je mag hopen dat je dochter tot rede komt.
Zorg dat je daar dan zelf klaar voor bent.
Mijn dochter is 16 jaar oud. Als zij wegloopt en niet meer terugloopt doet ze dat toch echt zelf. Als zij om wat voor reden denkt dat het gras elders groener is zal ik haar niet tegenhouden.
Ook al is het oneerlijk dat ik dan toch een bedragje voor haar moet betalen. Zij is nou eenmaal mijn financiële verantwoordelijkheid tot haar 21ste. Dat is ook te overzien.
En ik snap dat je boos bent. Maar ik denk dat het handiger is om jezelf wat te kalmeren en even niets te doen.

amk

amk

14-01-2015 om 07:03

verborgen kosten worden weer vergeten

kinderen kosten echt heel veel geld. Aan 635 kom je best makkelijk zonder enorme spaar bedragen.

Verborgen kosten zijn bv die grotere auto omdat je naast je eigen 2 kinderen toch ook het derde kind meezal nemen. Op de trekhaak of het dak mag tenslotte niet. Die auto is duurder in verzekering, wegenbelasting en verbruik.

Water, energie etc zijn duidelijk. Maar ook alle andere spullen in huis slijten sneller. Bezoeken aan zorgverleners en bio ouders.

Extra verbruik van bv knutsel gerei. Maar ze krijgen natuurlijk ook kleding van de pleegouders, gaan op sporten en clubjes bij langdurige pleegzorg. Naar school, hoe komen ze daar?

Barvaux

Barvaux

14-01-2015 om 07:44

tja amk

635.... enig idee wat je krijgt in de bijstand?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.