Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ophalen schoolboeken in vakantie?

Onze zoon mag dit jaar ook gaan starten in de brugklas, spannend maar ook weer heel leuk! Wat ik wel gek vind is dat de school aangeeft dat zijn boekenpakket moet worden opgehaald op de laatste vrijdag (16/8) van de vakantie. Wij pakken altijd de laatste 3 weken van de schoolvakantie, komt ook heel goed uit op beider werkplekken, maar dat betekent dus dat je nooit 3 volle weken wegkan. Ze moeten op de maandag al aantreden met een gevulde boekentas. Wel gaf de school aan dat er eventueel iemand anders om mocht komen, mits betaald uiteraard, maar heb je die niet dan is het dus gewoon jammer en eerder naar huis komen.
Wij hebben om andere reden getwijfeld tussen 2 scholen, deze heeft echt wel onze voorkeur, gek genoeg was het op de andere school geen probleem daar werden de boeken vanaf de eerste schoolweek ter beschikking gesteld.
Afijn,het is natuurlijk geen reden om hiervoor een andere school te kiezen maar is dit nu bij meerdere scholen zo of zijn wij hier echt een uitzondering op?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pien

Pien

20-03-2013 om 13:50

Was hier afgelopen jaar ook zo op beide middelbare scholen van onze dochters. Hier was een mailtje naar school met uitleg dat we nog op vakantie waren voor beide scholen voldoende, de boeken konden in de eerste week van school gehaald worden. Ik heb nog niets gehoord over komend schooljaar.

Vic

Vic

20-03-2013 om 13:51

Post

Hier komen de boeken met de post, ergens in de vakantie. Ik ga daar mijn vakantie niet op afstemmen, want als ik niet thuis ben neemt een van de buren het pak wel aan. Kun je niet vooraf betalen en dan iemand anders vragen om de boeken op te halen?

Blackbird28

Blackbird28

20-03-2013 om 14:07 Topicstarter

Andere mogelijkheden

Ja, dat van iemand anders het op laten halen was door school ook al aangegeven maar die moet dan wel voorhanden zijn. Wij zitten qua familie niet ruim in de jas en vrienden wonen redelijk uit de buurt. Maar goed, zoals Pien ook al aangaf is het ws best mogelijk om met school te bellen en aan te geven dat je er dan niet bent. Het kan toch niet zo zijn dat je daar je vakantie voor af moet breken

sinas

sinas

20-03-2013 om 14:15

Weet je die datum zeker?

Hier begint het VO een week later dan het basisonderwijs meestal.

Blackbird28

Blackbird28

20-03-2013 om 14:26 Topicstarter

Ja hier ook

VO heeft week 27 t/m 33 vrij dus school start op 19 augustus, basis begint alweer op 12 augustus. Daarom vond ik het zo apart dat op vrijdag 16 augustus al boeken opgehaald moeten worden, maar goed schijnt dus meer voor te komen.

Sawo

Sawo

20-03-2013 om 14:47

Hier ook

Hoi jakje

Hier ook hoor. Zelfs de hele week voor de vakantie moeten er hier boeken gehaald worden. Maar hier kan je altijd iemand anders vragen bij ons wel een volwassenen. Maar kent je kind dan niemand die bij hem in de klas komt? Dan kan je hem/haar of ouders toch vragen? of de buurmnan/buurvrouw?
Hier willen de meeste brugklassers hun boeken op tijd hebben om ze te kunnen kaften voor het nieuwe schooljaar.

marie

marie

20-03-2013 om 14:49

hallo
Ja dat is hier ook zo. Als je van te voren weet dat je dan nog met vakantie bent, kun je een mail sturen. Ze hebben altijd een extra "boekenophaaldag" op de maandag na de zomervakantie. Die dag is er ook nog geen les. Zo halen onze meiden de laatste 3 jaar hun boeken die maandags op (wij gaan altijd zo laat mogelijk op vakantie).

Heb ik wat gemist? (ot)

Moeten we weer gaan betalen voor schoolboeken komend jaar?

skik

Blackbird28

Blackbird28

20-03-2013 om 15:00 Topicstarter

Dus toch

Had gisteren al kleine discussie met man, ik kon mij van vroeger ook herinneren in de laatste week boeken te moeten halen en kaften maar hij beweerde dat het altijd in de eerste week van nieuwe schooljaar was. Ik ga er ook wel vanuit dat school zo coulant is om mee te werken als dat eventueel nodig zou zijn. Ja, hij is inderdaad de enige van zijn klas die naar deze school gaat. Dit komt omdat hij nu op een basisschool zit in een ander deel van onze provincie en alle kinderen gaan naar scholen die nog dieper de provincie in liggen terwijl wij juist aan de andere kant wonen. De keuze voor de basisschool is toen weloverwogen genomen maar consequentie nu is dat hij wel de enige van zijn klas is.

Annet

Annet

20-03-2013 om 15:16

Hier kan het ook later

Ophaaldag is donderdag of vrijdag in vakantie. Maar als dat niet lukt, mag het de maandag ook. Een mailtje is voldoende.
Op een ander tijdstip dan gepland ophalen (ze delen in op klas, is natuurlijk praktisch voor school) mag ook na een mailtje. Moet je wel aangeven hoe laat je dan komt, dan zorgen ze dat de goede boeken klaarliggen.

Ophalen in de vakantie

Hier komen de boeken voor zoon per post. Vroeger moest ik ze zelf de 1e dag na de zomervakantie ophalen, was je de rest van de dag vrij om te kaften. Ik zat vast bij de man van Jakje op school. Pas op Dinsdag begonnen de lessen.

Er zullen wel meer kinderen nog op vakantie zijn, even mailen en dan komt het vast goed. Boeken ophalen in de vakantie vind ik ook niet echt handig maar school heeft vast een alternatief.

bertje1

bertje1

20-03-2013 om 22:03

Even tussendoor: schoolboeken vlgd jr gratis?

is die wet er al door dat vlgd jaar de schoolboeken moeten worden betaald??

sinas

sinas

20-03-2013 om 22:07

Bertje

geen idee eigenlijk, niks over gehoord.

bertje1

bertje1

20-03-2013 om 22:11

Heb het al gevonden

er stond ergens van rijksoverheid 2015-2016 en nog niet eens echt heel duidelijk, stellig.
mooi, weer een jaar meegenomen.

P

P

21-03-2013 om 10:54

Bertje

Waar haal je die informatie dan vandaan?

Het zijn regeringsplannen en zoals iedereen nu al weet gaan die allemaal moeizaam omdat er geen meerderheid is in de eerste kamer maar oorspronkelijk was het volgens mij wel de bedoeling dat dit inging per september 2013. Of dat nog gaat lukken weet ik niet maar jouw datum kan ik al helemaal nergens vinden.

Laatste drie weken

Jakje, als je altijd de laatste drie weken van de schoolvakantie vakantie neemt, dan was dat tot en met vorig jaar toch zo, dat je de week waarin de basisscholen weer begonnen terug was van vakantie? Dat is uitgerekend de week, waarin de middelbare school nog vrij heeft en in die week moeten ook de boeken opgehaald worden. Dus ik begrijp het probleem niet zo goed. De laatste drie weken van de basisschoolvakantie kun je nog steeds op vakantie en tóch de boeken afhalen in de eerste week dat je weer aan het werk bent.

Tsjor

Marie

Marie

22-03-2013 om 10:25

Nee - laat vakantie niet

Hoi
Nee Tsjor, leerlingen die in de "late" periode vakantie hebben gaan allemaal tegelijk weer naar school - basis- en voortgezet onderwijs. Dan hebben de leerlingen van het VO een week eerder vrij dan die van de basisschool.
Daarnaast is het zo dat als alle kinderen in een gezin op het VO zitten, dat van die week verschil tussen BO en VO ook niet meer opgaat.
Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.