Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

26-11-2012 om 08:54

Open boek toets over engels boek

Klas 3 Havo: Voor Engels staat een leesboek op het programma. Daarover krijgen ze een "open boek toets". Als voorbereiding staat vermeld "boek lezen". Tip in de categorie Open Deur
Weten jullie wat voor soort vragen er kunnen worden gesteld?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yvonne

Yvonne

26-11-2012 om 12:33

Niet zo lang geleden

was er nog zo'n vraag hier op het forum. Helaas ben ik het antwoord vergeten uit te printen want het was heel zinnige informatie. Ik kan bedenken: beschrijf het plot, wie zijn de (hoofd)personen en hoe is hun onderlinge relatie, waar en wanneer speelt het verhaal zich af, verklaar de titel, heeft de schrijver nog iets bedoeld of te zeggen? En dan hier en daar wellicht met een citaat gelardeerd.

Marjolein

Marjolein

26-11-2012 om 13:24

Eerder draadje..

Ja, dat dacht ik ook al, heb ook gezocht in het Archief, maar ik kon het niet vinden.
Ja, dat soort vragen bedoel ik inderdaad: "Verklaar de titel?" "Heeft de schrijver nog iets bedoeld?"
Goed om voor te bereiden anders komt er niet veel uit.

Ja, dat was ik!

Dochter hier had laatst een boektoets Engels en ik heb nuttige tips gekregen:
Zorg dat je alles weet over: thema, ontwikkeling van de hoofdpersoon, plaats waar het zich afspeelt, verloop van het verhaal, de verklaring van de titel en de moraal van het verhaal, de bedoeling van de schrijver, naam auteur en wat info over auteur zoals andere boeken, korte samenvatting van het verhaal, persoonlijke mening over het boek (niet alleen schrijft dat het een leuk boek is maar vooral waarom). Welk hoofdstuk/deel vond je het beste en waarom? Welke andere afloop zou jij bedenken? Hoe zou het verhaal zijn verlopen (of afgelopen) als bepaalde personages niet zouden voorkomen in het boek?
Hier veel vragen over de personages en de onderlinge relaties. En verder schrijfopdrachten: een samenvatting en een nieuw einde voor het boek.
Zo, alles even achter elkaar geplempt, ik hoop dat je eruit komt. Dochter heeft er veel aan gehad. Ze heeft het cijfer nog niet terug maar dacht dat het goed is gegaan.
Succes!

P

P

27-11-2012 om 06:49

Zoon:

Inhoudelijke vragen die je echt wel weet als je het boek goed gelezen hebt en veel eigen mening vragen die je moet kunnen onderbouwen. Zoon had zelfs drie plaatjes waar hij een alternatieve omslagfoto uit moest kiezen en beargumenteren. Verder persoonlijke vragen over de hoofdpersonen en hun relaties met elkaar.

Marjolein

Marjolein

27-11-2012 om 10:34

Dank!

Ja, Stoepkrijt! Nu weet ik het weer! Misschien had ik het zoekend op jouw naam wel kunnen vinden(?) Fijn dat je even de hoofdpunten voor me wilde herhalen in dit draadje.
En ook P en Yvonne bedankt.

rosa

rosa

28-11-2012 om 10:25

Ook gehoord

'Schrijf een brief aan de hoofdpersoon'. Mocht zelf kiezen waarover, maar moest wel met het verhaal te maken hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.