Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
zebra

zebra

04-03-2013 om 12:39

Ook bij goede resultaten naar 10 minutengesprek?

binnenkort is het weer tijd voor de 10 minutengesprekken. De verwachting is dat zoon, havo 2, een goed rapport zal hebben dus het is niet noodzakelijk om dan te gaan. Een paar vakken zijn wel iets zwakker maar toch gemiddeld iets hoger dan een 6. De vorige keer ben ik wel gegaan maar de mentor gaf zelf aan dat ze sowieso alle ouders wilde spreken ongeacht de resultaten. Dit omdat er een lange periode met veel proefwerken en so's voor de deur stond.

Gaan jullie eigenlijk altijd naar een contactavond (dus met mentor en/of andere docenten) of alleen bij problemen of mindere resultaten? Vorig schooljaar ben ik altijd gegaan maar toen waren de cijfers een heel stuk slechter.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

04-03-2013 om 13:09

al was het maar om een gezicht bij een naam te zien.
Je kind zal niet alles vertellen thuis en wellicht heeft de docent wel iets te vertellen of te vragen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-03-2013 om 14:45

Naar mentor wel

vakdocenten niet. Daar ga ik alleen naar toe als ik een specifieke vraag heb. Zijn de cijfers goed genoeg en zie ik voor de rest ook geen bijzonderheden, dan zie ik niet in waarom ik "zijn" en mijn tijd zou moeten gaan verdoen op een ouderavond.

Voor de mentor heb ik wel altijd vragen.

Maki

Maki

04-03-2013 om 16:25

Nee

Bij ons op school werd ook duidelijk gemaakt dat je best een afspraak mag maken, maar dat een gesprek over een kind dat het goed doet niet zo zinvol is. En aangezien de tijd beperkt is ze liever hebben dat je langskomt als het minder gaat of als je echt iets te bespreken hebt... Ook bij de mentor. Docenten zijn verder prima bereikbaar via de mail of eventueel telefoon. Voor het gezicht bij de naam is er elk jaar een kennismakingsmoment met de mentor, dat is voor mij voldoende.

Wij zijn tot nu toe dus nog niet geweest (2 vwo).

P

P

04-03-2013 om 18:53

Nee

Ik vind niet dat je met vakdocenten moet gaan praten als alle cijfers goed zijn. Je mag hier maar met 2 docenten een afspraak maken en na anderhalf jaar wilde ik voor het eerst een gesprek en precies die leerkracht kon die avond niet. We hebben toen via mail het een en ander besproken.

Het is hier echt niet de bedoeling dat je een beetje voor de gezelligheid een afspraak maakt hoor.

Vera*

Vera*

04-03-2013 om 19:02

Raar

Met oudste hebben we vaak wel een reden om een babbeltje met een docent te willen maken.
Bij het eerste rapport van jongste hebben we ook bij twee docenten een babbeltje gemaakt. Het is wel raar om over een kind te praten wat hele goede cijfers haalt maar toch allerhande problemen heeft.

Mama 5

Mama 5

04-03-2013 om 19:09

Hangt ervan af

Soms hebben we een gerichte vraag, zelfs als de cijfers goed zijn. Dan maken we wel een afspraak.
Het gebeurt ook wel, dat we niets te vragen hebben. Wij sturen dan altijd een mailtje naar de mentor, met de vraag of hij het wil laten weten, als er problemen zijn, maar dat wij het goed vinden gaan. Dat werkt goed.
Hier staat trouwens uitdrukkelijk in de uitnodiging van de tien-minuten gesprekken, dat het niet de bedoeling is, om gezelligheidsgesprekjes te voeren.

Annet

Annet

04-03-2013 om 21:41

Sinds dit schooljaar niet meer (4e klas)

De vorige jaren wilden wij wel graag de mentor spreken en 1 of 2 leraren met verschillende soorten vragen.
Dit jaar zijn we voor het eerst niet geweest (najaar). De mentor kennen we al van vorig jaar. Het is de gymleraar en mijn indruk is niet zo positief over zijn beeld van kind en vakken. Wij konden in het najaar echt niets bedenken om te bespreken.
Nu komt er weer een gesprekkenronde aan. Ik verwacht van kind en ons geen andere conclusie, maar daar moet ik nog naar vragen.
Overigens ging kind vanaf 3e klas mee naar de gesprekken. Dat vond ik erg zinvol. Je komt dan niet in een sfeer met leraar van: ja hoor , dat doen wij wel. Terwijl kind het precies andersom zegt.
Ik hoop bij jongste (nu nog groep 8) al eerder te beginnen met het mee laten gaan van kind.

Vic

Vic

04-03-2013 om 22:28

1 keer geweest

Wij hebben 1 keer een gesprek gehad met een vakleerkracht, en 1 keer met de mentor. In anderhalf jaar op het v.o. dus best een magere score. Daarnaast nog wel wat telefonisch en mailcontact met zowel de mentor als de teamleider, toen dochter een ongeval had gehad en een paar weken thuis was. Bij ons op school worden de kinderen altijd mee gevraagd naar de gesprekken.

zebra

zebra

04-03-2013 om 22:56

Infoavond

heb ik begin dit schooljaar ook bezocht evenals het eerste 10 minutengesprek dus de mentor heb ik al gezien en gesproken. Ik verwacht niet dat ze dit keer wéér alle ouders wilt spreken en denk dat ik nu maar oversla. Bij eventuele vragen kan ik altijd mailen.

zebra

zebra

04-03-2013 om 22:59

Tot nu toe

ben ik nog nooit naar vakdocenten gegaan terwijl er vorig schooljaar veel slechtere cijfers behaald werden.
Bij het vorige 10 minutengesprek hadden de mentor en ik het heel kort over de cijfers maar had ik nog wat andere dingetjes die ik graag wilde bespreken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-03-2013 om 00:40

Ja, wij gaan meestal wel naar de docentenspreekavond. Zoon zit inmiddels in de vierde. Ik voel mij absoluut niet bezwaard om naar gesprekken te gaan, ook al zijn de cijfers voldoende tot goed. Mijn kind is toch meer dan een cijfer-machine? Ik vind het te makkelijk om te concluderen dat een goed cijfer leidt tot een 'gezelligheidsgesprek'. Ik hoor graag zo nu en dan van een paar leerkrachten hoe zoon het doet, hoe de docenten hem zien, hoe het sociaal gaat etc.

P

P

05-03-2013 om 07:17

Ijsvogeltje

Hoe zoon het doet en hoe het sociaal gaat vind ik toch echt iets wat je bespreekt met de mentor, niet met een vakleerkracht.

Algemeen: bij een vraag mail ik gewoon de leerkracht, veel sneller en efficiënter. Daar ga ik echt niet minstens een uur voor weg!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-03-2013 om 08:30

P, ik houd toch geen pleidooi dat JIJ naar een spreekavond moet? Je neemt mijn bericht wellicht iets te letterlijk.
Ik schrijf ook 'etc.'. Dat betekent dat ik niet alleen met een leerkracht wil spreken over hoe het sociaal gaat, maar meer dingen wil horen. Hoe gaat het in de klas, pakt hij de stof van het vak goed op, heeft hij zijn huiswerk altijd af. Kortom: welk beeld heeft de docent van zoon. Ja, ik vraag ieder jaar ook een afspraak met de mentor (we kunnen maximaal 3 docenten per avond spreken, 2 x per jaar), maar ik vind het als ouder nuttig om zo nu en dan ook een andere docent te spreken. Ik voel mij dus allerminst bezwaard om een keer per half jaar 3 x 7 minuten in contact te zijn met leerkrachten. En het 'mag' hier ook gewoon, er is niemand die het vreemd of ongewenst vindt.

Ilva

Ilva

05-03-2013 om 10:18

Wel gaan

Maak kennis met de leraren van je kind. Mijn kind had/heeft wel wat problemen op school maar die bespreek ik vooral met de mentor. We mochten laatst twee leraren uit kiezen. Dus koos ik voor de lerares Engels omdat hij daar het zwakste voor stond (maar wel voldoende hoor). Ik had niet echt een vraag voor haar maar had wel een leuk gesprek en hoorde van haar hoe mijn zoon is in haar klas. Wat zij van hem vind. Heel leuk om positieve dingen te horen (van de mentor ook positief hoor, het is een lieve jongen maar wijkt qua gedrag af van andere en dat stoort de andere kinderen dan weer en die gaan pesten). Volgende keer kies ik weer een andere leraar uit, misschien de gymleraar omdat hij gym nu eindelijk leuk vind in tegenstelling tot de basisschool.
En vraag ook gewoon hoe je kind is op school. Ik sprak een man die een opleiding volgt tot leraar en hij was verbaasd dat ouders bij 10 min. gesprekken alleen maar over cijfers hebben terwijl het toch om veel meer gaat. Dus ja, ga zien wie de leraren van je kind zijn dan weet je waar hij het over heeft als hij verteld over een leraar.

zebra

zebra

05-03-2013 om 13:11

Nog een aantal weken

de tijd om te beslissen. De mentor hoef ik dit keer niet te spreken, we hebben de vorige keer bepaalde dingen al goed besproken en het is me dan ook duidelijk hoe hij in de klas is en hoe ze over hem denkt (positief). Maar misschien is een gesprek met de docent geschiedenis wel zinvol, zoon heeft een voldoende voor geschiedenis maar geeft aan het vak toch vaak moeilijk te vinden.

Pippe Lientje

Pippe Lientje

05-03-2013 om 13:36

Toch jammer

als je niet gaat. Je beloont het goede gedrag niet. Als het goed gaat, ga ik geen aandacht aan je besteden; al is het maar via de mentor. Als het slecht gaat krijg je vanzelf je portie (negatieve) aandacht...
Ik vind het ook bbest een beetje gek dat je overweegt om niet te gaan. Zijn die 10 min. en een reisje heen en weer te veel naar een plek waar je kind vele uren per dag doorbrengt?

Emmetje

Emmetje

05-03-2013 om 13:46

Wel gaan

Ik zou wel gaan. Misschien kun je naar de docent gaan die je kind het fijnste les vind geven. Voor het kind leuk maar ook voor de docent een opsteker. Ik vond het in elk geval leuk om te horen dat een moeder zei dat ik de favoriete docent van haar kind was en dat ze daarom eens kennis wilde maken.

Jujube

Jujube

05-03-2013 om 13:55

Altijd

Wij gaan altijd. Bij zoon kregen we altijd te horen dat hij lui was en veel hogere cijfers zou kunnen halen en ik vroeg dan of er ook nog wat positiefs te melden was. Was er bijna altijd wel. Oudste dochter doet het uitstekend, zit in 5 gym en zij geeft altijd aan met wie we moeten gaan praten, eigenlijk altijd bij docenten die we nog niet kennen of docenten zie zij halfgaar vindt. Er ontstaan altijd leuke en zinvolle gesprekjes. Bij jongste dochter op school zijn er alleen 3 of 4 mentorgesprekken per jaar waarbij de leerling ook aanwezig dient te zijn. Dan worden alle vakken doorgenomen. Ook prima.
Ik vind het juist prettig om docenten te spreken en een indruk te krijgen van hoe je kind op school functioneert, ook in relatie tot betreffende docent.
Groet,
Jujube

zebra

zebra

05-03-2013 om 13:57

Pippe lientje

is dit bericht voor mij bedoeld of voor iemand anders die hier reageert? Het is namelijk niet zo dat ik helemaal niet wil gaan, ik vind betrokkenheid juist erg belangrijk. Ben lid van de ouderraad en zit in een responsgroep. Bovendien kost het ons weinig tijd om te gaan, de school is vlakbij.

Maar door dat laatste begon ik juist te twijfelen. Ik hoorde daar een moeder vragen waarom ze hooguit 3 docenten per contactavond kan spreken terwijl ze er misschien wel 4 wilt spreken. Docenten hebben het ook best druk en ik kan me daardoor best voorstellen dat ze misschien liever tijdens die avonden de ouders spreken waarbij dat echt nodig is. Er staat hier trouwens ook in de schoolgids dat je je niet verplicht moet voelen om te gaan.

zebra

zebra

05-03-2013 om 14:01

Emmetje

tijdens het 10 minutengesprek met de mentor, een aantal maanden geleden, heb ik al aangegeven dat mijn zoon dit jaar de biologielessen erg leuk vindt, dat die lessen van hem zelfs langer zouden mogen duren dan 50 minuten. Dit itt vorig schooljaar toen hij juist hoopte op lesuitval van dat vak (wel aardige docent maar was niet zo goed in uitleggen enzo). Ik vind het namelijk, naar de school toe, erg belangrijk om ook de positieve dingen te benoemen.

zebra

zebra

05-03-2013 om 14:05

Jujube

je brengt me op een idee, ik kan natuurlijk ook aan zoon vragen of hij wilt aangeven met wie we een gesprek kunnen aanvragen. Normaal gezien had een gesprek met de coördinator me ook wel interessant geleken maar die heb ik onlangs nog gesproken tijdens de responsgroep bijeenkomst, hij is namelijk ook een docent waarvan mijn zoon les krijgt. Daar heb ik trouwens ook de positieve dingen benoemd die ik al had ervaren.

Maylise

Maylise

05-03-2013 om 15:09

Niet altijd

Ik ga alleen naar deze bijeenkomsten als de cijfers niet goed zijn of er iets is anders is wat niet goed loopt in de klas. Verder ben ik wel eens nieuwsgierig naar een docent waar veel (positief of negatief) over wordt gepraat door het kind. Dan maak ik ook een afspraak. Soms geven de kinderen aan dat ik echt X moet ontmoeten.
Echter ik ga niet altijd. Als het gewoon lekker loopt op school en er zijn geen speciale dingen waar ik me zorgen over maak dan ga ik niet.

Jolijt

Jolijt

06-03-2013 om 11:15

Wij gaan wel

Oudste heeft echt nooit een onvoldoende gehad, maar we vinden het gewoon belangrijk dat de school ook ziet wie er bij haar horen.
Dus altijd de mentor van dat jaar en verder of een leerkracht waarmee het wat minder klikte of juist een favoriet. Dan weer je ook over wie ze het hebben.
Nr 2 heeft wat meer moeite dus daar zijn de gesprekken wat inhoudelijker.

Bij ons kun je er ook maar 3 spreken binnen het 10 minuten rooster, maar als je wilt kun je daarbuiten altijd nog een gesprek aanvragen. Ook als het 10 minuten gesprek niet voldoende bleek.
Onze school drukt ouders op het hart daar echt gebruik van de maken. Beter een paar keer gesprekken dan een van de rails gelopen kind of misverstanden is hun optiek.

P

P

06-03-2013 om 11:51

Jolijt

Je kunt hier gewoon elke docent mailen. Wachten op die 2 gesprekjes per jaar vind ik gewoon vaak te laat. Als er iets is dan mail je!

Jolijt

Jolijt

06-03-2013 om 13:27

uiteraard kan dat hier ook, maar het wordt extra als geen probleem aangemerkt in de periode van de 10 minuten gesprekken, zodat je niet het idee hebt dat je het daar maar mee moet doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.