Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
P

P

16-03-2013 om 15:51

Omrekenen maten, gewichten, inhoud etc

Mijn zoon is aan het worstelen met de maten en gewichten en hij vond dit plaatje hier http://wijzeroverdebasisschool.nl/rekenen-kan-het-dametje-met-de-centimeter-meten/ nogal mooi en duidelijk. Kan iemand zoiets (het liefst allemaal bij elkaar) vinden van liters en grammen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas

sinas

16-03-2013 om 16:02

Ik heb dat

hier nog van mezelf van de lagere school, in stempelvorm in een schrift. moet even kijken waar het schrift is want mijn zeer opgeruimde kinderen (ahum) maken er ook weleens gebruik van, en dan zou ik hem kunnen inscannen cq foto van kunnen maken voor je.

cqcq

cqcq

16-03-2013 om 16:07

Waarom iets anders?

Het handige is juist dat de voorvoegsels gelijk zijn.

Dus kg, hg, dag, g, dg, cg, mg

en

kl, hl, dal, l, dl, cl, en ml.

Verder kun je dan nog kubieke meters omrekenen in liters:

ik ga altijd uit van 1 l = 1 dm3 (kubieke decimeter).

Dat kun je gemakkelijk leren aan een kind, ik vraag dan altijd om het voor te stellen. Een idee van een liter hebben de meester kinderen wel (litermaatje, melkpak etc). Het is dan vrij gemakkelijk om te zien dat een liter nooit gelijk kan zijn aan een kubieke meter (dat is veel groter), en ook niet aan een kubieke centimeter, (dat is veel kleiner dan een liter). Dus dan blijft de kubieke decimeter over.

Verder is ons stelsel zo gedefinieerd dat 1 liter water 1 kg weegt.

sinas

sinas

16-03-2013 om 16:08

Gevonden

Dus als je het wilt, zeg het maar.

P

P

16-03-2013 om 16:34

Cqcq

Ik heb niet altijd zin om dat er bij te zetten maar mijn zoon heeft ernstige dyslexie en dit soort dingen kan hij echt niet zo makkelijk onthouden. Klokkijken lukt hem ook niet zonder iets op papier ernaast en dit werkte dus prima maar ik heb het het liefst gewoon duidelijk op 1 plek om uit te printen. Die pijltjes en nulletjes deden het gewoon voor hem en natuurlijk kan ik dat zelf fabriceren maar ik hoopte op iets simpels: printen en klaar.

P

P

16-03-2013 om 16:35

Sinas

Nee, dank je maar dan maak ik het net zo snel zelf denk ik

Er moet toch zoiets ergens bij elkaar staan wat je zo kan printen?

sinas

sinas

16-03-2013 om 16:49

Eh ja

in dat schriftje dus, wat ik hier heb liggen.

cqcq

cqcq

16-03-2013 om 16:57

Juist geen drie verschillende

Dan zou ik juist geen drie verschillende schema's willen. Dan is het toch handiger om je zoon te leren dat er structuur zit in de eenheden. Ik zou dan juist zoeken naar een schema waar alleen de voorvoegsels in staan.

Zoiets als dit:

http://swakman.amsterdams.info/na/Rekenen/Voorvoegsels.htm

(maar dan natuurlijk wel de extremen die hij nog niet hoeft te weten eraf geknipt)

P

P

16-03-2013 om 17:31

Tja

Als jij denkt dat dat overzichtelijker is dan het gegeven schema dan kan ik zeggen: nee sorry

Maar goed, ik heb oudste ingeroepen en die is gaan plakken en knippen met lettertjes in paint en voila! Jongste kan nu juist leren dat ze alledrie op elkaar lijken en dat had ik nu juist nodig. Verder is de da en d nog lastig voor hem.

Het grote rekenboek

In het grote rekenboek staan alle maat trappetjes, ik heb het voor mijn dyslectische zoon gekocht en we kijken er vaak in.

Lisetje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.