Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Oefenen met begrijpend lezen?

Hi, onze zoon (10 jr, groep 6), scoort op alle Cito onderdelen een (hoge) I, behalve op Begrijpend lezen (IV) en Studievaardigheden (III). Beiden belangrijke onderdelen voor het vervolgonderwijs. Hij is al sinds groep 5 Avi Plus (Avi uit), dus technisch lezen is het probleem niet. In de onderbouw scoorde hij nog een I op begrijpend lezen. Aangezien hij de reken cito's heel goed maakt (waarbij begrijpend lezen in de vraagstelling ook een rol speelt), zou je denken dat hij het wel zou moeten kunnen. Hij vindt begrijpend lezen wel heeeeeeel saai en ik vermoed dus dat hij veel te snel door de tekst gaat en niet de tijd neemt om de antwoorden op te zoeken. Ook de interpretatievragen (wat bedoelt de schrijver hiermee te zeggen?) vindt hij lastig.

Hij wil heel graag naar een bepaalde middelbare school, maar die biedt alleen havo/vwo en vwo onderwijs. Nu denk ik dat hij dat zeker aan kan, hij is een slimme en leergierige jongen, valt dus alleen op Begrijpend lezen uit.

We gaan het sowieso bespreken met zijn juf komende week. Maar hebben jullie tips? Heeft het zin om (samen) te oefenen? We hebben een Squla abonnement afgesloten, omdat de jongste dat leuk vindt, maar daarin zouden we kunnen oefenen. Kunnen we aan school oefencito's vragen? Of toch maar beter los laten en thuis niet te veel op focussen?

Bedankt!

Twee sporen denk ik. Heb jij ook het idee dat hij teksten niet begrijpt? Lees een boek samen dat hem interesseert en laat hem uitleggen waar het over gaat. Of stel vragen. Lijkt hij het goed te begrijpen dan zit het mogelijk in de Cito. Dochter vond die teksten vreselijk. Ze kruiste maar watcaan: ze zei die teksten zijn zo saai. Maar ik WIST dat ze goed teksten begrijpt. Toen hebben we met haar besproken dat ze de citos toch serieus moet nemen . Daarnaast wist ze niet dat ze terug mocht lezen om tot antwoorden te komen. Ze wist dus niet hoe de toets precies werkte. Toen ze dat wel snapte scoorde ze I ipv III

guera schreef op 25-06-2021 om 12:18:

Twee sporen denk ik. Heb jij ook het idee dat hij teksten niet begrijpt? Lees een boek samen dat hem interesseert en laat hem uitleggen waar het over gaat. Of stel vragen. Lijkt hij het goed te begrijpen dan zit het mogelijk in de cytostatica. Dochter vond die teksten vreselijk. Ze kruiste maar watcaan: ze zei die teksten zijn zo saai. Maar ik WIST dat ze goed teksten begrijpt. Toen hebben we met haar besproken dat ze de citos toch serieus moet nemen . Daarnaast wist ze niet dat ze terug mocht lezen om tot antwoorden te komen. Ze wist dus niet hoe de toets precies werkte. Toen ze dat wel snapte scoorde ze I ipv III

Zo raar dat dat nu niet verteld wordt aan de kinderen. Ik heb er hier 2 die erg gehoorzaam waren in die tijd.  Als de juf niet verteld dat je terug mag lezen dan zal het niet mogen en doe ik het dus niet. Heeft mij heel wat overredingskracht gekost om ze zo ver te krijgen en toen gingen de scores omhoog. 

Spelenderwijs oefenen werkte voor mijn kinderen beter dan het echt benoemen dat we gingen oefenen.  Dan lag er druk op of zo.  Ik liet ze bijvoorbeeld een recept lezen en dan gingen we samen de cake maken.  Dan kon ik controleren of ze het gelezene goed begrepen hadden. 

Twincle

Twincle

25-06-2021 om 17:57 Topicstarter

guera schreef op 25-06-2021 om 12:18:

Twee sporen denk ik. Heb jij ook het idee dat hij teksten niet begrijpt? Lees een boek samen dat hem interesseert en laat hem uitleggen waar het over gaat. Of stel vragen. Lijkt hij het goed te begrijpen dan zit het mogelijk in de Cito. Dochter vond die teksten vreselijk. Ze kruiste maar watcaan: ze zei die teksten zijn zo saai. Maar ik WIST dat ze goed teksten begrijpt. Toen hebben we met haar besproken dat ze de citos toch serieus moet nemen . Daarnaast wist ze niet dat ze terug mocht lezen om tot antwoorden te komen. Ze wist dus niet hoe de toets precies werkte. Toen ze dat wel snapte scoorde ze I ipv III

Hij begrijpt de teksten wel, ik vermoed dat hij veel te snel leest of te snel wil antwoorden, omdat hij het zo enorm saai vindt… Hij vindt het wel lastig om vragen te beantwoorden over de intentie van de schrijver (moet zeggen dat ik die antwoorden vaak ook multi-interpretabel vind).

In je vraag mis ik een beetje het normale begrijpend lezen en de rol van de school. 
zelf zou ik beginnen met een gesprek met school. Je ziet dat kind uitvalt op begrijpend lezen, ziet school dit ook buiten de Cito’s om terug en hebben ze een verklaring? Wat heeft school zelf al gedaan om dit op te lossen en wat zijn ze nog van plan om komend jaar te doen? Is er al een voorlopig advies?


Zelf zou ik er niet direct een voorstander van zijn om uitsluitend op de begrijpend lezen Cito te oefenen om het advies op te krikken.

Werken ze op school met nieuwsbegrip?  Google maar eens. 
Dat zijn goede oefeningen om begrijpend te lezen. En dat doe je niet voor de cito maar omdat je die vaardigheid overal voor nodig hebt. 
Valkuilen bij slimme kinderen zijn:
- uit je hoofd antwoorden in plaats van in de tekst te kijken
- eigen kennis gebruiken 
- oefening niet serieus nemen. Soms helpt het om een moeilijke tekst te nemen
Ga er gewoon eens naast zitten en vraag hoe hij aan de antwoorden komt? 
Natuurlijk kan de leerkracht dat ook doen, maar het is best handig als jij er zelf achter komt. 

Hier viel het kwartje pas een beetje bij het samenvatten van teksten. Op zoek naar de hoofdpersonen, wat ze deden, de werkwoorden, en in welke tijdsoort, verleden, heden, toekomst, de 'clou' van het verhaal.

Met behulp van dit soort 'rijtjes' kunnen ze meer greep op de tekst krijgen. Als ze er aan toe zijn. En als het voor een schoolopdracht geraagd wordt.

En navragen waar het boek over gaat dat ze zelf aan het lezen zijn. Op de basisschool lazen mijn kinderen eigen boeken als Harry Potter/zoon en samen met mij Pluk van de Petteflet/dochter. Of later op de basisschool las ze Anubis, van de tv-serie.

Twincle

Twincle

26-06-2021 om 18:55 Topicstarter

DCS1 schreef op 25-06-2021 om 20:08:

In je vraag mis ik een beetje het normale begrijpend lezen en de rol van de school.
zelf zou ik beginnen met een gesprek met school. Je ziet dat kind uitvalt op begrijpend lezen, ziet school dit ook buiten de Cito’s om terug en hebben ze een verklaring? Wat heeft school zelf al gedaan om dit op te lossen en wat zijn ze nog van plan om komend jaar te doen? Is er al een voorlopig advies?


Zelf zou ik er niet direct een voorstander van zijn om uitsluitend op de begrijpend lezen Cito te oefenen om het advies op te krikken.

Op de methodentoets (ze gebruiken Nieuwsbegrip) scoort hij een 7,5 gemiddeld, dus dat is al een stuk beter dan de Cito. Goeie vragen voor school, dankje, ik neem het mee in het 10 minutengesprek.

Twincle

Twincle

26-06-2021 om 18:57 Topicstarter

Lente2 schreef op 26-06-2021 om 12:37:

Werken ze op school met nieuwsbegrip? Google maar eens.
Dat zijn goede oefeningen om begrijpend te lezen. En dat doe je niet voor de cito maar omdat je die vaardigheid overal voor nodig hebt.
Valkuilen bij slimme kinderen zijn:
- uit je hoofd antwoorden in plaats van in de tekst te kijken
- eigen kennis gebruiken
- oefening niet serieus nemen. Soms helpt het om een moeilijke tekst te nemen
Ga er gewoon eens naast zitten en vraag hoe hij aan de antwoorden komt?
Natuurlijk kan de leerkracht dat ook doen, maar het is best handig als jij er zelf achter komt.

Ze werken inderdaad met Nieuwsbegrip, dat gaat wel ok. Als we gaan oefenen dan wil ik er inderdaad bij gaan zitten. Tijdens het thuisonderwijs viel me al op dat hij veel te snel gaat en geen zin heeft om terug te lezen.

Twincle

Twincle

26-06-2021 om 19:00 Topicstarter

AnneJ schreef op 26-06-2021 om 13:11:

Hier viel het kwartje pas een beetje bij het samenvatten van teksten. Op zoek naar de hoofdpersonen, wat ze deden, de werkwoorden, en in welke tijdsoort, verleden, heden, toekomst, de 'clou' van het verhaal.

Met behulp van dit soort 'rijtjes' kunnen ze meer greep op de tekst krijgen. Als ze er aan toe zijn. En als het voor een schoolopdracht geraagd wordt.

En navragen waar het boek over gaat dat ze zelf aan het lezen zijn. Op de basisschool lazen mijn kinderen eigen boeken als Harry Potter/zoon en samen met mij Pluk van de Petteflet/dochter. Of later op de basisschool las ze Anubis, van de tv-serie.

Volgens mij gaan ze hier in groep 7 wel mee aan de slag. We lezen samen Harry Potter, hij leest zelf graag boeken als Leven van een looser… Hij kan wel goed vertellen waar een boek over gaat. Het lijkt echt alleen op die Cito’s mis te gaan.

Mijn dochter is in groep 5 een niveau hoger geplaatst bij Nieuwsbegrip. Vervolgens liep ze vast omdat ze de vraagstelling niet begreep, te "lui" was om het op te zoeken en doordat ze lange tijd op de automatische piloot het toch wel goed deed zonder de trucjes, werkwijze en strategie te kennen om de vragen te beantwoorden. Vervolgens ging haar cito ook goed omhoog. Halverwege groep 7 viel haar M-cito weer tegen. De juf heeft prompt een nieuw niveau van Nieuwsbegrip aan haar gegeven en nu was haar Cito weer goed. Ze heeft blijkbaar de uitdaging nodig om te kunnen focussen. 

Laat de juf eens met hem doornemen hoe hij de cito doet, wat er bedoeld wordt met de vragen en welke strategieën hij hanteert. 

Ik zou beginnen met vragen of jullie de toetsen (opgaven + door hem gegeven antwoorden) in mogen zien, en/of dat iemand op school de toetsen met jullie nabespreekt. Nabespreken op school is eigenlijk het beste, dat creërt bij het kind ook het besef dat die toetsen echt belangrijk zijn en dat het niet alleen maar z'n moeder is die wat "zeurt".

Maar goed, door toetsen samen het kind te analyseren krijg je zicht op waar het mis gaat en waar je aan moet werken.


Herkenbaar hier, al was het verschil veel kleiner (begrijpend lezen lage II, rest een I). Het was alleen belangrijk omdat zoon naar een school wilde met alleen VWO. Zoon las thuis enorm veel, ook moeilijke boeken, en leek die altijd prima te begrijpen. Het zat bij hem dus echt in het begrijpen wat de bedoeling was op een CITO begrijpend lezen.

Ik heb wel thuis met hem geoefend, oude CITO's. Hij las niet terug, ging veel te snel, was slordig (als verwezen werd naar regel 24-27 las hij 34-37 bijvoorbeeld, en vond het dan gek dat het antwoord er niet in stond, en gokte dan maar). En hij gaf vaak het antwoord wat hij dacht obv voorkennis, in plaats van het antwoord dat in de tekst stond. Door te oefenen begreep hij wat er in deze toetst eigenlijk getoetst werd. Toen werd begrijpend lezen een hoge I. 

Zijn motivatie om te oefenen kwam pas na voorlopig schooladvies dat niet naar zijn zin was. Het oefenen was dus eerste maanden groep 8.

Hij zit nu in bovenbouw gymnasium en de zaakvakken zijn zijn beste vakken, dus het begrijpend lezen is volgens mij nooit werkelijk een probleem geweest.

Bij jouw zoon is het verschil veel groter. Dus er kan ook iets anders aan de hand zijn. Mijn ervaring is dat je daar het beste achter komt door er zelf naast te zitten, 1 op 1.

En als schooladvies hem niet boeit, en hij heeft hier geen zin in, dan weet ik niet of ik het zou doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.