Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
brugklasmoeder

brugklasmoeder

13-12-2012 om 10:18

Nu toetsweek, kan dat wel?

Onze zoon in de 1e en zijn zus in de 3e hebben nu toetsweek die tot volgende week woensdag duurt. Ik ben hier zo niet gelukkig mee. Kinderen zijn aan het eind van hun latijn en niet fit. Overal zijn mensen en kinderen ziek en mijn kinderen lopen op hun tandvlees en ik mag hopen dat ze ook niet ziek worden.
Vooral voor zoon die nu zijn eerste maanden op het Vo erop heeft zitten is deze week een martelgang. Hij is helemaal op van de zenuwen voor deze proefwerkweek. Ik weet niet hoe andere ouders van de school er over denken, maar ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die de timing niet handig vinden. Kan ik hier zelf nog iets mee? Ik kan natuurlijk de school mailen, maar wat zet ik er in. Er is ook een ouderraad, maar kunnen die hier iets mee. En wat kan ik voor argumenten aan dragen om volgend jaar de toetsweek op een ander tijdstip te doen. Het is dit jaar voor het eerst op dit tijdstip overigens. Vorige jaren was het voor dochter na de herfstvakantie en in januari, maart en juni. Nu dus december, maart en juni. Wie heeft advies voor mij, of moet ik me er maar gewoon bij neerleggen en hopen dat mijn kinderen er zonder kleerscheuren door heen komen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voordeel

Het voordeel is dat ze straks wel echt helemaal vakantie hebben!
Het zal elk jaar wel wat wisselen ivm de gespreide zomervakantie. Dit jaar zijn ze bij jullie waarschijnlijk vroeg begonnen en schuift alles wat naar voren. Volgend jaar zal het dan weer anders zijn.
Denk dat je er verder weinig mee/aan kunt doen. Met de vakantie in het vooruitzicht moet het lukken om ze er nog even doorheen te slepen, toch?

Tineke

Tineke

13-12-2012 om 11:19

Beter

Mijn zoon verzucht nu juist 'was het maar een toetsweek'. Het punt is dat er nu veel hoofdstukken uit zijn, en er dus getoetst moet worden. En dat in de gewone schoolweek, met het gewone huiswerk dat gewoon doorgaat, is erg veel.
Dus als het de keuze is tussen toetsweek (alleen toetsen, gewone lessen vervallen) of een schoolweek (met bijna dezelfde hoeveelheid toetsen), tja, dan wist ik het wel.

Ilva

Ilva

13-12-2012 om 16:16

Inderdaad

Bij mijn zoon op school hebben ze om de 6 weken een toetsweek. Mijn zoon komt dan helemaal tot rust. De meeste dagen maar 2 uurtjes school en de rest van de dag vrij om te leren. En helemaal geen maak huiswerk. Heerlijk. Maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jullie gaat. Als de meeste gewone lessen ook nog door gaan dan is het best zwaar.

Fred de Velde

Fred de Velde

13-12-2012 om 17:04

Overal is wat bij

Na de vakantie heeft ook zo zijn nadelen, dan zit je tijdens de feestdagen nog met huiswerk en planning, n kun je na de feestdagen ook niet even een weekje weg.

Jesse_1

Jesse_1

13-12-2012 om 18:08

Maar...

... kom je hier nu pas achter?

Tja

toetsweken komen nooit goed uit....
Als je het eerder doet zit je met de Sinterklaasvoorbereidingen en 5 december.
Als jet het nog eerder doet is het direct na de herfstvakantie en dat vindt ook niet iedereen fijn. Na de kerstvakantie kan waarschijnlijk ook niemand waarderen. Dat er nu blijkbaar bij jullie veel kinderen ziek zijn kan je van te voren ook niet weten, hier is er niemand ziek. En een griepgolf had net zo goed half november kunnen vallen.
Als het goed is zag je de toetsweek al aankomen. En wat anderen ook al zeiden: mijn kinderen vinden toetsweken nooit zo erg. Alleen maar elke dag twee toetsen en verder tijd om te leren en geen maakwerk.

P

P

13-12-2012 om 18:28

Eens met heksenvet

Mijn zoon heeft alleen aan het eind van het schooljaar een toetsweek zonder les. Eind november had hij 10 toetsen in een week staan waarbij de gewone lessen ook gewoon doorgingen met dito huiswerk. Hij zou een toetsweek zonder les nu hemels vinden!

Op van de zenuwen

Daar is misschien wel wat aan te doen bij je zoon. Misschien is hij zo moe omdat hij zo gespannen is? Dat herken ik namelijk wel. Spanning veroorzaakt ook lichamelijke klachten. Kan je hem helpen bij die zenuwen en oververmoeidheid? Is het nodig om zo gespannen aan je toetsen te werken? Welnee, tijd voor leren, tijd voor ontspanning en lekker uitslapen als het kan.

neteret mut

neteret mut

13-12-2012 om 21:51

Hier normaal

alle middelbare hebben nu toetsweken ( decemberexamens), al verschilt het per school of ze 1 of 2 toetsen per dag hebben. Zo is jongste dochter al op 5 december begonnen met haar examens en gaat het door tot en met dinsdag. Terwijl de tweeling dinsdag pas begonnen is en komende dinsdag alweer klaar is. Verder idd vrij, alleen de examens. Volgende week hier en daar een vrije dag, een verplichte schoolactiviteit ( samen naar de bioscoop bv) en dan uitslagen ophalen/ oudercontact. Gaat zo voor zover ik weet op alle scholen in B.

Marjoleine64

Marjoleine64

13-12-2012 om 22:25

Hier ook

volgende week, de laatste week voor de vakantie, is er toetsweek. En nog een keer aan het eind van het schooljaar. Heerlijk vinden de jongens dat, 2 toetsen per dag en verder niets. En voor alle vreemde talen hoeven ze ook nog eens niets te leren want ze krijgen leestoetsen. Jongste is alleen niet tevreden dat hij (2e klas) iedere dag om half 9 moet beginnen en zijn broer (3e klas) pas om half 11... Maar alles beter dan dit vlak ná de vakantie te hebben zoals sommige scholen doen, dan moet je in de vakantie leren. En zeker als je 2 weken op wintersport bent word dat dan lastig...
Marjoleine

Mussie

Mussie

14-12-2012 om 07:32

Herkenning

Hier ook een zoon (in de 2e) met wallen onder z'n ogen. Hij heeft gelukkig geen proefwerkweek! Wel veel toetsen maar een proefwerkweek brengt voor hem veel spanning met zich mee en dat zou nu inderdaad wel zwaar zijn. Ik vind het ook niet zo'n handig gekozen periode, maar zoals je hierboven kunt lezen heeft iedereen andere voorkeuren qua timing dus ik denk dat klagen niet helpt.
Ik zou het zoeken n veel ondersteuning maar dat doe je waarschijnlijk al. Veel sinaasappels, op tijd slapen en af en toe naar school brengen ipv te laten fietsen als dat kan. En daarnaast helpen met de moeilijke vakken. Nog even volhouden!
Overigens snap ik een van de vragen hierboven niet. Wat heeft het ermee te maken of vraagsteller dit aan zag komen? Vast wel, maar wat moet je daarmee? De stof is ongetwijfeld pas onlangs behandeld dus vooruit leren lijkt me niet mogelijk.

P

P

14-12-2012 om 14:08

Nog iets

Ik zag dat 'iedereen op zijn tandvlees loopt en/of ziek is en het zat is' maar ja, zo'n toetsweek is altijd aan het einde van een periode dus zo gek vind ik dat niet. Verder als je toch vanaf half okt tot half maart (griepperiode) geen toetsen meer mag geven wordt ook wel wat onhandig....

brugklasmoeder

brugklasmoeder

14-12-2012 om 15:16

Ok overtuigd

Jullie hebben me laten inzien dat ik er niet zo zwaar aan moet tillen. Gelukkig zijn de zenuwen bij jongste nu helemaal weg en vindt hij het wel relaxed allemaal. Maar hij leert makkelijk en staat overal een 8 of 9 voor en heeft dus niks te vrezen. Oudste heeft 13 proefwerken in 5 dagen en zij staat er niet zo best voor. Voor haar is de druk wel erg hoog (en wellicht niveau ook). Na het weekend nog 3 dagen en dan is het klaar. Voordeel is inderdaad ook dat ze nu 2 weken echt vakantie kunnen houden. Vorige jaren moest dochter toch ook leren in de vakantie. We slepen dochter er wel door heen door een lekkere lunch te geven, gister met de auto gebracht en samenvattingen maken, overhoren en oefenen. Komt goed! Zoon maak ik me totaal geen zorgen om.

Fred de Velde

Fred de Velde

15-12-2012 om 18:49

Succes

Veel succes dan! En daarna fijn vakantie!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.