Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Monique D*

Monique D*

13-05-2013 om 18:49

Nooit op school geleerd: terugtellen (optellen) bij kassa

Mijn dochter (16) heeft een bijbaantje als cassiëre bij de supermarkt. Dat gaat prima. Men kan op het scherm op de kassa zien wat het wisselgeld is als er moet worden afgerekend. Wel moet zij van haar leidinggevenden "terugtellen", zodat de klant kan controleren of zij het wisselgeld correct teruggeeft. En tja: hoe moet zij dan terugtellen? Men ging ervan uit dat ze dat wist.. Ik heb het haar uitgelegd. Stel: men geeft 20 euro en het product kost 8,95 euro. Op het scherm staat 11,05 euro. De kunst is om niet naar het scherm te kijken. Je pakt dan 5 cent en je zegt dan "dit maakt 9", dan geef je een euro en "het maakt dan 10", vervolgens geef je een briefje van 10 euro en dan zeg je "met 20".
Dit wisseltrucje moest ze wel even doorhebben. Zoon van 18 werkt ook in een winkel als bijbaantje en op die kassa is het wisselgeld niet te zien. Hij kan goed hoofdrekenen en rekent het wisselgeld zo uit. Hem is nooit gezegd dat hij moet terugtellen (eigenlijk is het optellen naar het bedrag wat de klant heeft gegeven) en had ook geen idee hoe dit gaat. Na mijn uitleg begreep hij het wel.
Toen was het mij ook opgevallen dat niemand van ons het "terugtellen van geld" op school hebben geleerd. Ik was zelf verbaasd dat winkeliers of marktkoopmannen of -vrouwen een hele aparte manier van hoofdrekenen hadden. Ik begreep dit niet.. totdat ik na goed kijken er zelf achterkwam HOE ze dat doen.. je hoeft het hoofdrekenen helemaal niet te beheersen!
Mijn vraag is: waarom wordt er op school geen aandacht aan besteed? Ik vind dit wel belangrijk, zeker als je in een winkel achter de kassa moet staan.
Vroeguh (als 16-jarige) werd ik getest en afgewezen voor een bijbaantje in een supermarkt omdat ik niet kon hoofdrekenen (is nooit mijn sterke kant geweest). Toen waren er nog geen kassa's waar men het wisselgeld erop kan zien. Toen werd het terugtellen ook gebruikt.. maar ik hebt het nooit op school geleerd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje43

kaatje43

13-05-2013 om 20:59

Vroegah

is mij ook nooit geleerd om terug te tellen. Dat leer je je zelf aan en diegene die je inwerkt. Kwestie van oefenen. Ik was ook geen ster in hoofdrekenen toen. Het is gewoon een trucje dat je even door moet hebben. Mijn ervaring is dat juist door kassa's waar het wisselgeld op te zien is, je in verwarring gebracht wordt. Zeker als mensen na het afslaan zeggen: wil je er nog iets bij. Ik zou zeggen: gewoon gaan oefenen met je dochter.

P

P

13-05-2013 om 21:14

Tja

Het is inderdaad geen terugtellen, wat een verwarrend woord zeg, de spellingscontrole kent het niet eens.

Ik geloof niet dat kinderen dit niet leren maar ze leren het niet als kassiere! Ze leren op zulke gekke manieren links- en rechtsom rekenen dat ze het wel snappen maar niet als 'terugrekenen' zien/begrijpen.

-Flupke-

-Flupke-

13-05-2013 om 21:29

Je hebt er

bepaalde site voor waar je dit kan oefenen. Iets met kassatraining heet dat geloof ik.

amk

amk

13-05-2013 om 21:52

Vmbo verkoop

daar leerde je dat wel.

Geen terugtelkassa

Hier ook een kind dat zelf moet terugtellen en die had daar ook even de bibberietus over....(geen rekenwonder).
Maar dat gaat prima als je géén terugtelkassa hebt. Dus niet het verschil-teruggeefbedrag weet.
Want hoe zou je het dan doen?
Dan doe je het automatisch met de terugtelmethode. Dat is de handigste manier.
Dus na een paar keer weet je dat wel en gaat het vanzelf. Dus niet naar het bedrag op de kassa kijken en gewoon doen. Dat lijkt me het simpelste.
En anders thuis oefenen voor de zekerheid.
groeten albana

Het is toch niet zo moeilijk?

Ik heb dat op school ook niet geleerd, maar wel in de praktijk aan de supermarktkassa. Zo moeilijk is het niet.

Monique D*

Monique D*

14-05-2013 om 14:51

Zij beheerst het nu wel

Het is inderdaad niet moeilijk, maar als men op de basisschool bij geldrekenen het terugtellen (inderdaad is het optellen) dit had behandeld dan was zou het nog meer gesneden koek zijn dan als je het nooit hebt gehad. En je bent geneigd om naar het kassascherm te kijken wat het wisselgeld is, maar dat moet je juist niet doen. Ik vind het wel vreemd dat dit niet wordt behandeld, want eigenlijk zou je dit al moeten weten.
Dus bij VMBO-Verkoop-handel wordt het wel geleerd? Bij welk niveau (basis of kader)?
Ook moet ze altijd aan de klant vragen of hij kleingeld kan geven. Bijvoorbeeld: het product kost 2,15. De klant geeft een tientje. Zij moet dan vragen of hij nog 15 cent heeft (anders is het wisselgeld zo op). Hetzelfde geldt ook voor een prijs van 12,50 en de klant geeft bijvoorbeeld 20 euro. Zij vraagt dan of de klant 2,50 heeft. Dan maak je het bedrag rond, waardoor zij een tientje kan teruggeven. Zij heeft dan genoeg wisselgeld en de klant is van dat kleingeld af.

Juist wel op de kassa kijken

Op grond van wat de kassa aangeeft, pak je je wisselgeld en dan geef je het via dat "terugtellen" aan de klant. Op die manier werkt het als kruiscontrole, zo heb ik geleerd.

pita

pita

15-05-2013 om 10:59

Optellend

ik kijk ook nooit op de kassa, ik tel door tot ik aan het bedrag ben dat de klant heeft gegeven, dat vind ik het gemakkelijkst.

dus bedrag is 238,45 en klant geeft 250 dan begin ik gewoon met een stuiver maakt 238,50. Daarbij 50 cent maakt 239 en zo verder. Ik reken dus niet van te voren uit dat ik 11,55 terug moet geven. En laat ook de kassa NIET rekenen om zo dan 11,55 al tellend terug te geven. Optellend dus maar dat bedoelen jullie misschien ook wel?

Die tussenstapjes

Heel soms moet ik ook wel eens afrekenen met onze niet wisselgeld aangevende kassa. Komt misschien 1 keer per week voor Ik heb dus niet de standaard ervaring van een kassajuffrouw. Tegen de tijd dat het weer eens voorkomt moet ik altijd denken hoe die toetsen ook alweer werken
Ik tel ook altijd terug. Eerst als ik uit de la pak en dan in de hand van de klant. Nooit weet ik wat het totaal is, ja zo ongeveer...geschat wel, maar zeker niet precies.
Ik wéét dus niet dat het 11,55 is. Wel dat het iets meer dan een tientje is. Ik ben zowiezo al geen rekenwonder en voor routine doe ik het te weinig.
Ik tel zoals Genista aangeeft. Alleen sla ik stapjes over. Ik tel stuivers niet uit b.v. maar maak er meteen al een ronde euro van bij de eerste handeling.
Als ik kleingeld erbij vraag (wisselgeld raakt op) dan trek ik dat wat ik erbij vraag er meteen al af. Vraag is dus 55 cent en dat geven ze dan is het meteen 11 euro i.p.v. 11,55 en geef ik terug alsof er 11 euro afgerekend moet worden.
Wat ze me geven aan briefgeld leg ik voor de zekerheid altijd op de kassa. Zo kan ik als ik 'vergeet' wat ze gaven altijd nog even spieken (was het nu 50 euro of 20 euro wat ze gaven?) En ik heb gemerkt dat klanten zichzelf ook wel eens vergissen, dat ze denken dat ze 20 euro gaven en het was 50 of andersom. Dan kan ik tenminste nog wapperen met dat briefgeld...mocht dat voorkomen.
Gaat altijd goed, ondanks mijn minieme ervaring en slecht werkende rekenknobbel en al helemaal geen opleiding in die richting.
Oudste (elke week 6 uur bijbaantje in supermarkt) kan het op de automatische piloot en die is enorm slecht in rekenen. Daar bij vergeleken ben ik een rekenwonder Die telt ook terug zoals ik doe heb ik gemerkt als ik 's boodschappen doe bij haar. En voor het laatste totaalbedrag spiekt ze op de kassa...( Is samen 11 euro 55, dag mevrouw en nog een prettige dag verder).
groeten albana

Tijgeroog

Tijgeroog

16-05-2013 om 10:48

Euh albana...

Als ik van jou 11,55 terug moet krijgen en je vraagt er 55 cent ivm het teruggeven dan ben ik echt niet blij als ik maar 11 euro terugkrijg. Ik heb dan 55 cent extra betaald dus ik wil ook graag 55 cent meer terugkrijgen. 12,10 dus.

Wat je bedoelt is dat er bv 8,45 betaald moet worden en je ?20,- krijgt. Dan vraag je die 45 cent erbij en doe/reken je alsof er 8 euro betaald moet worden. Dan geef je dus 12 euro terug.

Monique D*

Monique D*

16-05-2013 om 16:25

Genista: op kassascherm kijken kan je in de war brengen als je t

Als je een rekenwonder bent dan kan je terugtellen als controle voor de klant èn op het kassascherm ook controleren als het bedrag klopt. Maar als je terugtelt weet je niet precies wat het totaalbedrag is. Of je moet dat geld voor de klant opnieuw tellen op de "normale" manier.
Daarom raakte ik de kluts kwijt als ik het verschil al uit mijn hoofd had uitgerekend en de verkoper gaf mij al terugtellend het bedrag terug. Hij begint dan eerst het kleingeld te geven en dan de rest.. terwijl in mijn hoofd eerst het grote bedrag is en dan de centen. Hij begint eerst het kleingeld te geven en dan het bankbiljet en dan wist ik het niet meer.
Zie de ervaring van Albana wat eigenlijk omgekeerd is:
"Ik tel ook altijd terug. Eerst als ik uit de la pak en dan in de hand van de klant. Nooit weet ik wat het totaal is, ja zo ongeveer...geschat wel, maar zeker niet precies.
Ik wéét dus niet dat het 11,55 is. Wel dat het iets meer dan een tientje is. Ik ben zowiezo al geen rekenwonder en voor routine doe ik het te weinig."

Tijgeroog

Tijgeroog

16-05-2013 om 17:01

Monique

Maar als je de methode van het terugtellen kent kun je op die manier ook controleren of je het juiste bedrag terug krijgt, en hoedje het niet uit te rekenen. Want dan tel je mee als je het terug krijgt.

Precies tijgeroog

Dan reken je juist helemaal niet. Voorbeeldje: klant moet € 6,75 afrekenen en betaalt met een tientje. Op de kassa zie ik dan als wisselgeld staan: € 3,25. Dat bedrag pak ik uit de kassa. Dat ga ik "terugtellen" naar de klant: het bedrag was € 6,75, dus (25 cent gevend) dat is 7, (euro gevend) dat is 8, (2 euro gevend) dat is 10.
Op die manier is het een kruiscontrole, want als je het goed doet, heb je dan na het terugtellen geen geld over of tekort.

Monique D*

Monique D*

17-05-2013 om 15:22

Bij terugtellen naar kassascherm kijken of juist niet?

Het terugtellen is inderdaad een prima controle om het geld op de stuiver na correct te geven aan de klant. Maar als ik terugtel weet ik niet dat het wisselgeld 3,25 euro is. Ik weet alleen dat ik het "op kan tellen" met 25 cent om het 7 te maken, en dan dat ik 1 euro moet geven om het 8 te maken en dan 2 euro om de som af te maken tot 10. Het feit dat 3,25 euro als wisselgeld ontgaat mij. Om te weten dat het 3,25 is maak ik de som: 10 - 6,75. Ik zou dat net "teruggetelde" wisselgeld weer op moeten tellen om te controleren of het 3,25 euro is. Volgens mij moet je het kassascherm dan niet als controlemiddel gebruiken als je wil terugtellen. Want ook ik als klant kan maar een ding: of de som maken 10-6,75 = 3,25 of mee terugtellen en dan ervan uitgaan dat wat op het scherm staat juist is.

Juist je moet niet kijken!

Zie je? Je raakt alleen maar in de war als je het totale bedrag weet!!! Je moet juist niét weten wat het totaal is als je terug telt! Oudste (die dus wel het totale bedrag kan aflezen) nog 's gevraagd en zij zegt dat ze terugtelt en dan als ze alles in de hand heeft gegeven zegt : En dat maakt....(wat klant heeft gegeven). En nooit naar dat bedrag kijkt wat de kassa aangeeft.
En pas als ze het geld erin legt (wat de klant heeft gegeven dus op de kassa ligt dus b.v. 20 euro) kijkt ze en rekent ze nog even geschat na. (Staat 11,55 en totaal was het een tientje+ nog wat muntgeld dat ze de klant in de hand gaf, yes het klopt!).
En zij moet aan het eind van de rit haar eigen lade tellen en dat klopt eigenlijk altijd. Hoogstens heeft ze een paar stuivers verschil, maar dat kan ook zijn omdat een klant zegt "laat maar zitten"....En is meestal dan dus teveel. Ooit in het begin heeft ze een tientje te weinig gehad. Maar daar deed haar baas niet moeilijk over. Dat kwam vaker voor als je net begon. Euro's verschil is nog nooit voorgekomen.
Dus vooral niet kijken naar dat bedrag dat je terug moet geven!
groeten albana

P

P

18-05-2013 om 12:40

Albana

Ik snap het niet zo maar ik heb nooit achter een kassa gezeten dus dat zal het wel zijn.

Stel de klant moet 11,55 betalen en betaalt met een briefje van 20.

Dan staat er op de kassa (hopelijk) dat het wisselgeld 8,45 is.

Dat pak je dan en vervolgens ga je het aan de klant geven waarbij je begint met de kleinste muntjes en dan 'tel je terug' (wie heeft die benaming verzonnen).

Dat is dus de dubbele check en ik snap niet wat daar mis mee is. Je pakt snel het geld wat je terug moet geven en vervolgens geef je een muntje van 5 cent: 11,60. Twee muntjes van 20: 12 euro. 1 munt van 1: 13 euro. 1 munt van 2: 15 euro en met een briefje van 5 maakt het 20.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.