Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
JosB

JosB

28-01-2013 om 09:58

Nog steeds lezen op frustratie niveau (groep 3 kind)

Dochter van 6 zit in groep 3. Ik kreeg een brief van school dat dochter nog steeds op frustratie niveau leest maar eigenlijk inmiddels minimaal op midden -3 zou moeten zitten. Na frustratie niveau komt instructie niveau en dan beheersingsniveau. Dus ze heeft moeite met lezen, dit ondanks dat ze sinds 3 weken elke dag thuis even leest op advies van de juf. Jammer voor dochter want ze doet echt haar best en als het dan nog moeilijk gaat vind ik het sneu voor haar. Kan dit nog goed komen of heeft dochter een blijvend lees probleem? Dyslexie komt veel voor bij ons in de familie, is de kans groot dat ze daarom nog zo spellend leest? Ik kan niet precies inschatten hoe zorgelijk dit lees niveau is? Loopt ze echt schrikbarend achter of zijn er veel kinderen die dit nog niet beheersen op dit moment? Hoe worden die leestoetsen afgenomen. Klassikaal of individueel? Zo ja dan kan dit ook nog invloed hebben op dochter, ze is nogal snel afgeleid en mist vaak stukjes uitleg hierdoor. Rekenen gaat wel goed. Ik hoop niet dat dochter een jaar moet doubleren door dit leesniveau....of denk ik nu te negatief?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mama 5

mama 5

28-01-2013 om 10:07

Ook

Onze dochter heeft ook moeite met lezen. Wat wij hebben gedaan:
Kaartjes maken met alle letters (vooral de dubbelklanken) die we ophouden, waarop zij de klank moet benoemen.
Iedere dag een bladzijde uit een leuk boekje lezen van de bieb. (leeskilometers maken)
Woordjes lijsten van Veilig en vlot met haar lezen.
Sleeplezen introduceren.

Het oefenen wat ze op school doen, staat in geen verhouding tot wat je thuis kunt doen, omdat je tijd gewoon veel meer tijd hebt en een-op-een met je kind kunt gaan zitten.

Josb

Ik kan weinig zeggen over je dochter, maar ik heb wel gezien dat er tegenwoordig heel anders omgegaan wordt met leesles dan toen wij op school zaten. Als kinderen halverwege groep 3 achterlopen wordt er vanuit de positie van een buitenstaander bekeken agressief snel en hard ingegrepen. Dan komen er meteen extra oefengroepjes en wordt er met ouders overlegd wat thuis te doen.

In onze tijd was dat helemaal niet.

Maar uiteindelijk bij ons op school gaat een groot deel van die kinderen in groep 4 gewoon prima weer mee. Ik kan dat natuurlijk niet met zekerheid over je dochter zeggen, maar misschien is het toch goed om te weten dat dit tegenwoordig de standaard-aanpak is. Daar ligt volgens mij achter dat ze nu van oordeel zijn dat kunnen lezen al het andere leren pas mogelijk maakt, en dat het dus ontzettend belangrijk is dat kinderen onmiddellijk op het goede spoor gezet worden als er aan het begin iets hapert.

Marie

Marie

28-01-2013 om 12:25

Alleen een brief?

Hoi
Je kreeg alleen een brief? Daar zat dus geen uitnodiging bij om alles eens rustig te kunnen doorspreken met de juf en/of de IB-er? Eerlijk gezegd vind ik dat wat vreemd.
Ik wil je adviseren om dus een afspraak met juf te maken met evt. de IB-er erbij om alles eens rustig te bespreken. Dan kun je ook vragen stellen m.b.t. leestoetsen en oefenen thuis en op school.
succes

Iedereen heeft een frustratieniveau

Iedere leerling heeft een frustratieniveau. Dus van een denkbeeldige leerling zou je kunnen zeggen: hij heeft beheersingsniveau AVI-M3, instructieniveau AVI-E3 en frustratieniveau AVI-B4 en hoger.

"Ze leest op frustratieniveau" zegt op zichzelf niets. Bedoelt de juf dat M3 voor haar frustratieniveau is? OK, dat geeft aan dat het niet zo goed gaat, maar dat zegt ook nog te weinig. Hoe leest ze het AVI-START niveau (en dan bedoel ik NU, niet bij de test in oktober/november!): is dat beheersingsniveau (zelfstandig lezen) of instructieniveau (met hulp lezen) of is dat ook frustratieniveau?

Er is tegenwoordig een klassikale test. Ik denk dat je dochter die test gehad heeft, aangezien het klinkt alsof er maar op 1 niveau getest is (en dat was dus niet heel informatief). In de klassikale test moeten kinderen het juiste woord kiezen in een zin, het gaat dus zowel op technisch lezen als om tekstbegrip. Kinderen die op frustratieniveau scoren op de klassikale test moeten alsnog individueel getest worden met een 'hardop lezen' test.

Correctie

Correctie: er is geen AVI-START toets voor oktober/november, ik was in de war met methodegebonden toetsen van een bepaalde leesmethode. Het is mij niet duidelijk of je op AVI-START niveau kunt spreken van beheersing/instructie/frustratie, of dat 'AVI-START' meer een term is die gebruikt wordt voor niet beheersen van M3.

De AVI-M3 toets kan in januari of februari worden afgenomen. Ik lees op het VLL-forum dat de normering best streng is, en dat er in januari nog niet altijd (afhankelijk van zomervakantie) voldoende stof uit de leesmethode is behandeld om die toets te kunnen afnemen. http://www.veiliglerenlezen.nl/web/Voor-gebruikers/Forum/WintersignaleringDMTAVI-M3.htm

Vragen aan school: is het kind ook individeel getest; wat kan ze (volgens methodegebonden toetsen) nog net wel en zit daar vooruitgang in; is ze echt een uitzondering of er is een grotere groep kinderen die zo scoort; wat gaat school doen; wat voor boekjes moet ze thuis lezen?

Dyslexie...

Lastig te zeggen, als dyslexie in de familie voorkomt zou ik daar rekening mee houden. Het is een mogelijkheid. Maar half groep 3 nog niet goed lezen zijn er veel. Dat kan over een half jaar prima zijn.

Ik heb 2 kinderen , oudste met dyslexie en jongste waarschijnlijk ook. 1 in groep 6 en 1 in groep 5. Beide lezen ongeveer avi 4 midden. Lopen dus 1-2 jaar achter. De oudste haalt die achterstand niet in, de jongste gaat met behandeling misschien wel op niveau uit komen. Bij haar dachten ze eerst ook dat het nog wel kwam. Spelling doet zij bijv wel goed. De oudste inmiddels ook redelijk. Lezen blijft een probleem. Hou het goed in de gaten bij evt. Dyslexie. Hoe eerder je dat herkent hoe beter voor het kind. Maar ik zou eerst eind van het schooljaar eens afwachten, met wat extra werk kan ze het ook gewoon inlopen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tango

Tango

28-01-2013 om 21:45

Uitleg vragen

Ik vind het heel vreemd dat je hierover een brief krijgt. Waarom wordt het niet gewoon met ouders besproken in bijv. een 10-minuten gesprek? Ik zou de juf om uitleg vragen wat ermee bedoeld wordt, want eerlijk gezegd snap ik het ook niet hoor.
Of het zorgelijk is dat ze nog niet op M3 zit, tja daar kun je niets van zeggen. Ze kan in een keer een sprong maken of ze kan een leesprobleem hebben. Dyslexie kan zeker meespelen maar is eigenlijk nog niet veel van te zeggen.
En hoe oefen je thuis met haar? Leest ze zelf of doe je dat samen met haar. Hier ook een zoon die niet zo goed leest, mag nu oefenen in M4 ,zit in groep 4. Wij oefenen nu thuis met hem een week lang dezelfde tekst, hier moet hij dan ook vragen over beantwoorden (dus ook een stukje begrijpend lezen) en na een week leest hij de tekst met de juf. Werkt heel goed hier, je merkt dat hij meer woorden leert kennen en het lezen steeds wat makkelijker gaat. Maar lastig blijft het wel voor hem.

Paddington

Paddington

29-01-2013 om 11:46

Midden groep 3

is het nog moeilijk te zeggen of het zo blijft. Wat voor goed lezen het belangrijkste is, dat een kind plezier krijgt in lezen.
Uit recentelijk onderzoek is gebleken, dat zodra een kind AVI E4 en hoger leest het boeken aankan van 5! AVI niveau's hoger zonder frustatie. Daarbij is het van elementair belang dat het een boek is dat het kind interessant vind. Dus als je kind bijvoorbeeld helemaal gek is van sterren, lees dan dingen over sterren.

Met AVI E4 en lager is dat wat moeilijker omdat ze bepaalde basiskennis van lezen nodig hebben. Het oefenen met klanken is daarbij heel erg goed. Elke dag even lezen heeft het meeste effect. Zorg daarbij dat je het kind positief blijft benaderen. Zeg niet, dat is fout, maar zeg: ken nog een goed. Hoe heette die klank ook alweer? Blijf heel veel complimenten geven. Je zult zien dat het effect heeft.
Mijn dochter, ook frustatie met lezen, echt heel erg. Op een gegeven moment had ze de donald duck gevonden. Eerst samen, zij de woorden die zij kon lezen. Ik de andere woorden. Nu leest ze Fantasia, Mees Kees en Dolfje Weerwolfje. Ze zit nu in groep 7. In groep 3, 4 en 5 alleen maar frustatie op school. Gelukkig niet thuis. Samen lezen vind ze leuk, het is altijd positief en gezellig.

JosB

JosB

30-01-2013 om 09:19

Dank voor alle reacties!

Wat school betreft schijnen ze heel goed te zijn in het signaleren van kinderen met dyslexie en andere leerproblemen. Er wordt veel van de ouders verwacht wat kinderen ondersteunen met lezen etc. Dit vind ik wel goed. Elke week feedback over wat je kind goed en minder goed doet en wat van ouder verwacht wordt qua hulp. Het is meer dat ik het sneu vind omdat mijn kind dan te horen krijgt meer oefenen maar dat doet ze al zo veel. Ze heeft sinds een week of 3 plezier in het lezen ontdekt. Daarvoor had ze totaal geen interesse en ging al zuchten als ze zelf een woordje probeerde te lezen. Ik ben blij dat dit veranderd is. Het is wel schattig want bij de bieb zoekt ze altijd naar boekjes met een pootje erop, want die gaan over dieren en dat vindt ze interessant. Ze is gek op dieren . Dus ze vindt sinds kort lezen wel heel leuk. Wie weet helpt dat haar om vooruit te komen. Dochter leest graag in de auto (heen en terugweg naar school). Verder voor het slapen gaan soms samen en soms alleen. Ze leest dus wel 3x per dag 10 minuten. Dus een half uur totaal, dit is echt veel vind ik. Als ze een woordje fout leest, zeg ik meestal. Kijk nog eens naar dit woordje en dan zegt ze het meestal goed. Als ze het niet weet zeg ik het. Vandaag ga ik als leesouder op school helpen bij dochter in de groep. Dit zal hopelijk meer duidelijk maken over hoe ver dochter achter loopt.... Volgende week krijgen we al rapport bespreking dus ik wacht nog even met naar de juf toe gaan. Ik ben allang blij dat dochter ontdekt heeft dat lezen leuk is. Haar broer van 8 leest alleen maar stripboeken. Ik hoop dat dochter echt boeken gaat waarderen. Bedankt voor alle tips.

JosB

JosB

30-01-2013 om 09:23

Oja....

Ze begon 3 weken terug met Avi Start en pakt nu steeds vaker de midden groep 3 boeken. Dus er is wel vooruitgang! Wat ze echt leuk vind is het avi start boekje van Dolfje Weerwolfje. Helaas is er maar 1 van daarna worden de boeken van Paul van Loon te moeilijk. Dus het komt vast wel goed qua lezen

Guinevere

Guinevere

30-01-2013 om 09:34

Stripboeken o.t.

Stripboeken zijn echt geweldig leesvoer, helemaal niets mis mee. De helft van mijn kennis komt uit stripverhalen! Helaas krijg ik mijn zoon er met geen mogelijkheid aan, die wil alleen maar National Geografic lezen, als het om vrijwillig lezen gaat.
Jouw kind staat nu aan het begin van een inhaalslag, zo te lezen. Geen wonder dat het moeizaam ging toen ze er geen interesse in had.

Tango

Tango

02-02-2013 om 14:52

Josb, dolfje?

Welk boek van Dolfje Weerwolfje heb jij gevonden op Avi start niveau? Ik dacht dat er alleen waren op E4 niveau en hoger. Hier een zoon die ook erg van Dolfje boeken houdt en het niet leuk vindt dat hij ze nog niet kan lezen. Misschien is dat dan iets voor hem.

JosB

JosB

02-02-2013 om 19:41

Tango

Ik heb van Dolfje Weerwolfje "Pak me dan" gevonden. Het gaat over Dolfje weerwolfje en een kip. Je begrijpt wat hij van plan is met die arme kip . Het verhaal is erg grappig. Ik vonden wij. Ik heb het bij de avi start boeken gevonden in de bieb. veel leesplezier voor je zoon!

Tango

Tango

04-02-2013 om 21:10

Bedankt, josb

Deze van Dolfje kende ik inderdaad nog niet. Ik ga eens kijken of ze hem hebben bij de bieb of anders reserveren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.