Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
charly

charly

14-10-2017 om 19:52

nog meer profielkiezers?

Dit jaar profiel kiezen, toch wel wat spannend.
Nog meer ouders van kinderen die dit jaar gaan kiezen? Zijn ze er al uit?
Dochter hier heeft niet echt uitgesproken voor of afkeuren, dus kan nog veel kanten uit. Ben benieuwd.


charly

charly

16-10-2017 om 16:52

Dymo

Dat begrijp ik niet, dochter hier doet ook gymnasium (scholengemeenschap) maar de klassieke taal komt toch gewoon in de plaats van de verplichte vreemde taal? Of kwam die bij jullie er nog bovenop? Hier zie ik verder dus geen verschil met atheneum.
(Hoewel dochter toch graag ook Duits wil doen)

Leuk die tips verder trouwens, goed om te weten, zoveel opleiding hebben we zelf ook niet gehad.

Charly

Met een breed pakket bedoel ik verschillende vakken die verschillende talenten aanspreken. Dus als je bijvoorbeeld een beta pakket hebt neem dan in de vrije ruimte juist wat meer vakken als geschiedenis en taal of juist artistieke vakken. En heb je meer een alfa/gamma pakket neem dan ook een beta vak in die vrije ruimte. Sluit je zelf niet op jonge leeftijd al in een enkel perspectief of een enkele richting op maar probeer zoveel mogelijk te leren.

Overigens

Ondanks mijn raadgeving heeft mijn zoon gekozen voor een CM/EM profiel heeft hij geen enkel beta vak gekozen (behalve de verplichte wiskunde). Ik heb hem wel aangeraden om bijvoorbeeld ook natuurkunde te nemen maar helaas wilde het niet.
Mijn dochter heeft gekozen voor een NT pakket en heeft daarnaast bijvoorbeeld ook geschiedenis. Ik probeerde haar zover te krijgen om een NT profiel te combineren met CM maar de extra vakken had ze geen zin in.
Dus mijn ideaal beeld heb ik nog niet bereikt. Gelukkig heb ik nog twee kleine kinderen dus wie weet wat zij nog gaan doen

Dymo

Dymo

16-10-2017 om 17:57

Charly

Hier kwam de klassieke taal inderdaad bovenop het pakket. Dus altijd één extra vak. Was op zich ook wel handig, mocht het toch niet lukken met de klassieke talen dan kon dochter zo door naar een atheneum, ze had dan al genoeg vakken. Gelukkig was het niet nodig.

charly

charly

16-10-2017 om 19:49

Ohja!

Daar heb ik nog helemaal niet bij stil gestaan, dat het voor dochter vanaf volgend jaar moeilijker wordt om af te stromen naar atheneum. Want zij heeft dan toch een vak te weinig. (Ze zal wrs geen extra vak gaan nemen)

Anoniem

Anoniem

16-10-2017 om 23:12

Vorig jaar

Ook hier heeft dochter vorig jaar een profiel gekozen. Zij heeft NT/NG gekozen en bij haar op school had dat in principe zonder extra vakken gekund. Om de mogelijkheid voor Atheneum nog open te houden, als Latijn te moeilijk wordt, heeft ze Duits als extra vak gekozen. Voor de afwisseling heeft ze ook nog economie en M&O gekozen, maar achteraf vindt ze het juist fijn dat al die andere vakken goed op elkaar aansluiten.

Dochter heeft nog even overwogen om toch ook geschiedenis te kiezen, dan zou ze alle profielen hebben gehad, maar dat is het toch maar niet geworden en misschien maar beter ook.

Weet trouwens niet of ik bij mijn volgende kind nog afwisseling zou stimuleren. Ja, als hij of zij die vakken echt leuk vindt natuurlijk wel, maar volgens mij kun je met NT/NG nog alle kanten op.

Toen ik ooit zelf moest kiezen, had je die profielen niet en ik had echt een gemengd pakket, met oa wiskunde-b en geschiedenis. Zelf vond ik alles leuk en wilde van alles wat houden, maar daardoor werd het van alles een beetje. Ben in dat opzicht wel blij met die profielen nu, dat je de vakken toch wat meer op elkaar afstemt.

Grappig

Dat kinderen blijkbaar vier extra vakken aankunnen en dan nog de optie open willen houden om atheneum te gaan doen als gymnasium niet lukt

Wij hebben vorig jaar dat hele keuzetraject gehad. Zoon vond het lastig want hij vond alle vakken wel oké en stond overal ook wel goed voor. Geen idee wat hij later wil doen. Hij heeft op mijn aanraden alle vakken op een rijtje gezet van leuk naar minder leuk. De leukste vakken heeft hij gekozen. Dat werd een EM pakket met natuurkunde. Past niet echt bij elkaar, maar dat maakt dus helemaal niets uit voor de vervolgopleidingen. Een extra vak nemen vond hij belachelijk. "Dat doen alleen meisjes die school als hobby hebben"

Anoniem

Anoniem

17-10-2017 om 08:15

Geen hobby hoor

"Dat doen alleen meisjes die school als hobby hebben"
Die van hier met haar extra vakken ziet school niet als hobby hoor. Volgens mij meer als sociale ontmoetingsplek waar je ook nog af en toe wat leert, maar waar je thuis zeker geen of nauwelijks aandacht aan moet besteden

Op de een of andere manier komt het haar meestal aanwaaien, alleen Latijn kost haar een beetje moeite, vandaar die optie met Duits. Maar dat beetje moeite kun je nog niet vergelijken met kinderen die echt leren. Gewoon huiswerk doen en opletten levert al bijna een voldoende op, maar zelf heeft ze nog niet helemaal door dat dat niet normaal is.

Maar dubbel profiel leverde in haar geval dus nog geen extra uren op en in vergelijkg met de onderbouw zou ze dan op heel weinig uren uitkomen. Als huiswerk je dan nauwelijks tijd kost, zijn extra vakken niet echt een probleem. Bij haar zijn maar 2 van die vakken ingeroosterd en eigenlijk zorgt dat lleen maar voor minder tussenuren, maar zeker niet voor en overvol rooster.

braam

braam

17-10-2017 om 09:03

breed

Ik wou dat breed kiezen hier nog kon. Ik vind samenhangend ook maar relatief. Als je bijvoorbeeld wiskundeleraar wilt worden, dan heb je wiskunde-b nodig. Maar verder is een NT of NG profiel helemaal niet zo nuttig voor dat beroep. Er zit wel iets in, dat je met natuurkunde wiskunde weer toepast, maar het is beslist geen noodzaak. Er is net zo goed iets voor te zeggen dat aardrijkskunde en geschiedenis nuttige vakken zijn voor een leraar wiskunde, dat voor een leraar in exacte vakken de "maatschappij" vakken ook nuttig zijn want leraar is natuurlijk bij uitstek een maatschappij-beroep. Maar dat kan dus vaak niet, want voor wiskunde-B moet je een N-profiel kiezen, en daar kun je dan weer geen geschiedenis kiezen als keuzevak.

Ik heb ook een profielkiezer dit jaar. Ik raad wel aan om niet alleen kijken naar wat je leuk of makkelijk vindt, maar ook naar waar je het meeste opties mee openhoudt. Maar kind moet het wel aankunnen, zittenblijven vanwege te zwaar pakket is het ook niet waard. Ik heb zelf vroeger een pakket zonder wiskunde en met veel talen gekozen, en dat vind ik achteraf toch zonde. Een taal pik je heel snel op als je die toch nodig hebt voor je werk, maar wis- natuur- en scheikunde doe je veel minder makkelijk nog even erbij. Ik vind het best jammer dat ik daar zo weinig van weet, en het sluit ook best veel deuren als je op je 20e ontdekt dat de studie waarvan je altijd dacht dat dat het helemaal was het toch niet is, en de studies die je wel wil doen toch wiskunde eisen.

Anoniem

"Dat doen alleen meisjes die school als hobby hebben"

Dat was dan ook de tekst van mijn zoon. Zit ook op het gym, hoeft ook niet heel veel te doen, maar vindt dan nog elk kwartiertje dat je vrijwillig extra aan school besteed gekkenwerk. Ik niet hoor, ik zit meer in de oudermodus: hoe breder je ontwikkeling hoe fijner. Ben dan ook wel blij met zijn brede pakket.

Braam, het klopt inderdaad dat vooral wiskunde B, natuurkunde, scheikunde en biologie belangrijke vakken zijn voor bepaalde vervolgopleidingen. Als je deze vakken niet hebt sluit je opleidingen uit (wat niet erg is als je sowieso al niks hebt met techniek of gezondheid). Om economie te gaan studeren heb je bijvoorbeeld niet eens economie nodig.

braam

In principe mag je alle keuzevakken kiezen in je vrije ruimte maar ik heb wel gehoord dat sommige scholen daar inderdaad heel moeilijk over doen.
Hier op school zijn eigenlijk alle combinaties mogelijk maar als je een gecompliceerd pakket hebt kan het wel zijn dat je sommige lessen moet missen vanwege roosterproblemen. Zolang de leerling zelf daar geen moeite mee heeft is dat geen probleem. Er is hier gelukkig wel veel mogelijk.

Mussie

Mussie

23-10-2017 om 21:44

En helemaal niet mee bemoeien?

Ik heb me er met oudste wel tegenaan bemoeid. Ik ging naar alle voorlichtingen en las alles wat school aandroeg, en nog meer. Samen met oudste uitgebreid de mogelijkheden bestudeerd. Bij jongste pakte het keuzemoment wat ongelukkig uit omdat een schoonouder kwam te overlijden, met alle verdriet en rompslomp die daarbij hoort. Dat hield ons nogal bezig, en dus heeft jongste alles zelf uitgezocht zonder enige hulp of bemoeienis van ons. Pas na een standaardmail van de mentor realiseerden we ons dat hij een keuze had gemaakt. En een prima keuze. Achteraf denk ik dat het beter was geweest om oudste ook alles zelf te laten uitzoeken. Al was de keuze dan waarschijnlijk niet anders geweest.

charly

charly

23-10-2017 om 23:54

Niet mee bemoeien

kan, ik weet niet of dat veel uitmaakt.
Uiteindelijk kiezen ze toch zelf.
Toevallig was dochter er vandaag mee bezig, ze is er wel redelijk uit.
Alleen de keuzevakken komt ze niet zo uit, ik begrijp dat dat er in principe 1 is?
Ze vindt het lastig te kiezen, vindt veel wel leuk of nuttig. Maar extra vakken zie ik haar ook niet zo snel doen, wordt dat niet snel teveel?

Ze lijkt hier zelf niet mee bezig, maar ik vraag me nu toch af of ze inderdaad niet een andere taal erbij moet hebben? Anders kan ze niet naar atheneum mocht ze struikelen met Latijn?
Tot nu toe ging Latijn goed maar ze vindt het steeds moeilijker. Nog net voldoende maar punten zakken flink. Woordjes gaan prima maar de teksten gaan steeds slechter dan ze zelf denkt...uiteindelijk gaat het natuurlijk om de teksten.
Ik heb zelf geen Latijn gehad dus kan moeilijk een inschatting maken over komende jaren.

braam

braam

24-10-2017 om 10:05

niet

Ik zou even afwachten hoe Latijn blijft gaan, als het echt niet gaat dan misschien beter om na dit jaar al over te stappen naar atheneum. Maar als het goed genoeg gaat nu (best kans dat niveau nu even wennen is en dat het kwartje straks valt), dan zou ik niet een taal kiezen puur om achter de hand te houden voor een eventuele overstap voor als het later toch niet lukt. Een kind dat slim genoeg is om nu gymnasium te doen lukt het wel om Frans of Duits dan in te halen. Die vakken worden niet veel moeilijker. Ik zou niet het pakket daarop afstemmen, zeker niet als een taal in de plaats komt van een vak wat ze echt leuk vindt of waar ze echt wat aan heeft.

Dymo

Dymo

24-10-2017 om 10:56

in ieder geval meekijken

De zoon van een vriendin van mij zat in een geweldig leuke klas. Zo leuk dat de kinderen hadden bedacht dat als ze allemaal hetzelfde profiel zouden kiezen, de klas voor altijd bij elkaar zou blijven. Ze vulden dus allemaal een EM profiel in want daarbij hoorden de leukste leraren.
Nou kon je op die school, aan het einde van het schooljaar, de vakken die je niet had gekozen alvast op een wat lager niveau doen. Je zou ze toch laten vallen.
Vriendin kreeg weken na de keuze een brief van school waarin dat allemaal werd uitgelegd en waarin stond dat zoon de vakken x, y en z vanaf die en die datum ging afbouwen. Dat waren precies de vakken die hij nodig zou hebben voor de vervolgopleiding waarover hij het al jaren had... Het koste heel wat moeite om toch nog het juiste profiel te krijgen.
Beetje meekijken kan geen kwaad.

charly

charly

24-10-2017 om 10:56

Dank braam

Oh, dus inhalen bij overstappen zou ev. ook kunnen, dat is een geruststelling. Dat zou voor dochter geen probleem moeten zijn, talen doet ze goed en vindt ze leuk. Latijn vindt ze ook leuk maar even afwachten hoe zich dat ontwikkelt.

charly

charly

24-10-2017 om 11:02

Dymo

Wat een geweldig verhaal!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-10-2017 om 11:09

Latijn

Ik lees dat wel vaker: de overweging om een extra moderne taal te kiezen 'voor als Latijn toch niet gaat'. Ik snap dat eerlijk gezegd niet zo goed. Als je op het atheneum zit, dan kies je toch ook geen extra taal 'voor als Frans (of Duits) toch niet gaat'?

braam

braam

24-10-2017 om 11:26

kanttekening

Ik ging er vanuit dat je dan ergens in of na de vierde die overstap naar atheneum gaat maken. Als je halverwege de vijfde over wil stappen naar atheneum, dan zit je wel met de toetsen die meetellen voor schoolexamen die dan al geweest zijn. Dat zal van de school afhangen hoe ze daarmee omgaan?

Maar ik zou er zelf vanuit gaan dat als het tot en met de vierde goed gaat, ze het gewoon aan moet kunnen. Als Latijn op gym gewoon onderdeel van pakket is zul je voor compleet soepele overstap extra taal als extra vak moeten kiezen. Dat kost wel tijd, die je ook juist in Latijn had kunnen stoppen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-10-2017 om 11:47

maar dat geldt toch voor ieder vak?

"Als je halverwege de vijfde over wil stappen naar atheneum, dan zit je wel met de toetsen die meetellen voor schoolexamen die dan al geweest zijn. Dat zal van de school afhangen hoe ze daarmee omgaan?"

Dat geldt toch voor ieder vak waarvan je in de bovenbouw bedenkt dat het toch geen goede keuze was? Als Frans tegenvalt in klas 4 of 5, dan kun je ook niet zomaar overstappen op Duits. Als wiskunde B tegenvalt, kun je ook niet zomaar naar wiskunde A. En Economie vervang je ook niet zomaar door bijvoorbeeld aardrijkskunde.

Dat bedoelde ik dus met mijn posting. Eigenlijk is het apart dat deze vraag blijkbaar vooral leeft als het gaat om Grieks en Latijn. Ik vraag mij af hoe dat komt. Waar komt de angst vandaan dat, na 3 jaar succesvol Grieks en Latijn in de onderbouw, een kind het vanaf de 4e of 5e niet meer zou kunnen?

braam

braam

24-10-2017 om 12:05

eens

Ben het met je eens, daarom schreef ik ook dat als het tot en met de vierde goed gaat ik er vertrouwen in zou hebben. Maar omdat ik in eerdere bericht had gezegd dat als het toch op overstappen uitkomt inhalen geen probleem zou moeten zijn, wilde ik dat toch even noemen.

Ik lees het wel eens vaker trouwens, dat mensen een extra vak kiezen om wat slag om de arm te houden. Het is niet alleen iets voor gymnasia. Maar ik vind het altijd dubbel, kan me er op zich iets bij voorstellen dat je bijvoorbeeld Frans niet moeilijk vindt en dat als extra vak kiest zodat als natuurkunde niet goed goed gaat je toch slaagt, dan maar niet dat NT profiel, dan heb je wel een diploma. Maar ook dan weer: de tijd die je in Frans stopt had je ook in natuurkunde kunnen stoppen en dan was dat misschien wel goed gegaan.

Specifiek over Latijn en Grieks, ik weet niet of het inmiddels anders is, maar ik vond die vakken in de bovenbouw echt anders dan in de onderbouw. Vooral Grieks. In de onderbouw kom je met stampen en wat handigheid in het herkennen van patronen heel ver. In de bovenbouw vrijwel alleen nog maar teksten. Hangt wel van de auteur af ook, maar Homerus vond ik echt lastig.

Voor zover ik weet....

Heb je op (zo goed als?) alle vwo scholen in de 4e sowieso nog een vak meer dan het aantal vakken waar je minimaal examen in moet doen. Als je dat extra vak een beetje tactisch kiest biedt dat je alle ruimte om een evt riskant/ lastig/ tegenvallend vak in de 5 e of 6e te droppen, met eventueel een profielwissel als gevolg.

Ingrid

Aanvulling

Met evt een profielwissel als gevolg. Of idd een overstap van gymnasium naar atheneum.

( ik ken overigens van mijn eigen school wel voorbeelden waar gymnasiastes die alleen Engels als vreemde taal hadden in de knel raakten toen Latijn of Grieks toch tegen bleek te vallen. Op het vwo zijn 2 vreemde talen verplicht. Dus wil je Grieks of Latijn kwijt ( als je maar 1 vd 2 had) dan heb je nog een andere taal nodig naast Engels. Anders pas je in geen enkel profiel.

Ingrid

Triva

Triva

24-10-2017 om 19:14

blij

Toch heel blij dat op de school van oudste iedereen verplicht met een extra vak moest beginnen. De meeste houden dat dan ook gewoon tot het eind en dan kun je nog een vak schrappen als je er op zakt. Geen gedoe met uitspraken als 'een extra vak is voor nerds' etc.

charly

charly

24-10-2017 om 19:52

Ja Ingrid

Dat bedoel ik dus, ben ik wel wat bezorgd om.
Voor mij geldt dat het onbekend is, nooit Latijn gehad. Dat maakt dat ik het lastig kan inschatten, hoe het in bovenbouw zal zijn voor dochter. En of haar huidige niveau toereikend is het aan te kunnen.
Je weet ook nooit hoe eea zal lopen. Leerlingen kunnen plots afhaken en minder gemotiveerd raken, het is dan toch wel handig om zonder al te veel gedoe te kunnen afstromen.
Latijn en Grieks zijn alleen al qua studielast een heel ander verhaal. Niet te vergelijken met andere vakken. Ik voel me ook beperkt in kunnen helpen. Ik vraag dochter woordjes af maar met teksten kan ik haar niet helpen. Zou ze problemen krijgen met Duits dan kan ik wel wat hulpmiddelen verzinnen, ken genoeg mensen die er goed in zijn, we kunnen Duitse muziek gaan luisteren of boeken lezen. Enz. Bij Latijn loopt dochter er nu al vaak tegenaan dat ze (te) weinig oefenmateriaal heeft.
(Ze gaat wel hulp vragen aan docent, dat vind ik weer positief. Ik hoop dat school ook met een goede inschatting komt uiteindelijk)

Charly

even terzijde.......Ik zou van gymnasium naar atheneum geen afstromen noemen. Het is allebei vwo.

Ik zou bij twijfel over Latijn ( of dat nou motivatie of moeilijkheidsgraad betreft) wel serieus overwegen een reservetaal aan te houden. Op precies dezelfde manier als ik een twijfelende natuurkundeleerling zou adviseren om met bv biologie in de vrije ruimte de optie open te houden om natuurkunde loos met een NG profiel het diploma te kunnen halen.

Gewoon goed snappen welke routes je afsluit of openhoudt met bepaalde keuzes in de vrije ruimte....

Succes met kiezen!

Ingrid

Mussie

Mussie

24-10-2017 om 20:18

Ik vind Dymo's verhaal ook grappig maar erg onwaarschijnlijk. Die school heeft de
ouders dus niet laten weten wat de keuze van hun kinderen was? Vreemde gang van zaken.
Verder vraag ik me af of je toch niet wat meer moet loslaten. Je hebt het over twijfels over haar niveau, over eventueel afhaken, voor Duits heb je al een heel plan zelfs. Waarom laat je haar niet zelf kiezen? Als ze het niveau niet aan zou kunnen, was dat al eerder gebleken. Ik herinner me nu ineens dat oudste zoon een negatief advies over Grieks kreeg, nou dat heeft hij dus niet gekozen. Laat haar zelf keuzes maken en grijp in als ze echt gekke dingen doet. Dit is het moment om kinderen te laten ervaren dat keuzes consequenties hebben. Je kunt toch niet tot in haar eindexamenjaar Duitse muziek met haar gaan zitten luisteren?

charly

charly

24-10-2017 om 22:43

Mussie

Ach, het was maar een voorbeeld hoor.
Punt blijft staan dat ik weinig zicht heb op Latijn.
Maar natuurlijk kiest ze verder zelf, dat sowieso.
Dat wil niet zeggen dat ze het allemaal alleen hoeft uit te zoeken. Waarom?

charly

charly

26-10-2017 om 09:46

Mussie

Je hebt eigenlijk ook wel gelijk.
Ik denk dat ik wat meer vertrouwen in dochter moet hebben.
Dochter krijgt nu juist minimaal hulp, ze vraagt alleen hulp bij afvragen hier en daar. Verder nauwelijks.
Ik bedoelde dat ik hulp zou kunnen gaan geven mocht het echt mis gaan met een vak. Maar ik snap nu ook wel dat het wel iets zegt dat ik er vanuit blijf gaan dat het mis zou kunnen gaan.
Ik denk dat ik dát moet gaan loslaten.
Ze heeft nu weer met Latijn laten zien dat ze het uitstekend kan allemaal. Heeft contact gehad met leraar en heeft nu veel meer zicht op wat fout gaat bij toetsen.
Ze wordt me veel te snel groot.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.