Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nog maar eens afstromen (mavo naar kader)

Ik heb hier al vaker geschreven over mijn dochter die nu in mavo 3 zit. Begin van het schooljaar ging niet goed, maar ze staat nu overal een voldoende op, op een 5 voor biologie na. Geen drama dus en als ze zo doorgaat haalt ze dit schooljaar gewoon. Ze heeft goed leren plannen en wat dat betreft heeft ze alles op de rit. Alleen....ze wil dolgraag terug naar Kader. Ze weet exact welke opleiding ze hierna wil gaan doen (welzijn, maatschappelijke zorg), is ook op de open dag geweest en ik moet toegeven, het past bij haar. Met Kader wordt ze hier gewoon toegelaten op niveau 4 en de leerlingen die er rondlopen komen ook grotendeels van Kader. Hoewel ik het wel zonde vindt, begrijp ik haar ook, want ze is elke dag uren bezig met school. Als ze om 3 uur thuiskomt is ze na een kop thee en een pauze om te eten, tot 10 uur `s avonds bezig. En dat elke dag en dan in het weekend ook grotendeels. Ik kijk met haar mee en zie dat ze langzaam werkt. Met wiskunde bijvoorbeeld, is ze rustig 2 uur bezig, alleen maakwerk. Verder vindt ze alles ook gewoon pittig. Ze moet hard werken voor haar cijfers, naar mijn idee té hard. Ze heeft nauwelijks tijd voor andere dingen dan school. Klasgenoten leren vaak een dag voor een proefwerk, maar zij dan al een week bezig met diezelfde toets. Ze heeft ook moeite met tekstbegrip, waardoor het lastig voor haar is bepaalde dingen in zich op te nemen. Dus ja, ze redt het wel, maar alleen door zich over de kop te werken. Ze heeft nu zelf 2 opties: nu naar kader 3, als dat uberhaupt nog wel kan. Direct na de kerstvakantie kon wel, maar het is nu al eind januari. Haar 2e optie is dit schooljaar afmaken en dan naar kader 3. Een jaar over doen dus. Ze is bang om haar examen niet te halen en dan helemaal geen kant meer op te kunnen. Haar doel is die opleiding en niets anders. Morgen bel ik de decaan om een gesprek aan te vragen. Heeft iemand ervaring hiermee? Zou het een foute keuze kunnen zijn? Zie ik nog iets over het hoofd en is het eigenlijk wel mogelijk wat zij wil? iemand?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

29-01-2013 om 11:57

Tot tien uur is lang

Ik zou toch even het MBO bellen, vraag om zekerheid: als ze kader heeft afgerond, komt ze dan echt in dezelfde klas als wanneer ze TL in haar zak heeft? (zoals ik toen ook al zei, dat is hier echt puur onmogelijk, dan wordt het echt niveau 3).
Maar goed, het MBO met niv. 3 of 4 maakt dan niet eens zoveel uit voor de keuze van nu. Tot tien uur 's avonds vind ik veel te lang, een week tevoren voor een proefwerk beginnen vind ik normaal, en ook slim. In kleine stukjes leren en herhalen is effectief leren.
Het is fijn dat ze weet wat ze wil na de middelbare school. Als ze nu naar kader kan, dezelfde klas, zou het haar waarschijnlijk veel verlichting geven. Zittenblijven op kader zou ik niet doen. Alle kans dat het onder haar niveau is en dan helemaal niks meer doet. Dan maar beter een fors jaar op deze manier doorgaan, dan heeft ze haar TL. Maar hoe zat het nu met het meisje dat haar zou pesten op kader? Speelt dat geen rol meer?

Tineke

Tineke

29-01-2013 om 12:13

Aha!

Net even iets ontdekt, de theorie is op mbo's van mijn dochters anders dan de praktijk. Op website staat keurig vermeld dat je toelaatbaar bent op niv. 4 met een kader, gl, of tl diploma. De praktijk is echter dat de docenten/decanen die de toelatingsgesprekken voeren, mensen al vrij vlot op niveau 3 plaatsen. Alleen hooggemiddelde TL-ers komen op niveau 4. Maar dat staat dus nergens. Ik zou dus echt even bellen naar zo'n decaan van de opleiding. Deze weet meestal ook meer dan de decaan van het VO.

Melleke75

Melleke75

29-01-2013 om 12:49 Topicstarter

Hoe het hier gaat.

Alle leerlingen, kader of Mavo, maakt niet uit, worden op niveau 4 geplaatst. Er volgen gedurende het schooljaar wat testen om te zien of een leerling op het juiste niveau zit. Het eerste jaar is ook een algemeen jaar. De opleidingen voor onderwijsassistent, pedagogisch medewerkster en Maatschappelijke zorg zitten ook in 1 klas en aan het eind van dat jaar kies je je richting. Dus of ze nu TL of Kader doet, ze komt in dezelfde klas en moet zich net als andere leerlingen gewoon bewijzen.

Dat meisje, ja dat speelt zeker wel. Dochter is serieus bang voor haar. Er zijn aardig wat 3e klassen, dus we zouden eerst moeten kijken waar ze dan geplaatst zou kunnen worden en of dat bij dat meisje zou zijn. Dat zou geen optie zijn. Andere school ook niet, dus het is of kader 3 of doorgaan zoals het nu gaat, maar ik zie dat ze moe is. Ik weet niet hoe lang ze de motivatie nog op kan brengen.

Tineke

Tineke

29-01-2013 om 12:53

Oke

Tja, eigenlijk is de keuze dus niet zo moeilijk. Een rondje bellen (kader en eigen mentor) en je hebt het voor elkaar. Niet te lang meer aarzelen, deze week is het nieuwe semester begonnen, het zou mooi zijn als ze daarin gauw kan meedoen.

Hier oa mbo 4

Mijn zoon doet OA(begin is zelfde als ped mederwerker), niveau 4 met TL. Hij doet dit in drie jaar. Er zitten er een aantal bij hem in de klas met VMBO Kader die het niet in deze drie jaar gaan redden en het vierde jaar nodig hebben, met name gestrand op het niveau taal/rekenen dat ze halen in de toetsen. Je moet een bepaald referentiekader halen aan het begin of einde(weet niet helemaal zeker wanneer) van in zijn geval derde jaar om te kunnen slagen. Dit is niveau 3f. Het blijkt dat bijna allen met kader dit niet halen in drie jaar en daarom een jaar extra erover doen.
Hier zou ik zeker rekening mee houden.

Jean

Melleke75

Melleke75

29-01-2013 om 15:58 Topicstarter

Lijkt me geen probleem.

In taal en rekenen is ze erg goed. Dat zou op zich geen probleem moeten zijn. Ze heeft de rekentoets ook al gehad die aanvankelijk door de overheid ingesteld was en die heeft ze ook met gemak gehaald. En taal, dat ligt haar wel, zou moeten lukken dus en tsja, anders maar in 4 jaar. In principe is het een opleiding van 3 jaar hier, zowel niveau 3 als 4. Als je 4 niet haalt doe je 3 jaar niveau 3 en dan nog 1 jaar niveau 4. Dat werd mij zaterdag tenminste verteld op de open dag. maar goed, ondertussen weten we nog steeds niet of het mogelijk is en zullen we toch met de decaan moeten praten. Ik heb haar vandaag geprobeerd te bellen, maar ze was niet aanwezig. Nu was het ook open dag op school en zal ze waarschijnlijk iets anders aan dr hoofd hebben gehad. Morgen bel ik nog maar een keer.

Jaymza

Jaymza

29-01-2013 om 18:26

Speel op zeker

Mijn ervaring is dat wat nu als vaststaand wordt verteld volgend jaar ineens heel anders kan zijn. En dan sta je daar met ineens de verkeerde opleiding/ vakkenpakket.
Jaymza

Melleke75

Melleke75

29-01-2013 om 18:52 Topicstarter

Heb ik haar ook verteld.

Ik zei al tegen haar: het kan ook zijn dat ze over een jaar zomaar besluiten om alleen mavo leerlingen toe te laten op niveau 4 en kaderleerlingen op niveau 3, je weet nooit hoe het loopt in het onderwijs. Nou zegt ze dan, dan doe ik 3 en dan nog een jaar 4. Ze is zelf heel zeker. Ik vind het wel zonde, maar ik wil ook niet voorbijgaan aan de druk die er nu op haar ligt. Plus dat ik niet zeker ben of ze haar eindexamen wel haalt. De gemiddelden zijn goed genoeg, maar een laag cijfer voor een proefwerk tegenover 8en 9ens voor So`tjes maken ook een gemiddelde voldoende. Eerst maar eens praten, er is nog niets zeker, misschien brengt school ons nog op andere gedachten.

Melleke75

Melleke75

30-01-2013 om 08:01 Topicstarter

Na maar weer een nachtje slapen....

Wil ze toch dit schooljaar afmaken en eind van het jaar kijken hoe ze er voor staat, mocht ze het jaar over moeten doen wil ze sowieso naar kader 3. We gaan wel zorgen dat ze elke dag minder tijd kwijt is aan haar schoolwerk. Anders houdt ze het sowieso niet vol. Volgens haar mentor wordt het volgend jaar makkelijker, minder vakken en meer herhaling. Het schooljaar is ook een stuk korter. Daar hopen we dan maar op.

Knap hoor!

Ik vind t wel knap hoor, dat je dochter zo hard werkt. Met die instelling komt ze er wel "in t leven"(ook als ze Kader gaat doen en op haar verdere pad). En of dat dan met of zonder een jaar "verliezen" is, is toch uiteindelijk niet zo belangrijk. Het klinkt alsof ze goed weet wat ze wil en daar voor gaat. Fijn!

Melleke75

Melleke75

31-01-2013 om 19:36 Topicstarter

Vind ik eigenlijk ook.

Zoals zij met school bezig is...dat deed ik vroeger niet hoor. Ze neemt het heel serieus en maakt ook altijd alles keurig. Van haar over laten schrijven door klasgenoten doet ze niet, want zegt ze: ik heb er zelf hard aan gewerkt terwijl zij tv keken, dan laat ik het ze niet zomaar overschrijven. Het is altijd een meisje met pit en eigen willetje geweest en dat is ze nu nog steeds. Ze bepaalt zelf hoe haar leven er uit ziet, daar hebben wij niets over te vertellen .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.