Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
pooh bear

pooh bear

07-12-2012 om 10:19

Nog een vraag gemengd theoretish

Dochter heeft Kader Tl advies. Nu wil ze niet naar een gewone mavo omdat ze ook graag praktijk vakken erbij wil (het liefst consumptieve techniek)
Kan dat ook in combinatie met theoretisch gemengd? Op de school waar we gisteren waren zeiden ze dat theoretisch gemengd bij hun betekende dat er alleen een uur techniek bij zit.
Ook op een andere school hier is het alleen in combinatie met techniek.
Als het niet gecombineerd mogelijk is zou het dan zonde zijn om een kind dat misschien ook Tl kan gewoon lekker naar kader te laten gaan. Zodat ze kan doen wat ze leuk vind en waarschijnlijk veel gemotiveerder is?
We gaan natuurlijk nog wel even verder kijken wat er op andere scholen mogelijk is.
Ook hoorde ik dat je bij de koks opleiding altijd begint bij mbo 2 ook als je TL heb. Weet iemand of dit klopt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Per regio anders

Het mbo en daarmee ook het vmbo, wordt per regio en ism het MKB ingericht. Het is dus overal anders. Er zijn regio's waar je niks anders kunt doen dan beveiligingsbeambte worden en er zijn er waar wel een ruime keus is.
"Ook hoorde ik dat je bij de koks opleiding altijd begint bij mbo 2 ook als je TL heb. Weet iemand of dit klopt?"
Dat kan kloppen. Maar er kunnen regio's zijn die wel een mbo 3/4 hebben voor de koksopleiding.
Ja, het verdomd lastig zoeken. Erger nog: wat dit jaar is, kan volgend jaar verdwenen zijn. Het hangt allemaal samen met de bedrijvigheid in de regio. Ik denk wel dat techniek een veel voorkomende veilige keus is van scholen.
Groet,
Miriam Lavell

Goed zoeken

Het klinkt ingewikkeld, maar je kan je het beste ook al orrienteren op vervolgonderwijs. Als je ongeveer weet wat dat is (en dat weten jullie)kan je kijken welke niveau's er in jouw omgeving aangeboden worden. Als daar ook 3 en 4 tussen zit maakt het eigenlijk weinig uit. Normaal met TL ga je naar 3 of 4 (4 is het meestal...maar sommigen redden dat niet). Kijk dus of er zulke opleidingen consumptief zijn. En ja dat kan volgend jaar al weer anders zijn, maar normaal zijn al jaren goed lopende opleidingen vooral als het gewone 'basis'richtingen zijn er het jaar erop ook nog wel en koks zijn altijd nodig lijkt me, net als verpleegsters
Als je al redelijk in beeld hebt wat erna moet komen is het makkelijker kiezen. En zijn er geen mogelijkheden voor extra vakken? Zodat je KL kan aanvullen met meer theorie? (heeft oudste gedaan, kom je gewoon op TL niveau uit) Oudste zat gewoon met TL gemengd en deed gewoon hetzelfde examen Ze had eigenlijk alleen meer les. Dat moet een kind wel willen. Hoewel oudste er zelf voor gekozen had, baalde ze soms er wel van dat ze eigenlijk 'meer' naar school moest. Oudste deed 2 extra vakken, wiskunde en frans.
Oudste doet nu versneld niveau 4 en is zo goed als klaar, heeft vorig jaar (2de jaar dus) al 2 vakken 'afgesloten' (ned. en eng.) dus gedeeltelijk haar diploma al op zak en dit jaar klaar.Er zijn HAVO klasgenoten die dat niet gered hebben en nu een klas lager zitten. Ze is zich nu aan het orrienteren op HBO opleidingen. Ze is al aangenomen op 1 HBO (overeenkomst met de MBO).
groeten albana

pooh bear

pooh bear

08-12-2012 om 09:14

Mbo

Het probleem is niet dat er hier geen koksopleidingen op nivo 3 of zijn. Maar volgens die man stap je bij de koksopleidingen altijd in op nivo 2 als je tl hen gedaan. En kan je alleen doorstromen naar 3 als je vmbo met koken heb gedaan.
Dochter moet denk ik voor een mbo school naar Rotterdam gaan reizen en ik neem aan dat ze daar genoeg keus hebben.
Er zit daar ook een vmbo school die 5 jaar duurt en waar je daarna gelijk mbo 2 heb. Het nadeel is alleen dat het voor haar 2 keereen uur reistijd is. En ze hebben er alleen consumentieve techniek.
Ze is pas 12 dus haar idee kan over een jaar wel weer helemaal anders zijn.

Bel de mbo

Als ik jouw was, zou ik de 'beoogde' MBO opbellen en het gewoon vragen. Krijg je w.s. eerst de receptie en dan vraag je naar de rector, afdelingsleider of wat dan ook (kijk even op de site van de school eerst) van de richting consumptief. Of je vraagt of ze je terug willen bellen omdat je informatie wil over hun opleiding.
En als ze je terug bellen vertel je gewoon je verhaal. Ik ben de moeder van pietje puk en pietje doet nu TL en wil graag kok worden....en nu hebben wij gehoord dat....etc.etc.
En wat ze op het vmbo zeggen over vervolgopleidingen stemt niet altijd overeen met de werkelijkheid, voor hen is het ook elk jaar weer 'anders' en mijn ervaring is dat zij ook richtingen en niveau's en mogelijkheden door elkaar halen soms. Dan wás dat zo...(3 jaar geleden) en zeggen ze het nu ook nog alsof het een voldongen feit is. In werkelijkheid is het dan alang achterhaalde informatie.
Dus bel de mbo opleiding.
Misschien kan je ook al naar open dagen (zal in jan. zijn w.s.) die zijn bedoeld voor eindexamenkanidaten, maar daar kan jij en jouw zoon gewoon heen hoor.
Wij hebben dat ook al (meerdere) keren gedaan in de 2de en 3de. Gewoon omdat ze anders amper een 'beeld' hebben bij al die verschillende opleidingen en richtingen.
groeten albana

pooh bear

pooh bear

09-12-2012 om 16:02

Goed plan

Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ga ze volgende week gelijk bellen.
Ik weet niet of ik naar de open dag gaat. Ze moet in januari al naar heel veel open dagen van vmbo scholen als we dan ook nog Naar een mbo school gaan wordt het een beetje veel.

Mmm dat viel hier wel mee

Hier zijn maar 2 vmbo scholen dus dat viel hier wel mee. En als je al een beetje 'richting' weet hoef je w.s. ook maar naar 1 mbo opleiding. Diegene die die richting aanbied en het meest dichtbij is.
Maar heb geen idee hoe het in de rest van het land is.
Maar bellen gaat natuurlijk sneller.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.