Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Coby Geen

Coby Geen

13-04-2013 om 16:01

Nog een jaar kleuteren?

Volgens de juf moet onze zoon die deze maand 6 word nog een jaar kleuteren. Dit aan de hand van de cito waar hij E en D op scoort. Hij nog maar heel weinig letters en cyfers kent. En op sociaal vlak ook wat achterloopt.
Wat is verstandig. Laten zitten of groep 3 proberen en dan eventueel laten zitten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anoniem

anoniem

13-04-2013 om 17:06

Heel herkenbaar

Mijn zoon scoorde op taal ook een E en heeft van de week gewoon een A gescoord op taal!ik zou hem gewoon over laten gaan en dan kan je altijd nog zien in groep 3!hij is vorige maand zes geworden.nou ja wij weten het definitief 23 april met de rapport ouderavond of hij doorgaat!ik moet nu veel knippen en plakken met hem met woorden plus hij krijgt logo al vanaf zijn vierde!je kan in groep 3 hem altijd laten zitten dat hebben ze over mijn zoon ook gezegt!succes!

P

P

13-04-2013 om 17:26

Niet doen

Dat deden ze ook met mijn zoon, vervolgens haalde hij zijn achterstand in in nog eens groep 2 maar na een half jaar groep 3 liep hij weer achter maar niet echt dramatisch. Het duurde tot eind groep 5 toen iemand buitenschools ontdekte dat hij ernstige dyslexie had. Dat was school niet opgevallen en doordat hij tot in groep 4 niet extreem ver achterliep viel dat niet op. Hij had veel meer gehad aan een extra jaar groep 4 dan aan drie jaar kleuteren.

Of dat bij jouw kind ook zo is is niet te zeggen maar een kind heeft gewoon weinig aan nog een jaar groep 2 TENZIJ ze hem serieus leesonderwijs gaan geven bijv vanaf de kerst groep 2. Het is zo makkelijk om te denken: ach Pietje doet het jaar nog een keer die redt het wel dus we gaan onze tijd aan anderen besteden en vervolgens loopt Pietje eind groep 3 alweer achter.

dorle

dorle

13-04-2013 om 20:23

Niet doen

Thuis spelender wijs veel oefenen, maak het leuk voor hem. Verzin leuke spelletjes met letters en tellen enzo. Gewoon groep 3, heeft ie veel meer aan dan extra kleuteren. Ga met school in gesprek, wacht niet tot het laatste moment!

Coby Geen

Coby Geen

13-04-2013 om 20:31

Iq test

Er is ook al een iq test gedaan. Bij het ene onderdeel scoort hij boven gemiddeld, en het talige gedeelte scoort hij weer beneden gemiddeld. Het levert wel een gemiddeld iq op. Echter door het trage antwoorden en handelen word hij nu bestempeld als moeilijk lerend.
Tja, wat moet je toch met al die testen.
We lopen er zelf mee vast dat we gewoon niet weten wat nu goed voor hem is.
Het laten zitten op in een kleutergroep voelt voor ons ook niet goed. Hij begint nu net zijn draai te vinden op school en met vriendjes.

dorle

dorle

13-04-2013 om 22:07

Iq test

Wie heeft die test afgenomen? Welke test? Door wie wordt hij bestempeld als moeilijk lerend? Ik begrijp niet goed hoe hij een gemiddeld iq heeft en toch als moeilijk lerend wordt gezien.

Coby Geen

Coby Geen

14-04-2013 om 09:25

Iq test

Deze test is afgenomen door iemand van buiten de school. Later zag ik dat zij van het speciale onderwijs was. Ik kan er even niet opkomen hoe die test heette maar ze zijn wel haast een hele dag met hem bezig geweest met testen.
Dit staat mij ook totaal niet aan.
Wij lopen ook helemaal in vast gezien de resultaten. De juf wilde een test omdat er op dit moment geen vooruitging zit in onze zoon. Ook omdat hij geen letters in zich opslaat, en hij moeite heeft met automatiseren.

P

P

14-04-2013 om 10:08

Tja

Hoe meer ik lees hoe meer ik vind dat hij door moet, met zijn IQ is niets mis maar er is waarschijnlijk wat anders aan de hand (hoeft nog niet eens). Door hem te laten zitten zul je er minstens een jaar later achter komen wat dat is en misschien nog wel langer omdat hij dat jaar wel wat oppikt dus een beetje voorloopt.

Door hem nu door te laten gaan wordt hij eerder ondergedompeld in die letters, trekt zich op aan klasgenoten en krijgt gewoon veel meer oefening. Als er dan iets aan de hand is (bijv dyslexie) dan ben je er eerder bij.

Mijn kind heeft tot hij 10 was gedacht dat hij dom was, dat de leerkrachten hem dom vonden en vooral dat de hele klas hem dom vind. Daar plukt hij nu nog de vruchten van (geen zoete)! Hij is totaal niet dom maar heeft ernstige dyslexie!

dorle

dorle

14-04-2013 om 12:54

Dus

Dus, de school wilde een test De WISC misschien, alhoewel die is vanaf 6 jaar. De WPPSI? Heb je er een uitslag ervan? Ik denk dat je meer informatie moet hebben/krijgen om te weten wat je kunt doen om je kind te helpen. Wat is precies het probleem, gemiddeld IQ en toch moeilijk lerend? Dat lijkt tegenstrijdig.
Blijven zitten heeft echt geen zin, het is zoals P al zegt, echt nadelig voor je kind. Dan duurt het alleen maar langer om hulp te krijgen als je kind na het zitten blijven alsnog vastloopt. Je moet echt meer details weten om met school in de discussie te gaan/je kind te helpen en eventueel een andere school te kiezen die je kind wel in groep 3 toelaat.

Annet

Annet

14-04-2013 om 22:20

Test opvragen

Je kunt een verslag opvragen van de test en de adviezen die daaruit komen. Oja, vraag ook naar de onderzoeksbraag.
Je hebt eerst meer info nodig om een besluit te kunnen nemen

Primavera

Primavera

15-04-2013 om 14:39

Niet doen

Of er is niks aan de hand en dan zal je zoon vanzelf wel bijtrekken mits hij de kans krijgt die ontwikkelingssprongen, die heel normaal zijn op deze leeftijd, te maken. Als je hem een jaar stilzet, zal hij deze zeker niet maken en de achterstand tegenover zijn leeftijdsgenootjes (zowel sociaal als cognitief)zeker toenemen. Er is een kans dat hij daar later in zijn schoolcarriere keihard op afgerekend wordt, terwijl het nergens voor nodig is.
Aan de andere kant kan er ook wel wat aan de hand zijn, bijv. dysfasie(http://www.ouders.nl/mdysfasie1.htm), dyslexie of iets anders. Daarbij is het belangrijk dat je zoon zo snel mogelijk zo goed mogelijke hulp en begrip zijn. Veel kinderen worden voor traag of achterlopend versleten, terwijl ze in werkelijkheid een probleem hebben wat beslist niet door alleen maar-wachten-tot-ze-rijpen over zal gaan. Sterker nog, zoals je in de ervaring van P kan lezen, maakt afwachten het probleem alleen maar erger, de achterstand groter en de kans om tijdig hulp te krijgen kleiner. Zittenblijven is dus een zeer slecht idee dat zo'n kind van de wal in de sloot helpt.
Ga gelijk in gesprek en ga vooral niet uit van eventueel zittenblijven in groep 3.

mari39

mari39

15-04-2013 om 20:10

Doorgaan

wij zitten al een tijdje in hetzelfde pakket, zij het dat van zoon (aug 2007) vanaf het begin al te jong werd beschouwd. Cito's maakt hij ook niet goed. In groep 2 heb ik afgedwongen dat ze concreet met hem aan de slag gingen: een soort van handelingsplan. Dat gebeurt nu, en je ziet dat het beter gaat.
Aan constateren en verder niets doen heeft je kind niets. Ik weet niet hoe dit tot nu toe bij je kind is gedaan in de kleuterklas, maar als er niet concreet een plan op is gesteld door de leerkrachten, dan zal dit ook niet gebeuren in een 2e keer groep 2.
Het kan best zijn dat je kind niet goed met letters en cijfers is, maar bedenk je dat dit in kleuterklassen ook niet heel gestructureerd wordt aangeboden. Dat is in groep 3 totaal anders en juist die gestructureerde en continue aanpak is nodig voor een kind om te automatiseren. Als jij zegt dat je kind op dat soort punten achter blijft, zou ik zeggen dat het goed is als hij als het ware wordt ondergedompeld in een omgeving (groep 3)waar dit veel aan de orde komt.

Ik ben ook van mening dat "de rijping"niet nodig is om groep 3 te kunnen doen en dat achterblijven in groep 2 (terwijl vriendjes wel doorgaan) ook een soc-em knauw kan op leveren bij je kind.
Daarbij: kleuterverlengen ontneemt je de mogelijkheid om later te doubleren.

Succes!

We doen niet zomaar wat

Ik kan er niet over oordelen want ik ken jouw kind niet. Ik zie kinderen waarover ouders en leerkrachten twijfelden en die doorgegaan zijn naar groep 3, waarna ze toch nog groep 3 over deden, en dat bleek slim te zijn geweest.
Ik zie ook kinderen waarbij groep 2 nog een keer doen, echt een uitkomst is geweest. P schrijft: "Het is zo makkelijk om te denken: ach Pietje doet het jaar nog een keer die redt het wel dus we gaan onze tijd aan anderen besteden en vervolgens loopt Pietje eind groep 3 alweer achter." Maar bij ons op school moeten we een heel plan schrijven wat we met dat kind gaan doen op de verschillende gebieden in groep 2. Niet maar wat aanrommelen, niet "ach die redt het wel" of alles nog een keer hetzelfde meedoen, maar concrete doelen op het niveau waar het kind zit.
Wat ik wil zeggen is dat wij dat plan maken, regelmatig evalueren, bijstellen, en ook moeten verantwoorden naar de ouders, zorgcoordinator, directie en grootzorgteam. We "doen niet maar wat".

Ik lees mijn tekst na

Ik lees mijn tekst na en denk, hm, nu lijkt het wel alsof het enige alternatief van doorgaan naar 3 is, dat ze 3 nog een keer over doen. Dat is natuurlijk niet zo. Grote kans dat het kwartje valt en hij gewoon groep 3 goed doorloopt. Of dat het geen kwartje is dat hoeft te vallen maar dat het gewoon een wat "ik doe het kalm aan" kind is. Er hoeft niet "iets" aan de hand te zijn.
Hoewel ik je kind niet ken en er dus eigenlijk niets over kan zeggen, denk ik wel dat ik zou inzetten op groep 3, ook gezien zijn gemiddelde IQ. Maar jij kent hem en weet ook hoe hij in de groep zit en hoe hij verder als kind is. Daar heb ik geen zicht op. Ik zou zeker niet afwachten en zelf het gesprek aangaan.

P

P

16-04-2013 om 07:13

Geerke

Natuurlijk was er ook een plan bij mijn kind maar het gaat gewoon werkelijk waar niet zo hard. Kind loopt heus wel een beetje voor op het gemiddelde als het naar groep 3 gaat maar als er echt iets aan de hand blijkt te zijn, zoals bij mijn zoon, loopt kind zo weer achter en wat heb je dan? Een kind wat na het zittenblijven OOK nog eens achterloopt omdat het groep 2 heeft overgedaan. Doe je 2 keer groep 3 (of beter nog groep 4) dan komt het kind vrijwel zeker verder.

Jolijt

Jolijt

17-04-2013 om 16:10

Wij hebben het niet gedaan...

we hebben onze dochter laten toetsen om te zien of ze groep 3 rijp was en dat was zo. (voor/achter - eerste/laatste dat soort dingen) Letterkennis was minimaal, rekenen deed ze ook nog niet.

We wisten wel dat er 'iets' was en dat ze niet zo vanzelfsprekend ging als de oudere twee.

Ieder jaar was het weer twijfelen bij de overgang. Ze wilden haar in de middenbouw laten... maar we hebben toch voor de bovenbouw gekozen en haar uiteindelijk groep 7 over laten doen.
Was ze in groep 6 nog op het nivo van praktijkonderwijs... nu gaat ze naar de Havo. Ik vermoed dat als we school hadden gevolgd dat ze 1/2/2/3/4/4/5/6/7/7/8 zou hebben gedaan. (er zijn er 4 waarvan ik weet dat ze dit pad gevolgd hebben...)

Overdoen werkt voor haar niet; met een stapje moeilijker erbovenop valt iedere keer pas het kwartje voor de vorige stap...

Wat raar

ja mag maar 1x een jaar opnieuw doen heb ik altijd begrepen??

P

P

19-04-2013 om 16:05

Snap ik ook niet geerke

Nog nooit gehoord van een kind wat DRIE keer blijft zitten al ga ik er wel van uit dat die eerste keer in groep 2 een soort kleuterverlengen is. Kinderen van na 30 sept worden niet als zittenblijver aangemerkt door de inspectie dus dan is het 2x maar ik vind het wat zielig om op die leeftijd nog eens groep 8 te doen (3 jaar ouder dus dan het gros). Ik weet ook zeker dat de school hier problemen mee krijgt met de inspectie.

Niempje77

Niempje77

19-04-2013 om 16:05

Lees ik vaker

dat je maar 1 keer zou kunnen doubleren, maar dat is dan gewoon een regel van school. Formeel moet je de basisschool uiterlijk verlaten na afloop van het schooljaar waarin je 14 bent geworden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.