Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Linde

Linde

27-01-2013 om 21:09

Nio groep 7

De school van mijn kind gaat vanaf dit jaar de Nio afnemen in groep 7 in plaats van in groep 8. Dit omdat er straks een verplichte eindtoets in groep 8 zal plaatsvinden en ze niet in groep 8 twee toetsen willen doen.

Nu heeft mijn oudste vorig jaar nog de Nio in groep 8 gedaan, en daar kwam een score uit die (min of meer) beschouwd kon worden als haar iq. Bij een vriendinnetje van mijn dochter kwam zo aan het licht dat ze hoogbegaafd was. Dit was niet opgemerkt op school en ook niet door haar eigen moeder, die onderwijzeres is. Door de Nio werd dit dus 'ontdekt' en zij zit nu ook op het VO in een hoogbegaafdenklas.

Nu zou mijn tweede kind ook hb kunnen zijn, klinkt misschien wat raar maar er zijn tekenen die er op wijzen dat dat het geval zou kunnen zijn en zij wil ook graag naar die hb-klas. Nu hadden gedacht de uitslag van haar Nio af te wachten om te weten te komen of zij hb was of niet.
Maar wat is nu het geval: de basisschool beweert dat de uitslag van de Nio die wordt afgenomen in groep 7 (ik weet niet of dit daadwerkelijk een ándere test is of dezelfde) níet gebruikt mag worden als iq uitslag. Dus er komt dan bijvoorbeeld 125 uit, maar dat is dan níet het iq of een aanwijzing voor welk VO er geschikt zou zijn, vmbo, havo of vwo. Waar dient die NIO dan wél voor, zal je denken. Basisschool zegt dat ze de nio-uitslag vergelijken met de schoolresultaten en de resultaten van het cito volgsysteem, en als dat naar boven of onder afwijkt gaan ze 'iets' doen (niet boeiend voor ons, ik verwacht geen afwijking)

Zijn er hier meer mensen wiens kinderen de Nio in groep 7 gaan doen, en hebben jullie dit ook te horen gekregen?
Ons probleem is nu eigenlijk dat we dus blijkbaar geen "iq-test" gaan krijgen van school uit, die kind 2 zou kunnen gebruiken om naar die hoogbegaafdenklas te kunnen gaan (mits ze natuurlijk hoog genoeg zou scoren).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Beter niet in groep 7

De NIO is ook als eindtoets te gebruiken, dus de school hoeft niet naast de NIO ook nog de Cito-eindtoets te doen. Bovendien is de NIO niet bedoeld voor leerlingen uit groep 7. Dit is wat de uitgever van de NIO er zelf over zegt:

De NIO is ontwikkeld voor afname vanaf het begin van het schooljaar in groep 8.
Voor researchdoeleinden is het mogelijk de NIO af te nemen in groep 7. Het normeringsmodel geeft voor groep 7 wel logische uitkomsten, maar het is niet bekend of deze voldoende nauwkeurig zijn. Bovendien zal de NIO voor een deel van de leerlingen van groep 7 veel te moeilijk zijn.
De auteurs van de NIO geven nadrukkelijk aan dat de testresultaten in groep 7 niet geschikt zijn als ondersteuning van een praktische advisering richting voortgezet onderwijs. Om in groep 8 een verantwoord Voortgezet Onderwijs-advies te kunnen formuleren, is daarom alsnog een afname in groep 8 noodzakelijk. Om een leereffect te voorkomen, is het wenselijk om minimaal een tijdsbestek van een jaar tussen beide testafnames te laten.

skik

Annet

Annet

27-01-2013 om 21:46

Een nio is niet hetzelfde als een iq test

Ik heb zelfs gelezen dat hoogbegaafde kinderen (getest met iq-test) niet zomaar een hoge score halen op de NIO.
Hier kun je meer lezen: http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=33&t=2594&hilit=nio

Linde

Linde

27-01-2013 om 22:43

Bedankt

Annet voor die link, een interessant maar ook verontrustend draadje is dat.
Mijn vermoeden is dat de nio die gaat worden afgenomen, dezelfde is als die in groep 8. De resultaten zullen lager uitvallen dan die van groep 8 kinderen omdat de groep 7 kinderen een jaar jonger zijn. Dus de kans dat er bij mijn kind 130 of meer uitkomt is niet zo groot, zelfs als ze wel hb zou zijn. Mocht er wél 130 of hoger uitkomen dan zou dat natuurlijk een goed teken zijn
Ze heeft een proef-nio gemaakt en had bij 2 onderdelen 0 fouten (bij de symbolische onderdelen, dus de figuren en iets van rijtjes afmaken met a, b en c), en bij het taalonderdeel had ze 7 fouten... Toch heeft ze voor alle taalcito's van het lvs (begrijpend lezen, spelling, woordenschat) altijd al alleen maar A's gehaald vanaf groep 3

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-01-2013 om 23:25

Linde

Kan ook wel goed gaan. Mijn oudste heeft in groep 7 een Nio gehad en daar kwam een score van ruim boven de 130 uit. En volgens mij was dat een gecorrigeerde score.
Ik zou het wel actief volgen.

En verder is de NIO maar een van de toetsen en werd er bij de toelating op de VO (bij aanmelding voor een speciale plusklas) aan ons slechts de vraag gesteld of er een NIO was afgenomen en wat de score was. Daar had ik natuurlijk ook gewoon nee op kunnen zeggen en dan had de vo school zelf nog een NIO geregeld....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.