Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sandra

Sandra

02-03-2009 om 08:59

Nieuwe schooltijden experiment hilversum


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

04-03-2009 om 11:25

Interessant

Miriam:
"De leerplichtambtenaren gaven in 2001 een leuk boekwerkje uit onder de titel \'honderd jaar leerplicht\'. Het is ook in kamerstukken, discussies over schooltijden, nog wel eens langsgeweest. Nog wat details: de vrije woensdagmiddag is er zodat kinderen wel (thuis, op het land) kunnen werken en de lange zomervakantie om mee te kunnen helpen met het oogsten. "
Heb je daar een link van, of een precieze referentie? Het zal voor veel ouders een bruikbaar argument zijn bij discussies op school, maar dan moet het wel ergens terug te vinden zijn.

Hoezo?

Pelle:"Ik las vroeger vaak boeken waar de zomervakantie maar 4 weken was (oa de Kameleon). Dus zo lang was die vroeger blijkbaar niet? En waarom zou je dan 2 wk kerstvakantie geven? Was het dan niet logischer om (zoals in frankrijk ofzo) 3 maanden vrij te zijn?"
Verschillen zijn er altijd geweest. Ik weet niet hoe lang de duur van de zomervakantie al wettelijk vast ligt. Vergeet niet dat de schoolplicht pas in 1969 is ingevoerd.
Pelle:"En hoezo moesten ze vroeger ook nog de zaterdag?"
Er was een zesdaagse werkweek.
tinus:"Heb je daar een link van, of een precieze referentie?"
Nee. In die tussentijd is de vereniging van lpa's van site en naam veranderd. De nieuwe site is minder toegankelijk. Meer precies dan 'honderd jaar leerplicht' kan ik trouwens niet zijn. Dat was de titel.
tinus:"Het zal voor veel ouders een bruikbaar argument zijn bij discussies op school, maar dan moet het wel ergens terug te vinden zijn."
Waarom dan? We zijn inmiddels alweer honderd jaar verder, toch?
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

04-03-2009 om 13:56

Interessant vervolg

Miriam:
"Waarom dan? We zijn inmiddels alweer honderd jaar verder, toch?"
Jups, dus om te laten zien dat het huidige systeem achterhaald is.

Aan wie?

tinus:"Jups, dus om te laten zien dat het huidige systeem achterhaald is."
Aan wie wil je dat laten zien dan? De overheid schrijft al sinds jaar en dag geen dwingende dagindeling meer voor. Scholen mogen het zelf weten.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

04-03-2009 om 14:56

Nog interessanter

Miriam:
"Aan wie wil je dat laten zien dan? De overheid schrijft al sinds jaar en dag geen dwingende dagindeling meer voor. Scholen mogen het zelf weten."
Juist daarom. De discussie moet dus op elke school opieuw worden gevoerd. Dus is het handig, als iedereen toegang heeft tot die informatie.

Beslagen ten ijs

tinus:"Juist daarom. De discussie moet dus op elke school opieuw worden gevoerd. Dus is het handig, als iedereen toegang heeft tot die informatie."
Die is er hoor. Er bestaat iets als een onderwijsmuseum, daar is vast ook wat te vinden. Een beetje historisch besef helpt trouwens ook wel. 1901, start van de leerplicht. 1901, dat was toen vrouwen nog werkten (tenzij ze stinkend rijk waren) en hele volksstammen nog in plaggenhutten woonden. Lange pauze om thuis warm te eten, laat me niet lachen.
Maar als je dolgraag beslagen ten ijs wilt komen voor de discussie op je school, dan wens ik je succes. Mij lijkt het erbij slepen van de oude doos een beetje overspannen. Je kunt toch ook vragen aan de school/ouders waarom de dagindeling is als die is?
Groet,
Miriam Lavell

Asa Torell

Asa Torell

04-03-2009 om 20:08

Massi

Hoe zit het op jouw school met lunch? Eten jullie die samen met de kinderen? (als werktijd). Of moeten jullie m overslaan... en de kinderen toch hopelijk niet?
Dat lijkt me dus wel een reden om wel een pauze erin te houden met het verkorte rooster, de lunch. Zonder lunch is het toch wel een heel lange ruk.

Tinus_p

Tinus_p

05-03-2009 om 10:09

Overspannen

Miriam:
"Maar als je dolgraag beslagen ten ijs wilt komen voor de discussie op je school, dan wens ik je succes. Mij lijkt het erbij slepen van de oude doos een beetje overspannen. Je kunt toch ook vragen aan de school/ouders waarom de dagindeling is als die is?"
Voor mij hoeft het niet (meer). Het was vooral bedoeld om andere ouders munitie te geven, als ze dat zopudne willen,. Maar blijkbaar vind jij het gebruik van het argument dat de huidige schooltijden zo zijn zoals ze zijn om kinderarbeid te voorkomen 'overspannen'.

Slecht argument

tinus, over schooltijden gaan allerhande argumenten rond. Vooral eigenlijk argumenten die doen alsof de huidige schooltijden zijn als ze zijn omdat dat 'goed voor de kinderen' zou zijn.
Het is in die gevallen wel handig om dat een beetje te relativeren door nog eens aan te geven waarom ze zijn als ze zijn. Dat wil overigens helemaal niet zeggen dat die tijden niet goed voor kinderen zijn, maar zodra er discussie ontstaat en iemand die claim legt, dan heeft die wat uit te leggen.
Met bewijzen aankomen dat de schooltijden stammen uit de afschaffing van de kinderarbeid, heeft niet zoveel zin in zo'n discussie. 'Het is al oud' is volgens mij het slechtste argument voor verandering. Laat de aanhangers van de schooltijden vooral aangeven waarom ze menen dat de schooltijden zoals ze zijn goed zijn. Misschien hebben ze een punt. Zij zullen hun stelling in ieder geval niet met historische feiten of wetenschappelijk onderzoek kunnen onderbouwen.
Wel met rationalisaties van een gewoonte. Als de meerderheid van de ouders zich bij die rationalisaties het meest prettig voelt, is dat oke en een prima argument om het te houden als het is.
Maar inmiddels zijn de praktische problemen legio. De meerderheid neemt af. Voor de twijfelaars is het misschien handig om zeker te weten dat er geen hoogdravende pedagogische denkbeelden ten grondslag liggen aan de schooltijden. Alleen maar gewoonte.
Overigens is er ook uit praktische overwegingen wat te zeggen voor een lange pauze die op school kan worden doorgebracht, waardoor een lange schooldag ontstaat. Dat sluit nog meer aan bij de werktijden en levert nog minder gezeul met kinderen op. Ze blijven gewoon op school. Moet school daar wel beter op ingericht zijn natuurlijk.
Groet,
Miriam Lavell

Sandra

Sandra

05-03-2009 om 15:30

Ook een sandra

Het valt mij nu pas op dat de starter van deze topic dit doet onder de naam Sandra. Nu zijn er natuurlijk heel veel Sandra's, maar zou je een volgende keer misschien een andere nick willen gebruiken? Ik post hier al vrij lang en vaak onder deze naam.

Massi Nissa

Massi Nissa

05-03-2009 om 15:50

Asa

We eten samen met de leerlingen en hebben dan allemaal nog tien minuutjes 'luchten'. Reden van de korte pauzes is de schoolpopulatie, veel kinderen kunnnen niet goed met zoveel vrijheid omgaan. Er wordt dan ook heftig gesurveilleerd, een man of twaalf per pauze.
Ik las trouwens tijdens de lessen ook vaak pauzes in, gewoon even vijf minuutjes ontspannen, kletsen, even een hap van je boterham nemen.
Groetjes
Massi

Tinus_p

Tinus_p

05-03-2009 om 16:31

Lunchpauzerecht

Hmm, enig goochelen leert me, dat die pauze iig je recht is. Of het ook verplicht is, weet ik dus niet. Maar de school waar je werkt, misgunt je iig een recht dat je hebt, en zodra er één leerkracht komt die die pauze wel opeist, gaan ze nat.

Asa Torell

Asa Torell

05-03-2009 om 20:25

Massi

Ok, dat is dus wat ik al dacht. Inderdaad wel lunch maar als werktijd. Gelukkig maar want ik voelde mijn eigen maag al rammelen bij de gedachte, aan 1 stuk door zonder eten tot 14.00 door te moeten .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.