Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nieuwe kleuter van klas veranderen?

en nog een topic van mij....

jongste is net 4 geworden, en zit nu twee weken op school. Er zijn twee gemengde groepen 1/2 en zoontje zit bij dezelfde juf als waar zijn broer bij in de klas heeft gezeten. Dat wilden we ook wel graag, dus tot zover prima. Nu blijkt alleen dat in de andere kleuterklas in deze periode (januari-maart) wel 8 kindjes instromen en mijn zoontje is het enige nieuwe kindje in zijn klas sinds november. De kinderen die daarna de jongste zijn zijn van aug/september, dus alweer een half jaar ouder. Twee vriendjes van hem die net 4 zijn/worden zijn ook in de andere klas ingedeeld.
Nu heeft zoontje er momenteel nog een beetje moeite mee om naar school te gaan en is het vriendje waarvan de ouders een voorkeur voor 'onze' juf hadden aangegeven, ook nog in de andere klas ingedeeld. Vandaag zei zoon dat hij 'ook wel eens bij de andere klas wilde kijken, bij X. en Y.' en toen bedacht ik dat het voor hem misschien inderdaad wel leuker zou zijn in de andere klas, wat betreft de kindjes dan. Hij zou dan bij (nu 2, straks 3) vriendjes van hem in de klas komen. Zouden jullie dat doen, nu al van klas veranderen? Op deze leeftijd zijn kinderen natuurlijk nog best veranderlijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

25-02-2013 om 23:19

Dat is toch niet aan jou?

Je hebt een voorkeur opgegeven, daar is aan tegemoet gekomen. Nu denk je dat de andere klas toch leuker is. De school heeft waarschijnlijk een indeling gemaakt op grond van geslacht en leeftijd en dit eerlijk verdeeld. Het kan best zijn dat in de andere klas geen plek is voor drie nieuwe tegelijk. Kinderen maken makkelijk vrienden op deze leeftijd.
Bovendien is het geen duiventil, je kan IMO niet van groep veranderen als er geen zwaarwegende reden voor is.
Rosa van der Zanden

anoniem

anoniem

26-02-2013 om 08:11

Eens met rosa

Ik heb zelf voor een lastige situatie gestaan met mijn zoontje van destijds net 4 jaar en hem na een jaar over laten plaaten.

Ik heb hierover eerder het hele verhaal op het forum gepost. Ik had zeer zwaarwegende redenen en het advies van de orthopedagoog om hem daar zo snel mogelijk weg te halen wat gelukkig ook gelukt is. Maar wat een toestand om dat voor elkaar te krijgen!

Overplaatsen doen ze op scholen echt niet zomaar. Er moeten echt zwaarwegende factoren zijn om een kind over te plaatsen naar een andere groep.

Ik denk dat dit je niet gaat helpen. Dit is echt geen reden voor overplaatsing en zoals Roza ook al zegt, ze maken zo nieuwe vriendjes. Daarbij spelen ze ook vaak samen met de andere kleuters.

troelahoep

troelahoep

26-02-2013 om 09:40 Topicstarter

Kan blijkbaar heel makkelijk!

ik was vanochtend bij de directeur voor wat anders, en had het even voorgelegd. De voorkeur van het vriendje dat bij mijn zoon in de klas wilde was niet doorgekomen blijkbaar. Maar toen de verdeling van nieuwe kinderen ter sprake kwam en dat zoontje zelf had gezegd dat hij ook eens in de andere klas wilde kijken, zij de dirk zelf zomaar: "oh, wil X liever naar de andere klas? Ik kan het wel even met de juffen overleggen". Vriendje mocht eventueel ook wel bij mijn zoon in de klas, als de ouders van het vriendje dat zouden willen (vriendje is erg verlegen namelijk, en kent verder nog niemand op school).
Ik zou het zelf ook geen sterke reden van overplaatsing vinden, maar het lijkt dus geen probleem te zijn. We zullen eens vragen aan zoon, of hij echt graag naar de andere klas zou willen.

Angela67

Angela67

26-02-2013 om 10:01

Hmm

hoi Mamahippie,
ik zou het in ieder geval niet aan hemzelf vragen (hij kan dat verder niet overzien en dan denkt hij de volgende keer dat ie weer terugkan ofzo . . . .
daarbij lijkt mij het een voordeel dat je meerdere kinderen kent/leert kennen. Bijvoorbeeld hier in de straat wonen best wel wat leeftijdgenootjes van mijn jongste. Maar ik vond het prettig dat hij juist niet bij hen in de klas kwam (ondanks dat hij dan iemand zou kennen), want hij kent ze uit de straat al en speelt er al mee. Juist het uitbreiden van de 'kennissenkring' (afijn, je begrijpt hopelijk wat ik bedoel) vind ik een voordeel van school.
groet,
Angela

troelahoep

troelahoep

26-02-2013 om 11:05 Topicstarter

Angela

Ik begrijp je punt. Op zich ben ik er ook voor dat kinderen nieuwe vriendjes maken enzo. In dit geval was het oorspronkelijk niet zozeer te doen om onze eigen zoon, maar het vriendje dat straks op school komt. Vriendje is echt heel erg verlegen, en kent niemand op school behalve onze zoon. Het zou mooi zijn als hij iemand heeft die hij kent in de klas. Onze jongste gaat op school nu alleen om met een vriendje van de onze oudste, maar die is dus wel 2 jaar ouder. De leeftijdsverhouding is bij onze zoon in de klas een beetje onevenwichtig: 20 kinderen, waarvan er al een stuk of 10-12 na de zomer naar groep 3 gaan; er zijn maar een paar 4-jarigen (bovendien nog allemaal meisjes) en die zijn toch alweer een paar maanden ouder of ook al bijna 5. Voor zoon zou het wel leuk zijn als hij ook een paar kleintjes in de klas zou hebben, zeg maar.
Maar als het goed is wordt het binnenkort opgelost Ik heb de ouders van het verlegen vriendje gevraagd of zij nog iets willen veranderen (als het toch zo makkelijk kan) en zij willen wel graag van klas wisselen, zodat vriendje bij zoon in de klas komt. Dat had ook hun voorkeur, maar die was blijkbaar niet doorgekomen bij de directeur.

anoniem

anoniem

26-02-2013 om 16:13

Ja maar mamahippie

Ik maak uit je verhaal op dat dat vriendje van je zoontje net in de andere klas zat en dat er blijkbaar iets niet doorgekomen was. Dat is helemaal aan het begin begrijp ik en niet na een aantal weken, waar hier over gesproken wordt. Dat is een heel ander verhaal.

P

P

26-02-2013 om 19:36

Angela

Op dit moment zit dit kind met kinderen in de klas waar het over 2 jaar zeker niet meer bij zal zitten en op onze school na de zomervakantie al niet meer.

Dat zou voor mij dus wel uitmaken. Alle kinderen vanaf januari gaan na de zomer weer naar een groep 1 en alle kinderen van voor januari naar groep 2 (in principe). Heel soms blijven ze bij elkaar in een 1/2 groep maar meestal gaan ze dus uit elkaar omdat we veel aparte 1 en 2 groepen hebben.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

27-02-2013 om 08:14

Niet alles gelezen, maar

Ik zou er zelf niks mee doen. Dochter is nu bijna 6 (groep 2). Ze is gestart in mei, toen kwam ze in een klas terecht waar vooral oudere kinderen in zaten (zij was, logischerwijs) de jongste en na haar zijn er geen kinderen meer ingestroomd. Na de zomervakantie wel nog een aantal, maar, deze kinderen zijn na de herfstvakantie in de instroomgroep geplaatst die toen ging starten. Kortom, ze was nog steeds de jongste en is dat de rest van het jaar gebleven omdat er niemand meer bij kwam. Jammer? Ja, voor een deel wel, met name omdat ook nog de groepssamenstelling van 1-2 dusdanig was dat er aan het eind van het jaar driekwart van de klas naar groep 3 ging en van de 5 kinderen (waaronder zij) die overbleef er 1 na de zomer van school ging en 1 na de herfstvakantie. Kortom, er zijn er van de oorspronkelijke klas nog 3 over, nu in groep 2. Desondanks heeft ze een geweldig leuk jaar gehad in groep 1 en in groep 2. De samenstelling is dit jaar homogener (gelijk verdeeld). De 3 klassen van vorig jaar (dus de al bestaande 1-2 groepen + de instroomklas) zijn herverdeeld over 2 klassen. En vanaf de kerstvakantie is er nu een derde groep, weer een instroomklas. Kortom, mijn gevoel is dat de samenstelling van de groepen in de kleuterklassen nog erg verandert door nieuwe kinderen, de doorstroom naar groep drie en evt. verhuizingen of husselingen. Mijn ervaring is ook dat kinderen daar over het algemeen heel flexibel op reageren, wel afhankelijk van het kind uiteraard, maar toch. De een zal het wat meer moeite kosten dan de ander. Ik vond het juist wel goed dat ze dit jaar in een wat meer gemixte klas gekomen is. Daardoor kent ze straks als ze naar groep 3 gaat ook al een aantal kinderen, want de verwachting is dat die groep samengesteld wordt uit alle kinderen die nu verdeeld zijn over de beide 1-2 groepen.

Ik zou me vooral afvragen wat maakt dat je zoontje het lastig vindt om naar school te gaan. Is dat de aansluiting? of is het uberhaupt het wennen aan school en het nieuwe ritme, de 'sociale' afspraken en dergelijke. Mijn dochter ging weliswaar prima mee in het ritme, heeft niet echt moeite gehad om naar school te gaan, maar moest wel wennen aan hoe het allemaal werkte, ze moeten gewoon nog heel veel leren op die leeftijd. Ik zou het nog even tijd geven, maar goed, dat is aan jezelf. Ik zou zelf pas aan klas wisselen denken als het echt niet goed gaat met je kind, en dat ook in de klas gezien wordt. Hoe vindt de juf dat het gaat in de klas? Bovendien, bij ons, ik weet niet hoe dat bij jullie is, spelen ze ook vaak nog samen buiten en is er dan ook nog gelegenheid samen te spelen (met vriendjes dus in dit geval).

Nou ja, zomaar wat gedachten, wellicht zit er wat voor je bij.

Groetjes, Sneeuwitje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.